PracaGrupypl.praca.dyskusjerekrutacje i tandeta › Re: rekrutacje i tandeta
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: rekrutacje i tandeta
    Date: Thu, 06 Apr 2006 12:15:15 +0200

    GM napisał(a):

    > Zreszta nawet w supporcie neo mozesz po jakims czasie stac sie
    ekspertem a
    > pozniej shift managerem. Mysle ze rekrutacja wewnetrzna ma wielka
    > przyszlosc.
    Tylko, że jak w wielu przypadkach wewnętrznej rekrutacji, jest tutaj
    jedna pułapka: często się zdarza, że predyspozycje na stanowisko
    pracownika szeregowego są zupełnie inne od predyspozycji do bycia
    menedżerem. Im wyżej awansuje pracownik szeregowy, tym większe ma
    problemy, z racji braku umiejętności. Te można nadrobić szkoleniami lub
    stosując skills coaching a w skrajnych przypadkach life coaching.
    Pytanie, czy to się opłaca? IMO mniej niż wprowadzenie menedżera z
    zewnątrz, który dodatkowo "odświeży" zespół.

    Problem opisany powyżej dotyka najczęściej firm produkcyjnych, o mocno
    stożkowej strukturze - brygada pracowników produkcyjnych podlega
    mistrzowi, ten kierownikowi, ten zarządowi. Ścieżka rozwoju prowadzi od
    stanowiska przy maszynie do kierownika produkcji lub działu produkcji.
    Pierwszy poważny problem rozpoczyna się już przy pierwszym awansie - z
    pracownika produkcyjnego na mistrza. Jego przyczyną jest to, że
    pracownik produkcyjny posiada przede wszystkim umiejętności techniczne
    (i dzięki nim zostal przyjety do firmy) a od mistrza wymaga się bardziej
    umiejetności interpersonalnych.
    Następny problem to awans na kierownika (um. interpersonalne vs.
    konceptualne). Potem konceptualne vs. strategiczne itd. aż do
    najwyższego szczebla kariery.

    Kolejna rzecz to trudności w stosowaniu dyrektywnego, autorytarnego
    zarządzania podległymi pracownikami (byłymi kolegami z brygady). Takie
    zarządzanie jest czasami niezbędne, podobnie jak karanie i stosowanie
    sankcji.

    I teraz odnosząc się do telemarketera awansującego na kierownika
    zespołu. Telemarketer przy dobrze zorganizowanym telemarketingu powinien
    posiadać dużą odporność na porażki, wysoki poziom optymizmu, niską
    kreatywność, umiejętność stosowania narzuconych procedur. Menedżer z
    kolei - wyższą kreatywność, umiejetności komunikacji bezpośredniej
    (telemarketer pracuje ze słuchawką), umiejętność właściwego wyważenia
    procedur i technologii, by nie czyniły one pracy nudniejszą. Stąd moje
    wątpliwości - czy aby na pewno taka ścieżka kariery ma sens.

    BTW (odnosząc się do wątku, czym jest a czym nie jest HR): to, co
    opisałem powyzej to czysty HR. Dopiero po podjęciu decyzji o rekruatcji
    wewn. lub zewn. zaczyna się rekrutacja. :)

    pozdr.
    m.