PracaGrupypl.praca.dyskusjeproblemy aktywizacji pracy osób bezrobotnych › Re: problemy aktywizacji pracy osób bezrobotnych
    From: " Marek" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: problemy aktywizacji pracy osób bezrobotnych
    Date: Fri, 26 Mar 2004 17:20:28 +0000 (UTC)

    Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl> napisał(a):

    > Nie do końca. W ten sposób powstają miasta typu Mexico City i następuje
    > centralizacja podaży pracy oraz destrukcja reszty kraju. To nie jest dobre
    > i nie jest dobrze, że w Polsce praca "jest tylko w Warszawie". Mobilność
    > jest dobra w modelu amerykańskim, gdzie ludzie nie mają żadnego problemu
    > by w tydzień przenieść się z Los Angeles do Nowego Jorku, albo z Bostonu
    > do Miami. Ale to nie oznacza, że przenoszą się w jedno miejsce.
    No właśnie. Nie wiem z jakich powodów powstał taki gigant jak Mexico City,
    ale jeżeli Wa-wa spuchnie do takich rozmiarów, to będzie głównie wynik
    korupcyjnego stylu zarządzania krajem. Biznes woli być blisko "władzy",
    żeby osobiście zapytać, osobiście poprosić, osobiście wręczyć ... itd.
    Korupcyjność jest faktem, a niektórzy przyjmowali już upominki zanim trafili
    do sejmu lub rządu. Słynne są przecież wywiady dla gazet zachodnich
    dokonywane przez pewnego polityka za butelkę Jasia Wędrowniczka. Po dojściu
    do władzy, apetyty tych panów jedynie wzrosły. Śmiem twierdzić, że większość
    polskiego bezrobocia powstała ze względów powiedzmy pozaekonomicznych ;)
    Korupcyjność decydentów od 1989-go przybrała straszne rozmiary i biznes
    o tym wie i dlatego ciągnie głównie do Wa-wy mimo, że jest to najczęściej
    ekonomicznie nielogiczne. Przecież jeżeli ktoś tak bardzo dba o mniejsze
    koszty, to nawet w mniejszych miastach wojewódzkich pracownik jest tańszy ze
    względu na niższe koszty utrzymania w danym mieście.
    Problemy ma nie tylko Radom, ale również Szczecin, Poznań i o dziwo nawet
    Łódź, w której po likwidacji całej gałęzi przemysłu i przeniesieniu jej do
    Chin, pracownik jest prawdopodobnie najtańszy ze wszystkich miast
    wojewódzkich. Jeżeli po 1 maja nic się nie zmieni, to zapewne puchnięcie
    stolicy będzie trwało nadal. Tyle, że jak sądzę jest mimo wszystko granica
    tego szaleństwa. Jeżeli płace na skutek nadmiaru chętnych zjadą poniżej
    kosztów utrzymania to chyba się to szaleństwo skończy, bo na mieszkanie cały
    rok w namiotach i ziemiankach, nasz klimat się nie nadaje.

    Marek