PracaGrupypl.praca.dyskusje › problem z pracą jako freelancer (fl)

  • 1. Data: 2006-10-15 22:03:57
    Temat: problem z pracą jako freelancer (fl)
    Od: "igor " <i...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witajcie,

    mam pewien problem który chciałbym rozstrzygnąć bo mnie mocno gryzie.
    Kilka miesięcy temu skończyłem pracę w agencji reklamowej(br informatyczna),
    aktualnie pracuje jako fl w branzy informatycznej, podpisuje umowy o dzieło i
    nie. Moje zarobki miesięczne są zróżnicowane, czasem 6 tys czasem 2 tys a
    czasem inne. Obecnie jestem studentem zaocznym.

    pytanie jest takie:
    Czy pracując jako fl który posiada taki ruch na koncie, ze co miesiąc wpływają
    pieniądze, czasem z umów czasem z prywatnych umówień pomiędzy klientami
    (czarno), muszę płacić składki emerytalne?,czy muszę opłacać jakieś zusy od
    tego co zarobiłem miesięcznie?, co się dzieje z moim ubezpieczeniem? z tego co
    sie orientuje mam je ze szkoły.
    Czy mogę spodziewać sie jakiejkolwiek kontroli us, zus (konto bankowe
    prywatne, oprogramowanie?) za to że mam takie wpływy będąc pracującym na umowy
    lub nie, studentem?

    proszę poradźcie, chce to wszystko sobie jakoś poustawiać, a nie wiem czy moje
    działania nie doprowadzą mnie do klęski (kary pieniężnej).
    nawet nie wiem co robię źle w tych papierkach. Jeśli jesteście może w podobnej
    sytuacji napiszcie proszę jak sobie z tym radzicie.

    ps. fl - freelancer

  • 2. Data: 2006-10-16 09:04:57
    Temat: Re: problem z pracą jako freelancer (fl)
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    igor wrote:
> [...]

    > proszę poradźcie, chce to wszystko sobie jakoś poustawiać, a nie wiem czy moje
    > działania nie doprowadzą mnie do klęski (kary pieniężnej).

    Jak podpisujesz umowe o dzielo, wszystko jest ok. Firma odprowadza za
    Ciebie wszystko, co ma panstwu odprowadzic. Potem powinni Ci przyslac
    wypelniony formularz podatkowy, a Ty z tych wszystkich formularzy
    sklejasz swoj PIT lub robi to za Ciebie ksiegowy.

    Natomiast jesli robisz na czarno i te sumy wplywaja Ci na konto i sa
    znaczace, to US moze sie zainteresowac i dowalic kare, wiec rob
    wszystko, co przechodzi przez konto, na umowe. Jesli wplywy sa na tyle
    duze (srednio) ze uniesiesz koszty prowadzenia DG, zaloz DG - bedziesz
    atrakcyjniejszy dla wielu kontrahentow i nie beda mieli juz takiego
    powodu chciec robic tego na czarno, bedziesz mogl odliczac koszty itp.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 3. Data: 2006-10-16 10:42:13
    Od: Asia Jedrychowska <a...@w...hell.pl>

    igor wrote:
    > Czy mogę spodziewać sie jakiejkolwiek kontroli us, zus (konto bankowe
    > prywatne, oprogramowanie?) za to że mam takie wpływy będąc pracującym na
    > umowy lub nie, studentem?

    No, po tym jak się pochwaliłeś pracą na czarno na publicznej grupie
    dyskusyjnej, podpisując się imieniem, nazwiskiem i miastem zamieszkania,
    zdziwiłabym się, gdyby Ci US nie wjechał na konto...

    (litościwie wycinam email z wrotki)

    a.

  • 4. Data: 2006-10-16 17:17:23
    Od: IP <m...@w...pl>

    Asia Jedrychowska napisał(a):

    > No, po tym jak się pochwaliłeś pracą na czarno na publicznej grupie
    > dyskusyjnej, podpisując się imieniem, nazwiskiem i miastem zamieszkania,
    > zdziwiłabym się, gdyby Ci US nie wjechał na konto...
    Myslisz, ze ktos w US wie co to grupa dyskusyjna? :)

  • 5. Data: 2006-10-16 17:40:04
    Od: Slawek Kotynski <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar>

    Immona wrote:

    > Jak podpisujesz umowe o dzielo, wszystko jest ok. Firma odprowadza za
    > Ciebie wszystko, co ma panstwu odprowadzic.

    Do 10 tysięcy euro rocznie. Potem trzeba zapłacić VAT.

    --
    mjk
    * 22 lipca, Dzien Misia * Nowa Świecka Tradycja *

  • 6. Data: 2006-10-16 17:40:58
    Od: Slawek Kotynski <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar>

    IP wrote:

    > Myslisz, ze ktos w US wie co to grupa dyskusyjna? :)

    Ale chyba były jakieś bonusy za doniesienie? :)

  • 7. Data: 2006-10-16 19:13:28
    Od: Piotr Kędziak <s...@e...com>

    Dnia Mon, 16 Oct 2006 19:40:58 +0200, Slawek Kotynski napisał(a):

    > Ale chyba były jakieś bonusy za doniesienie? :)

    tak są - wchodza na twoje konto i zawsze "cos" znajduja ;)

  • 8. Data: 2006-10-17 16:33:09
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Mon, 16 Oct 2006 19:40:04 +0200, Slawek Kotynski
    <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar> wrote:

    > Do 10 tysięcy euro rocznie. Potem trzeba zapłacić VAT.

    A to, o ile wiem, jest co najmniej dyskusyjne . Zależy w szczególności
    od interpretacji stosowanej przez dany urząd skarbowy.

    --
    Andrzej Rumin