PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca w Szwajcarii dla Polakow

  • 1. Data: 2006-10-15 19:51:26
    Temat: Praca w Szwajcarii dla Polakow
    Od: "Krzysztof Rozmus" <rozmus_USUN_@_TO_kr.onet.pl>

    Troche informacji o mozliwosciach pracy w Szwajcarii dla Polakow:
    http://krzysztofrozmus.net/szwajcaria/praca-w-Szwajc
    arii.shtml

    zapraszam,
    Krzysiek Rozmus
    http://krzysztofrozmus.net - opowiadania, zapiski, żyjąc w: Szwajcaria,
    camino de Santiago, wyprawa rowerem przez 3 kontynenty

  • 2. Data: 2006-10-16 10:33:09
    Temat: Re: Praca w Szwajcarii dla Polakow
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Krzysztof Rozmus <rozmus_USUN_@_to_kr.onet.pl> wrote:

    > Troche informacji o mozliwosciach pracy w Szwajcarii dla Polakow:
    > http://krzysztofrozmus.net/szwajcaria/praca-w-Szwajc
    arii.shtml

    Mało konkretów, nieprecyzyjne pojęcia (są inne typy permitu niż B, czyli
    mając L - nie dostaniemy go na 5 lat), brak szczegółów odnośnie procedury,
    skupienie się tylko na jednym zawodzie itd.
    Faktycznie - trochę :-)

    Teraz kilka uwag do
    http://krzysztofrozmus.net/szwajcaria/informacje-pra
    ktyczne-koszty-zycia-Szwajcaria.shtml:
    1. Ubezpieczenie zdrowotne zależy od tylu czynników, że pisanie o
    'najtańszym ubezpieczeniu' nie ma sensu.
    2. Mieszkania 'nieumeblowane', mają umeblowaną kuchnię i łazienkę.
    3. 1000CHF za mieszkanie 2-pokojowe to jakaś super niska stawka w skali
    całego kraju i raczej wypadałoby wspomnieć, że średni koszt wynajmu takiego
    mieszkania to ok. 1500CHF
    4. Dokumenty jakie należy przedstawić przy staraniu się o wynajem mieszkania
    bardzo się różnią, w zależności od kantonu, agencji, a nawet konkretnego
    mieszkania.
    5. Nieprawdą jest że "nie wszystkie lokalizacje są dostępne dla
    obcokrajowców".
    Jeśli tylko uda Ci się przekonać właściciela mieszkania, żeby właśnie Tobie
    wynajął mieszkanie - nie ma problemu z lokalizacją.
    6. Do telefonów bym dodał opis prepaidów Swisscomu, które często wychodzą
    dużo taniej niż jakiekolwiek inne (w opcji Easy Liberty).
    7. Halbtax kosztuje normalnie 150CHF na rok i 250CHF na 2 lata.
    8. Samochody w Szwajcarii są generalnie dużo tańsze niż w PL (nowe głównie
    ze względu na niższy podatek), zarówno nowe z salonu, jak i używane.
    9. Podana suma OC powinna zawierać informację dla jakiego samochodu i u
    jakiego ubezpieczyciela obowiązuje taka stawka.
    Należy także dodać, że wysokość składki ubezpieczenia jest wprost
    uzależniona od mocy silnika, wartości nowego samochodu i okresu posiadania
    prawa jazdy (bądź przez właściciela, bądź przez 'najczęstszego kierowcę').

    No i to na tyle uwag na początek :-)
    Swoją drogą - takie informacje są już dostępne w sieci i nie wiem czy jest
    sens dublować :-)

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 3. Data: 2006-10-16 16:54:08
    Od: "Krzysztof Rozmus" <rozmus_USUN_@_TO_kr.onet.pl>

    Użytkownik "Przemysław Maciuszko" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mając L - nie dostaniemy go na 5 lat), brak szczegółów odnośnie procedury,
    > skupienie się tylko na jednym zawodzie itd.

    Zgadza sie. Dodam chyba krotka informacje o typach permitow.

> [...]
    ktyczne-koszty-zycia-Szwajcaria.shtml:
    > 1. Ubezpieczenie zdrowotne zależy od tylu czynników, że pisanie o
    > 'najtańszym ubezpieczeniu' nie ma sensu.

    Dla mnie "najtansze ubezpieczenie" oznacza ubezpieczenie, za ktore zaplace
    najnizsza stawke miesieczna. Bez porownywania jego jakosci z innymi opcjami
    (patrz uwaga na koncu).

    > 2. Mieszkania 'nieumeblowane', mają umeblowaną kuchnię i łazienkę.

    Napisalem, ze maja wyposazona kuchnie. W lazience jako takiej zazwyczaj
    mebli nie ma.

    > 3. 1000CHF za mieszkanie 2-pokojowe to jakaś super niska stawka w skali
    > całego kraju i raczej wypadałoby wspomnieć, że średni koszt wynajmu
    > takiego
    > mieszkania to ok. 1500CHF

    Sa to ceny z dwoch roznych szwajcarskich miast, w ktorych mieszkalem:
    Fryburg i Biel/Bienne.

    > 4. Dokumenty jakie należy przedstawić przy staraniu się o wynajem
    > mieszkania
    > bardzo się różnią, w zależności od kantonu, agencji, a nawet konkretnego
    > mieszkania.

    To prawda. Ale ewentualnie z takimi wymaganiami jak opisalem tez mozna sie
    liczyc.

> [...]
    > Tobie
    > wynajął mieszkanie - nie ma problemu z lokalizacją.

    Osobiscie zdarzylo mi sie uslyszec odmowe wynajmu ze wzgledu na to,
    ze nie mam permitu C. Byc moze nie jest to do konca legalne, ale mozna sie
    z tym spotkac.

    > 6. Do telefonów bym dodał opis prepaidów Swisscomu, które często wychodzą
    > dużo taniej niż jakiekolwiek inne (w opcji Easy Liberty).

    Tej opcji nie znam.

    > 7. Halbtax kosztuje normalnie 150CHF na rok i 250CHF na 2 lata.

    Byla podana cena najbardziej popularnej opcji rocznej.

> [...]
    > prawa jazdy (bądź przez właściciela, bądź przez 'najczęstszego kierowcę').

    Zapewne jest jak piszesz (patrz uwaga na koncu).

    > No i to na tyle uwag na początek :-)
    > Swoją drogą - takie informacje są już dostępne w sieci i nie wiem czy jest
    > sens dublować :-)

    Kiedy na poczatku 2005 roku zastanawialem sie nad krajem docelowym
    mojej emigracji szukalem w sieci informacji, ktore pozwolilyby mi sie z
    grubsza zorientowac
    "ile mozna zyskac, a ile mozna stracic" w roznych krajach Europy Zachodniej.
    Nie interesowaly mnie
    szczegoly, zakladalem, ze w nie trzeba bedzie i tak wejsc juz na miejscu.
    Musze powiedziec, ze wtedy wcale nie bylo latwo znalezc takowe informacje,
    skonsolidowane w jednym miejscu.
    Tekst o kosztach zycia w Szwajcarii, do ktorego zglosiles uwagi, napisalem
    wlasnie pod tym katem, w 2005.
    Byc moze aktualnie tego typu informacji jest juz w sieci wiecej.

    Natomiast link, ktory opublikowalem na grupie zawieral przede wszystkim
    informacje o
    pracy dla pielegniarek w Szwajcarii i nie udalo mi sie nigdzie indziej ich
    znalezc :-)
    Byc moze powinienem bardziej doprecyzowac tytul posta.

    pozdrawiam,
    Krzysiek Rozmus
    http://krzysztofrozmus.net

  • 4. Data: 2006-10-16 17:35:58
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Krzysztof Rozmus <rozmus_USUN_@_to_kr.onet.pl> wrote:

    > Zgadza sie. Dodam chyba krotka informacje o typach permitow.

    Dodaj :-)

    > Dla mnie "najtansze ubezpieczenie" oznacza ubezpieczenie, za ktore zaplace
    > najnizsza stawke miesieczna. Bez porownywania jego jakosci z innymi opcjami
    > (patrz uwaga na koncu).

    Ok, ale nie napisałeś że jest to ubezpieczenie najtańsze tylko dla Ciebie.
    W zależności od warunków - Twoja kasa może być najdroższa dla kogoś innego
    (w innym kantonie, z inną sytuacją rodzinną itd.)

    > Napisalem, ze maja wyposazona kuchnie. W lazience jako takiej zazwyczaj
    > mebli nie ma.

    U mnie są! :-)
    Chodzi zresztą też o armaturę, a nie meble jako takie :-)

    > Sa to ceny z dwoch roznych szwajcarskich miast, w ktorych mieszkalem:
    > Fryburg i Biel/Bienne.

    Ale one są nieadekwatne (nie wiem - być może ze względu na ilość studentów).
    W innych miejscach takie mieszkania są dużo droższe i warto to dopisać.

    > To prawda. Ale ewentualnie z takimi wymaganiami jak opisalem tez mozna sie
    > liczyc.

    Można. Ale wtedy napisz że przykładowe dokumenty - będzie jaśniej i zostawi
    pole do innych wymagań.

    > Osobiscie zdarzylo mi sie uslyszec odmowe wynajmu ze wzgledu na to,
    > ze nie mam permitu C. Byc moze nie jest to do konca legalne, ale mozna sie
    > z tym spotkac.

    Ale to nie ma nic wspólnego z byciem obcokrajowcem lub nie :-)
    Przecież permit C, możesz mieć tylko będąc obcokrajowcem :-)
    I ma to wtedy związek z wymogiem konkretnego permitu przez agencję, a nie ma
    związku z lokalizacją.

    > Tej opcji nie znam.

    To zerknij i dopisz :-)
    (0.8CHF za godzinę rozmowy do Swisscomu i wszystkich stacjonarnych)

    > Byla podana cena najbardziej popularnej opcji rocznej.

    Ach tak. Mea culpa. Przeczytałem że pierwsze podane, to roczna, a drugie
    2-letnia :-)

> [...]
    > grubsza zorientowac
    > "ile mozna zyskac, a ile mozna stracic" w roznych krajach Europy Zachodniej.

    Szwajcaria (jak już pewnie wiesz) to miejsce, które ciężko zaliczyć do
    'Europy Zachodniej' :-)
    Jedynie geograficznie chyba :)

> [...]
    > Musze powiedziec, ze wtedy wcale nie bylo latwo znalezc takowe informacje,

    Ale już były (choćby forum o Szwajcarii) zalążki, w postaci np. strony
    Bernarda Frugi :-)
    Poza tym wiem o tym, bo sam szukałem takich informacji :-)

    > Tekst o kosztach zycia w Szwajcarii, do ktorego zglosiles uwagi, napisalem
    > wlasnie pod tym katem, w 2005.

    Myślałem, że go aktualizowałeś na bieżąco.
    W takim razie zignoruj proszę moje uwagi.

    > Byc moze aktualnie tego typu informacji jest juz w sieci wiecej.

    Trochę jest :-)

> [...]
    > znalezc :-)
    > Byc moze powinienem bardziej doprecyzowac tytul posta.

    E tam. Na pewno się komuś przyda :-)
    Chociaż powinno być wielkimi literami napisane na początku
    "NIE JEST TO ŁATWE" :-)

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 5. Data: 2006-10-16 18:15:41
    Od: "Krzysztof Rozmus" <rozmus_USUN_@_TO_kr.onet.pl>

> [...]
    > (...)
    > E tam. Na pewno się komuś przyda :-)
    > Chociaż powinno być wielkimi literami napisane na początku

    Zgadza sie: nie jest to łatwe,
    ale jak ktoś się bardzo uprze to do osiągnięcia:
    http://krzysztofrozmus.net/zapiski/0011-the-sky-is-t
    he-limit.shtml

    :-)

    pozdrawiam,
    Krzysiek
    http://krzysztofrozmus.net - opowiadania, zapiski, żyjąc w: Szwajcaria,
    camino de Santiago, wyprawa rowerem przez 3 kontynenty

    PS: jak znasz jakas szwajcarska ubezpieczalnie (obojetnie gdzie)
    z kwota ponizej 142 CHF miesiecznie, to podeslij mi namiary na priva

  • 6. Data: 2006-10-16 20:19:30
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Krzysztof Rozmus <rozmus_USUN_@_to_kr.onet.pl> wrote:

    > Zgadza sie: nie jest to łatwe,
    > ale jak ktoś się bardzo uprze to do osiągnięcia:

    Oczywiście :-)
    Ale poza łutem szczęścia i determinacją, niestety jeszcze trzeba posiadać to
    trzecie coś - wiedzę/doświadczenie...

    > PS: jak znasz jakas szwajcarska ubezpieczalnie (obojetnie gdzie)
    > z kwota ponizej 142 CHF miesiecznie, to podeslij mi namiary na priva

    Nie znam :-)
    Ja płacę 180CHF i jestem szczęśliwy, znajomi płacą ponad 200 i też są
    szczęśliwi :-)
    Zakładam że comparis.ch już przerobiłeś?

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 7. Data: 2006-10-16 20:34:22
    Od: "Krzysztof Rozmus" <rozmus_USUN_@_TO_kr.onet.pl>

    > Oczywiście :-)
    > Ale poza łutem szczęścia i determinacją, niestety jeszcze trzeba posiadać
    > trzecie coś - wiedzę/doświadczenie...

    Ktore tez sa do zdobycia, jak sie ktos bardzo uprze :-P

    pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 8. Data: 2006-10-16 21:24:37
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    > http://krzysztofrozmus.net/szwajcaria/praca-w-Szwajc
    arii.shtml

    Troche mozna sie dowiedziec o Szwajcarii....

    Pytanko - jak przekonac firme, ze warto by wystapila o pozwolenie o prace
    dla pracownika. Wyslalem pare razy cv i w najlepszym wypadku przychodzila
    informacja, ze procedury zwiazane z uzyskaniem pozwolenia sa na tyle
    skomplikowane, ze firma nie jest zainteresowana. :((

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 9. Data: 2006-10-16 21:39:57
    Od: "Krzysztof Rozmus" <rozmus_USUN_@_TO_kr.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > informacja, ze procedury zwiazane z uzyskaniem pozwolenia sa na tyle
    > skomplikowane, ze firma nie jest zainteresowana. :((

    A w jakiej branzy?
    Bo np. w IT, ktora generalnie jest bardzo chlonna, nie spodziewalbym sie
    pracy wczesniej niz po wyslaniu 300-nego CV (tak, tak, kiedys tez wydawalo
    mi sie to przesada).
    No i jeszcze uwaga oczywista: lepiej wysylac CV juz stad, i byc pod jakas
    komorka
    szwajcarska.

    pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 10. Data: 2006-10-16 21:57:04
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Piotr <p...@w...pl> wrote:

    > Pytanko - jak przekonac firme, ze warto by wystapila o pozwolenie o prace

    Wiedzą, doświadczeniem itp.
    Jeśli firmie na Tobie zależy, to uzyskają dla Ciebie pozwolenie.

    > dla pracownika. Wyslalem pare razy cv i w najlepszym wypadku przychodzila
    > informacja, ze procedury zwiazane z uzyskaniem pozwolenia sa na tyle
    > skomplikowane, ze firma nie jest zainteresowana. :((

    Sytuacja się trochę zmieniła w kwietniu 2006, aczkolwiek nadal EU w
    ogłoszeniach, rzadko oznacza "też Polska".
    Powtórzę - jeśli jesteś dobry w tym co robisz, jesteś specjalistą - firma
    która chce Cię zatrudnić, na pewno poradzi sobie ze szwajcarską biurokracją.

    --
    Przemysław Maciuszko