PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca na cały etat a składki na 1/4?

  • 21. Data: 2007-04-30 07:15:37
    Temat: Re: praca na cały etat a składki na 1/4?
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 30 Apr 2007 09:07:32 +0200, Artur napisał(a):

    > Podobna sytuacja jest z ewidencją czasu pracy - pracodawca ma ją prowadzić
    > a pracownicy wypełniać i podpisywać. To również jest "dupochron" - bo
    > ustaniu stosunku pracy, były pracownik "idzie do sądu" po wynagrodzenie za
    > pracę w nadgodzinach .... ;)
    > Bo ma je zapisane na karteczce, ale pracodawca nie wypłacił mu
    > wynagrodzenia. Bez ewidencji czasu pracy, na których widnieje podpis
    > pracownika nie miałbyś zbyt dużej szansy na obronę swojej pozycji.
    > Określa to zresztą jedno z rozporządzeń - ale nie każ mi proszę teraz tego
    > odszukiwać :)

    Uprzedzam - bo na pewno i tak będziecie atakowali ;)
    Obowiązek prowadzenia dokumentacji ze stosunku pracy musi być
    interpretowany na tle art. 298^1 w powiązaniu z art. 149 K.P. Na pracodawcy
    ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy w takim zakresie, jaki
    jest niezbędny dla celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia za pracę i
    innych należnych pracownikowi świadczeń.
    Pracodawca ma obowiązek przechowywania harmonogramów czasu pracy
    pracowników, łącznie z roczną kartą ewidencji czasu pracy, a także innymi
    ewentualnie prowadzonymi dokumentami, takimi jak listy obecności, karty
    zegarowe itp., jeżeli dopiero suma informacji zapisanych w tych dokumentach
    pozwoli na prawidłowe rozliczenie czasu pracy i obliczenie należnego
    pracownikowi wynagrodzenia.
    Harmonogram czasu pracy sporządzany na dany okres rozliczeniowy musi być
    przechowywany zawsze dlatego, że w stosunku do niego należy dokonywać
    stosownych odliczeń z normatywnego czasu pracy za okresy nieobecności
    pracownika w pracy. Harmonogram czasu pracy winien być przechowywany
    zarówno w wersji pierwotnej jak i w wersji zmienionej, ponieważ odliczenia,
    o których mowa w art. 130 § 3 KP mają być dokonywane w stosunku do
    pierwotnej wersji harmonogramu czasu pracy.
    Harmonogram ten, jak każdy plan bieżąco ulega zmianie. Wobec tego,
    graficznie winien być tak prowadzony, aby można było z jego treści
    wywnioskować pierwotne brzmienie harmonogramu. Do tej pierwotnej treści
    harmonogramu czasu pracy odnosi się zarówno art. 151 § 1 KP określający
    zasady dotyczące wypłacania dodatków za pracę nadliczbową, jak i art. 139 §
    1 KP mówiący o z góry określonym rozkładzie czasu pracy przewidującym
    przerwę w pracy w skali dobowej.
    Obowiązek pracodawcy nie ogranicza się do prowadzenia rocznej karty
    ewidencji czasu pracy, ale obejmuje kompletną ewidencję prowadzoną przez
    pracodawcę, na podstawie której można dokonać rozliczenia czasu pracy i
    poprawnie obliczyć wynagrodzenie za pracę .
    Jeżeli przykładowo, pracodawca wprowadził zasadę stosowania list obecności,
    w których pracownicy podpisując się zapisują zarówno godzinę przyjścia do
    pracy, jak i godzinę zakończenia pracy, to wówczas taki dokument powinien
    być również przechowywany w ramach szeroko rozumianej ewidencji czasu pracy
    w rozumieniu art. 149 § 1 KP.
    Nie prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy lub akt
    osobowych pracowników zostało potraktowane jako wykroczenie z art. 281 pkt
    6, zagrożone karą grzywny.

  • 22. Data: 2007-04-30 08:07:29
    Od: Larsoden <p...@w...acn.waw.pl>

    Artur napisał(a):

> [...]
    > Podpis pracownika dotyczy *potwierdzenia* faktu jego odebrania przez niego.
    > Potrafisz sobie wyobrazić że np. pracownik z którym nie "przedłużyłeś"
    > umowy wnosi sprawę do SP o wypłacenie zaległych wynagrodzeń za ... 2,5
    > roku?
    > Czym obronisz się przed sądem że Ty jednak wypłaciłeś owe wynagrodzenie nie
    > mając podpisu tego pracownika? Potulnie byś wypłacił je po raz drugi.
    > Ponadto, podstawą do zaliczenie wypłaconego, albo *postawionego" do odbioru
    > wynagrodzenia jest właśnie odbiór albo "postawienie" - temat wielokrotnie

    Jeślibym wypłacał wynagrodzenie bez żadnego pokwitowania,
    dając do łapy i "idź z Bogiem" to wtedy miałbyś rację. Zwróć
    uwagę, że nigdzie nie pisałem o kwitowaniu odbioru pieniędzy
    w ogóle tylko na *liście płac*.
    Ja uważam, że lista płac nie jest dokumentem, na którym
    pracownik powinien kwitować cokolwiek i nikt jak do tej pory
    nie wskazał mi przepisu, który mnie do tego zobowiązuje
    (nawet kontrolerzy PIP), wszystkim się zdaje, wydaje albo
    nie chce się szukać.
    Zresztą taki nakaz, gdyby oczywiście istniał, byłby
    absurdalny. Przykładowo firma z siedzibą w Warszawie
    zatrudnia pracowników w Krakowie, Poznaniu, Białymstoku i na
    Helu. Przychodzi wypłata, pracownicy dostają pieniądze w
    gotówce od kierownika komórki. I co, mam sporządzać kilka
    list płac i rozsyłać im pocztą? Albo za nimi jeździć żeby
    się podpisywali? Bzdura, lista jest jedna, w siedzibie firmy
    a pracownicy kwitują na osobnym papierku odbiór pieniędzy.
    Druga rzecz to taka, że pracownik podpisując listę miałby
    pełen wgląd w wynagrodzenia swoich kolegów i przełożonych co
    jak dla mnie jest lekko niestosowne. Mam robić listę dla
    każdego na osobnej kartce?? Czy wyciąć sobie z papieru
    szablon do zasłaniania pozostałych pozycji?

    > Podobna sytuacja jest z ewidencją czasu pracy

    O tym nie rozmawiamy - sprawa jasna.

    --
    Larsoden | nedosraL
    http://www.bykom-stop.avx.pl/

  • 23. Data: 2007-04-30 08:35:15
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 30 Apr 2007 10:07:29 +0200, Larsoden napisał(a):

> [...]
    > nie wskazał mi przepisu, który mnie do tego zobowiązuje
    > (nawet kontrolerzy PIP), wszystkim się zdaje, wydaje albo

    To zapytaj swojej księgowej ;)
    Cytat ze strony VAT.pl (której link CI podałem) i związany z KPiR:
    "......Wpisu dokonuje się na podstawie:

    * listy płac lub innych dowodów, na których pracownik potwierdza
    własnym podpisem kwoty otrzymanych wynagrodzeń w gotówce i w naturze - w
    przypadku wypłaty wynagrodzenia w kasie,
    * innych dowodów, np. dowodu potwierdzającego przekazanie wynagrodzenia
    na rachunek pracownika - jeżeli wynagrodzenie nie jest wypłacane w kasie."

    Jak widać mogą być inne dowody - ale podpis pracownika *musi być* i basta
    (jeżeli wypłacasz gotówką lub w naturze).

  • 24. Data: 2007-04-30 08:38:49
    Od: Artur <s...@r...pbz>

> [...]

    Jak widać mogą być inne dowody - ale podpis pracownika *musi być* i basta
    (jeżeli wypłacasz gotówką lub w naturze). Możesz do listy płac dopinać
    oświadczenia pracowników że otrzymali takie i takie wynagrodzenie ... tylko
    że musisz je przetrzymywać z tą listą płac. Dosyć łatwo w takim przypadku o
    "zawieruszenie" się takiego karteluszka. Ale jak to zwykł był mawiać
    Gotfryd:
    "twoje zabawki - twoja piaskownica - każdy podatnik/płatnik odpowiada za
    siebie".

  • 25. Data: 2007-04-30 09:05:13
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1oqnwfjbqd2u2$.11r94znl3p38l$.dlg@40tude.net Artur
    <s...@r...pbz> pisze:

    > Jak widać mogą być inne dowody - ale podpis pracownika *musi być*
    I jest. Pracownik składa pracodawcy pisemne oświadczenie o zgodzie na
    wypłacanie wynagrodzenia drogą przelewu na określone konto od jakiejś tam
    daty. Od tej pory wypłacenia wynagrodzenia dowodem są przelewy bankowe. W
    razie wycofania zgody czy też zmiany konta składa oświadczenie ponownie.

    --
    Jotte

  • 26. Data: 2007-04-30 09:55:54
    Od: Larsoden <p...@w...acn.waw.pl>

    Artur napisał(a):

    > To zapytaj swojej księgowej ;)

    A myślisz że moja księgowa nie wie jak to jest rozwiązane?
    Zresztą odsyłasz mnie do księgowej, do kontrolerów PIP -
    podczas kiedy to Ty wyskoczyłeś z teorią że pracownicy muszą
    podpisywać listę płac i nie potrafisz jej uzasadnić.

> [...]
    >
    > Jak widać mogą być inne dowody - ale podpis pracownika *musi być* i basta
    > (jeżeli wypłacasz gotówką lub w naturze).

    No proszę, czyli już nie musi być na liście płac?

> [...]
    > że musisz je przetrzymywać z tą listą płac. Dosyć łatwo w takim przypadku o
    > "zawieruszenie" się takiego karteluszka.

    Rzeczywiście mega-problem. Zszyć zszywaczem i włożyć do
    koszulki, potem do segregatora. Na pewno po pół roku
    wszystko poginie.

    > Ale jak to zwykł był mawiać
    > Gotfryd:
    > "twoje zabawki - twoja piaskownica - każdy podatnik/płatnik odpowiada za
    > siebie".

    Pewnie że tak, ale od tego lista dyskusyjna żeby sobie
    podyskutować.

    --
    Larsoden | nedosraL
    http://www.bykom-stop.avx.pl/

  • 27. Data: 2007-04-30 16:59:35
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik Larsoden napisał:

    > "Z tego co wiem" "może chodzi o"
    > Jest podstawa prawna na podpisywanie listy płac czy wszyscy sobie piszą
    > co im się zdaje?

    jeszcze raz: jak wpadnie do ciebie kontrola z pipy, to jak udowodnisz,
    ze wyplacasz pieniadze pracownikom? To chyba logiczne, ze jak wyplacasz
    do reki a nie przelewem, to poprosisz pracownika o pokwitowanie odbioru.
    O podanie podstawy prawnej popros pip podczas kontroli, na pewno ci
    podadza bardzo konkretnie.

    pozdr

  • 28. Data: 2007-04-30 17:35:47
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Larsoden nabazgrolił na ekranie:
> [...]
    > każdego na osobnej kartce?? Czy wyciąć sobie z papieru
    > szablon do zasłaniania pozostałych pozycji?

    Wyobraź sobie, że Gratyfikant(GT), który otrzymał jakieś nagrody z
    serii 'Aplikacja roku 2006', i który " (...) spełnia wymogi stawiane przez
    regulacje wynikające z ustaw i innych aktów normatywnych"* właśnie na czymś
    takim bazuje? Jest coś takiego jak kasowa lista wypłat, gdzie pracownicy
    się podpisują ile poborów /na rękę/ biorą, tylko że wszyscy sa na jednej
    kartce. I aby chronić dane pracowników (przecież jest cała ustawa na to)
    trzeba tak zakrywać. Rotfl roku. W sumie myślałam, że w wersji GT to
    poprawią... ale figa z makiem. Samemu trzeba pojedyńcze kartki drukować (ja
    to robię w formacie a5).

    * cytat, źródło:
    http://www.insert.com.pl/aktualnosci/prasa/informacj
    e_prasowe/2006-04-04.html

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 29. Data: 2007-04-30 17:44:53
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    o`rety nabazgrolił na ekranie:
    > jeszcze raz: jak wpadnie do ciebie kontrola z pipy, to jak udowodnisz,
    > ze wyplacasz pieniadze pracownikom? To chyba logiczne, ze jak wyplacasz
    > do reki a nie przelewem, to poprosisz pracownika o pokwitowanie odbioru.

    Podpisanie ile kasy bierze do ręki (nawet na zwykłym KW), to co innego niż
    podpisanie całej listy płac -> z wyliczeniem brutto, składek, podatku, itp.

  • 30. Data: 2007-04-30 18:33:17
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 30 Apr 2007 19:44:53 +0200, Nikiel ;) napisał(a):

    > Podpisanie ile kasy bierze do ręki (nawet na zwykłym KW), to co innego niż
    > podpisanie całej listy płac -> z wyliczeniem brutto, składek, podatku, itp.

    Czyli mam rozumieć że pracownikom nie "dajesz paska" z dokładnym rozbiciem
    na poszczególne składniki, nie prowadzisz ewidencji przychodów
    poszczególnych pracowników?
    Jeżeli tak - to .... nie mam więcej pytań.