PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca na cały etat a składki na 1/4? › Re: praca na cały etat a składki na 1/4?
    From: Artur <s...@r...pbz>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: praca na cały etat a składki na 1/4?
    Date: Mon, 30 Apr 2007 09:15:37 +0200

    Dnia Mon, 30 Apr 2007 09:07:32 +0200, Artur napisał(a):

    > Podobna sytuacja jest z ewidencją czasu pracy - pracodawca ma ją prowadzić
    > a pracownicy wypełniać i podpisywać. To również jest "dupochron" - bo
    > ustaniu stosunku pracy, były pracownik "idzie do sądu" po wynagrodzenie za
    > pracę w nadgodzinach .... ;)
    > Bo ma je zapisane na karteczce, ale pracodawca nie wypłacił mu
    > wynagrodzenia. Bez ewidencji czasu pracy, na których widnieje podpis
    > pracownika nie miałbyś zbyt dużej szansy na obronę swojej pozycji.
    > Określa to zresztą jedno z rozporządzeń - ale nie każ mi proszę teraz tego
    > odszukiwać :)

    Uprzedzam - bo na pewno i tak będziecie atakowali ;)
    Obowiązek prowadzenia dokumentacji ze stosunku pracy musi być
    interpretowany na tle art. 298^1 w powiązaniu z art. 149 K.P. Na pracodawcy
    ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy w takim zakresie, jaki
    jest niezbędny dla celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia za pracę i
    innych należnych pracownikowi świadczeń.
    Pracodawca ma obowiązek przechowywania harmonogramów czasu pracy
    pracowników, łącznie z roczną kartą ewidencji czasu pracy, a także innymi
    ewentualnie prowadzonymi dokumentami, takimi jak listy obecności, karty
    zegarowe itp., jeżeli dopiero suma informacji zapisanych w tych dokumentach
    pozwoli na prawidłowe rozliczenie czasu pracy i obliczenie należnego
    pracownikowi wynagrodzenia.
    Harmonogram czasu pracy sporządzany na dany okres rozliczeniowy musi być
    przechowywany zawsze dlatego, że w stosunku do niego należy dokonywać
    stosownych odliczeń z normatywnego czasu pracy za okresy nieobecności
    pracownika w pracy. Harmonogram czasu pracy winien być przechowywany
    zarówno w wersji pierwotnej jak i w wersji zmienionej, ponieważ odliczenia,
    o których mowa w art. 130 § 3 KP mają być dokonywane w stosunku do
    pierwotnej wersji harmonogramu czasu pracy.
    Harmonogram ten, jak każdy plan bieżąco ulega zmianie. Wobec tego,
    graficznie winien być tak prowadzony, aby można było z jego treści
    wywnioskować pierwotne brzmienie harmonogramu. Do tej pierwotnej treści
    harmonogramu czasu pracy odnosi się zarówno art. 151 § 1 KP określający
    zasady dotyczące wypłacania dodatków za pracę nadliczbową, jak i art. 139 §
    1 KP mówiący o z góry określonym rozkładzie czasu pracy przewidującym
    przerwę w pracy w skali dobowej.
    Obowiązek pracodawcy nie ogranicza się do prowadzenia rocznej karty
    ewidencji czasu pracy, ale obejmuje kompletną ewidencję prowadzoną przez
    pracodawcę, na podstawie której można dokonać rozliczenia czasu pracy i
    poprawnie obliczyć wynagrodzenie za pracę .
    Jeżeli przykładowo, pracodawca wprowadził zasadę stosowania list obecności,
    w których pracownicy podpisując się zapisują zarówno godzinę przyjścia do
    pracy, jak i godzinę zakończenia pracy, to wówczas taki dokument powinien
    być również przechowywany w ramach szeroko rozumianej ewidencji czasu pracy
    w rozumieniu art. 149 § 1 KP.
    Nie prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy lub akt
    osobowych pracowników zostało potraktowane jako wykroczenie z art. 281 pkt
    6, zagrożone karą grzywny.