PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca 24 na 48 godzin

  • 1. Data: 2003-09-14 18:07:27
    Temat: praca 24 na 48 godzin
    Od: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>

    Witam
    proszę o odpowiedź w następującej kwestii: czy pracownikowi zatrudnionemu
    jako dozorca w systemie zmianowym praca 24 godziny, 48 wolne należy się w
    związku z tym że pracuje ponad 8 godzin i w nocy dodatkowo jakieś
    wynagrodzenie za pracę w nocy, w godzinach nadliczbowych? Czy jeśli sobota,
    niedziela wynikają z harmonogramu to należy się dodatek za pracę w dni
    wolne.
    Moim zdaniem odpowiedź brzmi NIE, ale ponieważ u znajomiej w firmie
    rogorzała dyskusja proszę o werdykt.
    pozdrawiam JO

  • 2. Data: 2003-09-14 18:23:25
    Temat: Re: praca 24 na 48 godzin
    Od: "onsok" <n...@w...pl>

    Jo wrote:
    > Witam
    > proszę o odpowiedź w następującej kwestii: czy pracownikowi
    > zatrudnionemu jako dozorca w systemie zmianowym praca 24 godziny, 48

    A praca w takim systemie jest dozowolona ? Przeciez te przepisy zostały
    zniesione w 98 r :)

  • 3. Data: 2003-09-14 19:48:32
    Od: "Lech S" <s...@N...gazeta.pl>

    Jo <jole.ro(usuń)@wp.pl> napisał(a):

> [...]
    > wolne.
    > Moim zdaniem odpowiedź brzmi NIE, ale ponieważ u znajomiej w firmie

    Powiedz znajomej niech się zapozna z art 128 i następnymi kp. a w
    szczególności z art 129 ze znaczkiem 4.Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-09-14 20:26:03
    Od: "Artur" <artur_w(spam)@wp.pl>

    z tego co pamiętam to jest dodatek 20% od najniższej pensji bodajże za pracę
    w nocy, dodatkowo za niedziele wolne w tygodniu i minimum co 3 niedziela
    wolna, chyba nie poplątałem

    Artur

  • 5. Data: 2003-09-14 23:30:19
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Sun, 14 Sep 2003 19:48:32 +0000 (UTC), "Lech S" <s...@N...gazeta.pl>
    wrote:

    >Powiedz znajomej niech się zapozna z art 128

    A co ten ma do rzeczy ten artykul nie wiem bo jest to definicja czasu pracy
    ktora ogranicza sie do stwierdzenia ze czas pracy to czas w jakim pracownik
    pozostaje w dyspozycji pracodawcy. Tyle

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 6. Data: 2003-09-15 07:35:42
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

> [...]
    sobota,
    > niedziela wynikają z harmonogramu to należy się dodatek za pracę w dni
    Przeczytałam Wasze opinie. I nadal nie wiem, mogą tak pracować dozorcy czy
    nie mogą. A może ktoś zna konkretne przepisy wykonawcze, komentarze etc do
    zmianowego czasu pracy?
    Jak dłużej się nad tym zastanawiałam to wygląda na to,że w systemie 24 na 48
    będą jednak mieli godziny nadliczbowe. Może ktoś zna problem z własnej
    praktyki. Ja niestety nigdy nie miałam do czynienia z takim systemem pracy
    JO

  • 7. Data: 2003-09-16 18:59:37
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    Użytkownik "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > będą jednak mieli godziny nadliczbowe. Może ktoś zna problem z własnej
    > praktyki. Ja niestety nigdy nie miałam do czynienia z takim systemem pracy

    pomijając kodeks pracy - czy uważasz że realnie będzie pracował (w tym
    przypadku pilnował obiektu) i nie zdąży się przy tym zaśnięcie? przez kilka
    miechów pracowałem w systemie 12/12 przez 4 doby, następne 4 wolne i powiem
    jedno, że te 12 godzin non-stop na nogach po prostu zwala z nóg. W prawdzie
    to nie była praca żeby tylko doglądać, ale i tworzenie procedur, wdrażanie
    ich w życie itp. kierowanie pracą kilku ludzi (w zmianie nocnej 3, w
    dziennej 9 osób, zmiany dokładnie takie same jak moje) i na prawdę daje
    popalić taki czas. A gwarantuję ci, że jak ktoś jest na 24 godziny to
    następne 24 będzie spał albo i też zamiast efektywnie pracować przez 24
    godziny to a) będzie spał kiedy nie będzie musiał pracować b) co gorsza
    będzie miał mnóstwo czasu żeby się "plątać" po obiekcie i nikt mu nie
    udowodni że to akurat na jego zmianie coś zginęło ....

    gromax

  • 8. Data: 2003-09-17 06:16:17
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

    Użytkownik "gromax" <g...@g...pl> napisał w wiadomości >
> [...]
    > będzie miał mnóstwo czasu żeby się "plątać" po obiekcie i nikt mu nie
    > udowodni że to akurat na jego zmianie coś zginęło ....

    Całkowicie się z Tobą zgadzam. 12 godzin to max. Ale u tej mojej znajomej
    nagle pojawił taki wymóg żeby dozorca był 24 godziny. Do tej pory mieli 3
    dozorców, ale nie musieli mieć ich przez 24 na dobę w obiekcie, i chcieli
    nikogo nie zatrudniać, i jednocześnie ustawić pracę tak żeby przez 24
    godziny był dozorca w obiekcie. Stąd pomysł na pracę 24 na 48. Ponieważ to
    wszystko nie takie proste poradziłam kontakt z PIP i prawnikiem od prawa
    pracy - nie wszystko udaje się załatwić tanim kosztem po znajomości ;-)
    No cóż miałam dobre chęci, chciałam pomóc, teraz niech kombinują sami
    dzięki za zainteresowanie, pozdrawiam
    JO

  • 9. Data: 2003-09-17 06:43:48
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > wolne.
    > Moim zdaniem odpowiedź brzmi NIE, ale ponieważ u znajomiej w firmie

    Witam,
    nie wiedziałem, że to rozwiazanie jeszcze funkcjonuje, ale jednak. Rozumiem, że
    podstawą wprowadzenia tego systemu pracy jest art. 142 kp. (bo inny być nie
    może). Na początek uwaga ogólna - generalnie tak duże wydłużanie dobowych norm
    czasu pracy jest bardzo krytykowane, aczkolwiek wyroku ! ktrytycznego nie
    widziałem. mozna jednak uznać, że co się odwlecze ... . Ale do rzeczy. Z art.
    142 wynika, że (m. in.) przy dozorze urządzeń moze byc wprowadzony, w
    poszczególnych dniach i tygodniach dłuższy czas pracy, niz to wynika z art. 129
    (8 na dobę/40 w tygodniu/5 dni/4 miesiące rozliczneniowe), jezeli jest on
    wyrównany skróceniem czasu pracy w innych dniach lub tygodniach. I co
    najważniejsze - praca w granicach takiego rozkładu pracy nie jest pracą w
    godzinach nadliczbowych, o ile oczywiście następuje w oparciu o zaplanowany z
    góry harmonogram. Przekroczenie normy dobowej, a zatem praca w godzinach
    nadliczbowych, będzie miała miejsce wówczas, gdy praca bedzie wykonywana
    powyżej godzin pracy wynnikających z harmonogramu i gdy jednocześnie będzie to
    praca powyżej 8 godzin na dobę. Przekroczenie normy tygodniowej będzie miało
    mijsce wówczas, gdy w okresie rozliczeniowym 1 miesiąca (tylko taki wchodzi w
    rachubę) wydłużony czas pracy nie zostanie zbilansowany skróceniem czasu pracy
    w innych tygodniach i wystąpi praca powyżej przeciętnej 40 - godzinnej normu
    tygodniowej.
    Jezeli sobota, niedziela wynikają z harmonogramu to sa oczywiście normalnymi
    dniami pracy danego pracownika i żaden dodatek (czy wolne) nie przysługuje.
    Pamiętac jednak trzeba, że co trzecia niedziale ma byc wolna.
    Przysługuje natomiast dodatek za prace w nocy, gdyz ten przysłuuje każdemu kto
    wykonuje prace w porze nocnej. Jeżeli pora nocna nie jest uregulowana w Reg.
    Pr. to trzeba pamietać, że wówczas "noc" trwa całe 10 godzin !!!
    No to chyba wszystko.
    Paweł

  • 10. Data: 2003-09-17 20:55:17
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

> [...]
    > pracy - nie wszystko udaje się załatwić tanim kosztem po znajomości ;-)
    > No cóż miałam dobre chęci, chciałam pomóc, teraz niech kombinują sami

    hmmm... a czy nie było by lepszym wyjściem 12/24 ? też jest 3 dozorców,
    pracują "co drugi " dzień, a obiekt jest chroniony całą dobę.
    pozdrawiam