PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca 24 na 48 godzin › Re: praca 24 na 48 godzin
    From: "" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: praca 24 na 48 godzin
    Date: 17 Sep 2003 08:43:48 +0200

    > Witam
    > proszę o odpowiedź w następującej kwestii: czy pracownikowi zatrudnionemu
    > jako dozorca w systemie zmianowym praca 24 godziny, 48 wolne należy się w
    > związku z tym że pracuje ponad 8 godzin i w nocy dodatkowo jakieś
    > wynagrodzenie za pracę w nocy, w godzinach nadliczbowych? Czy jeśli sobota,
    > niedziela wynikają z harmonogramu to należy się dodatek za pracę w dni
    > wolne.
    > Moim zdaniem odpowiedź brzmi NIE, ale ponieważ u znajomiej w firmie
    > rogorzała dyskusja proszę o werdykt.
    > pozdrawiam JO

    Witam,
    nie wiedziałem, że to rozwiazanie jeszcze funkcjonuje, ale jednak. Rozumiem, że
    podstawą wprowadzenia tego systemu pracy jest art. 142 kp. (bo inny być nie
    może). Na początek uwaga ogólna - generalnie tak duże wydłużanie dobowych norm
    czasu pracy jest bardzo krytykowane, aczkolwiek wyroku ! ktrytycznego nie
    widziałem. mozna jednak uznać, że co się odwlecze ... . Ale do rzeczy. Z art.
    142 wynika, że (m. in.) przy dozorze urządzeń moze byc wprowadzony, w
    poszczególnych dniach i tygodniach dłuższy czas pracy, niz to wynika z art. 129
    (8 na dobę/40 w tygodniu/5 dni/4 miesiące rozliczneniowe), jezeli jest on
    wyrównany skróceniem czasu pracy w innych dniach lub tygodniach. I co
    najważniejsze - praca w granicach takiego rozkładu pracy nie jest pracą w
    godzinach nadliczbowych, o ile oczywiście następuje w oparciu o zaplanowany z
    góry harmonogram. Przekroczenie normy dobowej, a zatem praca w godzinach
    nadliczbowych, będzie miała miejsce wówczas, gdy praca bedzie wykonywana
    powyżej godzin pracy wynnikających z harmonogramu i gdy jednocześnie będzie to
    praca powyżej 8 godzin na dobę. Przekroczenie normy tygodniowej będzie miało
    mijsce wówczas, gdy w okresie rozliczeniowym 1 miesiąca (tylko taki wchodzi w
    rachubę) wydłużony czas pracy nie zostanie zbilansowany skróceniem czasu pracy
    w innych tygodniach i wystąpi praca powyżej przeciętnej 40 - godzinnej normu
    tygodniowej.
    Jezeli sobota, niedziela wynikają z harmonogramu to sa oczywiście normalnymi
    dniami pracy danego pracownika i żaden dodatek (czy wolne) nie przysługuje.
    Pamiętac jednak trzeba, że co trzecia niedziale ma byc wolna.
    Przysługuje natomiast dodatek za prace w nocy, gdyz ten przysłuuje każdemu kto
    wykonuje prace w porze nocnej. Jeżeli pora nocna nie jest uregulowana w Reg.
    Pr. to trzeba pamietać, że wówczas "noc" trwa całe 10 godzin !!!
    No to chyba wszystko.
    Paweł