PracaGrupypl.praca.dyskusje › ZUS

  • 1. Data: 2006-10-02 08:50:53
    Temat: ZUS
    Od: herakles <h...@b...pl>

    Witam,

    żona pracuje na umowę o dzieło, jak to zrobić, żeby miała opłacony zus,
    słyszałem, że można samemu se opłacić, ile to kosztuje i jak się to
    załatwia?
    Czy żona może korzystać z mojego ubezpieczenia, ja mam umowę o pracę.

  • 2. Data: 2006-10-02 15:20:16
    Temat: Re: ZUS
    Od: "zasit" <z...@w...pl>

    chcesz dotowac bankruta?

  • 3. Data: 2006-10-02 16:15:49
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "herakles" <h...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zus,
    > słyszałem, że można samemu se opłacić, ile to kosztuje i jak się to

    Ubezpieczenie zdrowotne, umowa z NFZ, koszt ok. 200 zł miesięcznie,
    alenie jest to konieczne...

    > Czy żona może korzystać z mojego ubezpieczenia, ja mam umowę o
    pracę.

    Współmałżonek może mieć ubezpieczenie zdrowotne jako członek rodziny
    osoby ubezpieczonej. Skoro żona nie ma ubezpieczenia zdrowotnego
    (umowa o dzieło nie podlega żadnym ubezpieczeniom), to możesz ją
    zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny u swego
    pracodawcy (druk ZUS ZCZA) oraz wyrobić legitymację ubezpieczeniową
    dla członków rodziny.

    wa

  • 4. Data: 2006-10-02 17:08:04
    Od: IP <m...@w...pl>

    herakles napisał(a):
    > Witam,
    >
    > żona pracuje na umowę o dzieło, jak to zrobić, żeby miała opłacony zus,
    > słyszałem, że można samemu se opłacić, ile to kosztuje i jak się to
    > załatwia?
    Zwariowales? :). Wybierzcie jakis fundusz inwestycyjny i tam inwestujcie
    pieniazki zony.

  • 5. Data: 2006-10-03 06:40:58
    Od: u...@g...pl

> [...]
    > załatwia?
    > Czy żona może korzystać z mojego ubezpieczenia, ja mam umowę o pracę.

    Jeżeli chodzi o uezpieczenie zdrowotne to może korzystać z Twoiego.
    Jeżeli o ubezpieczenie emerytalne, to może płacić indywidualnie,
    ale tylko w przypadku gdy złoży deklarację w ciągu 30 dni po
    ostatniej składce płaconej przez pracodawce.

    Usjwo

  • 6. Data: 2006-10-03 15:14:57
    Od: Slawek Kotynski <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar>

    herakles wrote:

> [...]
    > załatwia?
    > Czy żona może korzystać z mojego ubezpieczenia, ja mam umowę o pracę.

    Trochę OT: uważajcie, bo z umowami o dzieło jest taki haczyk,
    że po przekroczeniu 10 tys. euro, jest obowiązek płacenia VATu.
    (o detale pytać księgowe).

    --
    mjk
    * 22 lipca, Dzien Misia * Nowa Świecka Tradycja *

  • 7. Data: 2006-10-03 15:16:06
    Od: Slawek Kotynski <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar>

    u...@g...pl wrote:

    > Jeżeli o ubezpieczenie emerytalne, to może płacić indywidualnie,
    > ale tylko w przypadku gdy złoży deklarację w ciągu 30 dni po
    > ostatniej składce płaconej przez pracodawce.

    Nie rozumiem tych 30 dni. Jak się miało przerwę, to się
    nie można ubezpieczyć?

  • 8. Data: 2006-10-03 16:25:31
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Slawek Kotynski"
    <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar> napisał w
    wiadomości news:45227212$0$17961$f69f905@mamut2.aster.pl...
    u...@g...pl wrote:

> [...]
    > ostatniej składce płaconej przez pracodawce.

    Nie rozumiem tych 30 dni. Jak się miało przerwę, to się

    Osoba, która podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i
    rentowym, do 30 dni od ustania tych ubezpieczeń (czyli od rozwiązania
    umowy o pracę) może przystąpić dobrowolnie do ubezpieczenia
    emerytalnego i rentowego w ZUS i opłacać samodzielnie składki od kwoty
    równej co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu.

    wa

  • 9. Data: 2006-10-04 15:34:50
    Od: Slawek Kotynski <k...@b...z.adso.com.pl.i.zmienil.adso.na.askar>

    wektor wrote:

> [...]
    > emerytalnego i rentowego w ZUS i opłacać samodzielnie składki od kwoty
    > równej co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu.

    Napisałeś w zasadzie to samo, co w Usjwo, a ja nadal nie rozumiem.
    Jeśli nie płaciłem ZUSu przez dłużej niż miesiąc, to
    już do końca życia nie przyjmą ode mnie składek? :)
    Czy przyjmą dopiero, gdy się gdzieś zatrudnię?

  • 10. Data: 2006-10-05 15:56:19
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    wiadomości news:4523c7db$0$17965$f69f905@mamut2.aster.pl...
    wektor wrote:

> [...]

    już do końca życia nie przyjmą ode mnie składek? :)
    Czy przyjmą dopiero, gdy się gdzieś zatrudnię?

    Aby korzystać z przywileju podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu i
    rentowemu i opłacania składek, trzeba pracować, najczęściej, najlepiej
    na podstawie umowy o pracę. Z powodu tego "przywileju" pracodawcy, a
    nawet pracownicy rzucają gromy pod adresem ZUS.
    Jednak w pewnych sytuacjach osoba, która rozwiązała umowę o pracę,
    może być zainteresowana ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, np.
    zamierza pracować na podstawie umowy o dzieło lub wyjechać za granicę
    i zarabiać godziwe wynagrodzenie.
    Tylko do 30 dni od ustania ubezpieczenia emerytalnego i rentowego,
    czyli od rozwiązania umowy o pracę, były pracownik może złożyć w ZUS
    deklarację dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego od
    podstawy równej co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu i co miesiąc
    składać deklarację rozliczeniową i opłacać składkę E (19,52%) i
    rentową (13,00%), czyli ok. 300 zł miesięcznie od kwoty 900 zł.
    Jednak do takiego ubepieczenia (E + R) nie można przystąpić w każdej
    chwili: tylko do 30 dni od każdego rozwiązania umowy o pracę.

    wa