PracaGrupypl.praca.dyskusje › okulary-dofinansowanie

  • 1. Data: 2006-10-02 08:10:07
    Temat: okulary-dofinansowanie
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    witam,
    większość osób pracujących w mojej firmie spędza przed komputerem większość
    dnia pracy. Firma jest mała, zatrudnia kilka osób, nie ma regulaminów
    wewnętrznych, zatem dotychczas wszelkie kwestie regulowały tylko oficjalne
    przepisy-kp i rozporządzenia.
    ostatnio pojawił się w firmie temat okularów-w wyniku czego szefostwo
    wystosowało rozporządzenie wewnętrzne, w którym informuje że dofinansowanie
    do okularów wynosi 120 zł na podstawie faktury wystawionej na firmę.
    zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 01.12.1998r.
    (Dz.U. 148 poz. 973) przy pracy powyżej 4 godzin pracodawca powinien pokryć
    koszta szkieł i częściowo oprawek ( w wersji- uśredniona cena).

    w związku z tym mam cztery pytania:
    1. obecnie koszt szkieł z antyrefleksem (do pracy przy komputerze) wynosi
    ok. 200 zł. Czy kwota dofinansowania nie jest za małą, skoro nie pokrywa
    nawet kosztu szkieł?
    2.czy skoro to rozporządzenie-mogę się na nie nie zgodzić, czy mogę tylko
    przyjąć do wiadomości?
    3.czy pracodawca może wymagać, faktury na firmę w wysokości dajmy na to 350
    zł (koszt okularów), gdy pokrywa tylko 120?
    4. czy jeśli noszę soczewki kontaktowe mogę oczekiwać takiego samego
    dofinansowania?

    z góry dzięki za odpowiedź
    Ewa

  • 2. Data: 2006-10-02 09:00:24
    Temat: Re: okulary-dofinansowanie
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "E. Fiedor" <e...@g...pl> napisał

    > 1. obecnie koszt szkieł z antyrefleksem (do pracy przy komputerze) wynosi
    > ok. 200 zł. Czy kwota dofinansowania nie jest za małą, skoro nie pokrywa
    > nawet kosztu szkieł?

    Dofinansowanie jak sama nazwa wskazuje jest dofinansowaniem, a nie
    sfinansowaniem :)
    Pracodawca sam ustala, jaką kwotę może przeznaczyć na ten cel. Może to być
    równie dobrze tylko 50 zł. Nigdzie nie jest napisane, że pracodawca
    zobowiązany jest do całkowitego pokrycia kosztów szkieł.

    > 2.czy skoro to rozporządzenie-mogę się na nie nie zgodzić, czy mogę tylko
    > przyjąć do wiadomości?

    Możesz cokolwiek. Twój brak zgody niczym nie skutkuje.
    Po prostu w takiej sytuacji okulary finansujesz sama.

    > 3.czy pracodawca może wymagać, faktury na firmę w wysokości dajmy na to
    350
    > zł (koszt okularów), gdy pokrywa tylko 120?

    Pracodawca może wymagać faktury na taką kwotę, jaką przeznaczył na
    dofinansowanie.

    > 4. czy jeśli noszę soczewki kontaktowe mogę oczekiwać takiego samego
    > dofinansowania?

    Nie, dofinansowanie dotyczy tylko i wyłącznie szkieł.
    Co więcej - musisz mieć zaświadczenie od lekarza, że na stanowisku takim a
    takim wymagane są szkła o takiej a takiej mocy.

    N.

  • 3. Data: 2006-10-02 10:08:29
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Mon, 2 Oct 2006 10:10:07 +0200, E. Fiedor <e...@g...pl>
    w <efqhgt$a1a$1@inews.gazeta.pl> napisał:

> [...]
    > ok. 200 zł. Czy kwota dofinansowania nie jest za małą, skoro nie pokrywa

    Nie jest. Wysokosc kwoty zależy od pracodawcy, jest nie mniejsza niż ...

    > 2.czy skoro to rozporządzenie-mogę się na nie nie zgodzić, czy mogę tylko
    > przyjąć do wiadomości?

    To drugie.

    > 3.czy pracodawca może wymagać, faktury na firmę w wysokości dajmy na to 350
    > zł (koszt okularów), gdy pokrywa tylko 120?

    Tak.
    Jak sobie pracodawca to zaksięguje po tym, jak zapłaci ci to, co ci się
    należy, to już jego sprawa i tego, jak boi się kontroli księgowej.

    > 4. czy jeśli noszę soczewki kontaktowe mogę oczekiwać takiego samego
    > dofinansowania?

    Soczewki z antyrefleksem?

    Zdajesz sobie sprawę, że potrzebujesz jeszcze zaświadczenia lekarskiego,
    że takie okulary ci sa potrzebne? I że czasem pani lekarz okulistka może
    mieć focha i nie wydać?
    Tak miałem, chciałem zabulić za okulary jakies 600, pani powiedziała, że
    nie da mi zaświadczenia, poszedłem gdzie indziej, dałem za okulary chyba
    320 + 50 za badanie, i tak wyszło taniej niż w tamtym z fochowatą
    lekarką.

    > Ewa

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 4. Data: 2006-10-02 10:15:03
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "Jakub Lisowski" <j...@S...kofeina.net> napisał

> [...]
    > nie da mi zaświadczenia, poszedłem gdzie indziej, dałem za okulary chyba
    > 320 + 50 za badanie, i tak wyszło taniej niż w tamtym z fochowatą

    Nie bardzo rozumiem. Idzie się do lekarza i prosi o zaświadczenie, że na tym
    a na tym stanowisku wymagane są takie a takie szkła. Koniec kropka. Lekarza
    nie powinno obchodzić ile Ty masz zamiar za to zapłacić, bo co to ma do
    rzeczy? Z kolei w przypadku, gdy takie szkła są_konieczne_, to zasranym
    obowiązkiem lekarza jest wydać takie zaświadczenie.
    Miałeś chyba pecha i byłeś za mało asertywny. Ja bym babę pogoniła, aż by
    się za nią kurzyło ;-)

    N.

  • 5. Data: 2006-10-02 11:36:27
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Mon, 2 Oct 2006 12:15:03 +0200, Nixe <n...@f...peel>
    w <efqos7$8p4$1@news.onet.pl> napisał:

> [...]
    > rzeczy? Z kolei w przypadku, gdy takie szkła są_konieczne_, to zasranym
    > obowiązkiem lekarza jest wydać takie zaświadczenie.

    Ale jak kretyn/ka się uprze, to cyrki trzeba robić.
    Jak będę chciał zrobić cyrk, to się wybiorę z siostrą do Urzędu
    Skarbowego w Nysie po NIP dla siory.

    > Miałeś chyba pecha i byłeś za mało asertywny. Ja bym babę pogoniła, aż by
    > się za nią kurzyło ;-)

    Mi się nie chciało, bo perspektywa wydania kupy kasy działała
    ostudzająco.
    Stwierdziłem "chodźcie, moje pieniązki, nie chcą nas tu" i poszedłem.

    I było ok, bo zapłaciłem sumarycznie 50 zł zamiast jakichś 200
    (wliczając dofinansowanie).

    > N.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 6. Data: 2006-10-02 11:46:57
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Lisowski" <j...@S...kofeina.net> napisał w
    wiadomości news:slrnei1p8t.jpc.jakub@jakub.kofeina.net...
    > Dnia Mon, 2 Oct 2006 10:10:07 +0200, E. Fiedor
    > <e...@g...pl>

    > Nie jest. Wysokosc kwoty zależy od pracodawcy, jest nie mniejsza niż ...

    koszt uśredniony standardowych okularów potrzebnych na danym stanowisku?

    > To drugie.

    i wtedy niezależnie oczekiwać pokrycia kosztów okularów? przecież w
    rozporządzeniu nie ma mowy o dofinansowaniu, a o obowiązku zapewnienia
    okularów przez pracodawcę.

    > Tak.
    > Jak sobie pracodawca to zaksięguje po tym, jak zapłaci ci to, co ci się
    > należy, to już jego sprawa i tego, jak boi się kontroli księgowej.

    > Soczewki z antyrefleksem?

    w rozporządzeniu nie ma mowy o antyrefleksie, a jedynie o korekcie wzroku
    :))

  • 7. Data: 2006-10-02 11:56:03
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "E. Fiedor" <e...@g...pl> napisał

    > koszt uśredniony standardowych okularów potrzebnych na danym stanowisku?

    Nie. Pracodawca ustala kwotę wedle własnego uznania.
    [nie czytałaś mojego maila?]

    > i wtedy niezależnie oczekiwać pokrycia kosztów okularów? przecież w
    > rozporządzeniu nie ma mowy o dofinansowaniu, a o obowiązku zapewnienia
    > okularów przez pracodawcę.

    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=02&krok=A&P18
    0=20961
    Prawie na samym dole.

    Pracodawca powinien pokryć koszty zakupu okularów korygujących, zgodnie z
    zaleceniami lekarza medycyny pracy [...]. Natomiast sposób realizacji tego
    obowiązku leży w jego gestii. Zasady finansowania okularów oraz kwotę, do
    jakiej pracodawca pokrywa koszty ich zakupu, mogą wynikać z regulaminu pracy
    lub innych przepisów obowiązujących w zakładzie.

    Naprawdę sądzisz, że jeśli wybierzesz sobie szkła za 1000 zł, to pracodawca
    ma obowiązek sfinansować Ci je?

    > w rozporządzeniu nie ma mowy o antyrefleksie, a jedynie o korekcie wzroku
    > :))

    Ale tylko i wyłącznie w przypadku szkieł.

    N.

  • 8. Data: 2006-10-02 12:15:59
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...peel> napisał w wiadomości
> [...]

    > lub innych przepisów obowiązujących w zakładzie.
    >
    > Naprawdę sądzisz, że jeśli wybierzesz sobie szkła za 1000 zł, to

    nie i właśnie o tym piszę.
    zgodnie z moim rozumieniem przepisu pracodawca powinien zapewnić kwotę
    umożliwiającą zakup okularów, a przynajmniej pokrywającą koszt szkieł. czyli
    jak chcę oprawki za 1000 zł to mój problem, bo pracodawca daje mi na jakiś
    uśredniony standard, na szkła, a np .oprawki np. 100 zł bo takie się już da
    znaleźć.
    A jeśli cała kwota wynosi 120 zł w sytuacji gdy same szkła są droższe- ty
    chyba już inna sytuacja?
    Bo czy określenie -zapewnia okulary determinuje minimalną kwotę- taką za
    jaką zakup jest już możliwy?

  • 9. Data: 2006-10-02 12:39:59
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "E. Fiedor" <e...@g...pl> napisał

    > zgodnie z moim rozumieniem przepisu pracodawca powinien zapewnić kwotę
    > umożliwiającą zakup okularów, a przynajmniej pokrywającą koszt szkieł.

    Nic nie powinien. Może dowolnie określić jaka to będzie kwota.
    Niezależnie od tego, czy chodzi o szkła czy o oprawki.
    Zdarzyć się przecież może, że szkła będę kosztować 1000 zł. Nie ma jednak
    takiego przepisu, który mówiłby, że pracodawca zobowiązany jest pokryć całą
    tę kwotę.

    > Bo czy określenie -zapewnia okulary determinuje minimalną kwotę- taką za
    > jaką zakup jest już możliwy?

    Nie mam pojęcia. Przepis ten jest dość niejasny, ale z tego, co mówiła mi
    moja księgowa, to kwota przyznana przez pracodawcę może być dowolnie niska
    lub dowolnie wysoka. Nie ma po prostu żadnych konkretów narzuconych z góry.

    N.

  • 10. Data: 2006-10-02 12:49:48
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Mon, 2 Oct 2006 13:46:57 +0200, E. Fiedor <e...@g...pl>
    w <efqu7i$71l$1@inews.gazeta.pl> napisał:

    > Użytkownik "Jakub Lisowski" <j...@S...kofeina.net> napisał w
    > wiadomości news:slrnei1p8t.jpc.jakub@jakub.kofeina.net...

    > koszt uśredniony standardowych okularów potrzebnych na danym stanowisku?

    Myślę, że niż kwota w rozporządzeniu albo algorytm na jej wyliczenie.
    Nie wiem, jak dotąd gdy kupowałem okulary na pracodawcę, to wiedziałem,
    ile wynosi dofinansowanie, i w pierwszym przypadku wiedziałem skąd taka
    kwota się wzięła. W drugim nieszczególnie mnie to interesowało.

    > i wtedy niezależnie oczekiwać pokrycia kosztów okularów? przecież w
    > rozporządzeniu nie ma mowy o dofinansowaniu, a o obowiązku zapewnienia
    > okularów przez pracodawcę.

    No i wtedy pracodawca albo ludź przez niego wydelegowany idzie do dajmy
    na to 3 najblizszych pracodawcy optyków, pyta się, ile kosztuje
    najtańsza oprawka ze szkłami 0 z filtrem odpowiednim do pracy przy
    komputerze i wyilcza.
    Jak pracownik ma fanaberię wziąc inną oprawkę, szkła plastikowe,
    dodatkowe filtry, korekcję i inne bajery, to dobula sam.

    [ ... ]

    > w rozporządzeniu nie ma mowy o antyrefleksie, a jedynie o korekcie wzroku
    > :))

    Ja nie wiem, nie wnikam i mam prawnika na wyciągnięcie ręki, to zawsze
    mogę zapytać i wiedzieć gdzie szukać.

    ja czyli jakub
    Revoke.