PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wymiar urlopu

  • 1. Data: 2006-03-16 21:16:56
    Temat: Wymiar urlopu
    Od: Tomek <b...@a...org>

    Proszę o pomoc w wyliczeniu przysługującego urlopu w 2005r:

    Pracownik w firmie A był zatrudniony w okresie od 01.01.2005 do
    14.09.2005 na 1/2 etatu. Od 9 lipca 2005 nabył prawo zgodnie do 26 dni
    urlopu (10 lat stażu pracy). Na świadectwie pracy z tej firmy wpisano,
    że wykorzystał w tej firmie w 2005r 15 dni urlopu.

    W firmie B został zatrudniony od 15.09.2005 do nadal - pełny etat.

    Proszę o pomoc ile dni należy mu się urlopu w firmie B za 2005r.

    Z góry dziękuję za pomoc
    --
    Tomek

  • 2. Data: 2006-03-16 22:18:10
    Temat: Re: Wymiar urlopu
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    po pierwsze - wymiar urlopu 2005 to 26 dni od września, wcześniej 20 dni.
    Czyli 20/12 *8 + 26/12*4 = 13,3 + 8,7 = 22 dni urlopu
    W przypadku "półetatu" przysługuje taka sama ilość dni urlopu, jednak
    liczonych po mniejszej liczbie godzin.
    W pierwszej firmie wykorzystał na pewno o jeden dzień za dużo,
    art 154 § 3. Wymiar urlopu w danym roku kalendarzowym, ustalony na podstawie
    § 1 i 2, nie może przekroczyć wymiaru określonego w § 1.

    art 155-1 § 2. Pracownikowi, który przed ustaniem stosunku pracy w ciągu
    roku kalendarzowego wykorzystał urlop w wymiarze wyższym niż wynikający z §
    1 pkt 1, przysługuje u kolejnego pracodawcy urlop w odpowiednio niższym
    wymiarze; łączny wymiar urlopu w roku kalendarzowym nie może być jednak
    niższy niż wynikający z okresu przepracowanego w tym roku u wszystkich
    pracodawców.

    i już masz odpowiedź. gugle, kp i masz 100% odpowiedź.
    za poradę należy się 100 zł
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2006-03-16 23:32:45
    Od: Tomek <b...@a...org>

    gromax napisał(a):
    > po pierwsze - wymiar urlopu 2005 to 26 dni od września, wcześniej 20 dni.
    > Czyli 20/12 *8 + 26/12*4 = 13,3 + 8,7 = 22 dni urlopu

    proszę o uzasadnienie, że od września wymiar urlopu wynosi 26 dni skoro
    zostało napisane, że od 9 lipca 2005 nabył prawo do 26 dni

    > W przypadku "półetatu" przysługuje taka sama ilość dni urlopu, jednak
    > liczonych po mniejszej liczbie godzin.

    W przypadku "półetatu" zastosowanie ma poniższy art., który jest
    sprzeczny z powyższym stwierdzeniem.

    Art. 154. (86) § 1. Wymiar urlopu wynosi:
    1) 20 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
    2) 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
    § 2. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze
    czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego
    pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony w § 1; niepełny
    dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.
    § 3. Wymiar urlopu w danym roku kalendarzowym, ustalony na podstawie § 1
    i 2, nie może przekroczyć wymiaru określonego w § 1.

    Art. 154()2. (88) § 1. Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika
    dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w
    wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy
    pracownika w danym dniu, z zastrzeżeniem § 4.
    § 2. Przy udzielaniu urlopu zgodnie z § 1, jeden dzień urlopu odpowiada
    8 godzinom pracy.

    wg mnie wymiar urlopu tego pracownika wynosi:
    Firma A
    1. 20/12*6=10 - dla pełnego etatu. W tym przypadku 5 dni po 8h
    2. 26/12*3=7 (po zaokrągleniu) - dla pełnego etatu. W tym przypadku 4
    dni po 8h
    Firma B
    26/12*3=7 (po zaokrągleniu)

    Wg powyższego w 2005r przysługuje 16 dni. Jako że w firmie A
    wykorzystano 15 dni(wynika ze świadectwa pracy) w firmie B pozostaje do
    wykorzystania 1 dzień

    Nie mam przekonania jednak co do powyższej interpretacji.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2006-03-16 23:45:53
    Od: "Dominix" <k...@o...pl>

    Tomek masz w pełni rację w A przysługiwało mu 9, a dostał 15.W B
    może dostać za 2005 tylko 1 dzień
    Pzdr
    DX

  • 5. Data: 2006-03-17 00:30:24
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    masz rację, trochę za szybko policzyłem i niedokładnie przeczytałem posta
    inicjującego. nizej informacja sprawdzona

    > proszę o uzasadnienie, że od września wymiar urlopu wynosi 26 dni skoro
    > zostało napisane, że od 9 lipca 2005 nabył prawo do 26 dni
    ok, nie wiem czemu spojrzałem że chodzi o wrzesień a nie o lipiec. czyli
    prawo do większej dni urlopu nabył w lipcu a nie we wrześniu.

    > W przypadku "półetatu" zastosowanie ma poniższy art., który jest
    > sprzeczny z powyższym stwierdzeniem.
    nie jest sprzeczny, pod warunkiem że się zrobi założenie jakie ja zrobiłem,
    czyli że praca jest 5 dni/tydzień w wymiarze 1/2 czyli 4 godzin dziennie.
    Przepis na który się powołujesz mówi o tym, że trzeba czas pracy przeliczyć
    z pełnego etatu na ułamek nas interesujący. tutaj - 1/2 etatu, czyli połowa
    godzin dziennie z pełnego etatu.

    mniej rozwlekle - za pół etatu przez pierwsze pół roku przysługuje urlopu:
    (20 * 6/12) /2 czyli 5 dni. 5 dni przeliczeniowych, czyli 5 *8 = 40 godzin
    urlopu.
    od lipca do września (włącznie) - 3 miesiące na 1/2 etatu, czyli (26 *
    3/12)/2 = 3.25 czyli po zaokrągleniu 4 dni przeliczeniowe, czyli 4 * 8 = 32
    godziny urlopu.
    Łącznie więc w A przysługiwało *9* *dni* *urlopu*

    Zakładając pracę 5 dni/tydzień w wymiarze 1/2 etatu wychodzi de facto 10 dni
    po 4 godziny.
    Zakładając pracę w róznym czasie (np. pon 8 godzin, wt 8 godzin, śr 4 godz)
    z puli godzin urlopowych odejmuje się za każdy dzień urlopu tę ilość, jaką
    pracownik powinien przepracować
    I tu może być problem, dlaczego tak wyliczyli w zakładzie A 15 dni urlopu

    teraz liczymy B
    zatrudnienie - 3 i pół miesiąca, czyli zaokrąglamy w dół do 3 miesięcy (bo
    poprzedni pracodawca zaokrąglił w górę)
    26 * 3/12 = 6,5 czyli 7 dni urlopu

    za 2005 rok przysługiwało więc 9 + 7, czyli 16 dni urlopu, więc w B zostaje
    do odebrania wyłącznie 1 dzień urlopu.

    Pozostaje jednak pytanie w jaki sposób był liczony urlop u pierwszego
    pracodawcy i tam można się ew. odwoływać że źle zostały naliczone dni.
    Na ten aspekt chciałem położyc przede wszystkim nacisk, ponieważ złe
    wyliczenie dni urlopowych w A może być przyczyną przekroczenia o 10 dni
    urlopu (9*8 = 72 godz, dzieląc przez dni 4 godzinne wychodzi 18 dni i tu
    się mógł ktoś po prostu "kopnąć" nie przeliczając do dni z pełnego etatu)
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 6. Data: 2006-03-17 00:31:40
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    Dominix wrote:

    > Tomek masz w pełni rację w A przysługiwało mu 9, a dostał 15.W B
    > może dostać za 2005 tylko 1 dzień
    > Pzdr
    > DX
    za bardzo myślałem o możliwym błędzie popełnionym w A :)
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---