PracaGrupypl.praca.dyskusje › Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno

  • 21. Data: 2005-01-23 16:42:55
    Temat: Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    Od: Piotr Kreglicki <p...@U...wp.pl>

    Kyniu napisał(a):

    > Bo to byl bardzo prosty przyklad w skali mikro. Ale jak przy tym jestesmy
    > to tak sie sklada ze wiekszosc krajow UE ma ujemny wskaznik przyrostu
    > naturalnego wiec ten problem mamy z glowy.

    Co z imigrantami? Nie wpuszczamy?

    > Ja proponuje rynek rownowagi na ktorym nie dominuje zadna sila i na ktorym
    > wszyscy wygrywaja a nie ma przegranych - na zasadzie moja wygrana jest
    > twoim zwyciestwem - uklad partnerski a nie uklad wyzysku jednej sily przez
    > druga.

    Nope. Przy pełnym zatrudnieniu nie ma równowagi. Pracobiorca ma
    przewagę. Bo wie, że na jego miejsce nie ma konurenta. Raz, że dzięki
    temu ma świadomość, że może żądać więcej. Dwa, wie że nie musi się aż
    tak bardzo przykładać bo ma małe szanse na bycie zwolnienionym.
    Czy ci się to podoba czy nie określony poziom bezrobocia jest dla
    gospodarki zdrowy bo zapewnie właśnie ową równowagę.
    Poza tym co z eksportem i importem? Jeśli w innym kraju ceny pracy są
    niższe? Cła zaporowe? No bo chyba nie chcesz zaproponować - parafrazując
    - "harmonizacje kosztów pracy", czyli ich ujednolicenie w Europie czy na
    świecie?

    > W aspektach ekonomicznych ludzie sa istotami racjonalnymi.

    Nie. W sprawach ekonomicznych ludzie kierują się przede wszystkim
    własnym interesem. Interesy rożnych osób mogą być zbieżne, ale mogą być
    również sprzeczne. To co dobre dla urzędnika nie musi być dobre dla
    przedsiębiorcy.
    Z niezrozumiałych dla mnie przyczyn mocno idealizujesz ludzką naturę.
    Zakładasz, że wszyscy przyjmą reguły gry i będą się do nich stosować.

    > Nie kombinuj - przyklad obrazowal zwalnianie ludzi a nie obnizanie placy.
    > Czasem ludzie sa sklonni zrezygnowac z czesci placy jesli pozwoli to firmie
    > przejsc ciezki okres i utrzymac zatrudnienie - takie przypadki sa znane i
    > to nawet z naszego kraju.

    Zaraz zaraz, napisałeś wyraźnie:

    Otoz bezrobociu winni sa wlasnie Ci co pracuja - co pracuja na warunkach
    jakie im dyktuja pracodawcy wyzyskiwacze. Nie wyzyskiwacze jako tacy
    tylko pracownicy ktorzy wysyskiwac sie daja. Bo to powstanie warunkow w
    ktorych mozliwy jest wysyk pracownikow - czyli zgoda wyzyskiwnych na
    bycie wyzyskiwanymi - do niego prowadzi a nie odwrotnie.

    Czyli twoim zdaniem to, że pracownicy godzą się na niskie stawki jest
    przyczyną bezrobocia. Ergo, jeśli zaczną żadać wyższych stawek
    bezrobocie będzie maleć.
    To nie ja tutaj kombinuje.

    P. Kręglicki

  • 22. Data: 2005-01-23 16:44:45
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Sun, 23 Jan 2005 17:08:25 +0100, użyszkodnik Kyniu
    <k...@U...poczta.gazeta.pl> napisał:

    > Rynek ma to do siebie ze nie lubi prozni i gdyby nie fakt ze przewozy
    > kolejowe sa usluga koncesjonowana i pozostaja pod kontrola panstwa, to
    > mielibysmy w jeden dzien tyle pociagow co w tej chwili prywatnych busow.

    a jak chce się urynkowić kolej to darmozjady z Kogutem na czele zaraz
    grożą strajkiem

    swego czasu była katostrofa kolejowa na której ucierpiał maszynista
    ,facet do końca życia został kaleką. była zbiórka pieniędzy,
    organizowały ją związki zawodowe kolejarzy, zreszta człowiek nie
    zwracał na to uwagi, sam się dorzuciłem
    niedawno się okazało że pieniądze przepadły, ale to juz OT

    --
    futszaK
    601061867

  • 23. Data: 2005-01-23 16:47:56
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Sun, 23 Jan 2005 17:13:13 +0100, użyszkodnik Kyniu
    <k...@U...poczta.gazeta.pl> napisał:

    > W kazdym spoleczenstwie pracownikowi nalezy sie godziwa praca i godziwe
    > warunki pracy.
    > A czy ja napisalem cos innego? Czy ja napisalem ze placa nalezy sie i tym
    > co leza badz tym co nie chca pracowac?

    w kazdym społeczeństwie tacy sie znajdą i dla nich jest te 20% tak
    zwanego higienicznego bezrobocia zeby dyscyplinować tych co pracują

    > Widzisz - jest jeden problem. Kapital. Jak Ci ludzie maja zalozyc
    > konkurencyjna firme? A do tego co jesli ta firma ma monopol jak np. PSE ma
    > monopol na przesyl energii elektrycznej, badz dzialalnosc podlega regulacji
    > jak operatorzy sieci komorkowych.

    teraz większość dziedzin gospodarki nie jest regulowana, można znależć
    się w dziedzinie która regulowana nie jest

  • 24. Data: 2005-01-23 16:51:20
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl> wrote:
    > Bo to byl bardzo prosty przyklad w skali mikro. Ale jak przy tym
    > jestesmy to tak sie sklada ze wiekszosc krajow UE ma ujemny wskaznik
    > przyrostu naturalnego wiec ten problem mamy z glowy.

    A jak wprowadzisz bardziej kapitalochlonne, a zarazem efektywniejsze
    (spadek ceny jednostkowej) sposoby produkcji, ktore jednoczesnie zredukuja
    liczbe pracownikow potrzebnych dotychczas?
    Rozumiem, ze chcesz powstrzymac postep techniczny i niszczyc maszyny -
    kiedys bylo kilku takich ;)

> [...]
    > ktorym wszyscy wygrywaja a nie ma przegranych - na zasadzie moja
    > wygrana jest twoim zwyciestwem - uklad partnerski a nie uklad wyzysku

    O jakim ty wyzysku mowisz? Moze o trzeciej drodze? ;) A kto to bedzie
    regulowal?
    Panstwo? W demokracji? Przeciez demokracja to tyrania wiekszosci. Wiec
    zaraz pracownicy ustaliliby sobie co chcieli. To wziales pod uwage?

    > W aspektach ekonomicznych ludzie sa istotami racjonalnymi.

    Jakis dowod na potwierdzenie tego pogladu?

> [...]
    > pozwoli to firmie przejsc ciezki okres i utrzymac zatrudnienie -
    > takie przypadki sa znane i to nawet z naszego kraju.

    Moze ustalmy, ze jestes przeciwko kapitalizmowi i po prostu jestes lewakiem
    dla niepoznaki twierdzacym, ze jestes przeciwko socjalowi?
    Jesli w kapitalizmie liczy sie maksymalizacja zysku, ktora mozna osiagnac
    np. poprzez ciecie kosztow lub zwiekszenie sprzedazy - to ty chcesz
    "sprawiedliwie" porozdzielac zysk dla osob, ktorych jedynym kapitalem jest
    ich wlasna praca. I oni maja dyktowac warunki. A twoje pomysly - sa z
    gruntu rzeczy komusze i nie wiem czemu nikt tego wprost jeszcze nie
    napisal. Trzeciej drogi nie ma.
    Przeciez pracodawca moze zawsze wprowadzic roboty lub maszyny, albo wrecz
    zaimportowac ludzi np z Ukrainy lub ostatecznie dysponujac kapitalem
    przeniesc produkcje gdzie indziej (Chiny). I co mu zrobisz? Kase
    zabierzesz, zabronisz? :)

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 25. Data: 2005-01-23 17:12:17
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sun, 23 Jan 2005 17:51:20 +0100, na pl.praca.dyskusje, Michał 'Amra'
    Macierzyński napisal(a):

    > Moze ustalmy, ze jestes przeciwko kapitalizmowi i po prostu jestes lewakiem
    > dla niepoznaki twierdzacym, ze jestes przeciwko socjalowi?

    No to sie mylisz.

    > Trzeciej drogi nie ma.

    I to jest kluczowy blad w mysleniu. Czas najwyzszy ja odkryc.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 26. Data: 2005-01-23 17:49:10
    Od: "AndrzejW" <w...@c...gazeta.pl>

    Użytkownik "Kyniu" <k...@U...poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > W kazdym spoleczenstwie pracownikowi nalezy sie godziwa praca i godziwe
    > warunki pracy.

    Co znaczy godziwe?

> [...]
    > konkurencyjna firme? A do tego co jesli ta firma ma monopol jak np. PSE ma
    > monopol na przesyl energii elektrycznej, badz dzialalnosc podlega

    Nie każda działalność wymaga wysokich nakładów finansowych. Często
    podstawowym kapitałem jest wiedza i umiejętności. W naszym przykładzie ci
    pracownicy już pracowali w branży, więc można założyć że potrzebną wiedzę
    posiadają. A monopol... To miał być prosty przykład, bez takich komplikacji
    ;-)

    > Owszem, przyklad byl maksymalnie uproszczony ale obrazuje zjawisko ktore
    > dokonuje sie na codzien.

    A dzieje się tak dlatego, że pracownicy zwalniani w naszym przykładzie
    reprezentują postawę roszczeniową, zamiast myśleć, jak urządzić sobie życie
    w nowej sytuacji. Gdyby postąpili według mojego scenariusza, czyli założyli
    własną działalność, zapewnili by sobie byt. Oczywiście ich były pracodawca
    któremu odebrano część rynku - a który jak się wydaje, nie potrafi myśleć
    zbyt perspektywicznie - zacząłby jeszcze bardziej ograniczać zatrudnienie,
    jego pozostali pracownicy zaczęliby pracować jeszcze ciężej, ale to
    spowodowałoby spadek ich wydajności. Pracownik wypoczęty jest bardziej
    wydajny, niż przemęczony.W rezultacie ów pracodawca przestałby być
    konkurencyjny.
    Mogłoby się jednak zdażyć inaczej. Otóż ten pracodawca dostrzegłby, że
    bezrobocie w kraju osiągnęło znowu poziom 0%. Pracownicy natomiast zaczęliby
    przemyśliwać nad przejściem do firmy konkurencyjnej. Tam pracując 8h/dobę
    byliby bardziej wydajni jak u starego pracodawcy, gdzie muszą zaiwaniać
    jednocześnie walcząc ze zmęczeniem i frustracją, już teraz po 16 h/dobę. Ich
    dochody byłyby więc wyższe, bo uzależnione od wyników pracy, a dodatkowo
    mieliby więcej czasu wolnego. Pracodawca wiedząc o tym sam zaproponowałby im
    pracę 8 h/dobę. Zdałby sobie w końcu sprawę, że inaczej nie powstrzyma
    przechodzenia pracowników do firmy konkurencyjnej, a ten proces będzie ją
    wzmacniać, a jego osłabiać.

    Tak, wiem, nie każdy posiada predyspozycje do prowadzenia samodzielnej
    działalności - ale wystarczy że jedna z tych 20 osób zwolnionych wykaże
    talent do przedsiębiorczości.... W końcu chodzi o utworzenie firmy a nie
    spółdzielni.

    pozdr
    Andrzej

  • 27. Data: 2005-01-23 18:35:41
    Od: Mo <l...@g...nie-smiec>

    Ktoś (Piotr Kreglicki, a któżby!) wyklepał:

    > Czyli twoim zdaniem to, że pracownicy godzą się na niskie stawki jest
    > przyczyną bezrobocia. Ergo, jeśli zaczną żadać wyższych stawek
    > bezrobocie będzie maleć.

    On nie pisał o niskich stawkach, ale o stałych, niezależnie od ilości
    wypracowanych godzin. I jest w tej jego tezie odrobina racji -
    wystarczyłoby, żeby wszyscy pracownicy biedronek i innych smarketów czy
    przedsiębiorczych przedsiębiorców powiedzieli "nie. nie robię nadgodzin
    za darmo". Zostaną zwolnieni? To teraz trzeba, żeby ci, co przyjdą,
    powiedzieli "ruchomy czas pracy? stała pensja? najniższa?? to ja
    dziękuję"; "aplikuję na stanowisko kierownika działu. mam oprócz tego
    sprzątać, wystawiać towary i pilnować sklepu? Pilnować dostawców,
    kontrolować faktury, prowadzić księgowość? Proszę bardzo, ale za
    odpowiednią cenę. Za umówioną płacę mogę wykonywać obowiązki tradycyjnie
    przypisane mojemu stanowisku". Nie dostaliby pracy od razu. Ale
    wystarczyłoby trochę samozaparcia i jedności, a pracodawca musiałby
    spuścić z tonu i albo zapłacić więcej, albo wyspecjalizować stanowiska i
    zatrudnić więcej osób.

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 28. Data: 2005-01-23 18:52:22
    Od: Pajączek <p...@o...pl>

    Użytkownik "futszaK" <f...@p...pl> napisał w wiadomości

    > w kazdym społeczeństwie tacy sie znajdą i dla nich jest te 20% tak
    > zwanego higienicznego bezrobocia zeby dyscyplinować tych co pracują

    Jeśli chodziło ci o tzw. naturalną stopę bezrobocia, to chyba trochę
    przesadziłeś z tymi 20%...
    http://www.bezrobocie.net/stat_swiat.php

  • 29. Data: 2005-01-23 18:53:40
    Od: Pajączek <p...@o...pl>

> [...]
    > wszyscy wygrywaja a nie ma przegranych - na zasadzie moja wygrana jest
    > twoim zwyciestwem - uklad partnerski a nie uklad wyzysku jednej sily

    Naiwny idealista...

  • 30. Data: 2005-01-23 19:02:04
    Od: Pajączek <p...@o...pl>

    > I to jest kluczowy blad w mysleniu. Czas najwyzszy ja odkryc.

    Za dużo się Keynesa naczytałeś. Nigdzie nie jest powiedziane, że jego
    teorie są dobre. Popatrz na Niemcy.