PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kiedy ZUS zaczyna wypłacać zasiłek chorobowy

  • 1. Data: 2006-09-10 19:19:02
    Temat: Kiedy ZUS zaczyna wypłacać zasiłek chorobowy
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Wiadomo, że pracodawca wypłaca pracownikowi wynagrodzenia za czas choroby,
    ale tylko za 33 dni. Za kolejne dni przedłużającego się zwolnienia ZUS
    zaczyna wypłacać zasiłek chorobowy. Ale czy pracodawca nadal odprowadza za
    tego pracownika składki na ubezpiecznie ZUS oraz podatek czy też nie leży to
    już w jego gestii (jeśli nie, to w jaki sposób są one odprowadzane)?
    Mam również pytanie - czy te 33 dni to dni robocze czy kalendarzowe? Czyli
    czy chodzi o 33 dni samego zwolnienia, czy o 33 dni kalendarzowe od
    pierwszego dnia zwolnienia?

    --
    Nixe

  • 2. Data: 2006-09-10 19:52:22
    Temat: Re: Kiedy ZUS zaczyna wypłacać zasiłek chorobowy
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Nixe napaskudził na ekranie:
> [...]
    > tego pracownika składki na ubezpiecznie ZUS oraz podatek czy też nie leży
    > to już w jego gestii (jeśli nie, to w jaki sposób są one odprowadzane)?

    Jeżeli pracodawca zatrudnia min. 20 osób, to on nalicza zasiłek, i
    odprowadza od niego podatek. Żadnych innych składek na zus wtedy nie
    nalicza.

    > Mam również pytanie - czy te 33 dni to dni robocze czy kalendarzowe? Czyli
    > czy chodzi o 33 dni samego zwolnienia, czy o 33 dni kalendarzowe od
    > pierwszego dnia zwolnienia?

    Wynagrodzenie chorobowe/zasiłek płaci się niezależnie czy to dni robocze,
    czy świąteczne. Jak masz zwolnienie na pon-niedzielę, to jest 7 dni. I za
    te 7 dni jest płacone /nie ważne że w tym tylko 5 dni roboczych było/.
    Te 33 dni to ilość dni za które pracodawca wypłacił z własnych środków za
    zwolnienie lekarskie.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2006-09-10 20:02:06
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:ee1r6h$q60$1@node4.news.atman.pl>
    Nikiel ;) <n...@p...fm> pisze:

    > Jeżeli pracodawca zatrudnia min. 20 osób, to on nalicza zasiłek, i
    > odprowadza od niego podatek. Żadnych innych składek na zus wtedy nie
    > nalicza.

    A jeśli mniej niż 20, to zajmuje się tym ZUS?

> [...]
    > dni roboczych było/. Te 33 dni to ilość dni za które pracodawca
    > wypłacił z własnych środków za zwolnienie lekarskie.

    Czyli w takim przypadku:

    Osoba ma zwolnienie:
    21.08 (pn.) - 25.08 (pt.) - czyli 5 dni roboczych
    28.08 (pn.) - 08.09 (pt.) - czyli 14 dni kalendarzowych
    11.08 (pn.) - 25.09 (pt.) - czyli 14 dni kalendarzowych

    Razem - 33 dni. Wychodzi na to, że za kolejne zwolnienie będzie już zasiłek
    chorobowy, tak?

    Mam jeszcze pytanie. Skoro drugie zwolnienie obejmuje i sobotę i niedzielę,
    a między pierwszym, a drugim zwolnieniem tej soboty i niedzieli nie ma, to
    czy można to uznać za przerwę m-dzy zwolnieniami czy nie? Jeśli tak, to czy
    w takiej przerwie pracodawca ma prawo wręczyć pracownikowi wypowiedzenie,
    czy też taka przerwa musiałabym mieć miejsce w dniu roboczym?
    Z góry dziękuję za pomoc :)

    --
    Nixe

  • 4. Data: 2006-09-10 20:07:18
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Nikiel ;) <n...@p...fm> pisze:

> [...]

    Czyli w takim przypadku:

    Osoba ma zwolnienie:
    21.08 (pn.) - 25.08 (pt.) - czyli 5 dni roboczych
    28.08 (pn.) - 08.09 (pt.) - czyli 12 dni kalendarzowych
    11.08 (pn.) - 22.09 (pt.) - czyli 12 dni kalendarzowych

    Razem - 29 dni. Wychodzi na to, że jeszcze za cztery kolejne dni zwolnienia
    będzie płacił pracodawca, a potem będzie już zasiłek chorobowy, tak? Czy
    zwolnienie musi mieć charakter ciągły, by można było o tym zasiłku mówić czy
    też nie ma to znaczenia?

    Mam jeszcze pytanie. Skoro drugie zwolnienie obejmuje i sobotę i niedzielę,
    a między pierwszym, a drugim zwolnieniem tej soboty i niedzieli nie ma
    (m-dzy drugim, a trzecim też nie), to czy można to uznać za przerwę m-dzy

  • 5. Data: 2006-09-10 20:11:57
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Nixe napaskudził na ekranie:
    > W wiadomości <news:ee1r6h$q60$1@node4.news.atman.pl>

    > A jeśli mniej niż 20, to zajmuje się tym ZUS?

    Tak, wtedy pracodawca przekazuje dokumenty wraz ze zwolnieniem do zusu.

> [...]

    > tak? Czy zwolnienie musi mieć charakter ciągły, by można było o tym
    > zasiłku mówić czy też nie ma to znaczenia?

    Nie ma znaczenia teraz. Ma znaczenie jedynie na przełomie roku.

    > m-dzy zwolnieniami czy nie? Jeśli tak, to czy w takiej przerwie pracodawca
    > ma prawo wręczyć pracownikowi wypowiedzenie, czy też taka przerwa
    > musiałabym mieć miejsce w dniu roboczym? Z góry dziękuję za pomoc :)

    Pracodawca może wypowiedziec umowę, tylko wtedy jak pracownik będzie w
    pracy. Jeżeli sobota/niedziela, była twoim normalnym dniem pracy, wtedy
    może wręczyć, w innym przypadku nie.

  • 6. Data: 2006-09-10 20:45:31
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:ee1sb3$qaa$1@node4.news.atman.pl>