PracaGrupypl.praca.dyskusje › Absurd w ustawie !

  • 1. Data: 2003-02-11 20:11:39
    Temat: Absurd w ustawie !
    Od: "GreG" <g...@N...pl>

    Co sadzicie o nowych zapisach w ustawie o zapobieganiu
    niuczciwej konkurencji, zabraniajacych dyskryminowania
    w ogloszeniach o prace rasy, plci, wyznania itd ?

    Np.za ogloszenie "Mloda kobiete przyjme od zaraz"
    mozna bedzie dostac kare grzywny od 3.000zl lub
    do 3 latek odsiadki !

    Nowy zapis sprawi, ze nie pracodawca nie bedzie mogl
    sprecyzowac swoich wymagan juz w ogloszeniu, co bedzie
    rodzic same trudnosci przy rekrutacji a i tak niczego
    konstruktywnego nie wniesie.

    --
    GreG (c) 2003

  • 2. Data: 2003-02-11 22:44:57
    Temat: Re: Absurd w ustawie !
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "GreG" <g...@N...pl> writes:

> [...]
    >
    > Np.za ogloszenie "Mloda kobiete przyjme od zaraz"
    > mozna bedzie dostac kare grzywny od 3.000zl lub

    i dobrze.

    > Nowy zapis sprawi, ze nie pracodawca nie bedzie mogl
    > sprecyzowac swoich wymagan juz w ogloszeniu, co bedzie
    > rodzic same trudnosci przy rekrutacji a i tak niczego
    > konstruktywnego nie wniesie.

    bzdura. takie same zapisy sa w usa na przyklad i jakos na nie nikt w
    ten sposob nie narzeka, a przeciwnie, ludzie sobie chwala.

    po prostu to zmusi pracodawcow do podawania w ogloszeniu
    stanowiska/rodzaju pracy i kwalifikacji, jakich sie spodziewaja.

    teraz pracodawca juz z gory sobie ustala, bez nawet dania szansy, ze
    na jego stanowisko najlepsza bedzie "mloda kobieta". a dlaczego nie
    mlody mezczyzna, a dlaczego nie ktos starszy?

    to wlasnie jest dyskryminacja ze wzgledu na plec.

    ilez tutaj ludzi juz narzekalo, ze jak maja 40-50 at to znalezienie
    pracy jest niemalze niemozliwe? a ile kobiet narzekalo, ze jak maja
    dziecko to ich nigdzie nie chca?

    tego typ ustawa wlasnie pozwoli tym ludziom miec rowne szanse - o ile
    bedzie przestrzegana.

    pracodawca nie powinien miec prawa rzadac okreslonej plci na okreslone
    stanowisko pracy (chyba, ze szuka obsady do zenskiej roli w filmie),
    rowniez nie powinien miec prawa pytac sie o wiek ani o zdjecie (no
    chyba ze szuka modeli/ki).

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 3. Data: 2003-02-11 23:16:23
    Od: "Whak" <w...@w...pl>

    e tam ... wszystko to bzdura...
    skończy się na tym że ogłoszenia ograniczą sie to tekstów "szukam
    pracownika/nicy", na rozmowy kfalifikacyjne będzie przychodzić więcej ludzi
    a potencjalny szef i tak "od zaraz" przyjmnie młodą kobietę...
    czyli wszystko zostanie po staremu ;)
    pozdr.

  • 4. Data: 2003-02-11 23:22:44
    Od: flyer <f...@g...pl>

    Nina M. Miller napisał:

    > po prostu to zmusi pracodawcow do podawania w ogloszeniu
    > stanowiska/rodzaju pracy i kwalifikacji, jakich sie spodziewaja.

    Czasami jednak pracodawcy chodzi o dokladnie okreslona osobe, np.
    dziewczyne do promocji i w efekcie ogloszenia bez norm dostanie caly
    stos niepotrzebnych ofert. Ale to skrajnosc. Co do reszty - racja.
    Przynajmniej moze zmusi pracodawcow do zobaczenia chociaz tych, ktorych
    wg czesto ich niepotwierdzonego mniemania, nie ma sensu zatrudniac ;).

    Troche OT nt. absurdalnosci prawa w Polsce - ostatnio zrobila sie
    wrzawa, ze firmy w ogloszeniach o prace nie przestrzegaja Ustawy o j.
    polskim. Efekt - teraz ogloszenie w GW sklada sie z podstawowego
    ogloszenia przewaznie w j.angielskim, a pod spodem malymi literkami w
    j.polskim. Tyle tylko, ze jak kto nie przeczyta tego co na gorze, to i
    tak nie ma czego szukac u pracodawcy - plynny jezyk obcy.

    Flyer

  • 5. Data: 2003-02-11 23:27:56
    Od: "TS" <f...@o...pl>

    No delikatnie mówiąc przesadzasz.
    Po pierwsze,
    niezależnie od tego co można będzie napisać w ogłoszeniu, pracodawca, jeśli
    chce "młodą kobietę" to wyłącznie taką właśnie zatrudni.
    Po drugie,
    Pracodawcy nie chcą kobiet w ciąży, lub z małym dzieckiem bo u nas
    zwyczajnie kobiety przeginają i "co chwilę" przynoszą zwolnienia na chore
    dziecko itp. I niestety płaci za to pracodawca. A jeśli jest to samodzielne
    stanowisko, to i paraliż firmy może się pojawić.
    Po trzecie,
    To pracodawca zatrudnia pracownika i powinien mieć prawo wybrać takiego,
    jaki mu odpowiada i g*no komu do tego, jakie kryteria przyjmuje.

    Po czwarte,
    jeśli takie zapisy są wg Ciebie ok, to gwoli sprawiedliwości i równości
    stron, powinno się chyba wprowadzić przepis, że na ogłoszenie musi się
    zgłosić każdy bezrobotny, którego kwalifikacje pasują do ogłoszenia :-).

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-02-11 23:39:50
    Od: "GreG" <g...@N...pl>

    Użytkownik "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> napisał w wiadomości

    Stek bzdur...

    > teraz pracodawca juz z gory sobie ustala, bez nawet dania szansy, ze
    > na jego stanowisko najlepsza bedzie "mloda kobieta". a dlaczego nie
    > mlody mezczyzna, a dlaczego nie ktos starszy?

    Moja firma, moj sekretariat i moje prawo do decydowania o tym,
    kto go bedzie obslugiwal.

    > to wlasnie jest dyskryminacja ze wzgledu na plec.

    Chce miec w sekretariacie sympatyczna, mloda kobiete, ktora nie
    pojdzie mi za pol roku na macierzynski. Dziwne?

    > ilez tutaj ludzi juz narzekalo, ze jak maja 40-50 at to znalezienie
    > pracy jest niemalze niemozliwe? a ile kobiet narzekalo, ze jak maja
    > dziecko to ich nigdzie nie chca?

    A w Stanach chca?

    > tego typ ustawa wlasnie pozwoli tym ludziom miec rowne szanse - o ile
    > bedzie przestrzegana.

    Tak, teoretycznie. Chcac zatrudnic sekretarke napisze "Osobe do obslugi
    sekretariatu przyjme". Zasypie mnie stos ofert, na ktore nawet nie spojrze.
    A i tak zatrudnie sobie kogo bede chcial.

    Nie wolno rowniez dyskryminowac niepelnosprawnych. Co jesli dam ogloszenie
    a okaze sie, ze do mojego biura nie ma podjazdu dla wozkow inwalidzkich?
    Toz od razu wiadomo bedzie, ze dyskryminuje niepelnosprawnych !

    GreG

  • 7. Data: 2003-02-12 03:50:26
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "TS" <f...@o...pl> writes:

    > No delikatnie mówiąc przesadzasz.
    > Po pierwsze,
    > niezależnie od tego co można będzie napisać w ogłoszeniu, pracodawca, jeśli
    > chce "młodą kobietę" to wyłącznie taką właśnie zatrudni.

    tylko dlatego ze jest mloda kobieta, nawet jesli stanowisko/praca
    wcale nie wymaga mlodej kobiety?
    ale to po co w takim razie dawac ogloszenia do gazet?

> [...]
    > dziecko itp. I niestety płaci za to pracodawca. A jeśli jest to samodzielne
    > stanowisko, to i paraliż firmy może się pojawić.

    to sie zgadza. tutaj tez wypadaloby prawo zmienic.

    > Po trzecie,
    > To pracodawca zatrudnia pracownika i powinien mieć prawo wybrać takiego,
    > jaki mu odpowiada i g*no komu do tego, jakie kryteria przyjmuje.

    niby tak. ALE. gdyby chciec myslec w ten sposob, to nigdy murzyni w
    usa normalnej pracy by nie dostali, podobnie jak kobiety.
    na tym wlasnie polegala dyskryminacja i na tym samym polegaja kartele:
    bo faceci sie umowia i beda sprzedawac wszystko po zawyzonej
    cenie. moga przeciez, no nie? w koncu ich sprawa, za ile sprzedaja?
    ich sprawa, kogo zatrudniaja?

    no niestety, tak juz jest, zeby panstwo normalnie funkcjonowalo i bylo
    sprawiedliwie, to trzeba ciut wolnosc ograniczyc.

> [...]
    > stron, powinno się chyba wprowadzić przepis, że na ogłoszenie musi się
    > zgłosić każdy bezrobotny, którego kwalifikacje pasują do ogłoszenia :-).

    niby dlaczego?
    nie widzisz roznicy, miedzy tym, ze czegos nie wolno (np. nie wolno
    krasc) a zmuszaniem ludzi do wykonywania okreslonych czynnosci?
    (np. musza isc i kopac rowy)

    nie wdzisz roznicy miedzy zaniechaniem czegos a podjeciem pozytywnego
    dzialania?

  • 8. Data: 2003-02-12 03:59:59
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "GreG" <g...@N...pl> writes:

    > Użytkownik "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> napisał w wiadomości
    >
    > Stek bzdur...

    > Moja firma, moj sekretariat i moje prawo do decydowania o tym,
    > kto go bedzie obslugiwal.

    no coz, juz napisalam w poprzednim poscie. panstwo ogranicza wolnosc
    obywateli po to, zeby sprawnie funkcjonowalo i zeby byla chociaz jakas
    namiastka sprawiedliwosci.

    ciekawe jest to, ze z jednej strony szereg osob tutaj na tej grupie
    narzeka na "przyjmowanie po znajomosci", ale z drugiej jak
    zaproponowac przepisy, ktoreby to ukrocily (braly pod uwage tylko
    kwalifikacje a nie koligacje rodzine, yglad facjaty etc.) to zaraz sie
    podnosi wrzask.

    > Chce miec w sekretariacie sympatyczna, mloda kobiete, ktora nie
    > pojdzie mi za pol roku na macierzynski. Dziwne?

    a dlaczego nie faceta? czy mezczyzna nie moze byc sympatyczny? nie
    umie pelnic takich samych obowiazkow rownie dobrze?
    a moze ci po prostu chodzi o to, ze chcesz miec panienke, na ktora bys
    sobie od czasu do czasu popatrzyl, zaprosil na kawe, poklepal po tylku
    etc?

    > A w Stanach chca?

    w usa w CV nikt nie wymaga od ciebie, zebys zalaczal zdjecie, podawal
    date urodzenia ani stan cywilny czy to, ze masz dzieci.
    nikt tez nie ma prawa ci zadac tego pytania na rozmowie
    kwalifikacyjnej, bo jesli zada, to idziesz do sadu i wygrywasz latwo
    sprawe i dostajesz odszkodowanie.

    i wiesz co? dzieki temun ludziom starszym, z dziecmi etc. jest latwiej
    dostac prace. Bo liczy sie to, jakie maja kwalifikacje a nie to, ile
    maja dzieci i czy.
    oczywscie, jesli chcesz zatrudnic znajomego czy ciotke babki to i tak
    zatrudnisz, tego ci nikt nie zabrania.
    tylko wtedy nie dajesz ogloszenia o wakacie.

    inna sprawa, ze tutaj takie wynalazki jak zwolnienia lekarskie w ogole
    ni istnieja.
    bierzesz urlop, i martwisz sie sam. oczywiscie, mozesz sie obezpieczyc
    na okazje choroby (i tak ludzie robia) oraz na okazje utraty pracy,
    ale sam za to placisz a nie pracodawca.
    (no, przynajmniej tak jest w kalifornii, w innych stanach moze byc
    roznie).

    > Tak, teoretycznie. Chcac zatrudnic sekretarke napisze "Osobe do obslugi
    > sekretariatu przyjme". Zasypie mnie stos ofert, na ktore nawet nie spojrze.
    > A i tak zatrudnie sobie kogo bede chcial.

    do tego, zeby to dzialalo to jeszcze trzeba miec sprawne sady cywilne,
    ktore w polsce niestety nie sa takie.
    musi byc organ wymagajacy przestrzeganie prawa.

    > Nie wolno rowniez dyskryminowac niepelnosprawnych. Co jesli dam ogloszenie
    > a okaze sie, ze do mojego biura nie ma podjazdu dla wozkow inwalidzkich?
    > Toz od razu wiadomo bedzie, ze dyskryminuje niepelnosprawnych !

    no coz, w polsce jeszcze sie dlugo nic nie zmieni.

  • 9. Data: 2003-02-12 08:11:34
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    > tylko dlatego ze jest mloda kobieta, nawet jesli stanowisko/praca
    > wcale nie wymaga mlodej kobiety?

    jezeli pracodawca nie wymaga mlodej kobiety to nie umieszcza takiego punktu
    w ogloszeniu.
    przeciez zaden pracodawca nie jest na tyle glupi, zeby szukajac dowolnego
    pracownika ograniczal sie sztucznie do "mlodej kobiety".
    moze ty masz jakos inaczej, ale jezeli ja bym szukal kogos do pracy na
    konkretne stanowisko np sekretarka, to zaden przepis, ani zadne cv nie
    przekonaja mnie, ze mam zatrudnic np faceta, skoro ja chce miec kobiete.

    > ale to po co w takim razie dawac ogloszenia do gazet?

    bez sensu. przeciez nadal szukamy pracownika, tylko ze mamay juz bardziej
    precyzyjne wymagania.

    > niby tak. ALE. gdyby chciec myslec w ten sposob, to nigdy murzyni w
    > usa normalnej pracy by nie dostali, podobnie jak kobiety.

    jak ktos jest rasista to nie zatrudni murzyna
    to samo w przypadku kobiety, mezczyzny, niepelnosprawnego i wszystkich
    innych
    niepotrzebnie tylko robi sie im nadzieje, a pracodawca dostaje setki ofert
    wiecej

    > bo faceci sie umowia i beda sprzedawac wszystko po zawyzonej
    > cenie. moga przeciez, no nie? w koncu ich sprawa, za ile sprzedaja?
    > ich sprawa, kogo zatrudniaja?

    oczywiscie ze moga, czemu nie?
    jak jest rynek, ktory kupuje, to dla czego nie moga sobie sprzedawac drozej?
    sprawa monopolu i nieuczciwej konkurencji to co innego, od tego sa
    uregulowania.

    > niby dlaczego?
    > nie widzisz roznicy, miedzy tym, ze czegos nie wolno (np. nie wolno
    > krasc) a zmuszaniem ludzi do wykonywania okreslonych czynnosci?
    > (np. musza isc i kopac rowy)

    albo zmusza sie ich do przegladania wszystkich cv, skoro i tak polowa ze
    wzgledu np na plec laduje w koszu...
    to jest uszczesliwianie na sile.

    > nie wdzisz roznicy miedzy zaniechaniem czegos a podjeciem pozytywnego
    > dzialania?

    roznica jest, ale raczej chodzi o absurdalnosc tego przepisu.

    bylo o tym w gazetach juz pare miesiecy temu i jakos wnioski byly podobne do
    tych zalozonych przez GreG'a.

    prawo to jest absurdalne i argumenty o dyskryminacji sa imho smieszne i
    bezpodstawne.

    --
    Michal
    Strategiczny PBEM

  • 10. Data: 2003-02-12 08:23:56
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

> [...]
    > zaproponowac przepisy, ktoreby to ukrocily (braly pod uwage tylko
    > kwalifikacje a nie koligacje rodzine, yglad facjaty etc.) to zaraz sie

    ale jak twoim zdaniem ten przepis ma wplynac na pracodawce?
    twoim zdaniem nagle mu sie odmieni i juz nie bedzie chcial kobiety tylko
    dlatego, ze kazali mu skasowac ten zapis z ogloszenia?
    zalozmy ze mamy duza firme szukajaca sekretarki, no w ogloszeniu nie mozna
    napisac ze ma byc kobieta.
    ofert przychodzi 1000 dla kobiet i 1000 dla mezczyzn
    i co?
    pracodawca siedzi i przeglada wszystkich po kolei czy bierze i wyrzuca
    wszystkich mezczyzn, zeby mogl sie skupic na tym czego tak na prawde chce?

    przepis o ktorym mowa, jest nie tylko sztuczny ale co gorsza totalnie
    debilny.

    nakazmy wszystkim kupowanie polskich produktow, panstwo bedzie sprawniej
    funkcjonowac

    > a dlaczego nie faceta?

    bo on chce kobiete - to powinno wystarczyc

    > czy mezczyzna nie moze byc sympatyczny? nie
    > umie pelnic takich samych obowiazkow rownie dobrze?

    moze, ale to nic nie zmienia.

    > a moze ci po prostu chodzi o to, ze chcesz miec panienke, na ktora bys
    > sobie od czasu do czasu popatrzyl, zaprosil na kawe, poklepal po tylku
    > etc?

    w to nie wnikamy - od tego tez sa odpowiednie przepisy.

    > idziesz do sadu i wygrywasz latwo
    > sprawe i dostajesz odszkodowanie.

    w stanach o ile wiem sa dosyc absurdalne sprawy w sadach - tam sie o
    wszystko sadza.
    w sumie najlepiej nie podawac nawet plci, bedzie sprawiedliwie, a rozmowa
    kwalifikacyjna przez inet, zeby przypadkiem plec nie wyszla na jaw.

    > oczywscie, jesli chcesz zatrudnic znajomego czy ciotke babki to i tak
    > zatrudnisz, tego ci nikt nie zabrania.

    skoro zakladasz mozliwosc tego, ze pracodawca chce zatrudnic konkretna
    osobe, dlaczego nie przyjmujesz tego, ze moze chciec miec do wyboru z
    konkretnego grona osob?

    > musi byc organ wymagajacy przestrzeganie prawa.

    a w ktorym momencie pracodawca lamie prawo?
    ogloszenie o prace nie uwzglednia wstepnego zalozenia, ze ma byc kobieta,
    pracodawca odrzuca wstepnie wszystkich facetow i rozmawia tylko z kobietami
    gdzie zlamal prawo?

    > no coz, w polsce jeszcze sie dlugo nic nie zmieni.

    na razie zmienia sie na gorsze.

    --
    Michal
    Strategiczny PBEM