PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca Polakow w Unii po 1 maja 2004 - fundamentalna kwestia

  • 1. Data: 2003-10-31 00:25:10
    Temat: Praca Polakow w Unii po 1 maja 2004 - fundamentalna kwestia
    Od: "mijol" <b...@o...pl>

    Chcialbym zapytac, jak od strony prawnej unormowane jest zatrudnianie Polakow w
    niektorych krajach UE po 1 maja 2004. Otoz niektore kraje zadeklarowaly
    calkowite otwarcie swego rynku pracy, ale jak to bedzie wygladac od strony
    prawnej??? Widze dwa scenariusze:

    1. bedzie mozna sie zatrudniac po 1 maja w niektorych krajach UE bez zadnych
    ograniczen, niepotrzebne jest wydawanie aktow prawnych regulujacych
    zatrudnianie nowych panstw czlonkowskich, gdyz takie prawo istnieje juz teraz
    (swoboda podejmowania pracy w krajach UE), i aby wprowadzic ograniczenia, kraje
    takie jak Niemcy, Austria beda musialy przyjac nowe uregulowania

    2. W traktacie stowarzyszeniowym, akcesyjnym (czy innym akcie prawnym) zostaly
    z gory zapisane siedmmioletnie ograniczenia dla nowych krajow w zakresie
    podejmowania pracy w krajach Unii, a kraje, ktore obiecaly nam brak restrykcji
    (np Wlk Brytania) beda musialy dopiero uchwalic ustawy o zniesieniu ograniczen
    na ich rynku pracy

    oba scenariusze roznia sie w skrocie tym: czy kraje czlonkowskie starej unii
    beda musialy do maja przyjac przepisy o ograniczaniu dostepu na swoj rynek
    pracy, czy tez musza przyjac przepisy o zniesieniu siedmioletniego
    przejsciowego???
    Kwestia ta ma fundamentalne znaczenie dla wszystkich chcacych wyjechac do
    Unii "za chlebem"
    Kto wie jak to jest???

  • 2. Data: 2003-10-31 00:46:37
    Od: "Misiek" <m...@p...net>

    "mijol" <b...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > przejsciowego???
    > Kwestia ta ma fundamentalne znaczenie dla wszystkich chcacych wyjechac do

    Ciekawa kwestja, moze jednak za bardzo teoretyczna. W Unii nie jest tak, ze
    z wolnej stopy mozna podjac prace w innym kraju. Bedac Holendrem i chcac
    podjac prace we Francji, mimo wszystko musze postarac sie o zezwolenie na
    prace w tamtej gminie. Warunkiem uzyskania tego zezwolenia jest uzyskanie
    tej pracy tam (wydaje sie to czysta formalnoscia, ale za to pobierana jest
    oplata, wiec biurokracja z tego nie zrezygnuje). Jedyna roznica jest to, ze
    pracodawca nie musi wystepowac o pozwolenie na prace.

    Podsumowujac, z punktu widzenia pracownika, roznica jest prawie zadna. I tak
    i tak musi znalezc prace w kraju Unii. Po 1 maja bedzie to nawet trudniejsze
    niz dzisiaj bo bedzie znacznie wiecej osob to robiacych. Jedyna korzysc
    ponosza unijni pracodawcy gdyz nie beda musiel ponosic kosztow zezwolenia na
    prace.

    Misiek

  • 3. Data: 2003-11-03 22:48:51
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Misiek" <m...@p...net> napisał w wiadomości
    . Jedyna korzysc
    > ponosza unijni pracodawcy gdyz nie beda musiel ponosic kosztow zezwolenia
    na
    > prace.
    Beda mieli mniejsze ryzyko (brak kar za zatrudnienie Polaka na czarno) ale i
    wieksze koszty (pensja Polaka co najmniej minimalna wg stawek kraju
    zatrudnienia)..
    Zawsze jednak beda mogli zamiast Polaka zatrudnic na czarno obywatela kraju
    nieunijnego, jesli nie boja sei ryzyka i placa wystarczajace lapowki swoim
    organom kontrolnym aby miec zawczasu info o przewidywanych kontrolach., a
    dalej chca zaoszczedzic na pensjach, urlopach i chorobowym.

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    ---

  • 4. Data: 2003-11-07 22:58:54
    Od: "Misiek" <m...@p...net>

    "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> wrote in message

> [...]
    > Beda mieli mniejsze ryzyko (brak kar za zatrudnienie Polaka na czarno) ale
    > wieksze koszty (pensja Polaka co najmniej minimalna wg stawek kraju

    Tutaj nie zatrudniaja Polakow ze wzgledu na ryzyko. Raczej dlatego ze nie
    moga znalezc ludzi do danej pracy. Koszty sie nie zwieksza poniewaz ludzie
    pracujacy na czarno z reguly dostaja wiecej niz stawka minimalna.

> [...]
    > organom kontrolnym aby miec zawczasu info o przewidywanych kontrolach., a
    > dalej chca zaoszczedzic na pensjach, urlopach i chorobowym.

    Sam w to wierzysz?

    Misiek

    P.S. Tez jestem ze Szczecina i od 14 lat mieszkam w Holandii. Od roku
    bezrobotny...

  • 5. Data: 2003-11-08 10:17:14
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > Tutaj nie zatrudniaja Polakow ze wzgledu na ryzyko. Raczej dlatego ze nie
    > moga znalezc ludzi do danej pracy. Koszty sie nie zwieksza poniewaz ludzie
    > pracujacy na czarno z reguly dostaja wiecej niz stawka minimalna.

    Mowisz o kwotach brutto? Porownujesz kwote jaka pracodawca placi do reki
    zatrudnionemu na czarno z kwota jaka musialby wyplacic temu samemu
    pracownikowi oficjalnie, czyli: do reki+ubezpieczenia+podatek.
    I dalej nieistotna jest sprawa zwolnien chorobowych i ustawowych platnych
    urlopow?

    > kraju
    >
    > Sam w to wierzysz?

    Napisalem powyzej taka podkladke pod kalkulacje. Mozesz sie ustosunkowac?
    Moze sprawdzisz powyzsze na jakims kalkulatorze podobnym do tego, na ktorym
    widac, ile placi pracodawca, aby pracownik dostal do reki dana kwote.
    http://praca.onet.pl/2,kalkulator.html

    Miloby, jakbys podal link do podobnych kalkulatorow holenderskich lub
    niemieckich.

    > Misiek
    >
    > P.S. Tez jestem ze Szczecina i od 14 lat mieszkam w Holandii. Od roku
    > bezrobotny...

    Masz obywatelstwo holenderskie czy dalej tylko polskie?
    Caly czas na czarno, czy juz masz prawo do legalnego zatrudnienia?
    Domyslam sie, ze jesli piszesz, ze jestes bezrobotny od roku, to poniewaz
    tam brak problemow z praca (przynajmniej gorsza), jest to twoj swiadomy
    wybor z jakis przyczyn (zasilek?)?

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    ---

  • 6. Data: 2003-11-08 20:06:09
    Od: "Misiek" <m...@p...net>

> [...]
    > pracownikowi oficjalnie, czyli: do reki+ubezpieczenia+podatek.
    > I dalej nieistotna jest sprawa zwolnien chorobowych i ustawowych platnych

    Tutaj tylko mowi sie o kwotach brutto. Netto to jakis nie tutejszy
    wynalazek. A ubezpieczenie i podatek zawsze placi pracownik. Niby dlaczego
    mialby to placic pracodawca?

> [...]
    > http://praca.onet.pl/2,kalkulator.html
    >
    > Miloby, jakbys podal link do podobnych kalkulatorow holenderskich lub

    Uwiez mi, te kwoty co dostaja pracownicy na czarno sa tak male ze szkoda
    gadac (ok. 5 do 15 euro) na godzine. Ludzie wyksztalceni zarabiaja duzo
    wiecej. Ja w ostatniej pracy dostawalem 150 euro za godzine (doktorat z
    elektroniki)

    > Masz obywatelstwo holenderskie czy dalej tylko polskie?

    Holenderskie.

    > Caly czas na czarno, czy juz masz prawo do legalnego zatrudnienia?

    Mam prawo do legalnego zatrudnienia od 10 lat.

    > Domyslam sie, ze jesli piszesz, ze jestes bezrobotny od roku, to poniewaz
    > tam brak problemow z praca (przynajmniej gorsza), jest to twoj swiadomy
    > wybor z jakis przyczyn (zasilek?)?

    Nie jest to moj swiadomy wybor. Zasilku dostaje doladnie 49% moich zarobkow.
    Bedac na zasilku w Holandii ma sie obowiazek szukac pracy. Robie to od roku.
    Tej pracy po prostu nie ma...

    Misiek

  • 7. Data: 2003-11-08 22:42:38
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Tutaj tylko mowi sie o kwotach brutto. Netto to jakis nie tutejszy
    > wynalazek. A ubezpieczenie i podatek zawsze placi pracownik. Niby dlaczego
    Wydaje mi sie , ze potwierdzasz jednak to, co ja pisze.
    U nas (za wyjatkiem czesci ubezpieczenia placonej przymusowo przez
    pracodawce) podatek i druga, rowniez obowiazkowa, czesc ubezpieczenia placi
    pracownik. Tyle, ze pracodawca ma OBOWIAZEK odprowadzic te kwoty za niego do
    odpowiednich organow i reszte daje mu do reki.(netto)
    W Holandii jak widze, pracownik dostaje do reki cala kwote, a pracodawca
    jedynie informuje urzedy, ze "Kowalski" powienien odprowadzic okreslone sumy
    do odpowiednich urzedow. Przy pracy na czarno takiej informacji nie ma, i
    "Kowalski" moze schowac cala sume, nic nie oddajac fiskusowi ani
    ubezpieczalni. Czyli netto ma wyzsze niz pracujac oficjalnie.
    Pracodawca za ta sama prace moze zaplacic mniej, poniewaz pracownik moza
    skonsumowac caly zarobek.

> [...]
    > gadac (ok. 5 do 15 euro) na godzine. Ludzie wyksztalceni zarabiaja duzo
    > wiecej. Ja w ostatniej pracy dostawalem 150 euro za godzine (doktorat z
    Alez wierze. Jasne ze praca na czarno jest dla pracownikow
    niskokwalifikowanych, lub zdesperowanych fachowcow nie mogacych dostac
    dostac zatrudnienia w swojej branzy i "postawionych pod murem" bez innej
    alternatywy przezycia.
    Zwlaszcza, ze pracodawca zatrudniajacy ludzi na czarno, musi byc mniejszym
    lub wiekszym kanciarzem, poniewaz nie podlegajace prawidlowemu ksiegowaniu
    kwoty wynagrodzen placonych nielegalnym pracownikom trudne sa do ukrycia w
    prawidlowo i uczciwie prowadzonej ksiegowosci firmy.(nie mowie o
    zatrudnieniu przez osoby prywatne do opieki nad chorymi, ogrodnictwa itp a o
    zatrudnianiu wiekszych grup przez jednego pracodawce)

> [...]
    zarobkow.
    > Bedac na zasilku w Holandii ma sie obowiazek szukac pracy. Robie to od

    Potwierdzasz moje domniemywania. Uwazam, ze w unii znajdzie sie najwyzej
    kilkanascie tysiecy oficjalnych miejsc pracy dla Polakow (nizszy personel
    medyczny, hotelerstwo,pracownicy budowlani, pracownicy rolni itp), a w
    dodatku czesc z nich pracujaca obecnie na czarno stanie przed wyborem, ze
    albo dalej praca na czarno, albo jej utrata (poniewaz dalej sadze, ze
    pracodawca zatrudniajacy na czarno czyni to jednak rowniez z powodow
    wiekszych korzysci dla siebie, przy zatrudnieniu tak pracownika, niz przy
    zatrudnieniu oficjalnym - chociazby takich, ze moze powiedziec "od jutra nie
    przychodzicie, moze za 2 tygodnie cos bedzie znowu", i moze dac na reke
    wieksza - bo nieopodatkowana- kwote niz przy zatrudnieniu oficjalnym)

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    ---

  • 8. Data: 2003-11-09 09:41:39
    Od: "Misiek" <m...@p...net>

> [...]
    > W Holandii jak widze, pracownik dostaje do reki cala kwote, a pracodawca
    > jedynie informuje urzedy, ze "Kowalski" powienien odprowadzic okreslone

    Jezeli Kowalski pracuj dla kogos, to ten ktos tez ma obowiazek odprowadzac
    podatek, i Kowalski ma obowiazek rozliczyc sie raz na rok by sprawdzic czy
    nie zostalo tego odprowadzonego ze duzo lub za malo. Z reguly podatku
    odprowadza sie wiecej niz nalezy, tak ze wiekszosc ludzi dostaje zwrot
    nadplaty.
    Problem polega na tym, ze suma do odprowadzenia zmienia sie z miesiaca na
    miesiac, tak wiec na reke dostaje sie kazdego miesiaca inna sume. Jedynie
    dochody brutto sa stale, dlatego dochody netto to jest to prywatna sprawa a
    we wszystkich kwestiach finansowych pod uwage brane sa tylko dochody brutto.

    Misiek

  • 9. Data: 2003-11-09 20:00:49
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > dochody brutto sa stale, dlatego dochody netto to jest to prywatna sprawa
    > we wszystkich kwestiach finansowych pod uwage brane sa tylko dochody

    Jezeli pracuje sie na czarno nie odprowadza sie zadnego podatku (ani za
    duzo, ani za malo).
    Jesli pracodawca umawia sie na 5 euro za godzine, to wyplaca 5 euro za
    godzine.
    Jesli pracodawca mialby przyjac oficjalnie te sama osobe, co dotyczczas na
    czarno, to albo zacznie jej placic przykladowo 8 euro, zeby dalej na reke
    placic 5, albo zacznie wyplacac 3 na reke, poniewaz 2 pojdzie na podatek i
    obowiazkowe ubezpieczenia.

    W wariancie drugim spowoduje to, ze znowu bedzie musial zapewne szukac
    pracownika do wspomnianej pracy. W wariancie pierwszym jego koszty
    personalne wzrosna.

    Podtrzymuje twierdzenie, ze w wielu przypadkach, zamiast zatrudnic
    oficjalnie Polaka na jego dotychczasowym "czarnym" miejscu pracy, zostanie
    mu zaproponowane pozostanie na nielegalnych (lub cwierclegalnych typu 1/8
    etatu) warunkach lub zostanie ztrudniony pracownik nacji spoza ue, ktory
    niemajac zadnych mozliwosci legalnego zatrudnienia bedzie chetny pracowac na
    czarno bez prob zalegalizowania stosunku pracy.

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##

    > Misiek