PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca Polakow w Unii po 1 maja 2004 - fundamentalna kwestia › Re: Praca Polakow w Unii po 1 maja 2004 - fundamentalna kwestia
    From: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca Polakow w Unii po 1 maja 2004 - fundamentalna kwestia
    Date: Sat, 8 Nov 2003 23:42:38 +0100

    Użytkownik "Misiek" <m...@p...net> napisał w wiadomości
    news:bojibk$1fd7gc$1@ID-206495.news.uni-berlin.de...

    > "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> wrote in message

    > nie
    > ludzie

    > Tutaj tylko mowi sie o kwotach brutto. Netto to jakis nie tutejszy
    > wynalazek. A ubezpieczenie i podatek zawsze placi pracownik. Niby dlaczego
    > mialby to placic pracodawca?
    Wydaje mi sie , ze potwierdzasz jednak to, co ja pisze.
    U nas (za wyjatkiem czesci ubezpieczenia placonej przymusowo przez
    pracodawce) podatek i druga, rowniez obowiazkowa, czesc ubezpieczenia placi
    pracownik. Tyle, ze pracodawca ma OBOWIAZEK odprowadzic te kwoty za niego do
    odpowiednich organow i reszte daje mu do reki.(netto)
    W Holandii jak widze, pracownik dostaje do reki cala kwote, a pracodawca
    jedynie informuje urzedy, ze "Kowalski" powienien odprowadzic okreslone sumy
    do odpowiednich urzedow. Przy pracy na czarno takiej informacji nie ma, i
    "Kowalski" moze schowac cala sume, nic nie oddajac fiskusowi ani
    ubezpieczalni. Czyli netto ma wyzsze niz pracujac oficjalnie.
    Pracodawca za ta sama prace moze zaplacic mniej, poniewaz pracownik moza
    skonsumowac caly zarobek.

    > kontrolach.,

    > ktorym

    > Uwiez mi, te kwoty co dostaja pracownicy na czarno sa tak male ze szkoda
    > gadac (ok. 5 do 15 euro) na godzine. Ludzie wyksztalceni zarabiaja duzo
    > wiecej. Ja w ostatniej pracy dostawalem 150 euro za godzine (doktorat z
    > elektroniki)
    Alez wierze. Jasne ze praca na czarno jest dla pracownikow
    niskokwalifikowanych, lub zdesperowanych fachowcow nie mogacych dostac
    dostac zatrudnienia w swojej branzy i "postawionych pod murem" bez innej
    alternatywy przezycia.
    Zwlaszcza, ze pracodawca zatrudniajacy ludzi na czarno, musi byc mniejszym
    lub wiekszym kanciarzem, poniewaz nie podlegajace prawidlowemu ksiegowaniu
    kwoty wynagrodzen placonych nielegalnym pracownikom trudne sa do ukrycia w
    prawidlowo i uczciwie prowadzonej ksiegowosci firmy.(nie mowie o
    zatrudnieniu przez osoby prywatne do opieki nad chorymi, ogrodnictwa itp a o
    zatrudnianiu wiekszych grup przez jednego pracodawce)

    > Holenderskie.

    > Mam prawo do legalnego zatrudnienia od 10 lat.

    > Nie jest to moj swiadomy wybor. Zasilku dostaje doladnie 49% moich
    zarobkow.
    > Bedac na zasilku w Holandii ma sie obowiazek szukac pracy. Robie to od
    roku.
    > Tej pracy po prostu nie ma...

    Potwierdzasz moje domniemywania. Uwazam, ze w unii znajdzie sie najwyzej
    kilkanascie tysiecy oficjalnych miejsc pracy dla Polakow (nizszy personel
    medyczny, hotelerstwo,pracownicy budowlani, pracownicy rolni itp), a w
    dodatku czesc z nich pracujaca obecnie na czarno stanie przed wyborem, ze
    albo dalej praca na czarno, albo jej utrata (poniewaz dalej sadze, ze
    pracodawca zatrudniajacy na czarno czyni to jednak rowniez z powodow
    wiekszych korzysci dla siebie, przy zatrudnieniu tak pracownika, niz przy
    zatrudnieniu oficjalnym - chociazby takich, ze moze powiedziec "od jutra nie
    przychodzicie, moze za 2 tygodnie cos bedzie znowu", i moze dac na reke
    wieksza - bo nieopodatkowana- kwote niz przy zatrudnieniu oficjalnym)

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##

    ---