PracaGrupypl.praca.dyskusje › Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce

  • 31. Data: 2003-05-11 18:49:30
    Temat: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Roman Kubik" <r...@p...com.pl> napisał w wiadomości
    news:b9m1bd$lth$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

    > Otoz zarabiajacy dobrze ludzie chetnie zmniejszyliby swoje cale
    > etaty na 1/2 lub 3/4 etatu - to _oczywiscie_ oznacza zmniejszenie pensji,
    > a wiec jest droga do zmniejszenia bezrobocia.
    > Tyle, ze tamtejsze spoleczenstwo stac na (samo)ograniczenie dochodow
    > per jednostka.
    > Nas to raczej jeszcze nie dotyczy, bo jakos trudno mi sobie wyobrazic,
    > zeby ktos zarabiajacy nawet srednia krajowa odcial sobie 1/4 pensji
    > i nie zaczal z tego powodu szukac dodatkowej fuchy...

    Dzięki za to wyjaśnienie i pomoc :-)
    Wiem że nie można od wszystkich żądać by zrozumieli że wydajność,
    czy ściśle ekonomiczne podejście do problemu bezrobocia nic nie da.
    Jeżeli jednak nie zaczną uwzględniać innych poglądów na problem
    bezrobocia i myśleć bardziej humanistycznie no to już zaczynają
    uczestniczyć w tym przysłowiowym wyścigu szczurów.
    Odległość w poziomie życia między Holandią, Belgią a Polską jest
    mniejsza niż odległość między Polską a Białorusią czy przysłowiową KRLD.
    Ujawniają się nasze przywary - "wszystko u nas idzie źle"

    > Niemniej takim urzedom, bankom to by sie przydalo - dwie zmiany po 6
    godzin
    > zamiast jednej 8godzinnej byloby fajne. Nie byloby tak beznadziejna sprawa
    > zalatwiadnie czegokolwiek [urywanie sie z pracy nie byloby juz konieczne].

    Jeszcze raz dzięki :-) za kolejny przykład.
    Nigdy nie będzie tak że radykalnie wprowadzi się jakieś rozwiązanie z
    dnia na dzień. Tragedią jest to że politycy, ekonomiści próbują
    wprowadzać swoje strategie, przerabiane zresztą już gdzie indziej,
    na zasadzie "wszystko albo nic". Nie potrafią stworzyć jakiegoś
    nowego pomysłu nie na likwidację a na niwelowanie bezrobocia.
    Balcerowicz ze swoim dogmatem "prymat pieniądza ponad wszystko",
    Hausner ze swoim skłócaniem społeczeństwa młodych ze
    społeczeństwem starych psują 30 potęgę ekonomiczną świata.
    Ad.

  • 32. Data: 2003-05-11 18:50:46
    Od: "Paweł Kowalczyk" <p...@p...onet.pl>

    > Szansę na rozwiązywanie problemu bezrobocia
    > widzę w skracaniu okresu i czasu pracy.
    > Skrócenie czasu pracy o 5 godzin tygodniowo to jest
    > zmniejszenie bezrobocia o 10 %. Wiem, zaraz ekonomiści
    > a właściwie ideologowie zaczną tutaj pisać o wydajności,
    > płacach. Nawet może mnie przekonają ale niech zaczną
    > serwować trwałe pomysły bo na razie to tylko od kryzysu
    > do kryzysu.

    Zgadzam sie z przdmówcą ale chciałbym ta zapytać państwa ile godzin pracuje
    tygodniowo? Z moich obserwacji i doświadczeń (woj Warminńsko-Mazurkie)..czas
    pracy jest choledranie za długi..miłem niedawno oferte pracy jako magazynier
    w przmysle spożywczym...praca w 2 zmianach :))) 8-18 i 18-6 6 dni w
    tygodniu no i czasami niedziele :(.....cieszyć sie że moge pracowac czy
    płakać że życie poza praca .(znojomi ..imprezy rodzina studia(no na to można
    brac urlop..ale to i tak nie jest zaleta z tego co zauważyłem )) skończy
    sie.Dodam że praktyka pracy 2 zmianowej zamisat 3 jest szeroko stosowana na
    moim terenie .Pracodawcom bardziej opłaca sie przedłużyć prace niż zatrudnić
    nowych pracowników. Acha zapomnialem że pracodawca zapowiedział mi że
    godziny nadliczbowe będą płacone normalnie bez tzn "50" czy "100" w soboty
    niedziele i święta ...przecierz to chyba do Sądu pracy sie kwalifikuje???
    Znam tez praktyke zatrudniania w olsztyńskich hipermarketach na 2 umowy o
    prace aby uniknąc zapłaty premiowanych nadgodzin..ale to już kosmos co tam
    sie dzieje ..mam kolege kierownika ktory dostając jakies rozporządzenie
    szefostwa to najpierw jedzie do domu żeby sie wysmiać ,zeby potem "to" jakoś
    powiedziec ludziom.
    Jeszcze napomne stawke za 1h oczywiście minimalna .

    Pozd. Pablo

  • 33. Data: 2003-05-11 19:00:40
    Temat: Re: PRZYCZYNĄ BEZROBOCIA SĄ WYSOKIE PODATKI SOCJALIZM I INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY.
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    > Ajajaj, nie wiedziałem, że takie kraje jak np. Francja i Niemcy są
    > socjalistyczne.

    Jeszcze troche i sie moga takimi stac.

    >Przyczyną rosnącego bezrobocia w USA też oczywiście są:
    > wysokie podatki, socjalizm i interwencjonizm państwowy.

    Bezrobocie jest w kazdym kraju, no poaza Kuba itp.
    Klopot w tym, ze w USA
    jest kilka razy mniejsze niz u nas (a oni maja kryzys a my sie prezenie
    rozwijamy) i mniejsze niz w Niemczech czy Francji.
    I w tych brzydkich USA niedabajacych o prawa zwalnianych
    ludzie co prawda czesciej traca prace ale i sa na bezrobociu krocej
    nie w Europie. A jezeli czlowiek nie pracuje pare lat to trudno mu
    pozniej wrocic w obieg pracy.

    A tak naprawde nie ma kraju w pelni kapistalistycznego, bez zadnych
    ograniczen panstwa.

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 34. Data: 2003-05-11 19:16:22
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Paweł Kowalczyk" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    jakoś
    > powiedziec ludziom.
    > Jeszcze napomne stawke za 1h oczywiście minimalna .

    Kłania się minister GPPiS Hausner ze swoimi programami Praca
    dla młodych, Wolontariat itp.
    To już polityka, ale ten człowiek więcej szkód przynosi lewicowemu
    elektoratowi niż wszystkie partie opozycyjne z poprzednim rządem
    Buzka włącznie.
    Ad

  • 35. Data: 2003-05-11 20:16:53
    Temat: Odp: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: "michał t" <l...@h...pl>

    Strasznie się wszyscy rozpisali....
    może by tak cos zdziałać skoro każdy taki pewny swego....
    -to tylko taka propozycja.

    Przyznam się ,że nie czytałem wszystkich postów, ale jedna rzecz przykuła
    moją uwagę....emeryci blabla cośtam... emeryci....

    Zastanówmy się nad tym co w pracy robia renciści a nie emeryci....
    Rozumiem ,że niektórzy mają bardzo mało tej renty.....ale jeśli ktos bierze
    kilka ładnych stówek bo jest chory i nie może pracowac to czemu pracuje??
    Ci którzy na prawde sa chorzy nie dostaja rent(no oczywiście mówię o
    przypadkach), a Ci którzy mają troszkę kasy to dostaną ( na pewno
    słyszeliście afery o łapówkach za renty, a ja sam znam kilka osób , które
    takowe mają).

    Jest bardzo wiele rzeczy , które trzeba w Polsce poprawić, ale zauważcie, że
    to nie jest pl.praca.kłótnie tylko pl.praca.dyskusje.....warto zacząć
    rozmowy konstruktywne, a nie opierd..ć każdego kto ma inne(nawet błędne)
    zdanie na jakiś temat....
    Nie wydaje się Wam że grupa przyjmuje postać debaty politycznej (które to w
    Polsce na marnym poziomie)??

  • 36. Data: 2003-05-11 20:21:58
    Od: "michał t" <l...@h...pl>

    Użytkownik Michał Gancarski <w...@e...org.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b9lshn$880$...@n...news.tpi.pl...

    > Nie jest. Racjonowanie pracy to niedorzeczność. Zamiast tego należy
    pozwolić
    > gospodarce dostosować płace tak, jak dostosowuje ona ceny towarów.

    czyli na to samo wyjdzie ....będziemy zarabiać mniej ??
    mylę się??

  • 37. Data: 2003-05-11 20:37:49
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> napisał w wiadomości

    > cala
    >
    > Sens jest prosty. Na swoją emeryturę już zapracowali, to jak oszczędności.
    > Chcą pracować, niech pracują. To, że ktoś ma oszczędnosci w banku ma
    > oznaczać, że ma mieć zakaz pracy? Emerytura to nie koniec aktywności, to
    > tylko i wyłącznie korzystanie z zaoszczędzonych pieniędzy.

    Czytaj prosze ze zrozumieniem, to co napisalem. Pisalem o WCZESNIEJSZYCH
    emerytach. Oni
    jeszcze nie zapracowali na swoja emeryture, ich swiadczenie jest zwykle
    rodzajem swiadczenia socjalnego.
    Podobnie renta - to swiadczenie dla osob, ktore NIE MOGA pracowac. Wiec
    jezeli ktos pracuje nie nalezy mu
    sie renta. Zupelnie inaczej ejst z ludzmi, ktorzy wypracowali sobie "pelna"
    emeryture.

    > Impulsem do czego?

    Ilus tam ludzi znajduje miejsca pracy -> wzrasta optymizm-> wieksze zakupy->
    popyt wewnatrzny-> kolko zaczyna sie krecic.

    > Których ekonomistów? Jakichś dziwnych wyznawców Keynesa? Bo ja słyszę coś
    > zupełnie innego - podnoście wiek emerytalny.

    Ostatnio bodajze Bank Swiatowy ....

    > I dlatego zadłużenie ZUSu sięga miliardów złotych? Gdyby ZUS był firmą,
    > dawno ogłosiłby upadłosć.

    Gdyby ZUS byl prywatntm towarzystwem emerytalnym zmniejszyl by emerytury o
    80%, zyski przelal na
    zagraniczne konta koncernu bedacego jego wlascicielme, a nam by tlumaczyl,
    ze na tym polega kapitalizm :-)
    A zadluzenie ZUSu to wynik wprowadznai II filaru ( pieniadze sa przkazywane
    do funduszy, a emerytury trzeba z czegos placic )

    > Ależ czytam. I co? W Czechach inwestycje per capita są dużo wyższe w
    Polsce.
    > Po co ci statystyki, wystarczy spojrzeć, gdzie Toyota umieściła swe
    zakłady.

    Preczytaj tekst do ktorego sie onosilem i zanalizuj, jak sie to ma do tego
    co napisalem - nijak.
    I proponuje nie przywiazywac wagi do tego co pisza w roznych pisemkach. Jak
    wroci
    wysoki wzrost gospodarczy wszyscy sie beda pchali, choc warunki prowadzenia
    bizesu zsotana dokladnie te same.

    --
    Jacek

  • 38. Data: 2003-05-11 20:56:03
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    > Nie bedzie zadnym impulsem. Co najwyzej do zwiekszenia bezrobocia.
    > W Twoim mysleniu moze sie to nie miesci, ale tak zwykle sie dzieje.
    > Po prostu im wiecej ludzi pracuje, tym wiecej moze wydac, wiec
    > wiecej ludzi ma prace, aby dostarczyc im towary i uslugi.
    > Jezeli zakazesz tym ludziom pracy to pracodawcy
    > na ich miejsce wcale nie zatrudnia mlodych (a przynajmniej nie w takiej
    > ilosci).

    Dlaczego ? Jezeli beda mieli takie same warunki. Owszem w jakiejs czesci
    przypadko jest to sprawa umiejetnosci.
    W wiekszoscu nawykow, ukladow.

    > Po prostu albo zwina interes, albo zatrudnia na czarno.

    Typowy tlumaczenie przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian.
    > Zapomnailes dodac, ze skladka procentowo jest tez jedna z najwyzszych w
    > swiecie.

    Nie jest. Nie ulegaj sloganom.

    > Nie chodzi o procentowo. Ale o to co tak naprawde moga sobie kupic.
    > Bardzo czesto Ci ludzie nawet nie maja na lekarstwa i podstawowe
    > wyzywienie. Wiec zabieranie im mozliwosci pracy to tak jakby ich
    > skazac ich na smierc z powodu zaniechania leczenia.

    To wazne s ate procenty, czy kwoty ? Wyzej pisales o wysokiej procentowo
    skladce - przeciez
    kwotowo jest b. niska ! Zdecyduj sie.

    > Od jakiego czasu ZUS wysyla grupom 40 -50 latkow wielkosc 'kapitalu
    > poczatkowego'. Jak mozesz to zobacz ile Ci ludzie maja pieniedzy na
    > papierze.
    > Dla sredniej pensji sa to kwoty ok. 100 tys -200 tys. pln.
    > (nie znam dokladnych wyliczen, opieram sie na tym co przysylali znajomym,
    > rodzinie).
    > Gdyby ludzie dostali te pieniadze przy przejsciu na emeryture to czy
    > sadzisz, ze by pracowali?

    Podziel sobie to przez srednia zycia i liczbe miesiecy w roku .....
    A wiesz, ze teraz wszyscy beda mieli emerytury z prywatnego II filaru ....
    sporo nizsze ....

> [...]
    > by nie istniala.
    > Jakos trudno mi sobie wyobrazic inne towarzystwo ubezpieczeniowe
    > czy szerzej firme finansowa (fundusz inwestycyjny, bank), ktore nie wie
    > kto ile wplacil pieniedzy, kto zalega. I taka obsluga jak jest w ZUS
    > to chyba niegdzie nie ma. Olewanie klienta na kazdym kroku.
    > Najprostsza sprawa to droga przez meke. Sa co prawda wyjatki
    > od tej reguly, ale poniewaz zwykle jedna sprawa to wizyta w kilku
    okienkach
    > to odczucie pozostaje nienajlepsze.
    >
    > W bankach bywam czesciej i jakos nigdy nie bylo tak zle.

    Proponuje wizyte np. w firmie UPC ( najwieksza kablowka w Polsce, wlasnosc
    firmy amerykanskiej ), czy w
    banku PKO SA . Zobaczysz co to balagan, niekompetencja i olewania klienta.

    > Wlasnie statystyki! Zobacz ile na glowe np. Czecha przypada inwestycji
    > a ile na glowe Polaka.
    > U nas latwo sie o tym zapomina i czesto podaje cala kwote inwestycji.
    > Ladnie to wyglada, ale zapomina sie, ze takie Czechy sa kilka razy
    > mniejsze.
    > A Polacy tez przenosza swoje firmy za granice, np. wspomniany Kulczyk
    > czy firma odziezowa z marka Re-reserved.

    Znowu brak rozumienia przeczytanego tektu. Przeczytaj sobie do czego ja sie
    odnosilem i zobacz ze
    Twoj komentarz ma sie do tego , jak piesc do nosa. A co do inwestycji -
    - Czechy jako kraj mniejszy i bogatszy beda ich przyciagac wiecej
    - najwiekszy wplyw na inwestycje ma koninktura w POlsce, jak bedzie u nas 7%
    wzrostu gospodarczego, to sie wszysxcy nie beda mogli nachwalic, jakim to
    wspanialym rynkiem jestesmy.

    --
    Jacek

  • 39. Data: 2003-05-11 20:58:44
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    > Nie ma czegoś takiego, jak "służenie ekonomii". Ekonomia opisuje
    zależności
    > w różnych systemach gospodarczych i sposoby wykorzystania ograniczonych
    > zasobów, jakie ludzkość ma do dyspozycji. Tak, jak nie ma służenia fizyce,
    > bo bez względu na to, czy się to podoba komuś czy nie, kamień i tak
    spadnie,
    > tak nie ma "służenia ekonomii", bo bez względu na to, co ludzie mają do
    > powiedzenia na temat swojej wizji dobrobytu, pomysły racjonowania pracy
    będą
    > mieć takie, a nie inne konsekwencje. Zawsze.

    Nie obrazaj fizyki.

    --
    Jacek

  • 40. Data: 2003-05-11 22:03:36
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    Antoni Koczen wrote:

    > Oczywiscie mozna wszystko zwalac na koniunkture...ale czy tylko???
    > Zauwazmy ze pracodawca zatrudniajacy emeryta lub renciste nie placi za
    > niego ubezpieczenia spolecznego!!!!
    > Tak ze mamy chora sytuacje: jedni maja dwa "etaty" a rzesze mlodych sa bez
    > pracy, rencisci maja przewage na rynku z nieracjonalnych, choc
    > ekonomicznych powodow - nie chodzi o to zeby dyskryminowac rencistoe i
    > emerytow ale przede wszystkim o rowne prawa!!!
    > Czy w tym raju mozna marzyc o rownosci skoro emeryci, zwlaszcza mundurowi,
    > to zelazny elektorat SLD???

    Towarzyszu KOMUNISTO!
    Emerytura nie jest zadna forma jalmuzny czy innej zapomogi dawanej staremu
    czlowiekowi z litosci czy innych tego typu pobudek. Emerytura jest to
    oddanie (i to malej czesci) pieniedzy ktore ten emeryt cale zycie placil na
    ZUS (czu jak to sie kiedys nazywalo).

    Jezeli ktos zatrudnia emeryta to oznacza ze nie ma nikogo kto jest od tego
    emeryta lepszy. I obojetnie czy to pilnowanie parkingu, sprzedaz w sklepie
    czy programowanie komputerow.

    Jezeli emeryt chce pracowac i potrafi znalezc prace to bardzo dobrze, a
    odebranie mu tego prawa bedzie najgorsza rzecza ktora mozna mu zrobic.

    P.S. W starozytnej Spracie na emerytow byly jeszcze lepsze metody niz to co
    proponujesz.