PracaGrupypl.praca.dyskusje › Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce

  • 1. Data: 2003-05-11 11:10:01
    Temat: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: "Antoni Koczen" <s...@x...wp.pl>

    Oczywiscie mozna wszystko zwalac na koniunkture...ale czy tylko???
    Zauwazmy ze pracodawca zatrudniajacy emeryta lub renciste nie placi za niego
    ubezpieczenia spolecznego!!!!
    Tak ze mamy chora sytuacje: jedni maja dwa "etaty" a rzesze mlodych sa bez
    pracy, rencisci maja przewage na rynku z nieracjonalnych, choc ekonomicznych
    powodow - nie chodzi o to zeby dyskryminowac rencistoe i emerytow ale przede
    wszystkim o rowne prawa!!!
    Czy w tym raju mozna marzyc o rownosci skoro emeryci, zwlaszcza mundurowi,
    to zelazny elektorat SLD???

  • 2. Data: 2003-05-11 11:20:54
    Temat: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: "Arrival" <a...@w...pl>

> [...]
    > wszystkim o rowne prawa!!!
    > Czy w tym raju mozna marzyc o rownosci skoro emeryci, zwlaszcza mundurowi,

    Hmm... Wg mnie główną przyczyną bezrobocia w polandii jest zły system
    edukacji. Nie wiem co nasi ministrowie chca osiagnac, ale wydaje mi sie, ze
    po prostu ich zalozeniem jest ksztalcic geniuszy w kazdym calu i ucza
    kazdego wszystkiego co uwazam za niedorzeczny pomysl. Sa ludzie majacy kilka
    fakultetow i oni robia to po to, zeby znalezc prace jak nie w jednej to w
    innej dziedzinie. Na zachodzie majha wszystko pieknie wyliczone. Sa
    przewidywania ilu spoejcalistow z danej dziedziny bedzie potrzebnych za
    kilka lat i do tego dostosowywane sa miejsca na uczelniach. Nie ma tak, ze
    na potrzebnych 100 osob mamy 10 tysiecy chetncych i wszyscy placza ze nie ma
    pracy. To sa moje prywatne przemyslenia :)

    Z poważaniem:
    Szymon Przybyszewski

  • 3. Data: 2003-05-11 11:42:42
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    Użytkownik "Antoni Koczen" <s...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
    > Oczywiscie mozna wszystko zwalac na koniunkture...ale czy tylko???
    > Zauwazmy ze pracodawca zatrudniajacy emeryta lub renciste nie placi za
    niego
    > ubezpieczenia spolecznego!!!!

    Sugerujesz , ze emeryt odbiera Ci prace?
    ROTFL.

    Jezeli czlowiek ma 20 - 40 lat to trudno, zeby go zastapil
    emeryt po 60. Nie ta sprawnosc ani umyslu, ani fizyczna.
    Do tego dochodza rozne choroby.

    Oczywiscie rencisci moga wykonywac pewna prace i bardzo dobrze, ze je
    wykonuja.
    Praca nie wezmie sie stad, ze komus zabronisz pracowac!!

    Co do ubezpieczenia. To Ci ludzie zaplacili juz tyle ubezpiecznia,
    przez ok. 40 lat pracy, ze starczyloby im na wiele. I nie chcieliby
    pracowac,
    tylko jezdzili na wycieczki i chodzili sobie na imprezki w swoim
    towarzystwie.
    Poswiecilby sie hobby. Gdyby im tylko zlodziejski system z ZUSem chcial
    oddac.
    A, ze czlowiek po 40 latach pracy w Polsce i placenia skladek dostaje
    tyle, ze nie starcza na przezycie to niestety musi pracowac.
    Na pociesznie powiem, ze pare lat i Ty i ja tez bedziemy w tej dobrej
    sytuacji.
    Wtedy dopiero skorzytamy z luksusuow emeryta!

    > Tak ze mamy chora sytuacje: jedni maja dwa "etaty" a rzesze mlodych sa bez
    > pracy,

    Niech maja nawet piec. Jezeli sie wyrabiaja i pracodawca im placi to co Ci
    do tego?
    Jezeli jestes mlody to nie bedziesz wykonywal tej pracy i odwrotnie.

    Lepiej bys sie zastanowil dlaczego do Polski oplaca sie przywiezc wszystko
    a produkcja prawie sie nie oplaca. I dlaczego Polskie firmy juz zastanawiaja
    sie nad przeniesiem produkcji za granice, nawet do krajow, gdzie koszt pracy
    jest
    teoretycznie wiekszy niz u nas. A kilka firm juz przenisolo produkcje.

    Po co doplaca sie miliardy do panstwowych molochow, ktore wiadomo, ze i tak
    upadna
    a jednoczesnie malym przedsiebiorstowom i obywatelom robi sie ogromne
    klopoty
    jezeli pomyla sie w numerze NIP czy chca "oszukac" Panstwo na 100 pln?
    Przeciez sa to pieniadze wyrzucone w bloto. Za chwile ich zabraknie (w koncu
    ile obligacji mozna
    sprzedac?? ). Molochy upadna
    a wtedy dopiero bedzie tragedia dla ich pracownikow. Bo okaze sie, ze
    pieniedzy nie ma juz w budzenie..
    Inwestorzy wyjechali do bardziej przyjaznych krajow. Ale czy ktos z rzadu
    powie to np. gornikom?
    Przeciez jak to sie stanie to on juz nie bedzie rzadzil.

    > Czy w tym raju mozna marzyc o rownosci skoro emeryci, zwlaszcza mundurowi,
    > to zelazny elektorat SLD???

    AFAIR to SLD proponowalo niedawno debilny projekt, by emerytom zakazac
    pracy.

    Pozdrawiam

    Marcin - 25 lat, jakby kogos interesowalo.

  • 4. Data: 2003-05-11 11:48:03
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    ROTFL! Kolejny ekonomista :-)

    --
    ++ Michał Gancarski ++
    ++ w...@e...org.pl ++

  • 5. Data: 2003-05-11 12:07:11
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" <n...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykonuja.
    > Praca nie wezmie sie stad, ze komus zabronisz pracowac!!

    IMHO to nie jest takie proste. Oczywiscie nie byloby ani sensowne, ani
    moralne odbierania
    pracy ludziom ktorzy wypracowali sobie pelna emeryture. Jednak istnieje cala
    rzesza
    wczesniejszych emerytow i rencistow ktorzy pracuja - naprawde nie widze
    tutak sensu.
    A wbrew pozorom wcale nie ejst ich tak malo. Oczywiscie te kilkadziesiat
    tysiecy miejsc pracy
    sytuacji nie uzdrowi, ale by moglo byc jakims impulsem Dodam ze takie
    zalecenie powtarza sie
    od lat w roznych raportach ekeonomistow.

> [...]
    > sytuacji.
    > Wtedy dopiero skorzytamy z luksusuow emeryta!

    Nie powtarzaj sloganow zaslyszanych. Akurat srednia emerytura w Polsce w
    stosunku do sredniej pracy jest
    PROCENTOWO jedna z najwyzszych na swiecie. A ogolnie grupa emerytow wcale
    nie jest ogolnie w
    najgorszej sytuacji materialnej. Dodam jeszcze ze ZUS ma koszty dzialanosci
    kilkakrotnei nizsze nzi rozne prywatne
    towarzystwa emerytalne.
    A ze mamy niskie place to juz inna sprawa.
    Jak ktos zarabia 700 zl, to jasne ze jak bedzie maial 500 zl emerytury to
    bedzie w kiepskiej sytuacji.

> [...]
    pracy
    > jest
    > teoretycznie wiekszy niz u nas. A kilka firm juz przenisolo produkcje.

    Poczytaj statystyki , a nie pisz bzdur.

> [...]
    > Przeciez jak to sie stanie to on juz nie bedzie rzadzil.

    > AFAIR to SLD proponowalo niedawno debilny projekt, by emerytom zakazac

    Emeryci mundurowi to inna para kalszy i tutaj nie ejst to takie proste.
    Wczeniejsza emerytura to przeciez
    takze rodzaj rekompensaty za niskie place ...

    --
    Jacek

  • 6. Data: 2003-05-11 12:21:35
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> napisał w wiadomości

    > ROTFL! Kolejny ekonomista :-)

    Denerwujące jest skłócanie pokoleń - to co robi Hausner.
    Bezrobocie jest problemem globalnym.
    Sposób na jego uniknięcie to przedłużanie okresu nauki
    (spowoduje to wzrost wydajności) i przyśpieszanie
    wieku emerytalnego. Żadne czarowanie słowami, czy
    też jakieś okresowe przywileje w rodzaju "pierwsza praca"
    nie rozwiążą generalnie problemu.
    Dlatego należy bardziej stawiać na socjologów, demografów
    niźli na ekonomistów, a jeżeli w śród nich znajdzie się
    jakiś dobry intrygant - no to mamy problem bezrobocia.
    Ad

  • 7. Data: 2003-05-11 13:29:10
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 11 May 2003 14:21:35 +0200, "Ad"
    <a...@w...pl> zakodował:

    >Sposób na jego uniknięcie to przedłużanie okresu nauki
    >(spowoduje to wzrost wydajności) i przyśpieszanie
    >wieku emerytalnego.

    Następny ekonomista ;)
    A emeryci i studenci to żyją za free? Nauka i emerytura kosztuje.
    Czy może chcesz ich (nas) zagazować??
    Skracając czas pracy (a do tego Twoje dwa pomysły sie sprowadzają)
    sprawiasz, że człowiek krócej na siebie pracuje - teoretycznie to, co
    zarobisz w ciągu życia musi wystarczyć na okresy, kiedy nie pracujesz
    (czyli na dzieciństwo, urlop, czas choroby, emeryturę itd itp).
    A edukacja, zwłaszcza w naszym systemie, z całą pewnością nie
    przyczyni się do wydajności pracy. Ile wiedzy (WIEDZY, nie
    umiejętności, bo tego w naszych szkołach ciężko się nauczyć)
    wykorzystujesz w swojej pracy? O ile wydajniej pracujesz dzięki temu,
    że te rzeczy masz w pamięci i nie musisz sprawdzać w
    książce/komputerze/encyklopedii/tablicach itp itd?
    Owszem, edukacja jest ważna ale bardziej ze względu na intelektualny
    rozwój człowieka.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2003-05-11 13:35:44
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 11 May 2003 13:10:01 +0200, "Antoni Koczen"
    <s...@x...wp.pl> zakodował:

    >Tak ze mamy chora sytuacje: jedni maja dwa "etaty" a rzesze mlodych sa bez

    I ilu ma te dwa etaty? To pomijalny margines.
    Przyczyn jest wiele, w rada jedna - zmniejszenie obciążeń i nie
    odstraszanie inwestorów. Żeby to, co wytworzone u nas było
    konkurencyjne na światowych rynkach. Wtedy, dzieki niskim kosztom to
    nasze towary by się sprzedawały, nasze firmy by się rozwijały a
    zagraniczne nie wytrzymywałyby konkurencji i bankrutowały, albo
    przenosiły się do nas ;)
    Stabilniejsze prawo i przyjaźniejsze urzędy też przynosiłyby profity.

    To, czy emeryt/rencista pracuje, czy nie to jego sprawa - jeżeli jest
    zapotrzebowanie na jego pracę, to niech pracuje.
    Zabieranie pracy jednym, żeby dać innym nie jest rozwiązaniem - należy
    stwarzać warunki, by popyt na pracę rósł.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-05-11 14:03:34
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

    > Następny ekonomista ;)
    Nie jestem ekonomistą.
    > A emeryci i studenci to żyją za free? Nauka i emerytura kosztuje.
    No właśnie - Ty o sobie, ja o globalnym zjawisku wzrostu bezrobocia.
    Pamiętaj że wydajność człowieka wzrasta na tej samej zasadzie
    jak świat się rozwija. Po jakimś czasie jeden człowiek będzie
    wykonywał swoją pracę i część albo całość pracy drugiego człowieka.
    Obojętne kto będzie musiał przestać pracować - jest problem.
    Moim zdaniem najlepsze rozwiązanie to kontrolowane skracanie
    okresu pracy. Nie jest rozwiązaniem wyścig szczurów.
    Ad

  • 10. Data: 2003-05-11 14:04:51
    Od: "Sebastian" <s...@g...pl_SPAM>

> [...]
    > wykonuja.
    > Praca nie wezmie sie stad, ze komus zabronisz pracowac!!

    W Lublinie, przy stacji PKP jest budka z artykułami spożywczymi. Pracuje tam
    przez cały dzień (chyba do 20.00) dosłownie babcia. Nie wiem ile ma lat, ale
    wygląda na jakieś 70 albo więcej. Nie dość, że pracuje ponadnormę, to
    jeszcze zabiera miejsce jakiejś młodej dziewczynie, która mogłaby dzięki tej
    pracy zarobić trochę i może utrzymać rodzinę. A ta babcia to ma emeryturę,
    pewnie nie wysoką, ale po co jej dużo? Żeby wnukom 2x więcej lodów kupować?
    Podobnie jest w szkołach. Stare baby mogą iść na emeryturę, ale nie...
    siędzą takie stare krowy i zajmują miejsce młodym po studiach.
    Przykładów można by jeszcze mnożyć. Wystarczy zajrzyć do pierwszej lepszej
    gazety i tam znajdzie się ogłoszenia w stylu: "zatrudnię emeryta" itp. Fakt,
    może idą stróżować, ale do tej roboty z chęcią zgłosiłoby się wielu ludzi w
    wieku 20-50 lat, którzy jeszcze emerytury nie mają.

    --
    [ Pozdrawiam, Sebastian ]
    [ sebek_w@gazeta,pl ]