PracaGrupypl.praca.dyskusje › Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce

  • 21. Data: 2003-05-11 16:43:55
    Temat: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 11 May 2003 17:58:17 +0200, "Ad"
    <a...@w...pl> zakodował:

    >Skrócenie czasu pracy o 5 godzin tygodniowo to jest
    >zmniejszenie bezrobocia o 10 %. Wiem, zaraz ekonomiści

    Ale bzdura.
    5 godzin tygodniowo to zwiększenie kosztów osobowych o 10% (chyba, że
    chcesz żeby spadła również pensja - a takie komunistyczne dzielenie
    się, po parę groszy, ale każdemu to utopia).
    Wzrost kosztów osobowych, przekłada się na koszt produktu/usługi.
    Oznacza więc podniesienie ceny, albo zmniejszenie zysku/zwiększenie
    straty wytwórcy. Podniesienie ceny powoduje spadek sprzedaży i wejście
    w tę lukę produktów innych producentów/krajów. To z kolei powoduje
    konieczność zmniejszenia produkcji i zwolnienia.

    Reasumując - skrócenie czasu pracy powoduje wzrost bezrobocia.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 22. Data: 2003-05-11 16:46:21
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> napisał w wiadomości

    > Nowe rozwiązania nie są potrzebne. Wystarczy polityczna odwaga do
    > wprowadzenia starych, sprawdzonych pomysłów.

    Niestety takie właśnie rozumowanie charakteryzowało Ludda.
    Stare rozwiązania są lepsze ? dziwne, ale ludzie starzy już nie?

    > Nie jest. Racjonowanie pracy to niedorzeczność.

    Czas pracy jest ściśle określony przepisami, nie wiem czy
    namawianie do niestosowania przepisów PP jest zagrożone
    jakąś odpowiedzialnością, jednak nikt nie zgodzi się na
    likwidację tego "racjonowania" obojętnie jacy demagogowie,
    ekonomiści by to sugerowali.

    > Trwałe pomysły są znane od dawna. Nie ma trwałych polityków, którzy
    > chcieliby je wprowadzić.

    To dziwne są pomysły jak zlikwidować problem, a problem staje
    się coraz dokuczliwszy. Ot taki problem wir który wciąga ekonomistów,
    polityków i wszystkich ludzi. Jest globalny dotyczy nie tylko Polski.
    Ad,
    PS. Proszę tylko nie rozpoczynajmy dyskusji o składkach, podatkach
    stopach kredytowych bo to są problemy dla analityków. W tym nic
    nowego się nie wymyśli.

  • 23. Data: 2003-05-11 16:55:58
    Od: "Ad" <a...@w...pl>

> [...]

    > konieczność zmniejszenia produkcji i zwolnienia.
    > Reasumując - skrócenie czasu pracy powoduje wzrost bezrobocia.

    Bezrobocie jest zjawiskiem globalnym. Regulacje czasu pracy
    dotyczą nie pojedyńczych zakładów produkcyjnych a całego
    obszaru gospodarczego.
    Ciekawe że we Francji czas i okres pracy jest znacznie krótszy
    niż u nas czy w Niemczech a problemy z bezrobociem jak by mniejsze.
    Wiem obecnie właśnie politycy i ekonomiści francuscy coś przy tym
    majstrują ale to ciągle dowód na poparcie mojego spojrzenia.
    Ad

  • 24. Data: 2003-05-11 17:20:36
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    Użytkownik "Ad" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Bezrobocie jest zjawiskiem globalnym. Regulacje czasu pracy
    > dotyczą nie pojedyńczych zakładów produkcyjnych a całego
    > obszaru gospodarczego.

    Tak, ale 8 godzinny dzien pracy powstal dalteo, ze czlowiek
    jest najbardziej wydajny wlasnie pracujac w takim czasie.
    Zwiekszajac znacznie dzien pracy nie osiagniesz (na dluga mete)
    znacznego zwiekszenia wydajnosci.

> [...]
    > Wiem obecnie właśnie politycy i ekonomiści francuscy coś przy tym
    > majstrują ale to ciągle dowód na poparcie mojego spojrzenia.

    Wiesz, wlasnie w Niemczech bezrobocie jest najwyzsze od zakonczenia
    II wojny swiatowej. Wiec ich przyklad jest troche nie na miejscu.
    Francja tez ma problemy z bezrobociem. I wcale nie male.
    I obydwa karaje beda musialy odejsc od modelu socjalnego,
    albo kryzys w nich sie poglebi.
    A w takiej Wielkiej Brytani bezrobocie jest duzo mniejsze
    niz we Francji czy w Niemczech wlasnie dlatego, ze stosuja
    inna polityke.
    Troche mnie smieszy, jezeli sie mowi, ze w USA jest powazny
    kryzys, bo juz w niektorych stanch jest az 5 % bezrobocie.
    w Europie jeszce nie ma kryzysu (bezrobocie ok. 10%).
    A Polska caly czas sie rozwija - bezrobocie prawie20 %.

    Wez pod uwage, ze dochody Francuzow czy Niemcow sa duzo
    wyzsze niz Polakow wiec im latwiej dzielic sie pieniedzmi
    z bezrobotnymi. Jezli masz dwoje ludzi,
    jeden zarabia 2000 pln a drugi zarabia 8000 pln
    to czy struktura wydatkow (procentowo) powinna
    byc tyka sama?
    IMHO nie moze byc taka sama.
    Wiadomo, ze pierwszy czlowiek wiekszosc wyda na biezace
    potrzeby to nic mu w zasadzie nie zostanie na nauke czy inwestycje
    w siebie czy dzieci albo oszczednosci a drugi nawet jak wyda 4000 pln na
    biezace wydatki
    to bedzie mial lepsze zycie teraz a dodatkowo moze np. zainwestpowac
    w swoja nauke, czesc odlozyc gdyby mu sie cos przytrafilo i nie mogl
    pracowac.
    Oczywiscie za ludzi wstaw sobie dwa panstwa, a za ich dochopdy budzety;)
    Problem jest taki, by biedne panstwo przeznaczalo pieniadze na rozwoj,
    edukacje, na programy pomocy dla firm, ktore maja szanse przetrwac
    i przynosic zyski a nie na ogromne 'trupy', ktorych zalogi moga sobie
    wywlczyc
    kilofami w stolicy pomoc.

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 25. Data: 2003-05-11 17:22:58
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Zauwazmy ze pracodawca zatrudniajacy emeryta lub renciste nie placi za
    niego
    | ubezpieczenia spolecznego!!!!

    Co??? Można prosić o podanie podstawy prawnej takiego stwierdzenia?

    Każde zatrudnienie na podstawie umowy o pracę powoduje powstanie obowiązku
    opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.
    Zawarcie z emerytem lub rencistą umowy zlecenia także skutkuje takim
    obowiązkiem (chyba, że jest jednocześnie zatrudniony gdzie indziej na
    podstawie umowy o pracę).

    Jedynym sposobem ominięcia obowiązku opłacania składek za emeryta lub
    rencistę jest zawarcie umowy o dzieło - w większości wypadków lekko
    "śliskie".

    Andrzej K.

  • 26. Data: 2003-05-11 17:30:21
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

> [...]
    > Wiem obecnie właśnie politycy i ekonomiści francuscy coś przy tym
    > majstrują ale to ciągle dowód na poparcie mojego spojrzenia.

    widzialem ostatnio jakies badania chyba Holenderskie czy Belgijskie
    dotyczace tego problemu i tam jest poniekad wyjasnione o co chodzi.
    Otoz zarabiajacy dobrze ludzie chetnie zmniejszyliby swoje cale
    etaty na 1/2 lub 3/4 etatu - to _oczywiscie_ oznacza zmniejszenie pensji,
    a wiec jest droga do zmniejszenia bezrobocia.
    Tyle, ze tamtejsze spoleczenstwo stac na (samo)ograniczenie dochodow
    per jednostka.
    Nas to raczej jeszcze nie dotyczy, bo jakos trudno mi sobie wyobrazic,
    zeby ktos zarabiajacy nawet srednia krajowa odcial sobie 1/4 pensji
    i nie zaczal z tego powodu szukac dodatkowej fuchy...

    Dla firm nie jest to takie calkiem cacy, bo wiecej personelu to wieksze
    koszty szkolen, biurokracji. Firmy dzialajace ,,na jeden etat'' jako calosc
    tez wcale to nie ucieszy, bo oznacza koniecznosc umieszczenia ,,na raz''
    wiekszej ilosci osob w pracy czyli zwiekszenie innych kosztow (lokal)
    i to calkiem bez sensu, bo przez wiekszosc czasu ten lokal swiecilby pustka,
    albo koniecznosci pracy dwuzmianowej - co znowu nie cieszy wlascicieli,
    ktorzy chcieliby tuczyc okiem swoje firmy - zamiast przez 8-10 godzin,
    musieliby przez 12-14 - czyli ich czas pracy by sie wydluzyl.

    Niemniej takim urzedom, bankom to by sie przydalo - dwie zmiany po 6 godzin
    zamiast jednej 8godzinnej byloby fajne. Nie byloby tak beznadziejna sprawa
    zalatwiadnie czegokolwiek [urywanie sie z pracy nie byloby juz konieczne].

    pozdrawiam

    romekk

  • 27. Data: 2003-05-11 18:07:40
    Temat: Odp: PRZYCZYNĄ BEZROBOCIA SĄ WYSOKIE PODATKI SOCJALIZM I INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY.
    Od: "bubu" <j...@i...pl>

    Użytkownik ore <o...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b9llpb$b6e$...@n...news.tpi.pl...
    > Kochani, nie doszukujmy się przyczyn w zjawiskach wtórnych...
    > Myślmy o pierwotnych przyczynach.
    >
    > pozdrawiam
    > Wojtek

    A co z bezrobociem u "starych kapitalistów "?????????????

  • 28. Data: 2003-05-11 18:37:30
    Od: " " <m...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > po prostu ich zalozeniem jest ksztalcic geniuszy w kazdym calu i ucza
    > kazdego wszystkiego co uwazam za niedorzeczny pomysl. Sa ludzie majacy kilka
    > fakultetow i oni robia to po to, zeby znalezc prace jak nie w jednej to w
    > innej dziedzinie. Na zachodzie majha wszystko pieknie wyliczone. Sa
    > przewidywania ilu spoejcalistow z danej dziedziny bedzie potrzebnych za
    > kilka lat i do tego dostosowywane sa miejsca na uczelniach. Nie ma tak, ze
    > na potrzebnych 100 osob mamy 10 tysiecy chetncych i wszyscy placza ze nie ma
    > pracy. To sa moje prywatne przemyslenia :)

    Uważam, że masz rację. Ja już podobne zdanie prezentowałem na forum,
    ale "fachowcy" pouczali mnie za każdym razem, że system oświaty też mają
    regulować potrzeby wolnego rynku. Może to byłoby prawdą gdyby uczelnie
    państwowe dostawały odpowiednie fundusze na działalność i nie musiały się
    utrzymywać z płatnych studiów zaocznych i wieczorowych - przez to mają
    nadmiar miejsc na modnych kierunkach. Uczelnie prywatne to już
    zupełnie "róbta co chceta": studenci niech się uczą czego chcą - byle
    płacili. W ten sposób uczelnie prywatne jeszcze bardziej przeginaja nadmiar
    absolwentów po modnych kierunkach. Jeżeli ktoś w Warszawie powie choć jedno
    zdanie o potrzebie kontroli miejsc w uczelniach, to podnosi się krzyk, że
    władza chce zrobić zamach na wolność uczelni. No i przez to uczelnie już
    ponad 10 lat masowo produkują bezrobotnych, a od pewnego czasu pracodawcy
    zaczęli płakać, że nie mogą zatrudnić odpowiednich pracowników po niemodnych
    kierunkach i o niemodnych specjalnościach.

    Marek

  • 29. Data: 2003-05-11 18:39:22
    Od: "ore" <o...@p...onet.pl>

    > A co z bezrobociem u "starych kapitalistów "?????????????

    U nas bez roboty są wciąż ci sami ludzie (i coraz więcej).

    Tam jest duza rotacja.

    poza tym u nas 20% a nie 5%.....

    co nie przeczy temu ---> co w temacie

  • 30. Data: 2003-05-11 18:43:23
    Od: " " <m...@N...gazeta.pl>

    ore <o...@p...onet.pl> napisał(a):

    > U nas bez roboty są wciąż ci sami ludzie (i coraz więcej).
    >
    > Tam jest duza rotacja.
    >
    > poza tym u nas 20% a nie 5%.....
    >
    > co nie przeczy temu ---> co w temacie

    Ajajaj, nie wiedziałem, że takie kraje jak np. Francja i Niemcy są
    socjalistyczne. Przyczyną rosnącego bezrobocia w USA też oczywiście są:
    wysokie podatki, socjalizm i interwencjonizm państwowy.
    Marek