PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciąża = zwolnienie ???

  • 1. Data: 2002-01-28 11:24:55
    Temat: Ciąża = zwolnienie ???
    Od: Krzysiek <k...@w...pl>

    Witam, problem pewnie już wiele razy poruszany na grupie. Żona ma umowę
    na czas nieokreślony i właśnie się dowiedzieliśmy że zaszliśmy w ciąże.
    Chociaż jest to duży bank to panuje tam średniowiecze - od momentu
    przyjęcia do pracy żona miała zapowiedziane, że jeśli zajdzie w ciąże to
    odrazu wylatuje. czy faktycznie mogą tak zrobić??? Od kiedy kobieta w
    ciąży jest chroniona przed zwolnieniem??? Od pierwszego dnia ciąży czy
    od trzeciego miesiąca??? Słyszałem obie wersje, która jest prawdziwa???
    W chwili obecnej żona przebywa w szpitalu. pracodawcę poinformowała o
    tym fakcie telefonicznie nieujawniając jednka, że chodzi o ciąże.
    Skłamała, że chodzi o jakieś kobiece sprawy niezwiązane z ciążą. Czy
    dobrze zrobiła??? Podkreślam, że była to tylko informacja telefoniczna.
    Czy powinna poinformować pracodawce o tym , że jest w ciąży czy raczej
    powinna starć się nadal to ukrywać??? Podobno można sobie zastrzec na
    dokumentach wypisowych ze szpitala by nie był tam umieszczony kod
    ciążowy.

    Proszę o radę co mamy zrobić by nie dać sięwyrolowć a zarazem by nie
    walnąć jakiegoś byka, który póĽniej pracodawca będzie mógł
    wykorzystaćprzeciwko nam.

  • 2. Data: 2002-01-28 11:37:48
    Temat: Re: Ciąża = zwolnienie ???
    Od: "Kaja" <k...@w...pl>

    Zdecydowanie kobiety w ciazy nie mozna zwolnic, nawet jak jest 1 dzien w
    ciazy.
    Ja radzilabym nie krecic tylko przyznac sie. W koncu i tak sie dowiedza i
    pozostanie niesmak po lgarstwie.

    Wszystkiego dobrego

    Agnieszka

  • 3. Data: 2002-01-28 11:59:42
    Od: Krzysiek <k...@w...pl>

    Kaja napisał(a):

> [...]
    > ciazy.
    > Ja radzilabym nie krecic tylko przyznac sie. W koncu i tak sie dowiedza i

    Ok, dzięki za odpowiedź. Z jednym nie mogę sięzgodzić. Proszę nie dziw się ,
    że kombinujemy. Boimy się , że nas wyrolują i zostaniemy na lodzie. A co do
    niesmaku to nie będe się czuł winny małego kłamstewka. To tak jakbyś skłamała
    bandzirowi, który cię atakuje i żąda od ciebie pieniędzy a ty byś
    odpowiedziała, że niestety ale masz w portfelu tylko 5 zł. Czuł byś się winna
    małego kłamstewka??? Chyba nie... jeszcze raz dziękuje za radę.

  • 4. Data: 2002-01-28 12:01:57
    Od: "Kaja" <k...@w...pl>

> [...]
    winna
    > małego kłamstewka??? Chyba nie... jeszcze raz dziękuje za radę.

    Prawda jest taka, ze jesli firma ma takie podejscie do pracownikow, to cala
    sprawa (na moj gust) zakonczy sie i tak zwolnieniem Twojej zony. Przykro mi.
    Zrobia to dopiero po powrocie Twojej zony do pracy. Wroci i od razu dostanie
    wypowiedzenie. U nas w ten sposob zalatwili kilka kobiet. Brutalna
    rzeczywistosci.

    Zycze powodzenia i zdrowego malenstwa.

    Agnieszka

  • 5. Data: 2002-01-28 12:20:17
    Od: "JC" <J...@p...com>

    "Kaja" <k...@w...pl> wrote in message
    > Prawda jest taka, ze jesli firma ma takie podejscie do pracownikow, to
    cala
    > sprawa (na moj gust) zakonczy sie i tak zwolnieniem Twojej zony. Przykro
    mi.

    To prawda, ale nie wszystko jedno czy zostanie zwolniona natychmiast, czy za
    rok (pieniazki w miedzyczasie leca nawet jesli w czasie ciazy jest caly czas
    na zwolnieniu).

    > Zrobia to dopiero po powrocie Twojej zony do pracy. Wroci i od razu
    dostanie
    > wypowiedzenie. U nas w ten sposob zalatwili kilka kobiet. Brutalna
    > rzeczywistosci.

    W/g mojego stanu wiedzy kobieta jest chropniona dopiero od 3-go miesiaca i
    poczekalbym na miejscu zony do tego momentu, a od 4-go miesiaca poszedlbym
    na zwolnienie i zaczal powoli szukac sobie pracy na okres po urlopie
    macierzynskim. Jesli firma ma takie podejscie do pracowników, to nie widze
    powodu by miec do nich jakies sentymenty, raczej wyssac ile sie da.

    JC

  • 6. Data: 2002-01-28 12:32:19
    Od: "gienia" <a...@y...com>

    KP - jezeli zona ma umowe na czas nieokreslony to jest "nie do ruszenia" do
    powrotu z urlopu maciezynskiego lub wychowawczego.

    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    w okresie ciąży, a
    także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy, chyba że zachodzą
    przyczyny uzasadniające
    rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę
    zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.
    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym nie
    przekraczającym jednego
    miesiąca.
    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres
    próbny przekraczający jeden miesiąc, która uległaby rozwiązaniu po upływie
    trzeciego miesiąca ciąży,
    ulega przedłużeniu do dnia porodu.
    § 4. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie
    ciąży lub urlopu
    macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie ogłoszenia upadłości lub
    likwidacji pracodawcy.
    Pracodawca jest obowiązany uzgodnić z reprezentującą pracownicę zakładową
    organizacją związkową
    termin rozwiązania umowy o pracę. W razie niemożności zapewnienia w tym
    okresie innego
    zatrudnienia, pracownicy przysługują świadczenia określone w odrębnych
    przepisach. Okres pobierania
    tych świadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą
    uprawnienia pracownicze.

  • 7. Data: 2002-01-28 12:39:36
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "JC" <J...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    widze
    > powodu by miec do nich jakies sentymenty, raczej wyssac ile sie da.

    Art. 177. Par. 1. Pracodawca pracy nie może wypowiedzieć ani rozwi?zać
    umowy o pracę w okresie ci?ży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodz? przyczyny uzasadniaj?ce rozwi?zanie umowy
    bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentuj?ca pracownicę zakładowa
    organizacja zwi?zkowa wyraziła zgodę na rozwi?zanie umowy.
    Par. 2. Przepisu Par. 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym,
    nie przekraczaj?cym jednego miesi?ca.
    Par. 3. Umowa o pracę zawarta na czas okre?lony lub na czas wykonania
    okre?lonej pracy albo na okres próbny przekraczaj?cy jeden miesi?c, która
    uległaby rozwi?zaniu po upływie trzeciego miesi?ca ci?ży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.
    Par. 4. Rozwi?zanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w
    okresie ci?ży lub urlopu macierzyńskiego może nast?pić tylko w razie
    ogłoszenia upadło?ci lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest
    obowi?zany uzgodnić z reprezentuj?c? pracownicę zakładow? organizacj?
    zwi?zkow? termin rozwi?zania umowy o pracę. W razie niemożno?ci
    zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia, pracownicy przysługuj?
    ?wiadczenia okre?lone w odrębnych przepisach. Okres pobierania tych

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 8. Data: 2002-01-28 12:50:27
    Od: Krzysiek <k...@w...pl>

    JC napisał(a):

> [...]
    > macierzynskim. Jesli firma ma takie podejscie do pracowników, to nie widze
    > powodu by miec do nich jakies sentymenty, raczej wyssac ile sie da.

    I to jest właśnie najważniejszy problem. jedni mówią że jest chroniona od
    pierwszego dnia ciąży a inni ( tak jak ty ) że od 3-go miesiąca ciąży. KTÓRA
    WERSJA JEST PRAWDZIWA????? jest to dla nas kluczowe zagadnienie !!!!!

  • 9. Data: 2002-01-28 14:30:54
    Od: "Anka P." <j...@t...linux.net.pl>

> [...]
    KTÓRA
    > WERSJA JEST PRAWDZIWA????? jest to dla nas kluczowe zagadnienie !!!!!

    Witaj Krzysku
    Jedyne co moge Ci podpowiedziec , to to co ja sama zrobilam.
    Tez jestem w ciazy , na szczescie to juz poczatek piatego miesiaca , ale na
    poczatku dowiadywalam sie w roznych miejscach jak to jest. ZUS twierdzil ,
    ze jestem chroniona od poczatku ciazy , Panstwowa Inspekcja Pracy ze dopiero
    po ukonczeniu 3 miesiaca.
    Wiedzac jakie szef ma podejscie do pracownikow poszlam z premedytacja na
    zwolnienie lekarskie (bo bylam skolowana natlokiem przeciwstawnych
    informacji) i wrocilam do pracy na poczatku czwartego miesiaca.
    Niech tak zrobi tez Twoja zona , a jesli sie okaze , ze po powrocie do pracy
    sytuacja wokol Niej bedzie nieprzyjemna , albo wroci na zwolnienie , albo
    jesli ma mocne nerwy nie bedzie sie przejmowac i bedzie robic swoje.
    A na koniec gratulacje dla Was obojga ;-)

    Anka

  • 10. Data: 2002-01-28 15:00:55
    Od: "gienia" <a...@y...com>

    > Slyszalem o kilku takich przypadkach zwolnien i to po zaciagnieciu porady
    > prawnej przez pracodawce u radcy prawnego.

    A czy ten pracownik byl w ciazy;-) owszem mozna zwolnic pracownika bez
    wypowiedzenia jezeli przebywa na chorobowym okresliny czas - reguluja to
    inne przepisy KP. Jak widzisz kobiete w ciazy mozna zwolnic tylko "w razie
    ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy."

    pozdr.
    Agnieszka