eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Dress code to nie zawsze to samo

Dress code to nie zawsze to samo

2013-06-15 00:16

Dress code to nie zawsze to samo

Garnitur i garsonka obowiązkowe © pressmaster - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez portal Praca.pl wskazują na istnienie tendencji do zwiększania swobody pracowników w decyzjach dotyczących ich biznesowego dress code'u. Jednocześnie spora grupa polskich pracowników przestrzega na co dzień ustalonych w firmie zasad doboru stroju.

Przeczytaj także: Dress code w pracy

Czym jest dress code?

Dress code jest swojego rodzaju "granicą" miedzy życiem prywatnym a zawodowym, zbiorem zasad normujących sposób ubierania się w pracy. Zakładając stonowane, eleganckie stroje dopasowane do okoliczności pracownik sygnalizuje, że znajduje się w przestrzeni, w której panują inne niż w sferze prywatnej zasady, stosuje się inne formy wypowiedzi, a i zakres omawianych spraw się zmienia. „Przejście od niezobowiązującego stylu „domowego” do określonego zasadami stylu służbowego pozwala zbudować profesjonalny wizerunek, zauważany i doceniany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Firmowe zasady codziennego ubioru mają również podkreślać profesjonalny wizerunek organizacji i jej całościowe zintegrowanie” – mówi Michał Filipkiewicz, ekspert portalu Praca.pl.

Ogólne zasady dress code’u

Jedną z podstawowych zasad w procesie kształtowania podstaw firmowych strojów, zakładając potrzebę istnienia usystematyzowanego dress codu, który będzie odpowiadał sprofilowaniu danej organizacji i jej branżowym ideałom jest wybór stonowanych kolorów oraz unikanie nadmiernego eksponowania indywidualności , co ma podkreślać profesjonalizm pracowników. W zależności od profilu firmy może istnieć odgórnie określony uniform (np. garnitur dla mężczyzn i garsonka dla kobiet), którego zakładanie jest niezbędne w codziennej pracy. Specyficznym rodzajem uniformu są stroje urzędowe. Warto tu wspomnieć o togach, które zakładają adwokaci. Wygląd stroju, który muszą mieć na sobie w trakcie rozpraw sądowych reguluje w Polsce specjalne rozporządzenie ministra sprawiedliwości. Dress code to również mundur, którego sposób noszenia określa z kolei rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji.

fot. pressmaster - Fotolia.com

Garnitur i garsonka obowiązkowe

Istnieje wiele branż, w których stonowana garsonka u kobiet i garnitur u mężczyzn to zestaw obowiązkowy na każdy dzień spędzany w pracy. Ten model dress codu jest bardzo popularny np. w administracji publicznej i państwowej, czyli wszędzie tam, gdzie pracownik ma na co dzień do czynienia z klientami i interesantami, którzy również na tej podstawie mogą sobie wyrobić opinię o danym urzędzie.


Bez garnituru nie podchodź

26% osób biorących udział w ankiecie Praca.pl zaznaczyło odpowiedź wskazującą na konieczność dostosowania się w pracy do założeń ścisłego dress codu. Istnieje wiele branż, w których stonowana garsonka u kobiet i garnitur u mężczyzn to zestaw obowiązkowy na każdy dzień spędzany w pracy. Ten model dress codu jest bardzo popularny np. w administracji publicznej i państwowej, czyli wszędzie tam, gdzie pracownik ma na co dzień do czynienia z klientami i interesantami, którzy również na tej podstawie mogą sobie wyrobić opinię o danym urzędzie.

Profesjonalny wizerunek i z rozwagą dobrane elementy garderoby są również niezbędne w branży finansowej i bankowości. Przestrzeganie zasada dress codu ułatwia zrobienie pozytywnego wrażenia w trakcie wykonywania codziennych obowiązków i biznesowych spotkań. Konieczność noszenia eleganckich ubrań określonych dress codem jest niezbędna także w branży wymagających odbywania licznych spotkań z potencjalnymi klientami i stałymi kontrahentami. Mowa tu branży sprzedażowej. Dlatego dla handlowców oczywistym jest fakt, że muszą dobierać swoje stroje do potrzeb tworzenia profesjonalnego wizerunku.

Przy okazji branż, w których istnieje konieczność dostosowania się do ścisłego dress codu, warto również wspomnieć o branży produkcyjnej, w której normy dotyczące ubioru są ściśle określone zarówno przez normy prawne, jak i zasady obowiązujące wewnątrz firmy. Zgodnie z wymogami polskiego kodeksu pracy określony odgórnie dress code w pracy nie może jednak przekraczać granic dobrego smaku, jak również powinien szanować godność pracowników.

Trochę zasad, trochę luzu

Innym rozwiązaniem praktykowanym w organizacjach jest forma pośrednia między ściśle określonymi zasadami biznesowego stroju a zupełną swobodą. Firma zaznacza wyraźnie, jakie elementy ubiory czy nie są mile widziane, resztę decyzji ubraniowych pozostawiając swoim pracownikom . Przy tej bardziej swobodnej formule dress codu zachowana zostaje równowaga między sztywnymi biurowymi zasadami a potrzebą swobodnej wizerunkowej ekspresji. Taką formułę dress codu jako obowiązującą w swojej organizacji wybrało 38 proc. ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Czy w twoim miejscu pracy obowiązuje dress code?

26% osób biorących udział w ankiecie Praca.pl zaznaczyło odpowiedź wskazującą na konieczność dostosowania się w pracy do założeń ścisłego dress codu.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: