eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Dress code. Jak ubierać się do pracy?

Dress code. Jak ubierać się do pracy?

2017-08-29 00:25

Dress code. Jak ubierać się do pracy?

Business professional © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Pracodawca ma prawo wymagać, aby jego podwładni nosili określony strój służbowy. Zasady dotyczące firmowego dress code'u mogą wynikać z regulaminu pracy, wewnętrznej instrukcji czy postanowień umowy o pracę. O strój do pracy warto dbać również wówczas, gdy przełożony nie formułuje w tym zakresie żadnych wytycznych. Zbyt swobodny ubiór nie zawsze jest dobrą wizytówką. Jak zatem ubierać się do pracy? Jaki dress code zastosować?

Przeczytaj także: Dress code to nie zawsze to samo

Pierwszy dzień w pracy


Praktyka pokazuje, że w wielu przypadkach firmy nie określają, jak powinien wyglądać strój pracowników. Najprawdopodobniej kierują się przekonaniem, że ci ostatni sami dostrzegą firmowy dress code. Obserwacja rzeczywiście jest dobrą metodą ustalenia firmowych obyczajów odzieżowych, ale jeżeli mamy co do nich wątpliwości, to zapytajmy o dress code już podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Jak skompletować formalny strój do pracy, czyli o klasyce elegancji


Business formal dress code to najbardziej elegancka forma do pracy. O taki rodzaj ubioru muszą zadbać osoby piastujące najwyższe stanowiska w takich branżach jak np. bankowość, prawo, ubezpieczenia, polityka, itd. Nawet jednak oni powinni pamiętać, że elegancja najwyższych lotów wymagana jest tylko podczas najważniejszych spotkań biznesowych. W pozostałych sytuacjach należy się raczej zdecydować się na mniej oficjalny dress code.

Warto wiedzieć, czym charakteryzuje się strój business formal, bowiem zasady doboru poszczególnych jego elementów są ściśle określone, a odstępstwa od reguł niedopuszczalne.

Formalny styl ubioru oznacza konieczność założenia eleganckiego garnituru. W sytuacjach wyjątkowo formalnych warto postawić na czerń, w pozostałych lepiej wybrać ciemnogranatowy garnitur. Założenie modelu grafitowego, ewentualnie w kolorze bardzo ciemnego brązu także nie będzie błędem. Ważne natomiast, aby materiał z którego wykonany jest garnitur był wysokiej jakości, najlepiej gładki, ale dozwolone są także delikatne wzory, np. prążki i subtelna krata.

Klasyczny garnitur należy uzupełnić o klasyczną, elegancką koszulę – najlepiej w kolorze białym.
– Częstym błędem jest wybór mankietów zapinanych na spinki – te zarezerwowane są bowiem na najbardziej uroczyste okazje – mówi Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR w firmie Recman.

Obowiązkowo należy założyć krawat, inne dodatki należy ograniczyć do minimum – obrączka i nie rzucający się w oczy zegarek to wszystko, na co możemy sobie pozwolić. Do tego klasyczne buty – czarne lub ciemno brązowe.

Nieco więcej swobody wprowadza styl business professional, który w skali formalności plasuje się o stopień niżej. Tu ograniczenia co do wzorów i kolorów są mniej rygorystyczne. Możemy pozwolić sobie na przykład na poszetkę, wciąż pamiętając o stonowanych barwach. Koszula może być z delikatną fakturą lub w subtelne pasy czy nierzucającą się w oczy kratkę.

Elegancja na co dzień – jak profesjonalnie ubrać się do biura


Nawet, jeżeli nie pracujemy na eksponowanym stanowisku, nasz pracodawca może wymagać od nas eleganckiego stroju, który zapewnia profesjonalny wygląd. Zwłaszcza, jeżeli charakter pracy wymaga od nas reprezentowania firmy na zewnątrz. W takim przypadku idealnie sprawdzi się business casual.

W porównaniu z bardzo zasadniczym stylem formalnym, business casual daje o wiele więcej swobody – dotyczy to koloru garniturów, koszuli, dodatków. Możemy pozwolić sobie na zabawę poszczególnymi elementami stroju, różnicowanie materiałów i wzorów, dzięki czemu nasz styl jest bardziej nowoczesny, nie zapominajmy jednak, że zbyt duży luz nie jest wskazany.

Business casual pozwala odetchnąć od klasycznego garnituru. Przy tych stylizacjach znika również krawat. Wciąż wymagana jest elegancka koszula z długim rękawem oraz eleganckie spodnie, ale klasyczną marynarkę możemy zastąpić modelem nieco mniej formalnym, a czasami zamiast marynarki założyć klasyczny sweter.
– W zależności od firmy zasady kodu ubioru mogą się różnić. Wraz z polityką przedsiębiorstwa zmienia się chociażby podejście dotyczące dżinsów. Są firmy, w których taka opcja jest niedopuszczalna, ale większość akceptuje klasyczne, ciemne modele o prostym kroju – mówi przedstawiciel firmy Recman. – Nie zmienia się natomiast podejście do koszul z krótkim rękawem, których należy zdecydowanie unikać– dodaje.

Pamiętajmy, że męski styl biznesowy może mieć oblicze mniej lub bardziej eleganckie. W razie potrzeby, wystarczy uzupełnić dany zestaw o krawat i marynarkę, by uzyskać wersję bardziej elegancką, czyli tzw. smart casual. Właśnie dlatego styl ten nazywany jest „stylem środka”.

fot. mat. prasowe

Casual

Casual dress code rzeczywiście wiąże się z dużą dozą swobody


Pełna dowolność – jaki strój wybrać do pracy, jeżeli nie mamy wytycznych


Nawet jeżeli pracodawca pozostawia nam dowolność w kwestii doboru stroju do pracy, nie oznacza to, że możemy przyjść do pracy w szortach. W takiej sytuacji, najbezpieczniej jest założyć, że obowiązuje nas styl casual – styl swobodny, choć nie należy tej swobody interpretować zbyt dosłownie.

Casual dress code rzeczywiście wiąże się z dużą dozą swobody, daje wiele możliwości podkreślenia własnego stylu. Możemy wybierać ubrania nieco luźniejsze, wygodne nie krępujące ruchów, ale bynajmniej nie sprowadza się to do zestawu t-shirt i dżinsy. Casual, nie oznacza byle jak. Zwłaszcza w przypadku stroju do pracy, który musi odzwierciedlać nasz szacunek dla osób, z którymi się spotykamy.

Oczywiście elementy garniturowe mogą zniknąć, elegancką koszulę można odwiesić do szafy, ale jej bardziej luźna czy sportowa wersja z kołnierzykiem zapinanym na guziki to właśnie casual. Eleganckie spodnie można zastąpić klasycznymi modelami dżinsów czy chinosów, ale szorty, spodnie z dresowej tkaniny, modele z przetarciami i naszyciami – zdecydowanie powinny być zarezerwowane na spotkania w gronie znajomych. Możemy za to nosić koszulki polo czy neutralne, gładkie t-shirty w stonowanych kolorach. W czasie chłodniejszych dni możemy włożyć sportową marynarkę lub gładki sweter w neutralnej kolorystyce. Dopuszczalne jest także sportowe obuwie, ważne jednak, by było zadbane i schludne.

Czy istnieje coś takiego jak pełna dowolność ubioru w miejscu pracy?


Pracując w branży kreatywnej, z wieloma twórczymi ludźmi szybko zorientujemy się, że definicja codziennego stroju do pracy znacznie odbiega od znanych standardów. Elementy, które nie spotkałyby się z akceptacją w przeciętnym biurze, takie jak podarte dżinsy, szalone kolory, widoczne tatuaże, piercing – tutaj będą czymś powszechnie akceptowanym. Są jednak rzeczy nie akceptowane w żadnym, nawet najbardziej kreatywnym miejscu pracy. Nawet, jeżeli pracujemy w niezwykle twórczym i kreatywnym środowisku – wciąż powinniśmy zdawać sobie sprawę, że są pewne granice dobrego smaku, których nie wolno przekraczać.
Sportowe koszulki z nazwami klubów, lub takie, które zawierają nie zawsze akceptowalne hasła (nawet jeżeli Twoim zdaniem są one zabawne), czy kreacje ewidentnie wieczorowe – to zestawy, których zdecydowanie należy unikać.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: