PracaGrupypl.praca.dyskusje › wyjazd służbowy [crosspost]

  • 1. Data: 2006-03-06 18:13:59
    Temat: wyjazd służbowy [crosspost]
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    Witam, mam nastepujące pytanie.
    Czy jest zgodne z prawem jeśli dyrektor szkoły informuje (ustnie) pracownika
    (nauczyciela), że za 3 dni będzie miał wyjazd służbowy, przy czym:
    - wyjazd ok. 5 nad ranem,
    - 4h podróży (ponad 300 km)
    - pobyt na miejscu od 10 do ok. 17
    - brak jakiegokolwiek zaplecza, nie będzie możliwości nawet odświeżyć się po
    podróży (chyba, że w szalecie na dworcu) ani odpocząć.
    - 4h z powrotem.
    Jest to dzień pracy osoby delegowanej, w efekcie nie odbędą się zajęcia.
    Altenatywą jest wyjazd dnia poprzedzającego, ale wówczas szkoła oferuje
    jedynie nocleg w wieloosobowej sali w jakimś schronisku czy innym
    internacie - warunki nie do przyjęcia.
    Wyjazd nie jest związany z opieką nad uczniami.
    Czy są jakieś podstawy prawne do odmowy takiej delegacji (pomijam zwolnienie
    lekarskie)?
    Co o tym sądzicie?

    Jotte

  • 2. Data: 2006-03-06 20:15:12
    Temat: Re: wyjazd służbowy [crosspost]
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    ni mniej ni więcej jak normalna delegacja. i pewnie jeszcze połączone ze
    szkoleniem

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2006-03-06 21:54:23
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dui5al$dkm$1@inews.gazeta.pl gromax
    <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl> pisze:

    > ni mniej ni więcej jak normalna delegacja. i pewnie jeszcze połączone ze
    > szkoleniem
    Nie całkiem, ale całkiem zbliżone.
    Da się zgodnie z prawem odmówić?
    Głównie na podstawie zbyt krótkiego terminu powiadomienia o konieczności
    wyjazdu.
    Może na podstawie braku możliwości odpoczynku min. 11h/doba?
    Tu:
    http://www.skarbowcy.pl/index.php?name=PNphpBB2&file
    =printview&t=389&start=0
    znalazłem coś takiego:
    <cit>
    WYJAZD NATYCHMIAST
    Pozostawanie w czasie pracy w dyspozycji pracodawcy (art. 128 k.p.) i
    podporządkowanie jego poleceniom oznacza, że może on zlecić pracownikowi
    wyjazd służbowy. Polecenie odbycia podróży służbowej nie może być jednak
    sprzeczne z prawem ani treścią umowy o pracę zatrudnionego.
    Przepisy nie regulują, w jakiej formie pracodawca czy przełożony pracownika
    wydaje mu polecenie delegacji służbowej. Dla celów porządkowych powinno ono
    jednak mieć formę pisemną, a pracodawca określa w nim:
    - zadania, które pracownik ma wykonać,
    - miejsce rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej.
    Dodatkowo może wskazać właściwy środek transportu, którym pracownik ma udać
    się w delegację.
    </cit>
    Oraz
    <cit>
    Zlecając podróż służbową, pracodawcy muszą jednak pamiętać o jeszcze jednym
    elemencie, który - w obecnym stanie prawnym - może mieć znaczenie.
    Zgodnie ze znowelizowanym od 1 stycznia 2004 r. kodeksem pracy trzeba
    zapewnić każdemu pracownikowi okres nieprzerwanego odpoczynku dobowego (11
    godzin - art. 132 § 1 k.p.)
    </cit>

    Jotte

  • 4. Data: 2006-03-06 22:24:11
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    w sumie to nigdy nie szukałem podstaw do odmówienia wyjazdu na delegację :)
    ostatnio miałem tak, że trzeba ybło z domu wyjechać ok. 4 rano, piąta z
    dużymi minutami samolot, dojazd do hotelu ok 8, na 9 szkolenie. i w tym
    układzie tez nie czułem się komfortowo, zbytnio "świerzy na umyśle" w tym
    pierwszym dniu to nie byłem, i na co bym kładł nacisk w negocjacjach z
    pracodawcą to właśnie na zmęczenie. Nawet nie na paragrafy, co na
    zdroworozsądkowe podejście. Chociaż np. przy szkoleniu, załóżmy, w
    warszawie na np. 9 - 9:30 mam bardzo wygodny pociąg dojeżdżający do wawki
    na 8:40, co daje całkiem przyjemny dojazd ( w pociągu, w odróżnieniu od
    samolotu da się przespać)
    W delegacji czas przejazdu nie jest czasem pracy, tak że tu nie możesz dac
    podstawy "bycia w pracy". jest to "dojazd do pracy"
    szczegółowych podstaw nasz ustawodawca łaskawie nam nie dał, dlatego lepiej
    się odwoływać do zdrowego rozsądku (samopoczucia, zmęczenia zwłaszcza jak
    np. miałby to być przejazd samochodem i osoba delegowana ma być kierowcą
    albo też braku sił na włożenie maksimum wysiłku w prace "na wyjeździe"
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 5. Data: 2006-03-06 22:49:47
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:duicsh$n34$1@inews.gazeta.pl gromax
    <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl> pisze:

    > na co bym kładł nacisk w negocjacjach z
    > pracodawcą to właśnie na zmęczenie.
    > Nawet nie na paragrafy, co na
    > zdroworozsądkowe podejście.
    Wykluczone. Nie ma mowy ani o zdroworozsądkowym, ani nawet zwyczajnie
    rozsądnym podejściu ze strony zwierzchnika (możliwe byłoby to w kontakcie z
    osobą przy zdrowych zmysłach i psychicznie zrównoważoną). Poza tym jak
    pisałem termin bardzo krótki i na próby negocjacji zapewne osoba delegowana
    nie będzia miała czasui okazji tym bardziej, że pracodawca może tego unikać
    i przez te 2 dni być nieuchwytnym

    > szczegółowych podstaw nasz ustawodawca łaskawie nam nie dał, dlatego
    > lepiej się odwoływać do zdrowego rozsądku
    Czy jeśli to nie wchodzi w grę widzisz jakąś inną możliwość poza L-4?

    Jotte

  • 6. Data: 2006-03-06 22:54:36
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:duie7k$gcc$1@news.dialog.net.pl Jotte
    <t...@W...pl> pisze:

    > Czy jeśli to nie wchodzi w grę widzisz jakąś inną możliwość poza L-4?
    Autopoprawka - oczywiście nie L-4 lecz ZUS ZLA

    Jotte

  • 7. Data: 2006-03-07 02:40:01
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > Autopoprawka - oczywiście nie L-4 lecz ZUS ZLA
    tu akurat nazewnictwo nie ma dla mnie wiekszego znaczenia :)

    Owszem, jest to wyjście. tylko czy słuszne? w zasadzie warto jest się
    zastanowić czy warta skórka wyprawki.
    bo w papierach oczywiście będzie się zgadzać, ale każdy się domyśli tej
    "przypadkowości" choroby..

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---

  • 8. Data: 2006-03-07 18:07:34
    Od: "fotech" <fotech[wywalto]@poczta.onet.pl>

    > Co o tym sądzicie?

    Scyzoryk mi sie otworzył i nie chce zamknać.

    Wojtek