PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiązanie umowy na czas określony

  • 1. Data: 2007-01-04 21:09:05
    Temat: rozwiązanie umowy na czas określony
    Od: Hustar <h...@g...pl>

    Witam
    Chodzi mi o następującą sprawę. Mam umowę na czas określony na okres 10
    lat. W umowie mam zapis o zastrzeżeniu możliwości wypowiedzenia umowy z
    zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia. W kodeksie pracy jest
    zapis o 2 tygodniach. Jaki okres wypowiedzenia mnie obowiązuje?
    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

  • 2. Data: 2007-01-04 21:21:33
    Temat: Re: rozwiązanie umowy na czas określony
    Od: "Kalisima" <n...@m...me>

    Użytkownik "Hustar" <h...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapis o 2 tygodniach. Jaki okres wypowiedzenia mnie obowiązuje?
    > Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Zwykle jest tak, że jeśli zapisy umowy są korzystniejsze dla praconika niż
    kodeks pracy, to obowiązują zapisy w umowie ale w tym przypadku trudno
    stwierdzić, co jest korzystniejsze dla pracownika, więc prawdopodobnie można
    odwołać się także do kodeksu pracy. Na marginesie jeszcze może warto
    zauważyć, że umowa na czas określony na 10 lat to ewidentne obejście
    przepisów na niekorzyść pracownika, ponieważ w przypadku wypowiedzenia jej
    przez pracodawcę ten nie musi podawać przyczyny wypowiedzenia.
    Kalisima

  • 3. Data: 2007-01-04 21:23:10
    Od: Hustar <h...@g...pl>

    Kalisima napisał(a):

> [...]
    > przepisów na niekorzyść pracownika, ponieważ w przypadku wypowiedzenia jej
    > przez pracodawcę ten nie musi podawać przyczyny wypowiedzenia.
    Czy mogłabyś rozwinąć temat? Umowę podpisałem 2,5 roku temu jeżeli ma to
    jakieś znaczenie.

  • 4. Data: 2007-01-04 21:47:37
    Od: "Kalisima" <n...@m...me>

    > Czy mogłabyś rozwinąć temat? Umowę podpisałem 2,5 roku temu jeżeli ma to
    > jakieś znaczenie.

    Obejście przepisów dotyczy pracodawcy. Przy tak długiej umowie pracodawca
    powinien zaproponować umowę na czas nieokreślony, chyba że z góry wiadomo,
    że dane stanowisko za 10 lat nie będzie miało racji bytu. Taką sytuację
    jednak trudno sobie wyobrazić w praktyce. Wypowiedzenia umowy na czas
    nieokreślony wymaga podania przez pracodawcę przyczyny wypowiedzenia, co nie
    zawsze jest dla niego takie proste. Zawarcie umowy na czas określony
    powoduje więc ograniczenie uprawnień pracownika, który może być zwolniony
    pod byle pretekstem.
    Kalisima

  • 5. Data: 2007-01-05 18:23:07
    Od: "ppp2" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Kalisima" <n...@m...me> napisał w wiadomości

> [...]
    > przepisów na niekorzyść pracownika, ponieważ w przypadku wypowiedzenia jej
    > przez pracodawcę ten nie musi podawać przyczyny wypowiedzenia.

    Niestety, nie masz racji. W przypadku umowy na czas określony, jeżeli w
    umowie określono czas wypowiedzenia, to ten jest wiążący, bez względu na
    zapisy KP. Więc w tym przypadku bez względu na wszystko, okres wypowiedzenia
    to 3 miesiące. Co do obejscia, to z formalnego punktu widzenia wszystko jest
    w porządku. Nie ma w KP określonego maksymalnego czasu umowy o pracę.

    Na marginesie dodam, żejeżeli w umowie o pracę na czas określony nie było by
    zapisu o czasie wypowiedzenia, to takiej umowy NIE można by rozwiązać (tylko
    w trybie porozumienia stron)

    Pozdrawiam
    MK
    http://pmc.edu.pl
    http:/prince2.net.pl

  • 6. Data: 2007-01-06 23:03:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:459e8643$0$17970$f69f905@mamut2.aster.pl ppp2

    > Niestety, nie masz racji. W przypadku umowy na czas określony, jeżeli w
    > umowie określono czas wypowiedzenia, to ten jest wiążący, bez względu na
    > zapisy KP.
    Nieprawda.
    Po pierwsze zasady dotyczące umów o pracę reguluje właśnie KP.
    Po drugie żadne zapisy zawarte w UoP, a mniej korzystne dla pracownika nie
    moga byc mniej korzystne dla pracownika niż zapisy prawa pracy (art. 10 §
    KP).

    Umowa o pracę zawarta na okres 10 lat (czyli dłuższy niż 6 m-cy) może być
    rozwiązana za wypowiedzeniem wyłącznie za 2-tygodniowym i tylko wtedy, gdy
    strony taką możliwość przewidziały w umowie (art. 33 KP). Nie jest tak jak
    piszesz, że wiążący jest czas wypowiedzenia zawarty w umowie o pracę. On
    może wynosić ustawowe 2 tygodnie i żaden inny okres.

    Jeśli zapisu o możliwości wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony
    dłuższy niż 6 m-cy nie zawarto w tejże umowie o pracę, to można ją rozwiązać
    tylko za porozumieniem stron albo bez wypowiedzenia.

    Jotte