PracaGrupypl.praca.dyskusje › przyszłośc etatu

  • 151. Data: 2005-04-17 07:18:33
    Temat: Re: przyszłośc etatu
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:d3lc9r$e0o$1@amigo.idg.com.pl...
    > Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w
    > wiadomości

    > Nie przyjmuje do wiadomości takiego wyjaśnienia. Przecież poglądy
    > włąścicieli firm mogą być wspierane finansowo w znacznie większym stopniu
    > od
    > konkurencyjnych. A za tym mogą iść dużo lepsi fachowcy i dużo większe
    > budzety. Chyba, że ta strona i środowisko reklamowe w całosci nie potrafi
    > rożróznić lepszych od gorszych, co w skrytości ducha podejrzewam. Zresztą
    > zdrowa demokracja właśnie opiera się na rzeszy właścicieli, co prawda
> [...]

    Wlasnie z drobnymi jest problem. Duze firmy rozumieja potrzebe zaangazowania
    i co wazniejsze, maja zasoby _ludzkie_, zeby to zaangazowanie uskuteczniac.
    Praca lobbingowa polega na duzej ilosci spotkan, konferencji, negocjacji -
    ktos musi na to poswiecac swoj czas, przygotowywac sie do tego. W Polsce
    maly biznes to bardzo czesto de facto samozatrudnienie sie wspolnie z
    innymi - bo prawdziwy biznes to cos takiego, ze inni pracuja, ty zarzadzasz,
    ewentualnie nawet do zarzadzania zatrudniasz kogos i tylko dogladasz, czas
    wolny poswiecajac na realizacje zainteresowan lub budowanie kolejnego
    biznesu. A u nas szefowie malych firm pracuja po kilkanascie godzin na dobe.
    Pozostaly czas wola poswiecic rodzinie niz dzialalnosci spolecznej, co jest
    w pelni zrozumiale. Same pieniadze niewiele wbrew pozorom zalatwia,
    potrzebny jest czas ludzi i to nie jakichkolwiek, ktorych mozna sobie
    zatrudnic. Sa rzeczy, ktore w sposob przyciagajacy uwage i wiarygodny moga
    wyjsc tylko z ust prezesa co najmniej sredniej spolki, ktora sam zbudowal.
    Oczywiscie np. ja moge mowic, ze prezesi mowia to a to, ale bedzie to mialo
    wtedy mniejsza wiarygodnosc i sile przebicia. A ci odpowiedni ludzie - nie
    maja czasu.

    Do tego, wiecej wysilku poswieca sie na lobbing, czyli na docieranie z
    pogladami i argumentacja do decydentow, elity itd., a nie do mas - i to
    docieranie do elit jest dosc skuteczne, elity rozumieja, niestety sa w
    niewoli wyborcow i nie zawsze moga zrobic to, co uwazaja sami za pozyteczne
    dla kraju, strach o stolek jest zwykle silniejszy. Czasem mam wrazenie, ze
    na masach postawiono krzyzyk odnosnie wiary, ze zrozumieja, ze w ich
    rzeczywistym interesie jest stworzenie przyjazniejszego srodowiska dzialania
    dla pracodawcow przez rezygnacje z niektorych przywilejow, ktore hamuja
    normalizacje rynku pracy. Jesli w Polsce wiekszosc ludzi nie potrafi
    rozpoznac najkorzystniejszej wersji kredytu sposrod wszystkich podanych,
    zrozumiec tresci umowy czy instrukcji, to ciezko oczekiwac zrozumienia
    makroekonomii.

    I.

  • 152. Data: 2005-04-17 08:04:21
    Od: "T.Omasz" <t...@f...pl>

    Dnia Sun, 17 Apr 2005 09:18:33 +0200, Immona
    <c...@W...zpds.com.pl> napisał:

> [...]
    > pozyteczne
    > dla kraju, strach o stolek jest zwykle silniejszy.

    Mam BARDZO silne wątpliwości, czy lobbystom biznesowym chodzi o dobro
    kraju.
    Zazwyczaj jest to po prostu dobro jednej branży kosztem innych branż lub
    kosztem konsumentów.

> [...]
    > rozpoznac najkorzystniejszej wersji kredytu sposrod wszystkich podanych,
    > zrozumiec tresci umowy czy instrukcji, to ciezko oczekiwac zrozumienia

    Jestem przeciwny stwarzaniu przyjaznego środowiska dla przedsiębiorców -
    gdy słyszę cos takiego, zawsze zastanawiam się, czy w tym wypadku chodzi
    po prostu o protekcjonizm, albo pytam "o konkretnie których
    przedsiębiorców chodzi?".

    A kodeks pracy należałoby po prostu zneutralizować - przy pomocy
    jednozdaniowej ustawy: "Przepisy wymienione w kodeksie pracy obowiązują, o
    ile umowa nie stanowi inaczej".

    --
    Miałem jakiś pomysł na nowego siga, ale chwilowo wyleciał mi z pamięci.
    <prywatnie pisz do mnie na serwer pocztowy gazeta.pl>

  • 153. Data: 2005-04-17 08:04:41
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

> [...]
    > tylko dogladasz, czas wolny poswiecajac na realizacje zainteresowan
    > lub budowanie kolejnego biznesu. A u nas szefowie malych firm

    Szefowie dużych firm mają zwykle problem ze znalezieniem odpowiednich
    osób do zarządzania. Dla małych to problem bez wyjścia. Chyba.
    Masz jakiś pomysł?

    Tak przy okazji: byłem świadkiem przejęcia w ciągu roku firmy (małej -
    kilka sklepów) przez osobę przyjętą do pomocy. No i jak tu szukać do
    pracy mądrzejszych od siebie? ;)

    > Jesli w Polsce wiekszosc ludzi nie potrafi rozpoznac
    > najkorzystniejszej wersji kredytu sposrod wszystkich podanych,
    > zrozumiec tresci umowy czy instrukcji,
    (czy treści ogłoszenia o pracę :))
    > to ciezko oczekiwac zrozumienia makroekonomii.

    No właśnie. Mikro też.

    J.K.
    --
    ====== kilka ofert zatrudnienia: www.zapraszam.pl/praca/ ======
    1 września o 12.00 Warszawa, Meissnera 5 - otwarcie jubileuszowej

  • 154. Data: 2005-04-17 08:19:11
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "T.Omasz" <t...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Mam BARDZO silne wątpliwości, czy lobbystom biznesowym chodzi o dobro
    > kraju.
    > Zazwyczaj jest to po prostu dobro jednej branży kosztem innych branż lub
    > kosztem konsumentów.

    W wiekszosci przypadkow tak, ale gdy chodzi o rynek pracy, potrzeby
    pracodawcow z roznych branz maja bardzo duza czesc wspolna i jest to ten
    przypadek, kiedy dobro grupy interesu jest tez dobrem kraju, poniewaz w
    interesie kraju lezy zmniejszenie bezrobocia.

> [...]
    > gdy słyszę cos takiego, zawsze zastanawiam się, czy w tym wypadku chodzi
    > po prostu o protekcjonizm, albo pytam "o konkretnie których

    O wszystkich :). Nie chodzi o protekcjonizm, ale o zmniejszenie obciazen i
    przeszkod hamujacych rozwoj, czyli zeby panstwo sie mniej mieszalo do
    pewnych rzeczy. Na przyklad duza przeszkoda jest trudnosc w zatrudnieniu
    pracownika na sama prowizje bez wymogu zakladania przez niego wiazacej sie z
    kosztami DG. Sa osoby, ktore by chcialy byc w ten sposob zatrudnione, a
    handlowcy sa potrzebni w kazdej branzy. Jest tez w ogole trudnosc w
    zatrudnianiu ludzi na krotkie okresy czasu lub z mozliwoscia latwego
    wywalenia, jak sie nie sprawdzi. Sa umowy zlecenia/dziela, ale ich
    zastosowanie do pracy, ktora ma charakter przewidziany do zastosowania umowy
    o prace (stale godziny pracy, zaleznosc sluzbowa itd.) jest niezgodne z
    prawem.

    > A kodeks pracy należałoby po prostu zneutralizować - przy pomocy
    > jednozdaniowej ustawy: "Przepisy wymienione w kodeksie pracy obowiązują, o
    > ile umowa nie stanowi inaczej".

    Przegiecie, nawet w najbardziej liberalnych krajach nie funkcjonujace.
    Istnieje pewien podstawowy zestaw interesow _obu_ stron, ktore musza byc
    chronione, zeby nie doszlo do zdeformowania gospodarki przez naduzycia
    (latwe przy niskim poziomie wiedzy). Przeciez nawet w prawie cywilnym
    dajacym duza swobode umow sa klauzule o niekorzystnym rozporzadzeniu mieniem
    lub o naruszeniu "zasad wspolzycia spolecznego". Jestem za liberalizacja,
    ale nie az taka.

    I.

  • 155. Data: 2005-04-17 08:29:08
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <J...@n...pisz.tu> napisał w wiadomości

    > Szefowie dużych firm mają zwykle problem ze znalezieniem odpowiednich
    > osób do zarządzania. Dla małych to problem bez wyjścia. Chyba.
    > Masz jakiś pomysł?

    Na rozwiazanie w skali makro nie mam pomyslu. Wydaje mi sie jednak, ze jest
    to bardziej problem braku zaufania (zrozumialego) niz braku ludzi. BTW np.
    ja za rok czy dwa (po obrosnieciu w troche wiecej doswiadczenia) spokojnie
    bym wziela zarzadzanie mala firma z pewnych okreslonych branz za minimalna
    krajowa plus procent od wypracowanego zysku/przychodu (zaleznie od sytuacji
    poczatkowej firmy) albo nawet od wzrostu jej zysku/przychodu czy za udzialy.
    W branzach, z ktorymi mam od kilku lat kontakt i obserwacje zarzadzania na
    zywo, czulabym sie gotowa teraz. Ale nikt ze mna takiej umowy nie nawiaze,
    podejrzewam, ze ani za te 2 lata, ani za 5. Po prostu zestaw kompetencji w
    tej dziedzinie jest trudny do udowodnienia tak, zeby druga strona kontraktu
    uznala ryzyko za dostatecznie male. Bezposrednim dowodem/doswiadczeniem moze
    byc tylko prowadzenie wlasnej firmy - ale jesli ktos odniesie w tym sukces,
    to nie szuka innego zajecia, jesli poniosl kleske, to udowodnil brak
    kompetencji. Ewentualnie takim doswiadczeniem jest bycie menedzerem w
    ktoryms z gigantow zatrudniajacych menedzerow - no ale tacy, fakt, do malej
    firmy nie pojda.

    > Tak przy okazji: byłem świadkiem przejęcia w ciągu roku firmy (małej -
    > kilka sklepów) przez osobę przyjętą do pomocy. No i jak tu szukać do
    > pracy mądrzejszych od siebie? ;)

    :) Jak to sie odbylo? Ta osoba startowala z pozycji pracownika zatrudnionego
    na umowe o prace?

    I.

  • 156. Data: 2005-04-17 09:45:45
    Od: "T.Omasz" <t...@f...pl>

    Dnia Sun, 17 Apr 2005 10:19:11 +0200, Immona
    <c...@W...zpds.com.pl> napisał:

> [...]
    > przypadek, kiedy dobro grupy interesu jest tez dobrem kraju, poniewaz w
    > interesie kraju lezy zmniejszenie bezrobocia.

    A w interesie przedsiębiorców nie leży, ponieważ zmniejszenie bezrobocia
    podwyższa koszty pracy i zmniejsza dostępność kandydatów na pracowników.
    Ale zostawmy to (chwilowo).
    Interesy grupowe są - niejako z definicji - sprzeczne z dobrem ogólnym.
    Jeśli ktoś twierdzi, że chce zniesienia ograniczeń kodeksowych _w celu_
    zmniejszenia bezrobocia, to jest to dla mnie zwykłe mydlenie oczu
    publiczności.

> [...]
    > prawem.

    > Przegiecie, nawet w najbardziej liberalnych krajach nie funkcjonujace.

    Po prostu _konsekwentna_ likwidacja ograniczeń nałożonych na _obie_
    strony. Dość łagodnie zaproponowana - zwracam uwagę - bo nie postulowałem
    likwidacji KP, tylko uczynienie go fakultatywnym. Podejrzewam, że przez
    jakiś czas i tak większość umów kończyła by się formułą "w sprawach
    nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają przepisy KP".

> [...]
    > mieniem
    > lub o naruszeniu "zasad wspolzycia spolecznego". Jestem za liberalizacja,

    Powtórzę to, co napisałaś wyżej: "Są osoby które by chciały być w ten
    sposób zatrudnione [tylko tu wstaw barierę kodeksowa inną niż wymienione
    przez Ciebie]"

    Przepisy kodeksu pracy są, nawiasem pisząc, w wielu miejscach współzależne
    z przepisami podatkowymi.

  • 157. Data: 2005-04-17 10:18:07
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    > A w interesie przedsiębiorców nie leży, ponieważ zmniejszenie bezrobocia
    > podwyższa koszty pracy i zmniejsza dostępność kandydatów na pracowników.
    > Ale zostawmy to (chwilowo).

    Nie zostawmy :). Zbyt wysokie bezrobocie jest korzystne wlasciwie tylko dla
    branz zatrudniajacych duze ilosci nisko wykwalifikowanych pracownikow za
    niewielka place - np. supermarketow, bo moga oferowac zle warunki i bez
    problemu wymieniac pracownikow. Dla przedsiebiorcow z branz wymagajacych
    kwalifikacji lub firm chcacych znalezc zaangazowanego pracownika bezrobocie
    powoduje problemy typu przylazenie na rekrutacje mnostwa ludzi szukajacych
    jakiejkolwiek pracy, a nie takich, ktorzy swiadomie wybrali branze i firme;
    wysokie bezrobocie oznacza tez problemy ze zbytem produktow, bo
    spoleczenstwo jest ubozsze, a rozwoj gospodarczy -przez nie wykorzystanie
    zasobow ludzkich gospodarki - wolniejszy, do tego panstwo w takiej sytuacji
    szuka nowych metod obskubania pracujacych i przedsiebiorcow podatkami na
    utrzymanie tej rzeczy bezrobotnych, przez co rosna koszty pracy i pracodawce
    stac na zatrudnienie mniejszej ilosci ludzi. Pracownicy chcieliby miec
    bezrobocie bliskie 0%, firmy w okolicach kilku czy dziesieciu, ale
    generalnie sie zgadzaja, ze 20% to za duzo.

> [...]
    > Jeśli ktoś twierdzi, że chce zniesienia ograniczeń kodeksowych _w celu_
    > zmniejszenia bezrobocia, to jest to dla mnie zwykłe mydlenie oczu

    Dobrze: nie w celu, ale bylby to skutek uboczny - pozytywny i dla wiekszosci
    spoleczenstwa bardzo wazny. Celem z punktu widzenia przedsiebiorcow jest
    oczywiscie wzrost zyskow dzieki zmniejszeniu pienieznych i niepienieznych
    kosztow pracy.

    I.

  • 158. Data: 2005-04-17 12:20:34
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > ja za rok czy dwa (po obrosnieciu w troche wiecej doswiadczenia)
    > spokojnie bym wziela zarzadzanie mala firma z pewnych okreslonych
    > branz za minimalna krajowa plus procent od wypracowanego

    Tylko ilu jest takich ja Ty, co potrafiliby i chcieli na takich
    warunkach?

    > W branzach, z ktorymi mam od kilku lat kontakt i obserwacje zarzadzania na
    > zywo, czulabym sie gotowa teraz. Ale nikt ze mna takiej umowy nie nawiaze,
    > podejrzewam, ze ani za te 2 lata, ani za 5.

    A to ja chętnie. Zająłbym się wyłącznie szkoleniami ludzi i sprzedażą.
    Ale za daleko jesteś...
    Tylko dlaczego? Przecież jeśli miałabyś rozkręcić dobrze małą firmę,
    to znacznie lepiej dla Ciebie byłoby zrobić to dla siebie... Niewielka
    różnica przy małych inwestycjach, a w Twojej branży i Twoimi
    kontaktami to sprawa zupełnie realna.
    W tym właśnie problem z szukaniem zarządzającego dla małej firmy. Po
    co ktoś "dobry" miałby to robić dla Ciebie a nie dla siebie. A z kolei
    jeżeli "ze strachu" przed własnymi inwestycjami, to takiego też nie
    chcę. Mam ryzykować zamiast niego?

    > Po prostu zestaw kompetencji w tej dziedzinie jest trudny do
    > udowodnienia tak, zeby druga strona kontraktu uznala ryzyko za
    > dostatecznie male.

    Do przeskoczenia ;).

    > Bezposrednim dowodem/doswiadczeniem moze byc tylko prowadzenie
    > wlasnej firmy - ale jesli ktos odniesie w tym sukces, to nie szuka
    > innego zajecia, jesli poniosl kleske, to udowodnil brak kompetencji.

    Co było do udowodnienia.

    > Ewentualnie takim doswiadczeniem jest bycie menedzerem w ktoryms z
    > gigantow zatrudniajacych menedzerow - no ale tacy, fakt, do malej
    > firmy nie pojda.

    No więc właśnie. Jak widzisz - małe szanse dla zmiany trybu życia
    szefa małej firmy :(

    > :) Jak to sie odbylo? Ta osoba startowala z pozycji pracownika
    > zatrudnionego na umowe o prace?

    Tak - właśnie jako zarządca. Po śmierci właściciela, dla jego
    małżonki. Najpierw pojawiła się szansa na gwałtowne "przyspieszenie"
    ale nie można było pozyskać kapitału z banku (?), więc propozycja
    dokapitalizowania przy wejściu do spółki na dobrych (dla wchodzącego)
    warunkach. Potem - jak to bywa (?) w małych firmach - zachwianie
    stabilności finansowej i - właściwie szantaż. Dziś firma znakomicie
    prosperuje, ale bez pierwotnego właściciela.

    J.K.

  • 159. Data: 2005-04-17 13:20:52
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

> [...]
    > problemy typu przylazenie na rekrutacje mnostwa ludzi szukajacych
    > jakiejkolwiek pracy, a nie takich, ktorzy swiadomie wybrali branze

    i rodzaj wykonywanego zawodu. W wątku o bazach kandydatów sugerowałem
    właśnie możliwość usunięcia tych wad - obecnie najdroższego czynnika
    związanego z rekrutacjami i wszelkimi zależnościami wynikającymi z
    tego.

> [...]
    > i przedsiebiorcow podatkami na utrzymanie tej rzeczy bezrobotnych,
    > przez co rosna koszty pracy i pracodawce stac na zatrudnienie

    A to wszystko można udowodnić przez proste relacje do krajów znacznie
    bardziej rozwiniętych. Prostą analizą.

> [...]
    > przedsiebiorcow jest oczywiscie wzrost zyskow dzieki zmniejszeniu
    > pienieznych i niepienieznych kosztow pracy.

    Najprościej jak można powiedzieć: duże interesy w biednym kraju mają
    silne nachylenie w kierunku mafijnym. Również powiązanym z władzami,
    co widać na załączonych obrazkach sensacji multimedialnych.
    Przedsiębiorca "typowy" może bogacić się "normalnym trybem" wyłącznie
    w bogatym środowisku.
    Czy nie czas w końcu zapomnieć w dyskusjach o epoce kapitalizmu
    przedwojennego?

    J.K.

  • 160. Data: 2005-04-17 13:51:19
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

> [...]
    > to znacznie lepiej dla Ciebie byłoby zrobić to dla siebie... Niewielka
    > różnica przy małych inwestycjach, a w Twojej branży i Twoimi

    Nie mam kapitalu w tej chwili. Wbrew pozorom, jakie moze stwarzac moje
    entuzjastycznosc, jestem ostrozna i planujaca z marginesem bezpieczenstwa.
    Nie mam teraz kasy, zeby utrzymac biznes na dokladaniu do niego przez 1,5
    roku, a mysle o branzy, w ktorej rentownosc pojawia sie po roku przy dobrym
    zarzadzaniu. Jakbym sie uparla zaczynac teraz, to prywatny inwestor w sp. z
    o.o., czyli pieniadze w zamian za udzialy, znalazlby sie, ale po co dzielic
    sie tak dalece zyskami z wlasnego, gdy jestem zadowolona z obecnego etapu
    zycia zawodowego i mam plany zgromadzenia tej kasy przez 4-5 lat? A poniewaz
    jakosc jest mi droga, nie chce stawac przed problemami np. koniecznosci
    oszczedzania na najlepszych materialach biurowych i promocyjnych.

> [...]
    > co ktoś "dobry" miałby to robić dla Ciebie a nie dla siebie. A z kolei
    > jeżeli "ze strachu" przed własnymi inwestycjami, to takiego też nie

    Mysle, ze sa ludzie, ktorzy sa na etapie zbierania wlasnego kapitalu, bo nie
    chca zaczynac w zbyt partyzanckich warunkach i dla nich by to byla dobra
    szkola i z tych powodow by mogli chciec poswiecic swoj czas.

    > No więc właśnie. Jak widzisz - małe szanse dla zmiany trybu życia
    > szefa małej firmy :(

    Ale juz w "malych srednich" widywalam to. Jest taka jedna, z ktora
    wspolpracuje w jednym projekcie. Mam kontakt z dwoma menedzerami -
    wlasciciele pojawiaja sie czasami dogladac, a tak to zajmuja sie swoja
    podstawowa praca w szkolnictwie, ktora nie jest zbyt dochodowa, ale ja
    lubia, jak przypuszczam.

    Uczelnie zle ksztalca na kierunku "zarzadzanie". Zarzadzanie to powinna byc
    "przedsiebiorczosc". Absolwent zarzadzania powinien byc czlowiekiem gotowym
    zatrudnic sie w taki wlasnie sposob, przez kilka lat ze swojego procentu od
    zysku uzbierac kapital na rozpoczecie wlasnego biznesu, a po drodze odciazyc
    wlasciciela takiej malej czy sredniej firmy. Niestety absolwent po tym
    kierunku, jesli nic poza nauka nie robil, jest absolutnie nie przygotowany
    do takiej roli. Studiowalam na innym kierunku, ale widzialam program i
    mielismy z zarzadzaniem sporo wspolnych zajec. Ogolnie, to nauczanie jest
    ukierunkowane na niepolskie warunki (amerykanskie podreczniki, case studies
    z innych realiow) i raczej na prace w koncernie niz na zarzadzanie mala
    firma. Biblia tego przedmiotu, amerykanski podrecznik Griffina o
    zarzadzaniu, tematem przedsiebiorczosci i malych firm w fazie ich wzrostu i
    wdzierania sie na rynek zajmuje sie w jednym rozdziale na dwadziescia pare.
    Reszta rozdzialow jest ciekawa i dobra, ale szanse wprowadzenia w zycie tej
    wiedzy bedzie miala mala czesc absolwentow, ktorzy trafia do takich
    koncernow jak P&G.

    I.