PracaGrupypl.praca.dyskusje › problem z pracodwaca (odpow.mat)

  • 1. Data: 2007-09-02 16:28:01
    Temat: problem z pracodwaca (odpow.mat)
    Od: "grig" <grig@tenbit_no_spam_.pl>

    Witam
    Moja dziewczyna pracuje w sklepie odziezowym w markecie, problem polega na
    tym ze pracodawca regularnie obciaza pracownikow z tyt. poniesionych strat
    na skutek kradziezy w owym sklepie. Doszlo do tego ze obecnie dziewczyna
    dostala wyplate 2 dni wczesniej niz pozostali pracownicy (roznice zmian) i
    nie zostalo jej potracone nic. Dzis reszta pracownikow dostala wyplaty
    obciete o 200zl i pracodawca zazadal zwrocenia 200 zl z otrzymanej juz
    wyplaty! Pensja wynosi niecale 1000zl wiec te 200 to naprawde duzo. Co w tej
    sytuacji czy ona musi zwracac te pieniadze? Dodam ze pracownicy maja
    podpisana odpowiedzialnosc materialna, w skelpie niema bramek
    anntykradziezowych, nie ma tez kamer ani atrap kamer. Panuje rowniez spora
    rotacja pracownikow (przenoszeni sa oni miedzy innymi skepami w tym samym
    markecie tego samego wlasciciela), jake sa szanse aby sie ewentaulnie sadzic
    i wygrac?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-09-02 16:46:38
    Temat: Re: problem z pracodwaca (odpow.mat)
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fbeo81$30f$1@news.dialog.net.pl grig
    <grig@tenbit_no_spam_.pl> pisze:

> [...]
    > dziewczyna dostala wyplate 2 dni wczesniej niz pozostali pracownicy
    > (roznice zmian) i nie zostalo jej potracone nic.
    To niesłychane! Doszło do tego, że wypłata jest 2 dni wcześniej i bez
    potrąceń???
    Skandal! ;)

    > Dzis reszta
    > pracownikow dostala wyplaty obciete o 200zl i pracodawca zazadal
    > zwrocenia 200 zl z otrzymanej juz wyplaty!
    No to co? Na piśmie to jest, z uzasadnieniem merytorycznym i prawnym? Czy
    sobie po prostu pogadał?

> [...]
    > pieniadze? Dodam ze pracownicy maja podpisana odpowiedzialnosc
    > materialna, w skelpie niema bramek anntykradziezowych, nie ma tez kamer
    Zakres odpowiedzialności materialnej pracownika określa KP. Zapisy wszelkich
    umów i regulaminów zawierające warunki gorsze niż prawo pracy są z mocy
    tegoż prawa nieważne, a zamiast nich stosuje się odpowiednie zapisy prawa
    pracy.
    Ale jest to także związane także z zakresem winy pracownika.
    Trudno ci cokolwiek sensownie odpowiedzieć nie znając zapisów zawartych w
    dokumentach.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-09-03 06:01:56
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    grig pisze:
> [...]
    > markecie tego samego wlasciciela), jake sa szanse aby sie ewentaulnie sadzic

    Potrącenia z pensji bez zgody pracownika, których może dokonać
    pracodawca opisane są w kodeksie pracy - proponuję zapoznać się z
    artykułami 87, 871, 88 oraz 108, dla niewprawnych w googlu:
    http://kodeks-pracy.ovh.org/dzial-trzeci/ochrona-wyn
    agrodzenia-za-prace.html
    http://kodeks-pracy.ovh.org/dzial-czwarty/odpowiedzi
    alnosc-porzadkowa-pracownikow.html

    każde inne potrącenie jest niezgodne z prawem, chyba że pracownik wyrazi
    pisemną zgodę (np automatyczna spłata kredytu z zfss, czy jak to się zwie)

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 4. Data: 2007-09-03 13:59:47
    Od: "grig" <grig@tenbit_no_spam_.pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <k...@n...poczta.onet.pl> napisał
    w wiadomości news:fbg819$6c1$1@news.onet.pl...
> [...]
    > pisemną zgodę (np automatyczna spłata kredytu z zfss, czy jak to się zwie)

    no tak tylko ze tam jest o karach za ewidentne przewinienia, czy alimenty.
    nie ma nic o potracaniu za kradzieze w sklepie (czy to klientow czy samych
    pracownikow, bo nigdy nie wiadomo jak jest jesli pracuje kilku).czy w tym
    wypadku wystarczy podpisana przez pracownika zwykla odpowiedzialnosc
    materialna i pracodawca juz moze sobie sciagac co miesiac jakas kwote? nie
    dajac nic nawet na pismie za co to potracenie itp?
    Czy za brak zabiezpieczen w sklepie i kradzieze z tym wiazace sie ponosi
    odpowiedzialnosc pracownik? oczywiscie mowie tu o pracowniku przykladajacym
    sie do swojej pracy nie jakims obiboku ktory nie raczy pilnowac klientow.

  • 5. Data: 2007-09-04 06:22:35
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    grig pisze:
> [...]
    > sie do swojej pracy nie jakims obiboku ktory nie raczy pilnowac klientow.

    Nie - musi być zgoda na pobieranie tych pieniedzy przez pracodawcę.
    Jeśli podpisał ktoś taką zgodę, to jego problem, w przeciwnym wypadku
    pracodawce może domagać się pieniędzy za wyrzadzoną szkodę, ale jeśli
    sami nie uznamy naszej winy musi to zrobić sądownie. Jeśli nawet uznamy
    naszą winę nie ma prawa potrącić tego z pensji, chyba, że sąd tak
    nakaże, albo my się na to zgodzimy.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2007-09-04 07:34:26
    Od: Herakles <h...@b...pl>

    grig wrote:

> [...]
    > rowniez spora rotacja pracownikow (przenoszeni sa oni miedzy innymi
    > skepami w tym samym markecie tego samego wlasciciela), jake sa szanse aby

    Sprawa w takich sporach wygląda tak, że jak się postawisz i postraszysz
    sądem pracy to zazwyczaj pracodawca odstępuje od takich roszczeń od razu,
    bo PIP mu da popalić i nie chce ryzykować. Jednakże pracę straci na 100%.

  • 7. Data: 2007-09-04 07:59:48
    Od: "Aleksander Galicki" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    grig <grig@tenbit_no_spam_.pl> napisał(a):

> [...]
    > markecie tego samego wlasciciela), jake sa szanse aby sie ewentaulnie sadzic

    Podejrzewam, ze odpowiedz "Zmien prace na mniej porabana! Jak najszybciej!"
    nie uznacie za pomocna, ale sadzenie sie o 200 zl moze przyniesc najwyzej
    poczucie spelnionej sprawiedliwosci (nie twierdze, ze nie warto - spelniona
    sprawiedliwosc tez ma swoja wartosc), docelowym powinne byc jednak
    poszukiwianie mniej patologicznego srodowiska.

    Czy ja moge sie zapytac o jakie miasto chodzi?

    A.

  • 8. Data: 2007-09-04 15:47:14
    Od: "grig" <grig@tenbit_no_spam_.pl>

    Użytkownik "Aleksander Galicki" <t...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:fbj39k$qb6$1@inews.gazeta.pl..

> [...]
    > poszukiwianie mniej patologicznego srodowiska.
    >
    > Czy ja moge sie zapytac o jakie miasto chodzi?

    wolalbym nie odpowiadac na to pytanie mimo wszystko:)
    zmiana pracy owszem to jest wyjscie jak najbardziej i tak trzeba bedzie
    zrobic.

  • 9. Data: 2007-09-04 15:52:28
    Od: "grig" <grig@tenbit_no_spam_.pl>

> [...]

    > prawa potrącić tego z pensji, chyba, że sąd tak nakaże, albo my się na to

    no niestety ale najczesciej jest tak ze albo sie podpisuje taka zgode
    (odpowiedzialnosc materialna) albo wylot z pracy lub nie przyjecie do tejze
    pracy.

  • 10. Data: 2007-09-05 09:19:31
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    grig pisze:
> [...]
    >>
    > no niestety ale najczesciej jest tak ze albo sie podpisuje taka zgode
    > (odpowiedzialnosc materialna) albo wylot z pracy lub nie przyjecie do tejze

    Zanim przyjmiesz sie do takiej pracy, to trzeba sie trzy razy
    zastanowic. Tak samo jak w firmie normalnej chca abys podal kto z twojej
    rodziny - wliczajac konkubentow itd pracuje na kierowniczym stanowisku i
    wszelkie inne przejawy nadmiernej ingerencji w Twoje prywatne zycie. To
    wskazuje na jedno - w firmie wszystko jest postawione na glowie i nalezy
    trzymac sie od niej z daleka. W jednej firmie, w ktorej pracowalem -
    wymyslono cos takiego, wtedy z niej odszedlem i dobrze zrobilem, bo i
    ladna odprawe dostalem, a firma pozniej pikowala w dol, z osob z ktorymi
    pracowalem niewielu zostalo, tyle, ze oni juz nie mieli tak komfortowej
    sytuacji...

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl