PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zwolnienie pracownika z zakazu konkurencji przez pracodawce.

  • 1. Data: 2007-06-30 15:24:19
    Temat: Zwolnienie pracownika z zakazu konkurencji przez pracodawce.
    Od: p...@i...pl

    Witam !!
    Prosze Was o opinie w nastepujacej sprawie. W lojalce (zakaz
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy) mam punkt w ktorym napisano, ze
    pracodawca moze pisemnie zwolnic pracownika z zakazu konkurencji. Czy
    moze to zrobic w dowolnym momencie, takze PO moim odejsciu? Inaczej:
    czy zgodne z prawem byloby nastepujace dzialanie pracodawcy: odchodze,
    znajduje nowa prace w firmie nie bedacej konkurencja dla mojego
    obecnego pracodawcy, a potem on zwalnia mnie z obowiazku. W ten sposob
    ograniczylby mi mozliwosci znalezienia nowej pracy i jednoczesnie nie
    musial wyplacac odszkodowania.

  • 2. Data: 2007-06-30 15:56:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 30 Jun 2007 08:24:19 -0700,
    p...@i...pl zakodował:

    >obecnego pracodawcy, a potem on zwalnia mnie z obowiazku. W ten sposob
    >ograniczylby mi mozliwosci znalezienia nowej pracy i jednoczesnie nie
    >musial wyplacac odszkodowania.

    A co mówi umowa o odszkodowaniu? Jest na jakieś raty, czy jednorazowo?

    Tak czy inaczej, gdyby tak się stało - zwalniasz się u nowego
    pracodawcy i idziesz do konkurencji za dużo większą kasę.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2007-06-30 19:29:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > A co mówi umowa o odszkodowaniu? Jest na jakieś raty, czy jednorazowo?
    >
    > Tak czy inaczej, gdyby tak się stało - zwalniasz się u nowego
    > pracodawcy i idziesz do konkurencji za dużo większą kasę.

    Ale tu chodzi o swobodę wyboru nowego pracodawcy.
    Przecież do momentu zwolnienia z obowiązku dotrzymania
    postanowień umowy paragrafdwadwa jest uwiązany i nie może szukać
    pracy u konkurencji. To jest ograniczenie, które pracodwaca musi
    jakoś rekompensować. Umowa z takim zapisem jest do obalenia
    w sądzie.Intencją pracodawcy jest ograniczyć pracownikowi wybór
    nowego miejsca pracy, a jak już nastąpi wybór neutralny dla pracodawcy, to
    łaskawie zwalnia z obowiązków byłego pracownika i siebie z wypłaty
    odszkodowania?
    Przecież gdyby wybrał konkurencję, to by go nie zwolnił z obowiązków umowy,
    prawda?

  • 4. Data: 2007-06-30 19:52:53
    Temat: Re: Zwolnienie pracownika z zakazu konkurencji przez pracodawce. [OT]
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f66b03$t38$1@atlantis.news.tpi.pl cef
    <c...@i...pl> pisze:

> [...]
    > odszkodowania?
    > Przecież gdyby wybrał konkurencję, to by go nie zwolnił z obowiązków

    Nasunęła mi się tu pewna refleksja. Pojmując zapis KP o zakazie konkurencji
    literalnie pracownik będący księgowym u jednego pracodawcy nie mógłby po
    ustaniu zatrudnienia przyjąć posady stróża u pracodawcy prowadzącego taką
    samą (podobną?) działalność.
    Niby z racji, że mógłby mu przekazać ważne informacje mogące być
    wykorzystane w nieuczciwie prowadzonej konkurencji.
    Dość głupie, szczególnie, że on mu te informacje może przekazać i bez
    zatrudniania się.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-06-30 21:01:31
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 30 Jun 2007 21:29:24 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

> [...]
    >postanowień umowy paragrafdwadwa jest uwiązany i nie może szukać
    >pracy u konkurencji. To jest ograniczenie, które pracodwaca musi

    Tak, były pracodawca ma obowiązek wypłacić odszkodowanie.

    >Przecież gdyby wybrał konkurencję, to by go nie zwolnił z obowiązków umowy,
    >prawda?

    Gdyby go nie zwolnili, to nie mógłby wybrać konkurencji.

    Umowa jest jak najbardziej zgodna z prawem pracy.

  • 6. Data: 2007-06-30 21:59:57
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-30 21:52 [Jotte] napisał(a):

> [...]
    > nie mógłby po ustaniu zatrudnienia przyjąć posady stróża u pracodawcy
    > prowadzącego taką samą (podobną?) działalność.

    ? W KP nic takiego przecież nie ma. Zakres ograniczeń określa się umową
    opartą o KC. KP określa tylko minimalne odszkodowanie. Zresztą nie ma
    przecież obowiązku podpisywania takiej umowy a nie słyszałem jeszcze o
    przypadku podpisywania lojalki przed rozpoczęciem zatrudnienia.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 7. Data: 2007-07-01 06:10:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > Tak, były pracodawca ma obowiązek wypłacić odszkodowanie.

    Ale tego pewnie umowa nie przewiduje.
    Tak tylko zgaduję - niech autor wątku się wypowie.

    > Gdyby go nie zwolnili, to nie mógłby wybrać konkurencji.
    >
    > Umowa jest jak najbardziej zgodna z prawem pracy.

    Pod warunkiem, że po zwolnieniu pracownika z umowy,
    pracodawca wypłaca odszkodowanie, ale sądzę, że
    właśnie pracodawca chciałby w ten prosty sposób uniknąć
    obciążeń związanych z umową.

  • 8. Data: 2007-07-01 08:55:13
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 08:10:06 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

    >Pod warunkiem, że po zwolnieniu pracownika z umowy,
    >pracodawca wypłaca odszkodowanie, ale sądzę, że
    >właśnie pracodawca chciałby w ten prosty sposób uniknąć
    >obciążeń związanych z umową.

    Jak nie wypłaci w momencie rozstania z pracownikiem (jeżeli umowa nie
    przwiduje "rat") to umowa ulega rozwiązaniu. Minimalna stawka to 25%
    wynagrodzenia.

  • 9. Data: 2007-07-01 10:39:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > Jak nie wypłaci w momencie rozstania z pracownikiem (jeżeli umowa nie
    > przwiduje "rat") to umowa ulega rozwiązaniu. Minimalna stawka to 25%
    > wynagrodzenia.

    Chyba nie chcesz zrozumieć :-)
    Wyobraź sobie, że jesteś strategicznym handlowcem w branży
    -dajmy na to "art. spożywcze cukierki" i masz umowę o zakazie konkurencji
    dotyczącą
    okresu po ustaniu stosunku pracy z ustalonym odszkodowaniem - wszystko
    zgodnie z KP-
    ale w umowie jest klauzula, że pracodawca może zwolnić
    Cię z obowiązków tej dodatkowej umowy w dowolnym momencie.
    I teraz Ty szukasz pracy. Wiedząc, że za podjęcie pracy w firmie
    konkurencyjnej
    (jakkolwiek jest to w umowie określone) grożą Ci konsekwencje finansowe,
    masz ograniczone pole wyboru i decydujesz się zostać strategicznym
    handlowcem,
    ale nie w podobnej branży jak art. spożywcze cukierki tylko
    w branży gwoździe i podkładki. Składasz wypowiedzenie i wtedy Twój
    pracodawca
    dowiaduje się, że zdecydowałeś się na inną branżę, czyli zachowałeś się
    zgodnie z umową
    i powinien płacić Ci odszkodowanie. Ale ma taką chytrą klauzulę,
    że może zwolnić Cię z obowiązków wynikających z tej dodatkowej umowy i robi
    to -
    jeszcze w okresie wypowiedzenia.
    W tej klauzuli jest pewnie też zapis, że wtedy on nie musi nic Tobie płacić.
    Jaśniej nie umiem wytłumaczyć.
    I teraz czy Tobie należy się odszkodowanie czy nie?
    Czy ta klauzula jest zgodna z KP czy nie?

  • 10. Data: 2007-07-01 11:28:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 12:39:54 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

    >Chyba nie chcesz zrozumieć :-)

    Czy to złośliwość?

    >okresu po ustaniu stosunku pracy z ustalonym odszkodowaniem - wszystko
    >zgodnie z KP-

    Zgodnie z KP w momencie rozstania wypłaca odszkodowanie. Więc jak
    wcześniej zechce mnie zwolnić z obowiązku - jego strata finansowa a ja
    się tylko cieszę.

    >i powinien płacić Ci odszkodowanie. Ale ma taką chytrą klauzulę,
    >że może zwolnić Cię z obowiązków wynikających z tej dodatkowej umowy i robi
    >to -
    >jeszcze w okresie wypowiedzenia.

    W okresie wypowiedzenia pracuję ciągle u starego. Inna inszość - skąd
    on może wiedzieć, czy/gdzie znalazłem nową pracę?

    >W tej klauzuli jest pewnie też zapis, że wtedy on nie musi nic Tobie płacić.

    Jak nie płaci, to rezygnuję z tej nowej pracy, która mi nie odpowiada
    i idę do konkurencji.

    Dlaczego sądzisz, że ta umowa dotyczy tylko pierwszej pracy po
    "starym" pracodawcy? Jak zwolni z zakazu pracy u konkurencji, to za
    tydzień/miesiąc/pół roku mogę iść do konkurencji. Co za problem?

    >I teraz czy Tobie należy się odszkodowanie czy nie?

    Jeżeli nie obowiązuje mnie lojalka (a samo niezapłacenie odszkodowania
    zwalnia z niej) - to może nie płacić.

    >Czy ta klauzula jest zgodna z KP czy nie?

    Jest zgodna.