PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zwolnienie pracownika z zakazu konkurencji przez pracodawce.

  • 11. Data: 2007-07-01 11:52:35
    Temat: Re: Zwolnienie pracownika z zakazu konkurencji przez pracodawce.
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-07-01 12:39 [cef] napisał(a):

    > W tej klauzuli jest pewnie też zapis, że wtedy on nie musi nic Tobie
    > płacić.

    Ale jak zapłaci z góry za cały okres trwania umowy to problemu już nie
    będzie. Przypominam, że umowę podpisują dwie strony i obu powinna ona
    odpowiadać. Jeżeli były pracodawca życzy sobie zablokować byłego
    pracownika to niech za to zapłaci. W innym przypadku umowy można po
    prostu nie podpisać. W 100% przypadków to byłemu pracodawcy zależy na
    podpisaniu takiej umowy więc możemy mu dyktować warunki.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 12. Data: 2007-07-01 14:17:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Pe.Ka wrote:
> [...]
    > prostu nie podpisać. W 100% przypadków to byłemu pracodawcy zależy na
    > podpisaniu takiej umowy więc możemy mu dyktować warunki.

    Pierwszą tego typu umowę podpisywałem zaraz
    po wejściu w życie tych przepisów (jakieś 10 lat temu)
    i byłem wtedy w takiej sytuacji, że zmuszony byłem podpisać
    wszystko co sobie wymyśli pracodawca, więc mi nie mów,
    że można dyktować warunki. Nie zechcesz podpisać, to możesz
    wylecieć pod innym pozorem - a procesuj się potem,
    że coś tam niezgodnie jest z jakimś KP-
    zanim Cię przywrócą do pracy minie sporo czasu.

  • 13. Data: 2007-07-01 14:26:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > Czy to złośliwość?

    Chyba nie. Widzę po tym co dalej napisałeś,
    że nie jest to zła wola, a brak zrozumienia,
    tego co starałem się jasno wyłożyć.

    > Zgodnie z KP w momencie rozstania wypłaca odszkodowanie. Więc jak
    > wcześniej zechce mnie zwolnić z obowiązku - jego strata finansowa a ja
    > się tylko cieszę.

    No właśnie nie wypłaca, bo w okresie wypowiedzenia
    zwalnia obie strony z postanowień umowy -
    on nie musi płacić odszkodowania, a Ty możesz
    sobie iść do konkurencji, ale oczywiście jak szukałeś nowej roboty,
    to starałeś się szukać nie w konkurencyjnej branży.
    Pomijam skąd pracodawca wie, na co się zdecydowałeś
    i wykluczam możliwość NAGŁEJ zmiany decyzji co do wyboru miejsca pracy:
    jak Ty mnie zwalniasz, to ja zmieniam decyzję i lecę do konkurencji,
    bo chodzi może o poważne stanowisko, którego objęcie negocjuje się
    tygodniami i ciężko zmienić decyzję ot tak.

    > Dlaczego sądzisz, że ta umowa dotyczy tylko pierwszej pracy po
    > "starym" pracodawcy? Jak zwolni z zakazu pracy u konkurencji, to za
    > tydzień/miesiąc/pół roku mogę iść do konkurencji. Co za problem?

    A z czego to wnioskujesz?
    Oczywiście, że mogę pójść,
    ale umowa o zakazie konkurencji nie dotyczy zazwyczaj
    najniższych stanowisk, na których można szybko rotować
    i chodzi mi właśnie o ten okres kiedy ja kierując się zapisami ustawy
    wybieram sobie nowe miejsce pracy tam, gdzie nie koliduje to z
    działalnością mojego obecnego pracodawcy - być może np rezygnując
    przy tym z wyższych zarobków w swojej branży i wiedząc,
    ze będzie to zrekompensowane właśnie odszkodowaniem
    (wszak taka jest intencja przepisu) i kiedy pracodawca już
    wie (nieważne skąd) co wybrałem, łaskawie mnie zwolni
    i odszkodowania nie będzie.
    Zanim zdążę cos tam poodkręcać, minie np pół roku.

    > Jest zgodna.

    Wg mnie właśnie nie do końca.
    Można oczywiście uznać, że nie należy nikogo informować,
    gdzie się człowiek wybiera i sam sobie człowiek winny,
    ale nie o to przecież chodziło...

  • 14. Data: 2007-07-01 15:38:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 16:26:02 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

    >Wg mnie właśnie nie do końca.
    >Można oczywiście uznać, że nie należy nikogo informować,
    >gdzie się człowiek wybiera i sam sobie człowiek winny,
    > ale nie o to przecież chodziło...

    Jest zgodny - podaj przepis, który łamie.

    Co więcej - jest zbędny. Bo wystarczy, że pracodawca nie wywiąże się z
    obowiązku wypłaty odszkodowania - i już umowa jest nieważna. Więc
    nawet jak nie ma takiej klauzuli, to wystarczy, że nie wypłaci
    odszkodowania.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 15. Data: 2007-07-01 16:35:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:
    > Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 16:26:02 +0200, "cef"
    > <c...@i...pl> zakodował:

    > Jest zgodny - podaj przepis, który łamie.

    Może i nic łamie, ale jest niezgodny z poczuciem sprawiedliwości :-)
    Tym się już sądy zajmowały i nie podały przepisu,
    konsekwentnie jednak nakazywały płacenie pracodawcy-
    właśnie w takich wypadkach - zwolnienia z obowiązków umowy pracownika.
    Nie potrafię wskazać przepisu, ale sądy pewnie powoływały się
    "intencję ustawodawcy"
    Jeden z pierwszych linków jakie dają google:
    http://tiny.pl/f2hg

    Podrozdział - ustanie zakazu

> [...]
    > obowiązku wypłaty odszkodowania - i już umowa jest nieważna. Więc
    > nawet jak nie ma takiej klauzuli, to wystarczy, że nie wypłaci

    Mnie nie interesuje
    fakt złamania umowy poprzez brak wypłaty odszkodowania,bo to jest
    "oczywista oczywistość" tylko o takie
    rozwiązanie umowy, które mnie zmusza do stosowania się do reguł
    porozumienia i ograniczania się w podejmowaniu decyzji,
    a jak już zapadają decyzje, to pracowdawca unika wypłaty
    odszkodowania. I właśnie takie jest rozumienie tego przepisu:
    " Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy
    jest umową odpłatną. Powinna gwarantować pracownikowi
    odszkodowanie z tytułu rezygnacji z podejmowania określonej
    działalności. Umowa zawierana jest bowiem w interesie
    pracodawcy i z reguły ogranicza możliwości zarobkowe pracownika."
    Jeśli zatem pracownik do ograniczeń został zmuszony,
    to odszkodowanie będzie należne - nawet jeśli pracodawca
    wypowie umowę.
    I nie pisz, że można olać umowę, skoro nie ma odszkodowania,
    bo przecież pracy (szczególnie takiej, która obwarowana jest tymi
    klauzulami) nie zmienia
    trzy dni po ustaleniu warunków w innej firmie.

  • 16. Data: 2007-07-01 17:08:14
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 18:35:02 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

    >Nie potrafię wskazać przepisu, ale sądy pewnie powoływały się
    > "intencję ustawodawcy"
    >Jeden z pierwszych linków jakie dają google:
    >http://tiny.pl/f2hg
    >
    >Podrozdział - ustanie zakazu

    A dokładnie to który cytat masz na myśli?

> [...]
    >porozumienia i ograniczania się w podejmowaniu decyzji,
    >a jak już zapadają decyzje, to pracowdawca unika wypłaty

    Chyba nie do końca rozumiem jaką sytuację masz na myśli.
    1. Zwalniasz się np. 31 lipca. Pracodawca tego dnia rozwiązuje umowę
    albo nie wypłaca odszkodowania. 1 sierpnia zawierasz umowę o pracę z
    konkurencją - wszystko zgodnie z umową i prawem.
    2. Zwalniasz się 31 lipca a od 20 lipca pracujesz u konkurencji. I
    łamiesz umowę niezależnie od tego, czy pracodawca wypłacił 31
    odszkodowanie, czy nie.
    3. Zwalniasz się (nie ma znaczenia kiedy) i ostatniego dnia pracy
    pracodawca wypłaca odszkodowanie. W okresie obowiązywania umowy (jak
    nie zajdą przesłanki mówiące o tym, że umowa jest niezasadna - np.
    zaprzestanie działalności przez ex pracodawcę) nie możesz legalnie iść
    do konkurencji.
    4. Jakiś inny przypadek?

  • 17. Data: 2007-07-01 17:56:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > A dokładnie to który cytat masz na myśli?

    "W innym wyroku SN podkreślił, że "pracodawcę,
    który zawarł z pracownikiem umowę o zakazie
    konkurencji, obciąża wzajemne zobowiązanie do
    zapłaty uzgodnionego odszkodowania także
    wówczas, gdy po ustaniu stosunku pracy nie
    obawia się już konkurencji ze strony byłego
    pracownika" (wyrok SN 14 maja 1998 r., I PKN 121/98;
    OSNP z 1999 r. nr 10, poz. 342). Tę koncepcję potwierdził
    też SN w wyroku z 5 lutego 2002 r. (I PKN 873/00; OSNP z 2004 r. nr 4, poz.
    59)
    wskazując, że "wystąpienie okoliczności uzasadniających wygaśnięcie
    zakazu konkurencji (art. 1012 par. 2 k.p.) nie wyłącza obowiązku
    zapłaty pracownikowi odszkodowania".

    oraz

    "Stanowisko SN wywołuje wiele kontrowersji. Wskazuje się,
    że "nie ma logicznego wytłumaczenia, dlaczego pracodawca,
    który zawiadomił pracownika, że zakaz konkurencji po ustaniu
    stosunku pracy nie wiąże, byłby nadal obowiązany wypłacać
    mu odszkodowanie. Odpowiednie stosowanie przepisu art. 1011 par. 1 k.p.
    w odmiennej sytuacji faktycznej (a taki przypadek zachodzi w razie
    zawarcia umowy o powstrzymaniu się od prowadzenia działalności
    konkurencyjnej przez pracownika po ustaniu stosunku pracy w zamian
    za odszkodowanie) powinno umożliwiać zwolnienie pracownika
    przez pracodawcę z powyższego obowiązku w zamian za
    odstąpienie od konieczności wypłacenia odszkodowania"

    > Chyba nie do końca rozumiem jaką sytuację masz na myśli.
    > 4. Jakiś inny przypadek?

    Opisywałem to już kilka razy, spróbuję dodać szczegóły.
    Mam umowę o zakazie konkurencji na dwa lata.
    Odszkodowanie ustalono - płatne wg umowy w ratach co miesiac
    przez dwa lata te 25% ostatniego wynagrodzenia - pierwsza rata np 30 dni po
    ustaniu zatrudnienia.
    Chcę odejść z firmy i szukam pracy.
    Świadomy zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy
    postępuję stosownie do reguł porozumienia i ograniczam swoje poszukiwania
    do firm nie stanowiących konkurencji dla pracodawcy. Być może w innej branży
    mógłbym liczyć na lepsze zarobki, ale staram się dotrzymać warunków umowy.
    Moje działania w poszukiwaniu pracy zostały w istotny sposób ograniczone.
    Znalazłem tę pracę, dograłem warunki.
    Złożyłem w firmie wypowiedzenie: mam 3 miesięczny okres wypowiedzenia.
    Pracodawca dowiedział się (nieważne jak), że moja nowa praca nie będzie
    stanowiła,
    dla niego żadnego zagrożenia, w związku z czym mając taki zapis w umowie,
    o możliwości wypowiedzenia tej umowy w dowolnym momencie,
    poinformował mnie pisemnie w ostatnim tygodniu wypowiedzenia, że
    zwalnia mnie z obowiązków związanych z tą umową i siebie z wypłaty
    odszkodowania.
    Czyli ja się musiałem dopasować do wymagań umowy
    przy poszukiwaniu pracy, a odszkodowania nie będzie.

    U Ciebie w tym momencie włącza sie automat:
    nie płaci to - idę do konkurencji.
    Po pierwsze nie wiesz na razie czy płaci, czy nie
    bo pierwszy termin płatności jest miesiąc po ustaniu stosunku pracy.
    Po drugie: podziwiam Twoją lekkość zawierania umów.
    Tak jakby te sprawy ustalało się i decyzje podejmowało w kilka minut.
    W końcu zdecydowałem się na inną branżę
    (może nawet poniosłem jakieś wydatki, żeby się przeszkolić),
    więc nie planuję znowu zmiany pracy tylko po to,
    żeby zrobić na złość byłemu pracodawcy.

    Co robisz?
    Masz ustalone warunki pracy w nowym miejscu.
    Pracodawca zwalnia Cię z umowy,
    możesz sobie iść do konkurencji, odszkodowania też nie dostaniesz.
    I co? Nie polecisz przecież z dnia na dzień do konkurencji, dogranie nowej
    pracy
    to było trzy miesiące negocjacji, zdecydowałeś się na mniejsze zarobki,
    żeby nie naruszać tej umowy i teraz pracodawca nie zapłaci Ci też ani
    grosza.

    I teraz może jest to zgodne z prawem (takie sformułowanie umowy i
    sposób jej wypowiedzenia-wiem, wiem - tak podpisałeś, to tak masz,
    ale czasami nie jesteśmy w stanie
    przewidzieć wszystkiego), ale jak widać sądy uznawały inaczej
    tzn uznawały prawo do odszkodowania. Argumentacja w pozwach,
    które widziałem była taka:

    "obecnie powołując się na par 5 w/w umowy,
    pracodawca zwalnia mnie z obowiązków określonych w par 3 umowy,
    uchylając się jednocześnie od wypłaty odszkodowania (pismo nr xxx)
    Par 5 nie może być brany pod uwagę, ponieważ nie jest zgodny
    z postanowieniami KP (art 101), czyni on bowiem umowę jednostronną
    (zmusza do jej przestrzegania jedynie pracownika, a pracodawcy pozostawia
    możliwość niewypłacenia odszkodowania) Narusza on (ten par 5) podstawowy
    sens zapisów w KP
    o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, w myśl których ograniczenie
    swobody pracownika do podejmowania pracy musi być zrekompensowane
    odszkodowaniem"

    Taki sens przepisów art 101 jest w każdym komentarzu
    do prawa pracy i sądy się do tego stosowały.

  • 18. Data: 2007-07-01 18:12:45
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 19:56:04 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

    >dla niego żadnego zagrożenia, w związku z czym mając taki zapis w umowie,
    >o możliwości wypowiedzenia tej umowy w dowolnym momencie,

    Jeszcze raz zapytuję - jakie znaczenie ma ten zapis?
    Gdyby go nie było to by nie zapłacił - skutek taki sam. Jesteś
    zwolniony z umowy a pracodawca tak czy inaczej wisi Ci kasę.

    >Po drugie: podziwiam Twoją lekkość zawierania umów.

    Dziękuję. Jakoś nigdy nie miałem problemu (odpukać) ze znalezieniem
    pracy.

    >Tak jakby te sprawy ustalało się i decyzje podejmowało w kilka minut.

    Skoro kilka minut, to za mało - to może typowy okres wypowiedzenia
    trzymiesięcznej umowy na okres próbny, czyli dwa tygodnie, wystarczy?

    >W końcu zdecydowałem się na inną branżę
    >(może nawet poniosłem jakieś wydatki, żeby się przeszkolić),
    >więc nie planuję znowu zmiany pracy tylko po to,
    >żeby zrobić na złość byłemu pracodawcy.

    Skoro w "starej" branży nie zarobisz lepiej i nie ciągnie Cię do niej,
    to faktycznie nie ma sensu zmieniać pracę. Sądziłem, że nie idziesz do
    konkurencji ze względu na ograniczenia umowy - a nie dlatego, że i tak
    nie masz ochoty u nich pracować.

    >Co robisz?
    >Masz ustalone warunki pracy w nowym miejscu.
    >Pracodawca zwalnia Cię z umowy,
    >możesz sobie iść do konkurencji, odszkodowania też nie dostaniesz.

    A o tym, że odszkodowania nie dostaniesz - to sam sobie przeczysz.
    Stronka do której linka sam podałeś mówi, że odszkodowanie i tak
    pracodawca ma zapłacić (to tylko Ty jesteś zwolniony z tej umowy -
    czyli możesz iść do konkurencji).

> [...]
    >to było trzy miesiące negocjacji, zdecydowałeś się na mniejsze zarobki,
    >żeby nie naruszać tej umowy i teraz pracodawca nie zapłaci Ci też ani

    To idziesz po dograniu warunków - a nie po 2 latach. W czym, widzisz
    problem?
    Wyobrażasz sobie czasem, że sam masz firmę?

> [...]
    >ale czasami nie jesteśmy w stanie
    >przewidzieć wszystkiego), ale jak widać sądy uznawały inaczej

    Jak inaczej? Czy ja pisałem, że odszkodowanie Ci nie przysługuje?
    Pisałem, że jesteś zwolniony. Gdzie wyczytałeś, że to niezgodne z
    prawem?

  • 19. Data: 2007-07-01 18:42:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > Jeszcze raz zapytuję - jakie znaczenie ma ten zapis?
    > Gdyby go nie było to by nie zapłacił - skutek taki sam. Jesteś
    > zwolniony z umowy a pracodawca tak czy inaczej wisi Ci kasę.

    Ale trzeba o nią zawalczyć w sądzie.
    I to w oparciu nie o mocną umowę
    (nie jest to zerwanie przez niepłacenie) ale w zasadzie o
    warunki jej wypowiedzenia

> [...]
    > Stronka do której linka sam podałeś mówi, że odszkodowanie i tak
    > pracodawca ma zapłacić (to tylko Ty jesteś zwolniony z tej umowy -

    Widzę jednak, że nie załapałeś w czym problem,
    albo nie umiem wytłumaczyć.

    > To idziesz po dograniu warunków - a nie po 2 latach. W czym, widzisz
    > problem?
    > Wyobrażasz sobie czasem, że sam masz firmę?

    Ja nie muszę sobie wyobrażać. Tu "wolną amerykankę" mam jeszcze większą.
    Ale jestem w stanie zrozumieć tych,
    którzy żyją tylko na etacie i takie zmiany, to dla nich jednak problem.
    Jeśli jednak dogranie warunków może potrwać np dwa-trzy miesiące,
    to ten czas jest stracony (mniej zarabiam), a odszkodowanie moze i się
    należy,
    ale nie z automatu (lub prawie z automatu -zerwana umowa)
    lecz po sprawie w sądzie (umowa wypowiedziana przez pracodawcę
    w sposób opisany już wcześniej)

    > Jak inaczej? Czy ja pisałem, że odszkodowanie Ci nie przysługuje?
    > Pisałem, że jesteś zwolniony. Gdzie wyczytałeś, że to niezgodne z
    > prawem?

    Wracasz wciąż do schematu:
    nie ma odszkodowania, to nie ma zakazu,
    bez chęci zrozumienia tych stanów pośrednich,
    które ja opisuję, wiec już sobie dam spokój z wyjaśnianiem.

  • 20. Data: 2007-07-01 19:29:54
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 1 Jul 2007 20:42:22 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodował:

    >Wracasz wciąż do schematu:
    >nie ma odszkodowania, to nie ma zakazu,
    > bez chęci zrozumienia tych stanów pośrednich,
    >które ja opisuję,

    Zakaz albo jest, albo nie ma. Jakie znasz stany pośrednie?

    Odszkodowanie jest wypłacone w terminie i nie zachodzą przesłanki do
    rozwiązania umowy - zakaz jest ważny.
    Odszkodowanie nie jest wypłacone w terminie i/lub zachodzą przesłanki
    do unieważnienia albo rozwiązania umowy - zakazu nie ma.

    >wiec już sobie dam spokój z wyjaśnianiem.

    I słusznie, bo nie ma "prawie zakazu" czy "częściowo obowiązującego
    zakazu"