PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa zlecenie - pare pytan

  • 21. Data: 2009-04-17 10:32:32
    Temat: Re: Umowa zlecenie - pare pytan
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    news:gs9k9j$vo0$2@news.onet.pl...

    > To Ty posługujesz się dziwną logiką. Faktem jest, że UZ jest ozusowane
    > prawie tak samo jak umowa o pracę.

    Prawie robi różnicę.

    > Brak ZUSu to wyjątki w pewnych sytuacjach,

    4 na 8 przypadków to POŁOWA. O jakich więc WYJĄTKACH mówisz? Nie wiem na
    jakiej podstawie zakładasz, że pewne przypadki mają miejsce częściej, a
    inne rzadziej. Może tu tkwi źródło nieporozumienia. Ja opisuję sytuację
    ogólnie, nie skupiając się na problemie procentowego rozkładu
    poszczególnych przypadków w całej puli zawartych umów zlecenie.

    > z których i tak nie każdy może skorzystać.

    Ale to nie znaczy, że WIĘKSZOŚĆ nie może.

    > I choćby 99% zleceniobiorców korzystało z ulg, nie zmienia to faktu, że
    > logicznie biorąć UZ jest ozusowana, z wyjątkiem pewnych specyficznych
    > sytuacji.

    Dobra, daj spokój, bo nie dojdziemy do porozumienia. Jeśli dla Ciebie z
    prostej matematyki wynika, że połowa przypadków to wyjątki, to chyba dalsza
    dyskusja nie ma sensu. To tak jak ze szklanką wody - dla jednych w połowie
    pusta, dla innych w połowie pełna.

  • 22. Data: 2009-04-17 10:32:49
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Co nie zmienia faktu, że wcześniej pisałeś, że od UZ społecznego się nie
    > płaci.

    Nie napisałem tego tak dosłownie, jak sugerujesz. Dodałem wyjaśnienia i
    link do strony, gdzie można było dokładnie zapoznać się z poszczególnymi
    przypadkami.
    Ty natomiast pociągnąłeś w drugą stronę, zakładając, że UZ
    w_większości_przypadków stanowi wierne odzwierciedlenie typowej umowy o
    pracę, co dla mnie jest nadużyciem.

  • 23. Data: 2009-04-17 10:44:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:

> [...]
    > ogólnie, nie skupiając się na problemie procentowego rozkładu
    > poszczególnych przypadków w całej puli zawartych umów zlecenie.

    Wybacz, ale mam wrażenie, że dyskutuję z przedszkolakiem.

    Wyjątek nie oznacza, że czegoś jest mało. Wyjątek to "odstępstwo od
    obowiązującego prawa, przyjętego zwyczaju, przepisów". Standardowo UZ
    jest ozusowana, odstępstwa są wyjątkami.

    Faktem jest, że te wyjątki mogą być dość popularne. Po to właśnie
    zawiera się umowy zlecenia.

    Jeśli ktoś zatem się pyta - bez uszczegółowienia - czy od UZ płaci
    się ZUS - to odpowiedź brzmi: tak, chyba że... . Ty dałeś odpowiedź: nie
    płaci się. Wprowadzasz w błąd i brniesz w błędzie pomimo argumentów.

    I jeśli już wspominamy o logice: aby zanegować twierdzenie "od UZ
    nie płaci się ZUSu" wystarczy podać 1 przykład, kiedy ZUS się płaci.
    Zostało to udowodnione, Twoje twierdzenie zatem zostało zanegowane.

    Z matematyczno-logicznego punktu widzenia.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2009-04-17 10:58:11
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Wybacz, ale mam wrażenie, że dyskutuję z przedszkolakiem.

    No niestety nie. Obawiam się jednak, że uparcie nie chcesz zrozumieć, o co
    mi chodzi.

    > Wyjątek nie oznacza, że czegoś jest mało.

    Nie, ale wg Twojego toku myślenia wszyscy ludzie na świecie są mężczyznami,
    z pewnymi wyjątkami.
    Nieważne, że tych wyjątków jest niemalże dokładnie połowa :>

    > Standardowo UZ jest ozusowana, odstępstwa są wyjątkami.

    Ale to Twoja interpretacja, prawda?
    Czy może jest to gdzieś właśnie w taki sposób sformułowane?
    Bo jeśli nie, to na tej zasadzie można napisać - standardowo wszelkie
    przychody finansowe są ozusowane, z pewnymi wyjątkami, co jest oczywiście
    wierutną bzdurą.

    > Jeśli ktoś zatem się pyta - bez uszczegółowienia - czy od UZ płaci się
    > ZUS - to odpowiedź brzmi: tak, chyba że... . Ty dałeś odpowiedź: nie
    > płaci się.

    To może jednak spójrz, co dokładnie napisałem.

    > Wprowadzasz w błąd i brniesz w błędzie pomimo argumentów.

    Jeśli już, to (powtarzam to chyba setny raz) - wyraziłem się nieprecyzyjnie
    jedynie w pierwszym poście, natomiast w drugim wyjaśniłem dokładniej.

    > I jeśli już wspominamy o logice: aby zanegować twierdzenie "od UZ nie
    > płaci się ZUSu"

    Nigdzie nie napisałem wprost, że od UZ nie płaci się ZUS, więc nie imputuj
    mi takich słów.
    Na pytanie: "Czy pracownik ten w pelni objety jest skladkami (takimi jak na
    umowe o prace)?"
    Odpowiedziałem:"Nie" (bo nie jest to prawda). Po czym w kolejnym poście
    sprecyzowałem, o co dokładnie chodzi.

    > wystarczy podać 1 przykład, kiedy ZUS się płaci. Zostało to udowodnione,
    > Twoje twierdzenie zatem zostało zanegowane.
    > Z matematyczno-logicznego punktu widzenia.

    Dokładnie na tej samej zasadzie można zanegować Twoje twierdzenie, że "przy
    UZ płaci się składki ZUS jak przy umowie o pracę". Również podając przykład
    obrazujący, że nie jest to prawda.

  • 25. Data: 2009-04-17 11:12:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:

    > Nie, ale wg Twojego toku myślenia wszyscy ludzie na świecie są
    > mężczyznami, z pewnymi wyjątkami.

    Zły przykład. Przede wszystkim nawet student może mieć ozusowaną UZ,
    rezygnacja z ZUS to przywilej. Domyślnie zatem każda UZ jest ozusowana.

    > Nieważne, że tych wyjątków jest niemalże dokładnie połowa :>

    > Ale to Twoja interpretacja, prawda?
    > Czy może jest to gdzieś właśnie w taki sposób sformułowane?

    Sformułowanie jest takie, że od UZ ZUS się należy. W niektórych
    przypadkach łaskawy ustawodawca umożliwił niepobieranie składek.

    > Bo jeśli nie, to na tej zasadzie można napisać - standardowo wszelkie
    > przychody finansowe są ozusowane, z pewnymi wyjątkami, co jest
    > oczywiście wierutną bzdurą.

    Nie ma czegoś takiego jak "przychody finansowe". Są dochody z umowy o
    pracę, umowy zlecenia - oba ozusowane. Z pewnymi wyjątkami. I w umowie o
    pracę i w zleceniu są przychody, od których ZUSu nie pobieramy, nie
    oznacza to jednak, że można krzyczeć na grupach "od umowy o pracę nie ma
    ZUSu".

    Jest również wiele innych kategorii dochodów, które nie są ozusowane,
    np. przychody z DG, zyski kapitałowe itp.

    > To może jednak spójrz, co dokładnie napisałem.
    > Jeśli już, to (powtarzam to chyba setny raz) - wyraziłem się
    > nieprecyzyjnie jedynie w pierwszym poście, natomiast w drugim wyjaśniłem
    > dokładniej.

    "Jakie konkretnie składki nie są opłacane"
    Emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe.
    Z pewnymi wyjątkami.

    I tym wyjątkiem niby miałaby być ogólnie obowiązująca reguła?

    > Dokładnie na tej samej zasadzie można zanegować Twoje twierdzenie, że
    > "przy UZ płaci się składki ZUS jak przy umowie o pracę". Również podając
    > przykład obrazujący, że nie jest to prawda.

    Napisałem "mniej więcej takie same" - księgowym nie jestem i nie chce
    mi się sprawdzać, czy w UZ płaci się co do procenta takie same składki
    jak przy UP.

    Co do zasady koszt jest podobny.

    --
    Liwiusz

  • 26. Data: 2009-04-17 11:25:06
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Zły przykład. Przede wszystkim nawet student może mieć ozusowaną UZ,
    > rezygnacja z ZUS to przywilej. Domyślnie zatem każda UZ jest ozusowana.
    > Sformułowanie jest takie, że od UZ ZUS się należy.

    Gdzie konkretnie (ustawa, kodeks, rozporządzenie) jest to w taki sposób
    sformułowane?

    > Nie ma czegoś takiego jak "przychody finansowe". Są dochody z umowy o
    > pracę, umowy zlecenia - oba ozusowane. Z pewnymi wyjątkami. I w umowie o
    > pracę i w zleceniu są przychody, od których ZUSu nie pobieramy,

    Jakie zatem części przychodów z tytułu umowy o pracę nie są ozusowane?

    > I tym wyjątkiem niby miałaby być ogólnie obowiązująca reguła?

    Jak wyżej - gdzie jest sformułowana ta obowiązująca reguła?

  • 27. Data: 2009-04-17 11:39:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:

    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Gdzie konkretnie (ustawa, kodeks, rozporządzenie) jest to w taki sposób
    > sformułowane?

    To ja mam za Ciebie ustawy wertować?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
    z dnia 13 października 1998
    art. 6
    1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z
    zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej są:
    4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z
    Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej
    "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z
    zastrzeżeniem ust. 4,

    > Jakie zatem części przychodów z tytułu umowy o pracę nie są ozusowane?

    Brak społecznego przy wynagrodzeniu chorobowym. Brak społecznego i
    zdrowotnego przy zasiłku chorobowym. Brak emerytalnego i rentowego przy
    dochodach przewyższających w roku kalendarzowym kwotę 95 790zł (2009r.),
    limit składki na ubezpieczenie chorobowe - 7 741zł miesięcznie.

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2009-04-17 12:26:56
    Od: "Noe Bat" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu>

    > Prawie robi różnicę.

    > 4 na 8 przypadków to POŁOWA.

    ZASADA jest, że się płaci. WYJĄTEK, że nie. Co tu wymyślać ?

    --
    PS. nudzi mi się

  • 29. Data: 2009-04-17 12:47:31
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > To ja mam za Ciebie ustawy wertować?

    Nie, ale jeśli coś uparcie twierdzisz, to podaj uzasadnienie.

> [...]
    > Rzeczypospolitej Polskiej są:
    > 4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy

    Mowa tu jedynie o obowiązkowych u. emerytalnych i rentowych.
    A gdzie obowiązek u. wypadkowych i chorobowych?
    Które w umowie o pracę de facto są obowiązkowe.

    > Brak społecznego przy wynagrodzeniu chorobowym. Brak społecznego i
    > zdrowotnego przy zasiłku chorobowym.

    Ale zasiłek chorobowy i wynagrodzenie chorobowe to nie wynagrodzenie
    wynikające wprost z umowy o pracę, więc nie o takie wyjątki mi chodziło.
    Mniejsza jednak o to, bo nie o tym rozmawiamy, a pytałem z ciekawości.

  • 30. Data: 2009-04-17 15:00:49
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Baloo pisze:

> [...]
    > A gdzie obowiązek u. wypadkowych i chorobowych?
    > Które w umowie o pracę de facto są obowiązkowe.

    W przypadku wypadkowego: przy zleceniu są obowiązkowe, jeżeli praca
    wykonywana jest w siedzibie (lub na terenie działalności)
    przedsiębiorstwa. Chorobowe są dobrowolne - ale jeżeli ktoś ich nie
    płaci to nie ma potem płatnego zwolnienia lekarskiego.

    > Ale zasiłek chorobowy i wynagrodzenie chorobowe to nie wynagrodzenie
    > wynikające wprost z umowy o pracę, więc nie o takie wyjątki mi chodziło.

    Wynagrodzenie chorobowe wynika wprost z kodeksu pracy ;) Art. 92

    A składek np. w pewnych przypadkach nie płaci się od świadczenia
    urlopowego (jest ono zwolnione z zus), z odprawy emerytalnej,
    rentowej, tzw: 'bony żywieniowe' (tyle co pamiętam na szybko, być może
    coś jeszcze jest).

    Ja jestem za Liwiuszem: od UZ płaci się składki. Ewentualne wyjątki
    trzeba udokumentować (podczas kontroli ZUS może się łatwo noga podwinąć).

    Skupiliście się tu na składkach, a dla mnie największy plus zlecania
    są kup - standardowo 20% (nie mówimy o przypadkach kiedy uz jest na
    kwotę mniejszą niż 200,01 zł), a nie 111,25zł.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --