PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa zlecenie - pare pytan

  • 1. Data: 2009-04-16 14:30:22
    Temat: Umowa zlecenie - pare pytan
    Od: "Mihajlo" <u...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jakie sa prawa pracownika, ktory pracuje na umowe - zlecenie:

    1. Czy przysluguje mu urlop(zakres analogiczny do umowy o prace, czyli 26
    dni/ rok)?
    2. Czy umowa ta podlega pod kodeks pracy czy pod kodeks cywilny?
    3. Czy pracownik ten w pelni objety jest skladkami (takimi jak na umowe o
    prace)?

    Z gory dzieki za pomoc.

    Ozdrawiam wiosennie,
    Mihajlo

  • 2. Data: 2009-04-16 15:15:16
    Temat: Re: Umowa zlecenie - pare pytan
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Mihajlo" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Jakie sa prawa pracownika, ktory pracuje na umowe - zlecenie:
    >
    > 1. Czy przysluguje mu urlop(zakres analogiczny do umowy o prace, czyli 26
    > dni/ rok)?

    Nie.

    > 2. Czy umowa ta podlega pod kodeks pracy czy pod kodeks cywilny?

    Cywilny.

    > 3. Czy pracownik ten w pelni objety jest skladkami (takimi jak na umowe o
    > prace)?

    Nie.

  • 3. Data: 2009-04-16 16:01:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gs7fgc$rm5$1@news.onet.pl Mihajlo
    <u...@p...onet.pl> pisze:

    > Jakie sa prawa pracownika, ktory pracuje na umowe - zlecenie:
    > 1. Czy przysluguje mu urlop(zakres analogiczny do umowy o prace, czyli 26
    > dni/ rok)?
    Z mocy prawa - nie. Jeśli sobie takie uprawnienia wynegocjuje - tak.

    > 2. Czy umowa ta podlega pod kodeks pracy czy pod kodeks cywilny?
    Co do zasady pod KC.
    Istnieje jednak mozliwość, że charakter wykonywania zlecenia powoduje
    powstanie stosunku pracy i to bez względu na nazwę umowy. Wówczas jest to
    zwyczajnie umowa o pracę i do jej postanowień stosuje się KP. Trzeba to
    jednak wykazać na drodze sądowej.

    > 3. Czy pracownik ten w pelni objety jest skladkami (takimi jak na umowe o
    > prace)?
    Zwykle nie.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2009-04-16 16:07:25
    Od: "Mihajlo" <u...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Mihajlo" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie.

    Ale ktore konkretnie skladki nie sa oplacane?

    Ozdrawiam wiosennie,
    Mihajlo

  • 5. Data: 2009-04-16 16:55:39
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Ale ktore konkretnie skladki nie sa oplacane?

    Emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe.
    Z pewnymi wyjątkami.
    Opłacana jest jedynie zdrowotna (z wyjątkiem UZ ze studentem do 26 lat)
    A tu masz ciekawy przegląd informacji:
    http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/umowa
    ;zlecenie;i;umowa;o;dzielo;-;jakie;skladki,97,0,2240
    97.html

  • 6. Data: 2009-04-16 19:22:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:
    > "Mihajlo" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe.
    > Z pewnymi wyjątkami.

    Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy powyższe składki nie są opłacane.
    Standardowo są. Niestety.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-04-16 19:27:06
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy powyższe składki nie są opłacane.
    > Standardowo są. Niestety.

    Możesz rozwinąć?
    Z linku, który podałem jasno wynika, że w typowych przypadkach zawarcia UZ
    nie ma obowiązku odprowadzania takich składek.

  • 8. Data: 2009-04-16 19:39:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:

    > wiadomości news:gs80kt$d3l$1@news.onet.pl...

    > Możesz rozwinąć?
    > Z linku, który podałem jasno wynika, że w typowych przypadkach zawarcia
    > UZ nie ma obowiązku odprowadzania takich składek.

    Przecież napisali jasno:

    "Przy umowie zlecenia sprawa jest bardziej skomplikowana. O tym, czy
    płaci się składki czy nie, decyduje m.in. fakt posiadania przez
    zleceniobiorcę innego tytułu do ubezpieczeń. "

    Standardowo jak ktoś pracuje tylko na UZ, to ZUS płaci.

    ZUSu może nie płacić, jeśli jest studentem do 26 r. ż.
    Lub ma gdzieś umowę o pracę przynajmniej na najniższą krajową - wtedy z
    UZ płaci tylko zdrowotne.
    I jeszcze kilka przypadków (własna działalność itp.)

    Zatem faktem jest, że UZ jest ozusowana. W niektórych przypadkach (patrz
    tabelka) można z niektórych składek zrezygnować.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-04-16 19:53:28
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Standardowo jak ktoś pracuje tylko na UZ, to ZUS płaci.

    W takim przypadku jak najbardziej.

    > Zatem faktem jest, że UZ jest ozusowana. W niektórych przypadkach (patrz
    > tabelka) można z niektórych składek zrezygnować.

    Na 8 przypadków w 4 z nich można zrezygnować z ZUS (emerytalne i rentowe).
    A więc nie w niektórych, tylko dokładnie w połowie przypadków :)
    Z kolei chorobowe i wypadkowe bezwarunkowo płaci się tylko w 1 przypadku
    (własny pracownik).
    Nie jest tak źle, jak to przedstawiasz.

  • 10. Data: 2009-04-16 20:04:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:
> [...]
    > A więc nie w niektórych, tylko dokładnie w połowie przypadków :)
    > Z kolei chorobowe i wypadkowe bezwarunkowo płaci się tylko w 1 przypadku

    Niemniej jednak nie mogę zgodzić się ze stwierdzeniem, że składki - z
    pewnymi wyjątkami - nie są opłacane.

    W rzeczywistości składki - z pewnymi wyjątkami - *są* opłacane.

    Ponadto autor wątku nie napisał, że do któregoś wyjątku należy,
    sugerowanie zatem, że nie zapłaci składek jest błędne.

    --
    Liwiusz