PracaGrupypl.praca.dyskusje › Udzielanie odmowy zatrudnienia

  • 61. Data: 2005-09-09 07:48:32
    Temat: Re: Udzielanie odmowy zatrudnienia
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Efendi [Fri, 9 Sep 2005 08:54:41 +0200]:

    > Może się zdarzyć sytuacja, że zespół pracowników ma takie wpływy,
    > że może decydować [...]

    Tu zespol pracownikow o niczym nie decyduje. Tu pracodawca
    stwierdza, ze moga z tego wyniknac problemy w zespole, wiec
    na wszelki wypadek tych problemow unika i tyle.

    > Rzeczywiście może być interpretowane jako dyskryminacja.

    Dyskryminacja z powodu rodzaju sluchanej muzyki...?

    Kira

  • 62. Data: 2005-09-09 08:24:46
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał :
    > Tu zespol pracownikow o niczym nie decyduje. Tu pracodawca
    > stwierdza, ze moga z tego wyniknac problemy w zespole, wiec
    > na wszelki wypadek tych problemow unika i tyle.

    Ale nie wolno z takiego problemu stwarzac wymagan dla kandydatow do pracy.
    Tego typu historie pojawiaja sie z reguly juz po fakcie zatrudnienia. Chyba,
    ze pracodawca napisze w ogloszeniu np. "poszukuje programisty, ktorego
    ulubiona muzyka jest hiphop", chyba, ze dotyczy to firmy z branzy muzycznej.
    Inaczej bylby smiech na cala Polske, dziennikarze mieliby uzywanie.

    > Dyskryminacja z powodu rodzaju sluchanej muzyki...?

    Mowilem, ze przyklad jest absurdalny. Tarcia w zespole i mobbing to juz co
    innego.

  • 63. Data: 2005-09-09 11:24:50
    Od: Asmodeusz <c...@n...asmodeusz.prv.pl>

    Użytkownik Efendi napisał:

> [...]
    > ulubiona muzyka jest hiphop", chyba, ze dotyczy to firmy z branzy muzycznej.
    > Inaczej bylby smiech na cala Polske, dziennikarze mieliby uzywanie.

    Czyli w przypadku gdy pracowdawca nie chce kandydata z powodów innych
    niż zbyt niskie/nieodpowiednie kwalifikacje, nie może go z tego powodu
    odrzucić bo jest to dyskryminacja? Żeby być w zgodzie z prawem powinien
    takiego człowieka przyjąć, zdając sobie sprawę z tego że będą z nim
    kłopoty?

    > Mowilem, ze przyklad jest absurdalny. Tarcia w zespole i mobbing to juz co
    > innego.

    Ps. A mnie kiedyś nie przyjęli na pewne stanowisko motywując to "zbyt
    długimi włosami". To się dopiero nazywa dyskryminacja. Inna sprawa że i
    tak bym się nie zgodził na zmiane fryzury. Dla zasady. I z obawy że po
    przyjęciu do pracy okazałoby się ża nie dostanę urlopu bo mam zbyt jasne
    buty, a podwyżki nie, bo spodnie w złym odcieniu.

    --
    Krzysztof 'Asmodeusz' Wachnik
    GG: 2418919

  • 64. Data: 2005-09-09 11:30:43
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Efendi [Fri, 9 Sep 2005 10:24:46 +0200]:

    > Ale nie wolno z takiego problemu stwarzac wymagan dla kandydatow
    > do pracy.

    No oficjalnie nie mozna. A nieoficjalnie to ja to musze brac
    pod uwage przy zatrudnianiu i tyle. Tylko ze idiotyczne prawo
    daje rezultat taki, ze jak odpadasz z takiego dziwnego powodu
    nie majacego zwiazku z Twoimi kwalifikacjami, to ja Ci nie
    powiem dlaczego (bo po co mi proces), a Ty sie mozesz nawet do
    uhahanej smierci zastanawiac w czym jestes kiepski.

    Ot, takie przepisy dla urozmaicenia procesow myslowych...

    > Tego typu historie pojawiaja sie z reguly juz po fakcie
    > zatrudnienia.

    Bynajmniej. W CV masz zwykle takie cus jak "zainteresowania"
    i jak tam wpiszesz "muzyka" to ja sie spokojnie moge popytac
    co z ta muzyka, prawda? ;)

    Nawet nie wiesz ile niemerytorycznych informacji o kandydacie
    mozna wyczytac z dokumentow i z zachowania na rozmowie.

    > Mowilem, ze przyklad jest absurdalny.

    Przyklad moze i tak, ale sytuacja bynajmniej.

    Kira

  • 65. Data: 2005-09-09 11:35:28
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Użytkownik "Asmodeusz" <c...@n...asmodeusz.prv.pl> napisał :
> [...]
    > odrzucić bo jest to dyskryminacja? Żeby być w zgodzie z prawem powinien
    > takiego człowieka przyjąć, zdając sobie sprawę z tego że będą z nim

    Prawo nie zabrania nie przyjmowania do pracy. Nie przyjac mozna, ale jesli
    juz dochodzi do podawania powodow odmowy to nalezy unikac glupich powodow. I
    takich ktore rzeczywiscie zakrawaja na dyskryminacje. Nie raz napisalem w
    tym watku, ze pracodawcy lepiej zrobiliby milczac niz silac sie na bzdurne
    uzasadnienia.

  • 66. Data: 2005-09-09 11:43:52
    Od: Paweł 'Styx' Chuchmała <s...@h...t15.ds.pwr.wroc.pl>

    W artykule <dfrs25$p93$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Efendi napisał(a):

    > Prawo nie zabrania nie przyjmowania do pracy. Nie przyjac mozna, ale jesli
    > juz dochodzi do podawania powodow odmowy to nalezy unikac glupich powodow. I
    > takich ktore rzeczywiscie zakrawaja na dyskryminacje.

    A jakaś podstawa prawna, kiedy to można uznać za dyskryminację? Bo dla
    niektórych to nawet nieprzyjęcie z powodu zbyt niskich umiejętności to
    dyskryminacja ze względu na umiejętności.

    >Nie raz napisalem w
    > tym watku, ze pracodawcy lepiej zrobiliby milczac niz silac sie na bzdurne
    > uzasadnienia.

    Od tego są grupy co by pisać. Tylko skąd to 'lepiej'? Wiesz co jest lepsze
    dla pracodawcy?

    Pozdr,
    :x
    --
    Paweł 'Styx' Chuchmała
    styx at irc dot pl

  • 67. Data: 2005-09-09 11:47:45
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

> [...]
    > powiem dlaczego (bo po co mi proces), a Ty sie mozesz nawet do
    > uhahanej smierci zastanawiac w czym jestes kiepski.

    Co tak nagle zaczelas sie bac tych procesow? :))) Swoja droga lepiej milczec
    niz narazic sie na proces. I jakby to dotarlo do jak najwiekszej ilosci
    pracodawcow to bylbym zadowolony. Obiecuje sam nie grozic procesami.
    Co do samego procesowania sie: nikt nie bedzie skarzyl lilipuciej firmy, ale
    giganta mozna - na biednego nie trafilo. Gigant powinien liczyc sie ze
    slowami. A co do mojego "giganta" - bo takie zrobil na mnie wrazenie - chyba
    poczul sie winny skoro zwrocil mi koszty podrozy na rozmowe kwalifikacyjna.
    Pieniadze przyjalem i uspokoilem sie - uznalem, ze rozmowy nie bylo.
    Jesli pracodawca nie podaje powodow - zastanawiac sie moge, moge tez prosic
    o podanie powodow. Nie musisz odpowiadac.

    > Bynajmniej. W CV masz zwykle takie cus jak "zainteresowania"
    > i jak tam wpiszesz "muzyka" to ja sie spokojnie moge popytac
    > co z ta muzyka, prawda? ;)

    Zainteresowania to prywatnosc kandydata do pracy, jesli jest w stanie
    wypelniac obowiazki sluzbowe - jego prywatnosc nie ma nic do tego.
    Prywatnoscia sa tez przeciez plec, wiek, kolor skory, a to juz sa powody,
    ktore podpadaja pod przepisy o dyskryminacje.

  • 68. Data: 2005-09-09 12:31:46
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Użytkownik "Paweł 'Styx' Chuchmała" <s...@h...t15.ds.pwr.wroc.pl>
    napisał :
    > A jakaś podstawa prawna, kiedy to można uznać za dyskryminację? Bo dla
    > niektórych to nawet nieprzyjęcie z powodu zbyt niskich umiejętności to
    > dyskryminacja ze względu na umiejętności.

    Wlasnie - o czym my rozmawiamy, skoro sprawa nie dotyczy jakiegos procesu
    sadowego. Nie wiadomo jak te przepisy dzialaja w praktyce. Ale mozna
    probowac je interpretowac.

    Proszę bardzo, przepisy Kodeksu Pracy podalem w wiadomosci z 6-go, godz.
    14:49

  • 69. Data: 2005-09-09 12:45:13
    Od: Paweł 'Styx' Chuchmała <s...@h...t15.ds.pwr.wroc.pl>

    W artykule <dfrvbn$ahn$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Efendi napisał(a):

    > Wlasnie - o czym my rozmawiamy, skoro sprawa nie dotyczy jakiegos procesu
    > sadowego. Nie wiadomo jak te przepisy dzialaja w praktyce. Ale mozna
    > probowac je interpretowac.

    Tylko, że jak zawsze interpretacja zalezy od sądu. W tym zacytowany przez
    Ciebie Art. 21 jest coś takiego: "poglądy polityczne lub jakiekolwiek
    inne". Myślę, że ta dyskusja i nasze próby interpretacji do niczego nie
    doprowadzą.

    > Proszę bardzo, przepisy Kodeksu Pracy podalem w wiadomosci z 6-go, godz.
    > 14:49

    Na przyszłość lepiej podawać tzw msgid. Łatwiej szukać.

    Pozdr,

    --
    Paweł 'Styx' Chuchmała
    styx at irc dot pl

  • 70. Data: 2005-09-09 22:15:31
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Efendi" <f...@r...di> napisał w wiadomości

    > Pytanie nie jest nawet humorystyczne, lecz absurdalne. Pracodawca nie może
    > stawiać takich wymogów, chyba, że jest w jakiś sposób związany z branżą
    > muzyczną i pracownicy mają na codzień do czynienia z muzyką, ale w ramach

    Nie moze ich stawiac jawnie, ale nieoficjalnie jak najbardziej i spelnienie
    takich nieoficjalnych warunkow czesto rozstrzyga o wyborze miedzy
    kandydatami spelniajacymi mniej wiecej w roznym stopniu merytoryczne
    kwalifikacje na dane stanowisko.

    > obowiązków służbowych. Może się zdarzyć sytuacja, że zespół pracowników ma
    > takie wpływy, że może decydować o tym jakiego wzrostu ma być kandydat, ale
    > odmawianie przyjęcia kandadatowi na tej podstawie jest czystą głupotą.
    > Rzeczywiście może być interpretowane jako dyskryminacja. Trudno jednak
    > sobie
    > wyobrazić, by jakikolwiek pracodawca był na tyle durny, by podać taki
    > powód
    > odmowy.

    No wlasnie i IMHO przepisy sa w tej kwestii glupie. Jakby mi ktos odmowil
    podajac jako powod to, ze jestem blondynka, a on chce brunetki (w pracy,
    ktorej wykonywanie nie jest bezposrednio zwiazane z wygladem) to bym
    wzruszyla ramionami - natomiast gdyby jako powod podano mi, ze np. moje
    opanowanie jezyka obcego jest niewystarczajace albo ze cos tam innego
    merytorycznego nie spelniam, to bym miala wiekszego zgryza. Bo osobiste
    preferencje niemerytoryczne sa tak zroznicowane, ze rozbicie sie o nie jeden
    raz nie oznacza, ze jest sie ogolnie niekonkurencyjnym, natomiast powod
    merytoryczny moze to oznaczac. Nadrobienie braku merytorycznego jest
    znacznie bardziej kosztowne i czasochlonne niz wylosowanie kogos bez danego
    uprzedzenia, zwlaszcza jak to rzadki rodzaj uprzedzenia.

    I.