PracaGrupypl.praca.dyskusje › Udzielanie odmowy zatrudnienia

  • 1. Data: 2005-09-06 09:29:36
    Temat: Udzielanie odmowy zatrudnienia
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Taki zwyczaj: firma po rozmowie kwalifikacyjnej deklaruje w określonym
    czasie przekazanie decyzji. Po co informować kandydata, że nie został
    przyjęty? Lepsze byłoby milczenie. Przekazywanie odmowy jest niemiłe dla obu
    stron, jeśli firma deklaruje "kontakt z wybranymi kandydatami" to nie
    wybrani mogliby być nie informowani, że nie zostali przyjęci. Po prostu mija
    zadeklarowany czas, telefon milczy - znaczy, że nie przyjęli. Udzielanie
    informacji "nie" prowokuje do pytań o motywacje takiej decyzji, jeśli firma
    się ugnie, brnie w ślepą uliczkę...

  • 2. Data: 2005-09-06 10:28:59
    Temat: Re: Udzielanie odmowy zatrudnienia
    Od: Piotr Żebrowski <p...@o...pl>

    Użytkownik "Efendi" <f...@r...di> napisał w wiadomości

    > Udzielanie informacji "nie" prowokuje do pytań o motywacje takiej
    > decyzji, jeśli firma się ugnie, brnie w ślepą uliczkę...

    dlaczego ma sie uginac i dlaczego ma byc to slepa uliczka?

    bo chce unikac odpowiedzialnosci za dyskryminacje?

    Piotr Żebrowski
    http://www.otwarte.com.pl

  • 3. Data: 2005-09-06 10:46:02
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik <a...@n...pl> napisał w wiadomości

    > W ciemno przyjmuję, że przyczyny są dwie możliwe:
    > - albo za duże mam oczekiwania finansowe
    > - albo dlatego że jestem kobietą.

    Potencjalny pracodawca może też uważać, że za mało umiesz, aby pracowac na
    stanowisku o które sie starasz.

    > Ani pośrednik ani pracodawca nie odpowie Ci szczerze nawet jak zapytasz
    więc
    > po co pytać.

    A dlaczego miałby nieszczerze odpowiedać?

    vertret

  • 4. Data: 2005-09-06 10:51:40
    Od: "tukan" <t...@...onet.pl>

    Efendi wrote:
    > Taki zwyczaj: firma po rozmowie kwalifikacyjnej deklaruje w określonym
    > czasie przekazanie decyzji.

    Lubisz gdy Twoja aplikacja trafia w "czarną dziurę" i nie
    wiadomo czy firma zakończyła rekrutacje i zrezygnowała,
    czy może odezwą się do Ciebie po pół roku, roku czy
    w ogóle ? Poza tym podanie odpowiedzi odmownej wraz z
    uzasadnieniem jest imho świadectwem kultury firmy.

  • 5. Data: 2005-09-06 11:06:55
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    a...@n...pl napisał(a):

    > Ja osobiście nigdy nie pytam dlaczego mnie nie przyjęto.
    > W ciemno przyjmuję, że przyczyny są dwie możliwe:
    > - albo za duże mam oczekiwania finansowe
    > - albo dlatego że jestem kobietą.

    Hmm, a to, że pracodawca znalazł kogoś lepszego na twoje miejsce, to już
    nie?

    Zbyszek

  • 6. Data: 2005-09-06 11:09:35
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Użytkownik "Piotr Żebrowski" <p...@o...pl> napisał :

    > dlaczego ma sie uginac i dlaczego ma byc to slepa uliczka?
    >
    > bo chce unikac odpowiedzialnosci za dyskryminacje?

    A jeśli właśnie udziela odpowiedzi, która zakrawa na dyskryminację
    kandydata, np. ze względu na jego niepełnosprawność?

  • 7. Data: 2005-09-06 11:14:22
    Od: micoff <m...@o...pl>

    Efendi napisał(a):
> [...]
    > informacji "nie" prowokuje do pytań o motywacje takiej decyzji, jeśli firma

    Ja tego nie rozmumiem i nigdy tego niezrozumiem. Kiedy zaczniemy
    kozystac z zachodnich standartow. Dlaczego nie odpowidac kandydatom ,
    przeciez to takze buduje prestiz firmy i zaufanie do niej. Na zachodzie
    to jest norma ze odpowiada sie telefonicznie lub listownie, ewentualnie
    mailowo.

  • 8. Data: 2005-09-06 11:18:04
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Użytkownik "tukan" <t...@...onet.pl> napisał :

> [...]
    > w ogóle ? Poza tym podanie odpowiedzi odmownej wraz z
    > uzasadnieniem jest imho świadectwem kultury firmy.

    Po polskim oddziale amerykanskiej firmy, który zatrudnia tutaj 3000 ludzi
    spodziewałem się właśnie kultury. Po rozmowie kwalifikacyjnej poproszono
    mnie o dosłanie orzeczenia o niepełnosprawności i udzielono odmowy na tej
    podstawie. To zakrawa na dyskryminację i niechęć. Dodam, że moja
    niepełnosprawność wynika z tego że kilkanaście lat temu miałem załamanie
    nerwowe i byłem w szpitalu. Potem przez 7 lat miałem rentę i nie pracowałem.
    W CV na końcu wpisuję moje ograniczenia (pełny etat to dla mnie 35 godzin
    tygodniowo) po to by uniknąć pytań pracodawców o to co robiłem przez 7 lat,
    albo, żeby wytłumaczyć tę "dziurę" w życiorysie... Pracodawca zatrudniając
    mnie ma pewne ograniczenia - krótszy czas pracy, dłuższy urlop, ale może też
    liczyć na ulgi - w moim przypadku ulga może być prawdopodobnie podwojona (do
    kwoty prawie 1900 zł). Ostatnio starannie zbadałem przepisy i kieruję także
    zapytanie w tej sprawie do Ispekcji Pracy.

  • 9. Data: 2005-09-06 11:19:08
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Efendi napisał(a):

    > A jeśli właśnie udziela odpowiedzi, która zakrawa na dyskryminację
    > kandydata, np. ze względu na jego niepełnosprawność?

    No to sąd pracy, a co!

    Zbyszek

  • 10. Data: 2005-09-06 11:24:31
    Od: "Efendi" <f...@r...di>

    Użytkownik <a...@n...pl> napisał :
    > Zgadzam się z Tobą że lepsze byłoby milczenie.
    > Ja osobiście nigdy nie pytam dlaczego mnie nie przyjęto.
    > W ciemno przyjmuję, że przyczyny są dwie możliwe:
    > - albo za duże mam oczekiwania finansowe

    Za wysokie oczekiwania finansowe to nie jest sensowna przyczyna udzielenia
    odmowy. Jeśli firma chce kogoś zatrudnić to sama proponuje zarobki. Przecież
    proces rekrutacji jest rodzajem negocjacji...

    > - albo dlatego że jestem kobietą.
    Dyskryminacja ze względu na płeć jest zakazana. Można nie przyjąć kobiety
    tam, gdzie stanowi to zagrożenie dla jej zdrowia. Dokładnie nie znam
    przepisów. Ostatnio studiowałem przepisy pod kątem dyskryminacji
    niepełnosprawnych.
    Znalazłem np. przepisy UE:

    Karta Praw Unii Europejskiej (link złamany):
    http://ue.eu.int/uedocs/cms_data/docs/2004/4/29/Char
    ter%20of%20fundemental%2
    0rights%20of%20the%20European%20Union.pdf
    A tam:

    Article 21
    Non-discrimination
    1. Any discrimination based on any ground such as sex, race, colour, ethnic
    or social origin, genetic features, language, religion or belief, political
    or any other opinion, membership of a national minority, property, birth,
    disability, age or sexual orientation shall be prohibited.

    Artykuł 21:
    Zakazana jest jakakolwiek dyskryminacja oparta na jakichkolwiek podstawach w
    rodzaju: płeć, rasa, kolor skóry, etniczne lub społeczne pochodzenie, cechy
    genetyczne, język, religia lub wierzenia, poglądy polityczne lub
    jakiekolwiek inne, członkostwo mniejszości narodowej, własność, urodzenie,
    niepełnosprawność, wiek lub orientacja seksualna.

    > Ani pośrednik ani pracodawca nie odpowie Ci szczerze nawet jak zapytasz
    więc
    > po co pytać.

    Właśnie, mam gdzieś podawanie powodów, jeśli mają one służyć jedynie zbyciu
    kandydata, czyli potraktowaniu go w sposób niepoważny.
    Pozdrowienia
    Grzegorz