PracaGrupypl.praca.dyskusje › zasady naliczania urlopu - szpital

  • 1. Data: 2003-02-13 13:45:03
    Temat: zasady naliczania urlopu - szpital
    Od: "@ttack" <t...@h...pl>

    Moja znajoma pracuje w szpitalu w Poznaniu. Biorąc 1 dzień urlopu ma
    odejmowane 2 dni w liczby dni przysługującego urlopu. W związku z tym
    mamy pytanie: czy takie postępowanie ze strony szpitala jest zgodne z
    prawem pracy.
    ps. Kadry tłumaczą to w ten sposób iż szpital kwalifikuje się do zakładu
    pracy ciągłej i zgodnie z nową ustawą, która weszła w zycie na jesieni
    ub. roku jest wszystko zgodnie z przepisami!

    Czy to prawda - czy też robią ją "na szaro"?

    dziękujemy za ew. pomoc w temacie

    @ttack

  • 2. Data: 2003-02-13 17:56:35
    Temat: Re: zasady naliczania urlopu - szpital
    Od: Zdzisław <s...@p...wp.pl>

    W dniu Thu, 13 Feb 2003 14:45:03 +0100, "@ttack" <t...@h...pl>
    napisał:

> [...]
    >ub. roku jest wszystko zgodnie z przepisami!
    >
    >Czy to prawda - czy też robią ją "na szaro"?

    robią na szaro ;)

  • 3. Data: 2003-02-13 22:48:04
    Od: flyer <f...@g...pl>

    @ttack napisał:

> [...]
    > pracy ciągłej i zgodnie z nową ustawą, która weszła w zycie na jesieni
    > ub. roku jest wszystko zgodnie z przepisami!

    Najpierw przepisy. Nie wiem o jaka ustawe chodzi, ale pewnie o
    nowelizacje Kp.

    art 154 par 4
    Pracownikowi objetemu jednym z systemow czasu pracy, o ktorych moza w
    art. 129(4) i 142, jezeli rozklad czasu pracy przewiduje wieksza liczbe
    dni wolnych od pracy w okresie rozliczeniowym niz przypadajaca w tym
    okresie laczna liczba niedziel, swiat i dni wolnych od pracy,
    wynikajacych z rozkladu czasu pracy w pieciodniowym tygodniu pracy,
    urlopu udziela sie w dni, ktore sa dla tego pracownika dniami pracy i
    dniami wolnymi od pracy, w takiej proporcji, w jakiej te dni wystepuja w
    czasie wykonywania pracy, zgodnie z obowiazujacym go rozkladem czasu
    pracy

    art 142 - dozor urzadzen i czesciowe pozostawanie w pogotowiu do pracy
    art 129(4) - czas pracy 12 godzinny

    Podsumowujac - jest to mozliwe, choc raczej nie w proporcjach 1:1
    (chyba, ze istnieja jakies madre przepisy o zaokragleniach urlopu)-
    praktycznie oznacza to, ze pracownik musi polowe miesiaca miec wolne.
    Ale, aby moc zastosowac ten przepis musza byc spelnione warunki:
    - pracownik podpada pod art. 142 lub 129(4);
    - musi miec wieksza liczbe dni wolnych niz wynika z pieciodniowego czasu
    pracy, w okresie rozliczeniowym (w uproszczeniu - suma swiat, sobot i
    niedziel w okresie np. miesiaca - o okres rozliczeniowy najlepiej
    dowiedziec sie w swoich kadrach, bo istnieja dopuszczalne wyjatki)

    Jezeli nie, to stosuje sie do niego przepis art 154 par 3, do ktorego ma
    zastosowanie rowniez sluzba zdrowia (wymieniona w powiazanym art. 139) i
    ktory nie dopuszcza mozliwosci naliczenia urlopu w dniu wolnym od pracy
    dla pracownika.

    Flyer

  • 4. Data: 2003-02-14 00:27:22
    Od: flyer <f...@g...pl>

    flyer napisał:

    Dopowiem.Musialem poszukac, bo przepis art 154 par 4 i 5 narusz wg mnie
    zasady spawiedliwosci - wystarczy, ze pracownik pracuje 4 dni tygodniowo
    i juz ma 3/7 (w uproszczeniu) wymiaru urlopu w plecy - powinno byc
    liczone od roznicy liczby dni wolnych dla pieciodniowego czasu pracy i
    liczby dni wolnych pracownika. Wtedy mialby tylko 1/7 (lub 1/5 - zalezy
    jak policzyc) w plecy. Ale jest jak jest.

    Na stronie Rzepy http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/url0703.html
    jest pelne rozporzadzenie o szczegolowych warunkach udzielania urlopu
    wypoczynkowego, (rowniez
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Wszystkie/WDU20022
    141810 - ale tylko
    tresc ostatniej nowelizacji). Niestety pozycja ta nie wyjasnia sposobu
    zaokraglania takich urlopow.

    Flyer

  • 5. Data: 2003-02-14 11:21:25
    Od: s...@p...onet.pl

    > Witam
    Chyba te kadrowe w naszym kochanym poznańskim szpitalu robią tak w delirium
    tremens. Robią w konia. A tak na marginesie co to za szpital. Pozdrawiam.