PracaGrupypl.praca.dyskusjezasady naliczania urlopu - szpital › Re: zasady naliczania urlopu - szpital
    From: flyer <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zasady naliczania urlopu - szpital
    Date: Thu, 13 Feb 2003 23:48:04 +0100

    @ttack napisał:

    > Moja znajoma pracuje w szpitalu w Poznaniu. Biorąc 1 dzień urlopu ma
    > odejmowane 2 dni w liczby dni przysługującego urlopu. W związku z tym
    > mamy pytanie: czy takie postępowanie ze strony szpitala jest zgodne z
    > prawem pracy.
    > ps. Kadry tłumaczą to w ten sposób iż szpital kwalifikuje się do zakładu
    > pracy ciągłej i zgodnie z nową ustawą, która weszła w zycie na jesieni
    > ub. roku jest wszystko zgodnie z przepisami!

    Najpierw przepisy. Nie wiem o jaka ustawe chodzi, ale pewnie o
    nowelizacje Kp.

    art 154 par 4
    Pracownikowi objetemu jednym z systemow czasu pracy, o ktorych moza w
    art. 129(4) i 142, jezeli rozklad czasu pracy przewiduje wieksza liczbe
    dni wolnych od pracy w okresie rozliczeniowym niz przypadajaca w tym
    okresie laczna liczba niedziel, swiat i dni wolnych od pracy,
    wynikajacych z rozkladu czasu pracy w pieciodniowym tygodniu pracy,
    urlopu udziela sie w dni, ktore sa dla tego pracownika dniami pracy i
    dniami wolnymi od pracy, w takiej proporcji, w jakiej te dni wystepuja w
    czasie wykonywania pracy, zgodnie z obowiazujacym go rozkladem czasu
    pracy

    art 142 - dozor urzadzen i czesciowe pozostawanie w pogotowiu do pracy
    art 129(4) - czas pracy 12 godzinny

    Podsumowujac - jest to mozliwe, choc raczej nie w proporcjach 1:1
    (chyba, ze istnieja jakies madre przepisy o zaokragleniach urlopu)-
    praktycznie oznacza to, ze pracownik musi polowe miesiaca miec wolne.
    Ale, aby moc zastosowac ten przepis musza byc spelnione warunki:
    - pracownik podpada pod art. 142 lub 129(4);
    - musi miec wieksza liczbe dni wolnych niz wynika z pieciodniowego czasu
    pracy, w okresie rozliczeniowym (w uproszczeniu - suma swiat, sobot i
    niedziel w okresie np. miesiaca - o okres rozliczeniowy najlepiej
    dowiedziec sie w swoich kadrach, bo istnieja dopuszczalne wyjatki)

    Jezeli nie, to stosuje sie do niego przepis art 154 par 3, do ktorego ma
    zastosowanie rowniez sluzba zdrowia (wymieniona w powiazanym art. 139) i
    ktory nie dopuszcza mozliwosci naliczenia urlopu w dniu wolnym od pracy
    dla pracownika.

    Flyer