PracaGrupypl.praca.dyskusje › wypowiedzenie umowy o prace ze skutkiem natychmiastowym

  • 21. Data: 2005-03-24 19:07:24
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy o prace ze skutkiem natychmiastowym
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 24 Mar 2005 11:35:02 +0100, Kaizen <x...@c...sz> napisał:

    > Nie ma znaczenia o ile ani ile razu - nawet jednodniowe, jednorazowe
    > spóźnienie _może_ być podane jako przyczyna rozwiązania umowy bez
    > wypowiedzenia.

    Moj ostatni pracodawca mial zwyczaj przelewac na konto zeby pieniadze
    dotarly na piatego - i wszyscy wtedy oczekiwali pieniedzy. Natomiast w
    regulaminie mial wpisane do 10-o , tak wiec margines bledu byl solidny.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 22. Data: 2005-03-24 19:08:45
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Genialne :)
    Jak Kuba Bogu, tak Bog Kubie :))

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 23. Data: 2005-03-24 19:09:18
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> napisał w
    wiadomości news:d1v2ef$40e$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Jotte" <t...@W...pl> napisał w wiadomości

    > Majac dwie osoby ktorym konczy sie okres probny i do podjecia decyzje
    > ktorej
    > zaproponowac nastepna umowe (lepsze warunki w umowie) kogo bys wybral?
    > Zadnego wplywu nie miala by swiadomosc, ze moze ktos naciagnal powod [...]
    > ?

    Po okresie probnym decydujaca jest zwykle ocena zalet pracownika jako
    pracownika, czyli tego, jak sie sprawdza w praktyce - okres probny ma dawac
    w zalozeniu dosc czasu, zeby sie przyjrzec czlowiekowi "w akcji" i ocenic
    zarowno jego kompetencje i pracowitosc, jak i cechy charakteru. Akurat po
    okresie probnym inne kryteria oceny niz "jak sie sprawdza na stanowisku w
    praktyce i jak sie z nim pracuje" schodza na dalszy plan. Tak wiec nie
    histeryzowalabym tu - zwolnienie dyscyplinarne pracownika to imho jedyny
    wpis na sp, ktorym by sie nalezalo porzadnie zmartwic.

    > Poza tym dyskutujemy w watku o bzdurnej przyczynie ktorej wykorzystanie

    Przyczyna jest bzdurna, bo pracodawca zaplacil i prawdopodobnie nie mial
    intencji zatrzymywania wyplaty, bo 1-dniowe opoznienie moze wynikac z
    poslizgu w banku. Wykorzystywanie takiej sytuacji osobiscie oceniam
    negatywnie, ale nie rozmawiamy w tym watku o ocenach moralnych, tylko o
    swiadectwie pracy. Jak wynika z zeznan grupowiczow, ktorzy sie dotychczas
    odezwali, swiadectwo pracy nie jest dokumentem zadanym w trakcie rekrutacji
    i ma maly wplyw na podejmowanie decyzji o zatrudnieniu. Wyjatkiem jest
    dyscyplinarka dla pracownika. Pracodawca, ktory nie zamierza opozniac wyplat
    i ktory jest przekonany, ze czlowiek bedzie chcial pracowac w jego firmie
    (bo takie wykorzystanie okazji sugeruje, ze osoba, ktora chce zakonczyc
    stosunek pracy, miala dosc tej pracy) nie powinien sie tym swiadectwem
    przejac.

    BTW, w obecnej sytuacji na rynku pracy wypowiedzenie umowy przez pracownika
    (o ile nie nalezy do segmentu poszukiwanych specjalistow, u ktorych firmy
    cenia lojalnosc i robia wiele, zeby ich zatrzymac i o ktorych konkuruja)
    jest z jego strony aktem rozwoju zawodowego (znalazl lepsza prace) lub
    pewnosci siebie, swiadomosci swojej wartosci, wiary, ze znajdzie nowa prace
    i nie godzenia sie na sytuacje, ktora mu nie odpowiada. Sa pracodawcy,
    ktorzy takie cechy bardzo cenia i sa to zwykle ci, u ktorych lepiej jest
    pracowac niz u tych, ktorzy oczekuja cech przeciwnych.

    I.

  • 24. Data: 2005-03-24 19:42:40
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    > Pięknego dnia Thu, 24 Mar 2005 19:53:11 +0100, "szomiz"
    > <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> zakodował:

    > Czegoś nie rozumiem. Ciężkie naruszenie praw PRACOWNICZYCH polaga na
    > tym, że pracownik dostał wypłatę o jeden dzień później?
    >
    > To jest kwestia prawna - opóźnienie o jeden dzień (ba, nawet o 1s w
    > której przeskakuje datownik) JEST ciężkim naruszeniem podstawowych

    Czytaj uwaznie to co cytujesz:

    <b...@4...com>

    ... pracodawca, ktory _swiadomie_ nie wyplaca w terminie ...

    sz.

  • 25. Data: 2005-03-24 20:10:54
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > okresie probnym inne kryteria oceny niz "jak sie sprawdza na stanowisku w
    > praktyce i jak sie z nim pracuje" schodza na dalszy plan. Tak wiec nie

    A jezeli mamy hipotetyczna sytuacje ze dla _dwoch_ osob ocena wypadla
    porownywalnie, i _trzeba_ podjac decyzje komu wiecej - komu mniej, komu
    cos - komu nic.

    > histeryzowalabym tu - zwolnienie dyscyplinarne pracownika to imho jedyny

    Nie histeruzuje, staram sie tylko zrocic uwage, ze bezwzgledne korzystanie z
    kruczow i okolicznosci moze sie zemscic w najmniej oczekiwanym momencie.

    > wpis na sp, ktorym by sie nalezalo porzadnie zmartwic.

    No ja mam doswiadczenia z nieco mniejszego miasta, w ktorym - jezeli chodzi
    o moja branze - wlasciciele firm, z korymi mozna wiazac plany na rozwoj
    znaja sie doskonale.

    > poslizgu w banku. Wykorzystywanie takiej sytuacji osobiscie oceniam
    > negatywnie, ale nie rozmawiamy w tym watku o ocenach moralnych, tylko o
    > swiadectwie pracy. Jak wynika z zeznan grupowiczow, ktorzy sie dotychczas

    A tutaj pozwole sie nie zgodzic. Jezeli wypowiedzi nie nawiazuja do
    pierwszego posta to albo [OT], albo nowy watek.

    Wiecej. Nie wiem czemu mam wrazenie, ze ktos szuka pretekstu do wyrwania od
    aktualnego pracodawcy odprawy. Wiec trudno mi milczec, bo mam swiadomosc, ze
    za takie dzialanie zaplaca albo koledzy misia (jezeli firma) albo ja (jezeli
    urzad).

    Poza tym prawo jest miedzy innymi po to, zeby pietnowac zachowania
    niemoralne, a nie po to zeby ich stosowanie uzasadniac.

    > (bo takie wykorzystanie okazji sugeruje, ze osoba, ktora chce zakonczyc
    > stosunek pracy, miala dosc tej pracy) nie powinien sie tym swiadectwem
    > przejac.

    Powiem wiecej, jezeli komus zalezy, to zobowiaze sie do pokrycia
    ewentualnych kosztow zwiazanych z niestandardowym sposobem

    > i nie godzenia sie na sytuacje, ktora mu nie odpowiada. Sa pracodawcy,
    > ktorzy takie cechy bardzo cenia i sa to zwykle ci, u ktorych lepiej jest
    > pracowac niz u tych, ktorzy oczekuja cech przeciwnych.

    Ala ja wlasnie chcialem dac do zrozumienia, ze sa lepsze swiadectwa niz te z
    55.1.1 :-(

    ;-)

    sz.

  • 26. Data: 2005-03-24 20:38:22
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d1v2ef$40e$1@nemesis.news.tpi.pl szomiz
    <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> pisze:

    > Nie wiem do czego zmierzasz. Chyba nie do tego, ze lepsza pozycje na rynku
    > ma osoba z wypowiedzieniem z tytulu liklidacji/upadlosci, wygasniecia,
    > badz wypowiedzenia przez pracownika od osoby z art. 55.1.1?
    Do czego zmierzam? Proszę:
    jeżeli wpis na świadectwie pracy wskazujący, że pracownik rozwiązał umowę o
    pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (taka "dyscyplinarka" dla
    pracodawcy) miałby móc być interpretowany na niekorzyść pracownika to
    oznacza, że powinno się pracodawcom trochę bardziej zacisnąć prawną śrubę -
    tak, aby takie kwalifikacje maksymalnie utrudnić.
    Czemu?
    Bo nie może być tak, aby ktoś ponosił jakiekolwiek nieformalne konsekwencje
    stosowania sie do przepisów prawa.

    > Majac dwie osoby ktorym konczy sie okres probny i do podjecia decyzje
    > ktorej zaproponowac nastepna umowe (lepsze warunki w umowie) kogo bys
    > wybral? Zadnego wplywu nie miala by swiadomosc, ze moze ktos naciagnal
    > powod, ze moze byl zbyt zdesperowany/pazerny/naiwny/glupi zeby nie
    > wymiec podczas okresu probnego, ze moze na sile znalazl pretekst jak na
    > horyzoncie znalazlo sie cos lepszego (a nikomu nie chialo sie z gnojem
    > uzerac)?
    Naciągnął?? Na siłę?? Co Ty, KP nie czytałeś?
    Jedno pytanie: co to jest w Twojej wypowiedzi: "wymiec"?
    Bo chyba nie "wymięc" od "wymiękać"???

    > Poza tym dyskutujemy w watku o bzdurnej przyczynie
    Ta przyczyna nie jest bzdurna. I osobnik (osobnicy) decydujący sie na
    zatrudnianie pracowników muszą o tym wiedzieć, bo to jasno w KP stoi.

    > ktorej
    > wykorzystanie moze sporo kosztowac osobe, ktora ja wykorzysta
    > (naprawienie szkody na zasadach ogolnych). Ciezkie naruszenie praw
    > pracowniczych poprzez swiadome opoznienie wyplaty o jeden (slownie:
    > jeden) dzien.
    Dura lex sed lex. A jakby tak pracownik po prostu raz sobie bez słowa nie
    przyszedł do pracy. Qrdę - jeden raz! To dyscyplinarka też byłaby bzdurą i
    naciąganiem?

    > Kurde, jezeli robi to konsekwentnie co miesiac, to o
    > mobbing go pozwac.
    Eee, weź poczytaj KP. Tam stoi co to jest mobbing.

    > A jezeli byla awaria w KIR'ze i rozliczenia zeszly
    > ostatnia a nie przedostatnia sesja?
    Bez znaczenia. Pracownik nie musi posiadać konta. Może zwyczajnie żądać
    wypłaty w gotówce do ręki. Jeśli pracodawca i pracownicy uzgodnili, że
    wypłata wynagrodzenia będzie odbywać sie drogą przelewu na konto pracownika,
    to psim obowiązkiem pracodawcy jest zadbanie o to, aby pieniądze znalazły
    sie na ich (pracowników) kontach w odpowiednim termienie. Jesli sobie z tym
    nie daje rady (celowo czy z nieudolności), to dokonuje ciężkiego naruszenia
    obowiązków pracodawcy i podlega działaniu art. 55 § 1^1 KP

    Jotte

  • 27. Data: 2005-03-24 22:05:54
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    > Bo nie może być tak, aby ktoś ponosił jakiekolwiek nieformalne
    konsekwencje
    > stosowania sie do przepisów prawa.

    1. Jezeli majac dwoch kandydatow ktorych ocena obiektywnymi kryteriami dala
    wyniki rozniace sie od siebie nie wiecej niz blad pomiaru, wybiore jednego z
    nich to udowodnij mi ze, podjalem decyzje na podstawie wpisu w swiadectwie
    pracy.

    2. Byc moze KP zakazuje brania pod uwage takich wskaznikow, ale KH naklada
    obowiazek dzialania w interesie spolki z nastawieniem na osiaganie zysku.
    Ktore K wazniejsze? Prosze podac przepis.

    3. Pytanie: dobro pracownika dobrem firmy, czy dobro firmy dobrem
    pracownika? Lewactwo czy liberalizm?

    > Naciągnął?? Na siłę?? Co Ty, KP nie czytałeś?
    > Jedno pytanie: co to jest w Twojej wypowiedzi: "wymiec"?
    > Bo chyba nie "wymięc" od "wymiękać"???

    Czytalem. Z podejsciem jak do kazdego prawa. Ze celem jego stanowienia jest
    regulowanie wzajemnych stosunkow w sposob zgodny ze zdrowym rozsadkiem i
    interesem spolecznym.

    > Ta przyczyna nie jest bzdurna. I osobnik (osobnicy) decydujący sie na
    > zatrudnianie pracowników muszą o tym wiedzieć, bo to jasno w KP stoi.

    Jest bzdurna. A jezeli twierdzisz ze nie jest to wez prywatnie
    odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo finansowe pierwszego czlowieka, ktory po
    czyms takim wyladuje w sadzie.

    > Dura lex sed lex. A jakby tak pracownik po prostu raz sobie bez słowa nie
    > przyszedł do pracy. Qrdę - jeden raz! To dyscyplinarka też byłaby bzdurą i
    > naciąganiem?

    Przeciez MOZE nie przyjsc!!! HINT: urlop na zadanie.

    > Eee, weź poczytaj KP. Tam stoi co to jest mobbing.

    To byla ironia.

    > Bez znaczenia. Pracownik nie musi posiadać konta. Może zwyczajnie żądać
    > wypłaty w gotówce do ręki. Jeśli pracodawca i pracownicy uzgodnili, że

    No to jak rowne prawa to i rowne obowiazki. Zima stulecia albo inna powodz.
    I nie ma jak dojechac do pracy. Pracodawca mowi: mam to w dupie, bylo najac
    helikopter - WON.

    Nie obraz sie ale zastanawiam sie czy jestes urzednikiem, ktory dorne prawo
    wymysla, czy zwiazkowcem, ktory w cyniczny (bos nie do ruszenia) sposob
    durne prawo usiluje egekwowac. Sadze ze tym drugim. Polscy zwiazkowcy maja
    to do siebie ze nie rozrozniaja praw pracowniczych od prawa pracownika.

    Praca w nie-urzedzie, czy w firmie nie-panstwowej tak na prawde polega na
    wzajemnym zaufaniu i zestawie nieformalnych wzajemnych ustepstw
    ulatwiajacych wszystkim zycie. Nieformalnych chocby dlatego ze ich
    sformalizowanie skutkowaloby konsekwencjami podatkowymi dla obu stron.

    A co zrobisz kiedy dochodznie - zgodnego z prawem - interesu kilku
    cwaniaczkow doprowadzi do znaczacego obnizenia poziomu zycia kilkudziesieciu
    osob? Oflagujesz sie i zarzadasz dotacji od rzadu, podniesiesz podatki,
    poswiecisz ich dla idei, czy moze jednak zaprotestujesz przeciwko zjawisku
    nazwanemu dawno temu "falandyzacja prawa"?

    Mozna patrzec na rynek pracy przez pryzmat audycji w TVN'ie (biedna
    pracownica Biedronki, ktora przez spory kawalek czasu byla elementem systemu
    ucisku...). Mozna jednak rowniez patrzec na rynek pracy z punktu widzenia
    osob, ktore chcialyby rzetelnie i uczciwie korzystac z efektow dzialan
    pracownikow najemnych. Ale maja problem - bo sensowni ludzie maja prace i sa
    z niej zadowoleni. A to co jest na rynku (pracy) wyedukowaly audycje typu
    "Uwaga" i gazety typu "Fakt" i rece opadaja i odchodzi chec do posiadania
    pomyslow na rozwoj jak stoja ci w kolejce kolesie doskonale znajacy swoje
    prawa, ale nie rozumiejacy, ze 8-mio godzinny dzien pracy polega na 8-miu
    godzinach pracy, a nie 8-miu godzinach przebywania w miejscu pracy.

    Na koniec prosba. Bez demagogii i populizmu w temacie praw pracowniczych.
    Idz ze swoimi teoriami do tych ktorych nie chronia uklady zbiorowe i
    urzedowe regulaminy. Podejrzewam ze Cie wysmieja. Ci bardziej swiadomi
    realiow powiedza Ci nawet jak uproscic zycie ICH pracodawcom, zeby im zylo
    sie lepiej.

    Bez urazy oczywiscie. Podejrzewam, ze stoimy po roznych stronach barykady
    wzniesionej przez urzednikow :-)

    EOT

    sz.

  • 28. Data: 2005-03-24 22:33:21
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> napisał w
    wiadomości news:d1v709$426$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > A jezeli mamy hipotetyczna sytuacje ze dla _dwoch_ osob ocena wypadla
    > porownywalnie, i _trzeba_ podjac decyzje komu wiecej - komu mniej, komu
    > cos - komu nic.

    Wtedy zwykle szef sie kieruje osobista sympatia. Ba, czasem nawet wzgledami
    spolecznymi (znam takich).

    > Nie histeruzuje, staram sie tylko zrocic uwage, ze bezwzgledne korzystanie
    > kruczow i okolicznosci moze sie zemscic w najmniej oczekiwanym momencie.

    Moze. Ale nie musi. Jest to ryzyko, ale IMHO w tym przypadku nie
    przekreslanie sobie kariery zawodowej, a Ty mowisz o tym mniej wiecej w
    takim tonie.

    > No ja mam doswiadczenia z nieco mniejszego miasta, w ktorym - jezeli
    > chodzi
    > o moja branze - wlasciciele firm, z korymi mozna wiazac plany na rozwoj
    > znaja sie doskonale.

    Ale wtedy dalej liczy sie to, co sobie powiedza, a nie to, co jest na sp.
    Mozesz miec dobre sp i mimo tego moze przejsc za plecami opinia, ze ciezko
    sie z Toba pracowalo. Swiadectwo pracy, o ile nie zawiera dyscyplinarki,
    jest naprawde traktowane jako trzeciorzedne zrodlo informacji.

    > A tutaj pozwole sie nie zgodzic. Jezeli wypowiedzi nie nawiazuja do
    > pierwszego posta to albo [OT], albo nowy watek.

    Nawiazuja przeciez, bo caly czas omawiamy sytuacje opisana w pierwszym
    poscie, ale temat zszedl na jej inny aspekt - potencjalna szkodliwosc
    takiego swiadectwa pracy.

> [...]
    >
    > Poza tym prawo jest miedzy innymi po to, zeby pietnowac zachowania
    > niemoralne, a nie po to zeby ich stosowanie uzasadniac.

    Rozumiem Twoje oburzenie, ale nie znamy calosci sytuacji. Moze facet ma
    nowego pracodawce i chce zaczac prace, a stary szef nie chce rozwiazac za
    porozumieniem paralizujac go na czas, przez ktory nowy szef bedzie musial
    obsadzic stanowisko czyms innym i ten czlowiek desperacko szuka
    jakiejkolwiek metody, zeby sie uwolnic. Wiesz, sady nie sa tak sztywne jak
    Jotte i sadze, ze sadzenie sie o te odprawe nie musialoby sie zakonczyc
    sukcesem, bo to naruszenie obowiazkow nie wyglada na swiadome i zawinione.
    Przy tak niewielkim przekroczeniu terminu pracodawca moglby dowodzic, ze
    przelew zostal wyslany takiego dnia, ktorego mozna sie bylo spodziewac na
    podstawie zwyczajnego dzialania bankow albo ze obiektywne okolicznosci
    uniemozliwily mu wyslanie przekazu dzien przedtem.

    I.

  • 29. Data: 2005-03-25 02:24:36
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

> [...]
    > której przeskakuje datownik) JEST ciężkim naruszeniem podstawowych
    > obowiązków pracodawcy - wynika to wyraźnie z przepisów i orzecznictwa

    No to pokaż mi choć jedno takie Orzecznictwo (które stwierdza, że
    opóźnienie wypłaty o1 dzień stanowi ciężie naruszenie obowiązków pracodawcy
    w rozumieniu przepisów Art 55 KP - a masz u mnie "krzynke piwa" :)))))

    Kot

  • 30. Data: 2005-03-25 02:40:06
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "Pawel" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > ... z powodu nieterminowego wyplacenia wynagrodzenia:
    >
    > Za luty wynagrodzenie z tytulu umowy o prace otrzymalem 11.03, a powinno
    > wplynac na konto do 10.03. Czyli moge z tego rodzaju wypowiedzenia
    > skorzystac, tylko do kiedy? Do konca marca, czy do 10.04? A jesli do
    10.04,
    > to czy jesli wypowiedzenie zloze 01.04, to nalezec mi sie bedzie
    > wynagrodzenie za kwiecen i maj?

    Ale się grupowicze nadyskutoali - a jak mądrze, a Kolega sobie pewnie jaja
    robi ze wszystkich.

    Przecie, każdy sąd pracy wyśmiałby takiego gościa, który rozwiązuje umowę
    bez wypowiedzenia z winy pracodawcy bo ten się spóźnił o 1 dzień z wypłatą -

    HA HA HA HA

    Owszem jest to naruszenie praw pracowniczych, ale chyba "najlejsze z
    możliwych" a KP mówi o CIĘŻKIM naruszeniu....

    Jeśli opóźnienie 1 dniowe jest cięźżkim naruszeniem obowiązków to co w takim
    razie jest "Lekkim naruszeniem" .?????

    Może danie pracownikowi po pysku, albo... molestowanie przez szefową.

    Ludziska - wrzućcie na luzi nie bądźcie smieszni - zresztą życzę koledze
    powodzenia w sądzie (o ile oczywiście on takna powaznie) - bo jak dla mnie
    to sobie gość robi z was jaja, a wy tu naukowe wywody przedstawiacie, że
    nawet 1 sekunda to Ciężkie naruszenie...

    A puknijta się w głowę.... i pomyslcie.

    Bo ja już sobie wyobrażam jakiby Sąd miał ubaw, zejakiś idiota chce
    rozwiązaćumowę z takiego powdu Pewnie gostek i tak by nie pracował, bo
    pewnie sąd by zmienił kwalifikacje i byłoby normalne wypowiedzenie przez
    pracodawcę - bo który pracodawca takiego cwaniaka chialby mieć co to na
    odszkodowanie próbujenaciągnąć...

    A jeszcze gościu by musiał pokryć koszty sądowe i koszty zastępstwa
    procesowego (w sumie około 1500 PLN).

    Jeżeli już to taka sprawa się do PiPy nadaje, która nakazałaby pracodawcy...
    wypłacićodsetki ustawowe za 1 dzień, a późniejto gość rzeczywiście by miał
    rozwiązaną mowę o pracę,,,, ylko że zrobiłby to Pracodawca :((((

    echhh.... życie zcie...