PracaGrupypl.praca.dyskusje › wczasy pod grusza

  • 1. Data: 2002-08-02 15:09:47
    Temat: wczasy pod grusza
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Witam !

    Pracuje w duzej firmie, mam umowe na czas okreslony na 2 lata do konca 2003
    roku. Czy przyszluguja mi jakies pieniadze z funduszu socjalnego za wczasy ?

    Pozdrawiam
    k...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-08-02 15:40:54
    Temat: Re: wczasy pod grusza
    Od: "Kinga Macyszyn" <k...@b...pl>

    > Witam !
    >
    > Pracuje w duzej firmie, mam umowe na czas okreslony na 2 lata do konca
    2003
    > roku. Czy przyszluguja mi jakies pieniadze z funduszu socjalnego za wczasy
    ?

    Witam
    tak, a kwota zależy od wielkości firmy i musisz wziąć jednorazowo co
    najmniej 10 dni urlopu. Jeśli zatrudnia na umowę o pracę mniej niż 20 osób,
    nie musi mieć Funduszu Pracowniczego i w zeszłym roku było to jakieś 600 zł
    brutto z hakiem.
    Jeśli jest więcej osób, firma ma obowiązek stworzyć tzw. fundusz pracowniczy
    i wtedy wychodzi to na osobę ok. 400 brutto z groszami.
    Ale uwaga!! Dostaje się te pieniądze, jeśli status nie stanowi inaczej. To
    znaczy: fundusz ma członków, złożonych z kierownictwa i pracowników. Jeśli
    ustalą, że te pieniądze nie będą wydawane na wczasy pod gruszą, tylko np. na
    paczki świąteczne, itp. itd, to przepadło.
    Także trzeba w momencie tworzenia takiego funduszu pamiętać o tym, że ma się
    głos w jego tworzeniu i pamiętać o wczasach...
    Pracodawcy niestety często wykorzystują niewiedzę pracowników i nie
    informują ich o tym.
    Natomiast w innych przypadkach ekwiwalent urlopowy należy się w każdej
    sytuacji, niezależnie od kondycji firmy. Jest to po prostu prawo każdego
    pracownika.

  • 3. Data: 2002-08-02 16:04:20
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Witam !

    Firma ta zatrudnia grubo ponad 100 osob, w kadrach powiedziano mi ze w nie
    przysluguja mi te pieniadze w pierwszym roku pracy. Nie ma znaczenia to ze mam
    umowe na czas okreslony ? Zapytac kierwniczki kadr jeszcze raz co z tymi
    swiadczeniami ?

    pozdrawiam
    k...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2002-08-02 16:58:09
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 2 Aug 2002 17:40:54 +0200, "Kinga Macyszyn"
    <k...@b...pl> zakodował:

    >tak,

    Niekoniecznie. Zależy od regulaminu ZFŚS, więc odpowiedzi na zadane
    pytanie trzeba tam poszukać odpowiedzi.

    > a kwota zależy od wielkości firmy

    Że co?? Chyba żartujesz?

    > i musisz wziąć jednorazowo co
    >najmniej 10 dni urlopu.

    Nie 10 dni urlopu, tylko 14 dni kalendarzowych i dotyczy pracodawców,
    którzy nie utworzyli ZFŚS. Z ZFŚS mogą być zupełnie inne zasady
    (zarówno warunki jak i wysokość) - ustalone w regulaminie.

    >nie musi mieć Funduszu Pracowniczego

    Nie FP, tylko Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

    > i w zeszłym roku było to jakieś 600 zł
    >brutto z hakiem.

    AFAIK ponad 600 ale ciągle piszesz o firmie, w której nie ma ZFŚS, a
    pytanie dotyczy dużej firmy, czyli musi mieć fundusz.

    >i wtedy wychodzi to na osobę ok. 400 brutto z groszami.

    Skąd Ci wyszła taka kwota?

    >Ale uwaga!! Dostaje się te pieniądze, jeśli status nie stanowi inaczej. To
    >znaczy: fundusz ma członków, złożonych z kierownictwa i pracowników.

    To nie OFE, tu nie ma żadnych członków.
    Jeżeli chodzi u ustalanie zasad wydatkowania środków z funduszu, to
    ustala to pracodawca w porozumieniu ze ZZ (nie ma tu żadnego zarządu,
    członków itp). Środkami funduszu zaś administruje pracodawca (art. 10
    ustawy o ZFŚS).

    > Jeśli
    >ustalą, że te pieniądze nie będą wydawane na wczasy pod gruszą, tylko np. na
    >paczki świąteczne, itp. itd,
    > to przepadło.

    Nie przepadło. Zgodnie z ustawą środki muszą być wydatkowane na
    określone cele. Nic nie przepadło.

    >Także trzeba w momencie tworzenia takiego funduszu pamiętać o tym, że ma się
    >głos w jego tworzeniu i pamiętać o wczasach...

    Nie masz żadnego głosu. Głos ma pracodawca i ZZ.

    >Pracodawcy niestety często wykorzystują niewiedzę pracowników i nie
    >informują ich o tym.

    Ty za to masz zadziwiającą wiedzę, sprzeczną z ustawą. Może podasz
    jakąś podstawę prawną?

    >Natomiast w innych przypadkach ekwiwalent urlopowy należy się w każdej
    >sytuacji, niezależnie od kondycji firmy. Jest to po prostu prawo każdego
    >pracownika.

    W jakich innych?

    Tak czy inaczej, polecam lekturę ustawy z 4 marca 1994 o zakładowym
    funduszu świadczeń socjalnych (z późniejszymi zmianami).
    Przyda się zarówno Tobie, jak i pytającemu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-08-02 16:58:10
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 2 Aug 2002 18:04:20 +0200, <k...@p...onet.pl>
    zakodował:

> [...]
    >umowe na czas okreslony ? Zapytac kierwniczki kadr jeszcze raz co z tymi

    Na "gębę" może dać Ci nieprawdziwą odpowiedź. Poproś o regulamin ZFŚS
    (najlepiej go sobie skopiuj) i sam przeanalizuj. Wszystko zależy od
    tego regulaminu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2002-08-03 06:17:45
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

    Kolejny przepis obnizajacy pensje pracownikow...

  • 7. Data: 2002-08-03 10:08:15
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 3 Aug 2002 08:17:45 +0200, "Efro"
    <w...@w...edu.pl> zakodował:

    >Kolejny przepis obnizajacy pensje pracownikow...

    Wręcz przeciwnie, bo gdybyś te pieniądze dostał w pensji, to zostałyby
    potroncone wszelkie zusy, podatki itd. A jak dostaniesz w naturze z
    ZFŚS, to nie ma potrąceń.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2002-08-03 10:31:02
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

    > Wręcz przeciwnie, bo gdybyś te pieniądze dostał w pensji, to zostałyby
    > potroncone wszelkie zusy, podatki itd. A jak dostaniesz w naturze z
    > ZFŚS, to nie ma potrąceń.

    Widze ze jestes w temacie, a do jakiej wysokosci moga byc wyplacane srodki
    ZFSS i
    jak czesto, tzn. czy moge placic najnizsza krajowa i co miesiac odpalac z
    ZFSS powiedzmy
    500zl??

  • 9. Data: 2002-08-03 10:45:42
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 3 Aug 2002 12:31:02 +0200, "Efro"
    <w...@w...edu.pl> zakodował:

> [...]
    >ZFSS i
    >jak czesto, tzn. czy moge placic najnizsza krajowa i co miesiac odpalac z

    Wysokość składki jest ustalona ustawowo (AFAIR nieco ponad 700 PLN
    rocznie w tym roku) i więcej niż masz w ZFŚS wydać nie możesz.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775