PracaGrupypl.praca.dyskusje › referencje - w dobrym tonie?

  • 1. Data: 2007-01-10 23:33:36
    Temat: referencje - w dobrym tonie?
    Od: Grzegorz Brycki <g...@o...pl>

    Witam,

    Mojemu znajomemu zdarzyło się, że pracodawca nie chce wystawić mu
    referencji, bo "nie wypada pisać źle".

    Moj kolega twierdzi, że to prawo pracodawcy. Czuje sie jednocześnie
    pokrzywdzony bo według niego zasłużył na co najmniej dobre referencje, a
    że ma bogate doświadczenie zawodowe i liczne, pisemne (!) bardzo
    pochlebne referencje od innych pracodawców to mu w to wierzę. Innymi
    słowy moim zdaniem po prostu gdzieś po drodze nacisnął na odcisk swojemu
    byłem pracodawcy i stąd ta reakcja.

    Rozumiem antypatie, jednak jeśli nie było oficjalnego sporu między nim a
    pracodawcą, zakończonego "paleniem mostów" - co w tym wypadku nie miało
    miejsca - to niewystawienie dobrych referencji jest objawem totalnego
    braku kultury osobistej, niezachowanie zasad biznesowych oraz
    najzwyklejszy brak klasy.

    Co wy o tym sądzicie?

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Brycki

  • 2. Data: 2007-01-11 14:27:29
    Temat: Re: referencje - w dobrym tonie?
    Od: "jagg" <j...@k...pl>

    Grzegorz Brycki wrote:

> [...]
    > niewystawienie dobrych referencji jest objawem totalnego
    > braku kultury osobistej, niezachowanie zasad biznesowych

    Nie podzielam Twojej opinii. Referencje nie są obowiązkiem. Natomiast Twój
    kolega powinien ustalić z byłym pracodawcą tą kwestię w momencie zwolnienia
    (jeśli nie pisemne to czy może podać jego telefon, jeśli nie to dlaczego?,
    czy może liczyć na neutralne referencje, że wykonywał obowiązki sumiennie,
    itp.). Jeśli tego nie wynegocjuje, tzn. że chyba nie był tak dobry jak się
    postrzega.
    Dla wielu ludzi, sposób rozstania z firmą i ustalenie tych kwestii przed a
    nie po fakcie, to priorytet.

    --
    pozdrawiam
    Jacek

  • 3. Data: 2007-01-11 17:39:59
    Od: "AsiaS" <a...@d...pro.onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Brycki"
> [...]
    > miejsca - to niewystawienie dobrych referencji jest objawem totalnego
    > braku kultury osobistej, niezachowanie zasad biznesowych oraz

    Sadze, ze gdyby referencje powstawaly nie po to, aby ocenic pracownika
    zgodnie poczynionymi obserwacjami, ale po to aby dokonac zwyczaju i wyjsc
    na milego goscia, to stracilyby caly sens. Brak klasy pracodawca pokazalby
    wlasnie wtedy, gdyby sprzeciwil sie prawdziwym zasadom biznesowym i
    wystawial dobre referencje (czyli polecal innym pracodawcom) kogos, kogo
    uwaza za niegodnego polecenia. To nie tylko brak klasy i znajomosci zasad
    biznesowych, ale tez poswiadczanie nieprawdy, psucie rynku i
    najzwyklejszym brakiem orientacji w tym, jakie wartosci warto propagowac.
    AsiaS

  • 4. Data: 2007-01-11 18:41:04
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:eo3t4g$ubo$1@news.onet.pl>
    Grzegorz Brycki <g...@o...pl> pisze:

    > Co wy o tym sądzicie?

    Sądzę, że pisanie referencji jest prawem, a nie obowiązkiem i odmowa ich
    wystawienie w żadnym wypadku nie świadczy o braku klasy czy kultury
    osobistej.
    Sądzę też, że skoro pracodawca uznał, iż pracownikowi referencje się nie
    należą, to nie ma sensu ich wystawiać, bo po co? Ma kłamać?

    --
    Nixe

  • 5. Data: 2007-01-11 20:54:52
    Od: Grzegorz Brycki <g...@o...pl>

    jagg napisał(a):

> [...]
    > postrzega.
    > Dla wielu ludzi, sposób rozstania z firmą i ustalenie tych kwestii przed a

    Sęk w tym, że w czasie pracy był chwalony, kiedy się zwalniał pracodawca
    był bardzo temu niechętny (zmuszał do pracy na zaległym urlopie by
    zamknąć sprawy itd). Teraz po prostu się odgrywa. W ten sposób świadczy
    nie o tym, że on chroni rynek przed kiepskimi referencjami, ale że
    pozwala kierować samemu sobie najniższymi instynktami.

    W ten sposób, każdy "obrażony" pracodawca może nei wystwić referencji
    najlepszemu pracownikowi, tylko dlatego że czuje się urażony z takich
    lub innych względów - zupełnie tak naprawdę nie patrząc na prawdziwą
    wartość pracownika.

    Nadal sądzicie, że w takim przypadku pracodawca nie ma obowiązku
    wystawić dobrych referencji a jeśli tego nie robi jest zwykłym chamem?
    Bo moim zdaniem, jeśli w czasie pracy, obejść się nie mógł bez kolegi, a
    teraz obrażony (bo ja inaczej można to wytłumaczyć) nie będzie wystawiał
    referencji, to nie dość że w ogóle pozwala sobie na tak niskie emocje,
    to jeszcze nie potrafi się powstrzymać przed wdrażaniem ich w życie i
    zwykłem prymitywnego mszczenia się na byłym pracowniku.

    ?

    Grzegorz Brycki

  • 6. Data: 2007-01-11 21:16:02
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:eo686t$vb3$1@news.onet.pl>
    Grzegorz Brycki <g...@o...pl> pisze:

    > Nadal sądzicie, że w takim przypadku pracodawca nie ma obowiązku
    > wystawić dobrych referencji

    Nie sądzę i powtórzę, że nie ma czegoś takiego, jak obowiązek wystawienia
    referencji.
    Jest tylko dobra wola, ale nie każdy musi ją okazywać.

    > a jeśli tego nie robi jest zwykłym chamem?

    Może i jest - chamem, prymitywem, infantylnym dupkiem i co tam sobie
    wymyślicie, ale czy ten fakt cokolwiek zmieni w życiu Twojego kolegi?
    Przecież nie będzie się kopał z koniem.

    > nie dość że w ogóle pozwala sobie na
    > tak niskie emocje, to jeszcze nie potrafi się powstrzymać przed
    > wdrażaniem ich w życie i zwykłem prymitywnego mszczenia się na byłym
    > pracowniku.

    Ale to jest tylko i wyłącznie jego problem.
    Nie rozumiem po co zawracać sobie nim głowę, jeśli niczego się w tej kwestii
    nie zmieni.

    --
    Nixe

  • 7. Data: 2007-01-11 21:36:21
    Od: Grzegorz Brycki <g...@o...pl>

    Nixe napisał(a):
> [...]
    >
    > Ale to jest tylko i wyłącznie jego problem.
    > Nie rozumiem po co zawracać sobie nim głowę, jeśli niczego się w tej

    "Kopać z koniem" :-)) to jest świetne porownanie. W sumie to powinienem
    teraz wziąć i przejść się na grupa prawo i zapytać o to czy można ukarać
    dobrego pracownika (skoro przepracowal rok i sam się zwolnil - to jest
    samoe w sobie dowodem ze nie byl zly) tym ze mu sie nie wystawia
    referencji a więc się go karze za widzimisie pracodawcy-prymitywa bo
    pracodawca ma nad nim przewagę... to powinno podpadac pod PP.

    G.B.

  • 8. Data: 2007-01-11 21:48:03
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Grzegorz Brycki <g...@o...pl> wrote:

    > Moj kolega twierdzi, że to prawo pracodawcy. Czuje sie jednocześnie
    > pokrzywdzony bo według niego zasłużył na co najmniej dobre referencje, a

    Ale widać jego pracodawca uznał inaczej.

    --
    Przemysław Maciuszko
    który dzisiaj po raz pierwszy dostał "prawdziwe referencje", opisujące

  • 9. Data: 2007-01-11 21:52:05
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:eo6akl$9ct$1@news.onet.pl>
    Grzegorz Brycki <g...@o...pl> pisze:

> [...]
    > czy można ukarać dobrego pracownika (skoro przepracowal rok i sam się
    > zwolnil - to jest samoe w sobie dowodem ze nie byl zly) tym ze mu sie

    Ale zrozum podstawową rzecz - to jest jedynie sprawa dobrej woli i
    moralności.
    Tak samo, jak ustąpienie miejsca w autobusie.
    Na chamstwo i buractwo nie ma żadnych paragrafów. Pozostaje jedynie
    ostracyzm i zlewka.
    Niech kolega da sobie spokój, bo - z tego, co piszesz - naprawdę nic nie
    wskóra, a jeszcze nie daj Boże narobi sobie problemów, jeśli jego były
    pracodawca ma długie ręce. Zemsty też nie polecam. Z powodów jak wyżej. Poza
    tym równie prymitywna.

    --
    Nixe

  • 10. Data: 2007-01-11 22:52:57
    Od: MHCMega <m...@p...wp.blebleble.pl>

    Nixe napisał(a):

    > Ale zrozum podstawową rzecz - to jest jedynie sprawa dobrej woli i
    > moralności.

    ZTCP w stanach mozna zaskarzyć pracodawce za brak / nieprawdziwe
    referencje. Ale tam za to nie mają żadnych świadectw pracy.

    Ale to tylko tak przy okazji...

    Pozdrawiam,
    MHCMega