PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca w niedziele (jak odebrac nadgodziny)

  • 1. Data: 2006-10-19 07:49:32
    Temat: praca w niedziele (jak odebrac nadgodziny)
    Od: "pracus" <b...@p...onet.pl>

    Witam!
    Firma, a raczej instytucja w ktorej pracuje ostatnio "kazala" mi przyjsc do
    pracy w sobote (7h) i w niedziele (3h).
    O wyplacie nadgodzin nie mam nawet co marzyc, ale powiedziano mi ze moge sobie
    zrobic godziny wolne w zamian za przepracowane - ale wiecej mi nie powiedziano -
    tylko tyle ze mam zglosic ilosc nadgodzin do kadrowej i ona mi ustali 'wolne'.
    Kadrowa twierdzi, ze moge sobie wziac 10h wolnego - czyli w sumie jeden dzien
    oraz 2h innego dnia.

    I teraz jak to jest dokladnie, czy tak jak twierdzi kadrowa, ze 1nadgodzina =
    1wolna. Bo slyszalem, ze jesli pracodawca kaze przyjsc w niedziele (nie wazne na
    ile godzin) to pozniej nalezy sie za to dzien wolny. Natomiast za wolna sobote
    1nadgodzina = 1 godzina (czyli tak, jak twierdzi 'kadrowa'). wiec w sumie
    mialbym 7h wolnego + 1 caly dzien (8h).

    Jak to jest dokladnie, i jesli faktycznie jest tak ze za niedziele jest dzien
    wolny to na jaki paragraf/przepis sie powolac w podaniu?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-10-19 08:39:57
    Temat: Re: praca w niedziele (jak odebrac nadgodziny)
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    Użytkownik "pracus" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Jeśli twoja praca to " klasyczny" etat,
    przysługuje ci za pracę w niedzielę dzień wolny, niezależnie od tego, ile godzin
    pracowałeś, ważne, że to była niedziela.

    podstawa:art Art. 15111. § 1. pkt.1 i § 2 Pracownikowi wykonującemu pracę w
    niedziele i święta (...), pracodawca jest obowiązany zapewnić inny dzień wolny od
    pracy w zamian za pracę w niedzielę - w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających
    lub następujących po takiej niedzieli, § 2. Jeżeli nie jest możliwe wykorzystanie w
    terminie wskazanym w § 1 pkt 1 dnia wolnego od pracy w zamian za pracę w niedzielę,
    pracownikowi przysługuje dzień wolny od pracy do końca okresu rozliczeniowego, a w
    razie braku możliwości udzielenia dnia wolnego od pracy w tym terminie - dodatek do
    wynagrodzenia w wysokości określonej w art. 1511 § 1 pkt 1, za każdą godzinę pracy w
    niedzielę.

    sobota podpada pod Art. 1511. § 1.pkt 2): Za pracę w godzinach nadliczbowych,
    oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości: 2) 50%
    wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w każdym innym
    dniu niż określony w pkt 1.
    § 2. Dodatek w wysokości określonej w § 1 pkt 1 przysługuje także za każdą godzinę
    pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy
    w przyjętym okresie rozliczeniowym, chyba że przekroczenie tej normy nastąpiło w
    wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które pracownikowi przysługuje prawo do
    dodatku w wysokości określonej w § 1.

    jeżeli pracodawca nie chce wypłacić wynagrodzenia za nadgodziny, tylko każe wybrać
    wolne, powinieneś dostać 150% wolnego.Ważne, że to jego decyzja, nie twoja. Gdybyś
    to ty zwrócił się (na piśmie) o wolne za nadgodziny zamiast wynagrodzenia, wówczas
    przysługuje ci 100 % wolnego.

    podstawa:Art. 1512. § 1. W zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych
    pracodawca, na pisemny wniosek pracownika, może udzielić mu w tym samym wymiarze
    czasu wolnego od pracy. § 2. Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany
    w godzinach nadliczbowych może nastąpić także bez wniosku pracownika. W takim
    przypadku pracodawca udziela czasu wolnego od pracy, najpóźniej do końca okresu
    rozliczeniowego, w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin
    nadliczbowych, jednakże nie może to spowodować obniżenia wynagrodzenia należnego
    pracownikowi za pełny miesięczny wymiar czasu pracy.

    reasumując-za niedzielę przysługuje ci 1 dzień wolny, za sobotę przysługuje ci 150%
    przepracowanych godzin, czyli 10,5 h. Nie pozwól, aby kadrowa wymogła na tobie
    pisemny wniosek o wolne, bo wtedy tracisz 3,5 h.

    w sumie zatem przysługuje ci 18,5 godziny, czyli 2 dni i 2,5 godziny.

    Ewa

  • 3. Data: 2006-10-19 08:58:20
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    pracus napisał(a):
> [...]
    > 1nadgodzina = 1 godzina (czyli tak, jak twierdzi 'kadrowa'). wiec w sumie

    Jeśli odbior następuje w tym samym okresie rozliczeniowym i Ty ustalasz,
    kiedy chcesz odebrac, to jest 1:1, jesli ustala to pracodawca, to jest
    juz inaczej 1,5:1 lub 2:1 w zaleznosci kiedy i w jakich okolicznosciach
    nadgodziny wystapily.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 4. Data: 2006-10-19 10:19:47
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Thu, 19 Oct 2006 10:39:57 +0200, E. Fiedor <e...@g...pl>
    w <eh7dkt$o30$1@inews.gazeta.pl> napisał:

    Fiedor, weź zrób coś z czytnikiem:

> [...]
    > w niedziel=EA - w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzaj=B1cych lub =
    > nast=EApuj=B1cych po takiej niedzieli, =A7 2. Je=BFeli nie jest =
    > mo=BFliwe wykorzystanie w terminie wskazanym w =A7 1 pkt 1 dnia wolnego =
    > od pracy w zamian za prac=EA w niedziel=EA, pracownikowi przys=B3uguje =
    > dzie=F1 wolny od pracy do ko=F1ca okresu rozliczeniowego, a w razie =
    > braku mo=BFliwo=B6ci udzielenia dnia wolnego od pracy w tym terminie - =
    > dodatek do wynagrodzenia w wysoko=B6ci okre=B6lonej w art. 1511 =A7 1 =
    > pkt 1, za ka=BFd=B1 godzin=EA pracy w niedziel=EA.

    [ reszta wont, bo i tak się czytać nie da ]

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 5. Data: 2006-10-19 10:41:43
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 19 paź o godzinie 10:39, na pl.praca.dyskusje, E. Fiedor napisał(a):

> [...]
    pisemny wniosek o wolne, bo wtedy tracisz 3,5 h.
    > w sumie zatem przysługuje ci 18,5 godziny, czyli 2 dni i 2,5 godziny.

    Dokładnie tak właśnie jest.

    --
    Herbi
    19-10-2006 12:41:40

  • 6. Data: 2006-10-20 06:34:12
    Od: zch28 <z...@u...pl>

    Tomasz Kaczanowski napisał(a):

> [...]
    > kiedy chcesz odebrac, to jest 1:1, jesli ustala to pracodawca, to jest
    > juz inaczej 1,5:1 lub 2:1 w zaleznosci kiedy i w jakich okolicznosciach

    To jeszcze zapytam czy takie same zasady obowiązują do nadgodzin w
    normalny dzień pracy?
    Znaczy 150% za chyba 4 pierwsze ???

    zch

  • 7. Data: 2006-10-20 06:53:13
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    zch28 napisał(a):

    > To jeszcze zapytam czy takie same zasady obowiązują do nadgodzin w
    > normalny dzień pracy?
    > Znaczy 150% za chyba 4 pierwsze ???

    Z tego co sie orientuje tak, przynajmniej tak bylo dawniej - teraz
    musialbym sprawdzic, czy sie nie zmienilo. Jest to uklon do tych co maja
    plynne godziny wejscia i wyjscia, by mogli sobie jak zostana jeden dzien
    godzine dluzej, to nastepnego krocej i odwrotnie. Dlatego jest mowa o
    wybraniu nadgodzin z wlasnej woli - tzn sami wybieramy kiedy chcemy
    odebrac te nadgodziny i musi to byc w okresie rozliczeniowym, jesli tak
    sie nie stanie, to przysluguje nam podwyzszona stawka - w zaleznosci od
    okolicznosci 150% lub 200% - do odbioru albo w czasie pracy albo w gotowce.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl