PracaGrupypl.praca.dyskusje › depresja a kariera w IT

  • 11. Data: 2008-01-10 08:50:17
    Temat: Re: depresja a kariera w IT
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Jeszcze uzupełnienie:

    > a potem zostać adminem, wiem że tutaj komunikacja z klientem jest zerowa.

    Tutaj się mylisz. Będziesz mieć kontakt z użytkownikiem. Zwykle są gorsi od
    klientów, bo na dzień dobry wymagają, nie negocjują i próbują oceniać
    specjalistę po 10 min jego pracy.

    > Zastanawiam się nad pójściem do specjalistycznej poradni zawodowej, jednak nie
    wiem czy istnieje taka, która będzie mi umiała doradzić w tak szczegółowy
    sposób jak ja tego chcę.

    Raczej nie ma takich, w których ludzie znają się na organizacji pracy w naszej
    branży.

    > Czy warto zmieniać zawód?

    Warto robić to, co się lubi. Nawet za mniejsze pieniądze.

    > Czy są firmy gdzie można pracować bez wielkiego kontaktu z kientemm jako
    > programistka java i zarabiać normalnie, bo widać że ludzie bez wysokiej EQ są
    > niestety pogardzani przez tych, którzy mają wysoko rozwinięte umiejętności
    > miękkie.

    To zwykle są prostacy, którzy uważają, że znajomość daty urodzenia Mickiewicza
    jest nieporównywalnie wazniejsza od umiejętności obsługi video. Pozbawieni
    szacunku dla odmiennej wiedzy innych. W dodatku chcą swój sposób myślenia
    narzucić innym. Ja staram się trzymać od takich ludzi z daleka, bo nie są wiele
    warci. Jeden ma takie umiejętności, a drugi inne. Jeden potrafi negocjować,
    drugi nie potrafi się wysysławiać, ale robi świetne analizy. Dobry szef zwyke
    przydziela do pracy wg umiejętności i chęci pracownika.

    --
    Lukasz

  • 12. Data: 2008-01-10 09:48:47
    Od: "Mariusz" <m...@w...pl>

    Użytkownik "someone" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie
    > wiem czy istnieje taka, która będzie mi umiała doradzić w tak szczegółowy
    > sposób jak ja tego chcę. Nakreślając moją obecną sytuację mam pytania do
    > was:
    > czy warto iść do takiej poradni? Czy warto zmieniać zawód? Czy są firmy
    > gdzie
    > można pracować bez wielkiego kontaktu z kientemm jako programistka java i
    > zarabiać normalnie, bo widać że ludzie bez wysokiej EQ są niestety
    > pogardzani
    > przez tych, którzy mają wysoko rozwinięte umiejętności miękkie.

    Witam.

    Znam ten ból. Osobiście uważam, że firmy w których programista w dużej
    mierze odpowiedzialny jest za kontakty z klientami, nie są warte uwagi. Moim
    zdaniem programista powinien skupiać się na programowaniu a nie na aspektach
    polegających na rozmowach z klientami. Niestety w większości polskich firm
    (zwłaszcza tych mniejszych) jest tak, że owy programista jest tak naprawdę
    od wszystkiego, ze względu na cięcie kosztów - przecież nie ma sensu
    zatrudniać ludzi typowo do kontaktów z klientami :( Aktualnie pracuję już w
    piątej firmie właśnie ze względu na ten mankament (wolę zmienić pracę niż
    szarpać sobie nerwy na niewiele znaczące rozmowy z ludźmi, z którymi ciężko
    cokolwiek ustalić). Życie nie jest łatwe ;)

    --
    Pozdrawiam, Mariusz.

  • 13. Data: 2008-01-10 10:10:34
    Od: Jakub Kaniewski <j...@c...gmail.com>

    Może troszkę nie na temat, ale nie myślałeś o innym rozwiązaniu swojego
    problemu - może zamiast się odcinać od kontaktu z klientami ćwiczyć
    swoje umiejętności "miękkie" tak żeby taki kontakt był bardziej
    satysfakcjonujący - choćby różnego rodzaju treningi NLP, umiejętności
    perswazji i przekonywania. Zresztą skoro prowadzisz szkolenia to są
    pewnie dla ciebie rzeczy dosyć oczywiste. Prawie każdego klienta można
    zadowolić jeżeli ma się do niego odpowiednie podejście. Mówisz że
    interesują rozmowy na tematy technologiczne - moim zdaniem bezpośrednia
    rozmowa z klientem często też wiele daje w tych sprawach. W
    rozwiązaniach biznesowych często największe zgrzyty są na płaszczyźnie
    przejścia z poziomu koncepcji na poziom implementacji - problemy w
    rodzaju dlaczego faktura ma mięc w bazie znacznik 2434/07/2007 a nie po
    prostu numer itp.
    Oczywiście w dużych firmach tego typu rzeczy są rozstrzygane na wielu
    poziomach, więc programista kodujący nie musi mieć z nimi styczności -
    czy to dobrze czy źle nie wiem.
    I ostatnia kwestia - programista nie jest zawodem w którym się pracuje
    do emerytury - prawie zawsze w pewnym momencie przechodzi się na
    stanowiska menadżerskie, zakłada własną firmę albo wogóle zmienia
    branżę. Znam kilku niezłych programistów którzy tworzyli swoje produkty
    we wczesnych latach 90 (niektóre są cały czas używane) - wszystkim im
    się świetnie wiedzie, ale żaden z nich nie pisze już kodu. A jeżeli w
    swoim rozwoju zawodowym ma się mieć w przyszłości kontakt z
    kontrahentami i klientami (ogólnie nie techniczymi ludźmi) to chyba
    warto wcześniej uczyć się technik negocjacji, szerokiego kompleksowego
    myślenia i dyskusji. Moim zdaniem zamykanie się tylko w kręgach
    technologicznych (chociaż jest to fascynujące) jest ślepą uliczką.

    Pozdrawiam
    J.K.

  • 14. Data: 2008-01-10 10:55:19
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Moim zdaniem zamykanie się tylko w kręgach technologicznych (chociaż jest to
    > fascynujące) jest ślepą uliczką.

    Nie zgadzam się. Właśnie zrobiłes to, o czym Someone napisała: uznałeś, że
    człowiek z umiejętnościami "miękkimi" stoi na wyższym stopniu rozwoju, niż
    "techniczny". Że manager jest lepszy od programisty. Nie jest lepszy - to różne
    dziedziny wymagające różnych umiejętności.

    Moim zdaniem nie jest to slepa uliczka. Znam wielu ludzi, którzy w latach '80
    pisali gry na Atari 65XE, a teraz piszą oprogramowanie na mikrokontrolery. Znam
    panów, którzy projektowali Odrę 1305 i nadal pracują jako "techniczni". Nie
    zauważyłem, żeby byli gorsi i mniej szczęlliwi. A umiejętności "miękkie" również
    przychodzą z wiekiem.

    Sam również zrezygnowałem z kontaktów z klientem i jestem bardzo zadowolony, że
    dłuię sobie sam w spokoju w swoich zabawkach. Poznałem kilka nowych technologii,
    a życia pewnie zabraknie na poznanie wszystkiego.

    --
    Lukasz

  • 15. Data: 2008-01-10 11:53:43
    Od: grzes <v...@d...ss>

> [...]
    > zarabiać normalnie, bo widać że ludzie bez wysokiej EQ są niestety pogardzani
    > przez tych, którzy mają wysoko rozwinięte umiejętności miękkie.

    warto zmienic kraj, w polsce zawsze ludzie ktorzy nie maja w nazwie
    manager beda pogardzani i gorzej oplacani, co ciekawe menadzerem moze
    zostac kazdy praktycznie debil ktory w zyciu nie zrozumialby prostej
    komendy sql.

    wyjedz, zobaczysz jak zyja inne spoleczenstwa

  • 16. Data: 2008-01-10 12:43:30
    Od: t...@g...com

    On 10 Sty, 12:53, grzes <v...@d...ss> wrote:

> [...]
    > komendy sql.
    >
    > wyjedz, zobaczysz jak zyja inne spoleczenstwa

    według mnie beznadziejna rada, przed problemami nie należy uciekać
    tylko próbować je rozwiązać. A poza tym to jaki ma to związek z
    problemem i co ma rozumienie komend sql do mądrości.

  • 17. Data: 2008-01-10 14:04:07
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]

    > ludźmi o sprawach technicznych, zajmuję się też prowadzeniem szkoleń i to
    > mi się podoba. Lubię pracę z ludźmi w zespole, natomiast nie umiem

    Czyli jesteś "techniczna" z natury i bardzo dobrze. Nie próbuj tego naprawiać,
    trenować asertywności i innych pierdół, dogadywanie się z niektórymi ludźmi to
    jest po prostu orka na ugorze, nie warto tracić zdrowia i nerwów i wiele osób
    powie Ci to samo. Jeśli _naprawdę_ Ci to nie służy, nie daj sobie wmówić, że
    potrzebujesz dodatkowej umiejętności dogadywania się z debilami (i może
    jeszcze szkolenia na ten temat !). Zaproponuj przesunięcie siebie na inne
    stanowisko albo zmień pracę. Ja sobie to tak ułożyłem, że firma sama (w obawie
    o wizerunek) trzyma mnie z dala od klientów :)

    e.

  • 18. Data: 2008-01-10 17:58:23
    Od: " someone" <z...@g...pl>

    mlody <m...@t...null> napisał(a):

    > dokładnie są takie firmy w Polsce gdzie programista *nie* rozmawia z
    > klientem,
    > jestem pewien że jest ich więcej niż 1 :-).... a i jednocześnie jego rola
    > nie musi być
    > ograniczona do klepacza.
    > Może więc zmień pracodawcę ?
    > a może lepiej Ci będzie pracować z klientem wewnetrznym ? to też opcja

    Mógłbyś mi podać nazwy takich firm mających siedzibę w Wawie (może być i na
    maila)? Myślę, że zmienię niedługo pracę gdyż chcę mieć spokój aby się
    rozwijać jak najlepiej technicznie , tak naprawdę jestem młoda - dopiero co
    skończyłam studia, więc wszystko mogę zmienić.

  • 19. Data: 2008-01-10 18:03:14
    Od: "someone" <z...@g...pl>

    Herakles <h...@b...pl> napisał(a):

    > A jak aplikacja będzie tak zbudowana, że steruje się nią faktycznie sqlem, i
    > wszystko będzie do zaprogramowania w bazie?
    > A jak się dogadasz z księgową jak księgować faktury?
    > A jak się dogadasz z kadrową jak wyliczać składki?
    > Wszystkiego właśnie od nich się musisz nauczyć.

    Ok wszystko jest dobrze jeśli jestem w projekcie od początku, ale jeśli ktoś
    mnie rzuca do projektu, do jego utrzymania (w branży
    finansowej/ubezpieczenia/fundusze itp) to ja się po prostu rozsypuję od
    nadmiaru informacji. Ja całe studia poświęciłam na naukę rzeczy technicznych,
    nie znam się na pieniądzach, inwestycjach itp. Jeśli jestem w projekcie od
    początku to jest fajnie bo jest czas aby wszystko ogarnąć i możliwość
    dogadania sie z klientem. Myślę też o jakiejś prostej branży usługowej bo
    teraz za dużo czasu poświęcam rozgryzaniu biznesu a nie rozwojowi technicznemu :(

  • 20. Data: 2008-01-10 18:09:27
    Od: "someone" <z...@g...pl>

    Jakub Kaniewski <j...@c...gmail.com> napisał(a):

> [...]
    > myślenia i dyskusji. Moim zdaniem zamykanie się tylko w kręgach
    > technologicznych (chociaż jest to fascynujące) jest ślepą uliczką.

    Czy ktoś kto ma ujemne EQ, nie umie nad sobą panować, ma irracjonalne lęki
    jest w stanie się czegoś w dziedzinie miękkich umiejętności nauczyć?
    Próbowałam, czytałam, ale zastosowanie tego w praktyce jest jak dla mnie
    niemożliwe.
    Nie życzę nikomu depresji/nerwicy, ale jak ktoś ma to wie co mówię.
    Byłam nieraz u psychiatry i mówił, że dobrze się stało że jestem informatykiem
    bo nie powinnam brać udziału w jakichś ustaleniach itp