PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ?

  • 1. Data: 2003-01-03 08:49:11
    Temat: czy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ?
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@b...pl>

    Żona pytała się dzisiaj w swojej pracy czy zrefundują jej okulary
    korekcyjne. Dostała odpowiedź odmowną.
    Jak to teraz rozegrać?

    Żona pracuje 8-9h przy komputerze, nie ma żadnych przerw. wzrok jej od
    czasu podjęcia pracy popsuł się znacznie. na początku miała wadę około
    -0.5 dioptrii na jednym oku, teraz ma coraz większe problemy z
    przeczytaniem nawet rejestracji samochodów jadących kilka metrów przed
    nami. Ewidentnie jest to wina złych warunków pracy przy komputerze
    (słaby monitor, brak zabezpieczeń, ciasnota i związane z tym patrzenie z
    bliska w monitor).

    Czy pracodawca ma prawo wogole się uchylić od refundacji? Jaką drogą
    załatwić zaświadczenie, że te okulary są niezbędne. Wystarczy samemu
    pójść do przychodni, która przeprowadza badania kontrolne dla tego
    pracodawcy? Czy potrzebne by tam było skierowanie? Może trzeba poprosić
    pracodawce o "zlecenie" na takie badania?

    --
    Janusz 'Kali' Kaliszczak -------- k...@b...pl
    ------------------------- "Nemo ante mortem beatus"

  • 2. Data: 2003-01-03 09:21:39
    Od: "Wojciech Gwiazdowski" <g...@m...pl>

    Użytkownik Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@b...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:av3iu1$brc$...@k...task.gda.pl...

    > Żona pytała się dzisiaj w swojej pracy czy zrefundują jej okulary
    > korekcyjne. Dostała odpowiedź odmowną.
    > Jak to teraz rozegrać?
    [....]
> [...]
    > pracodawcy? Czy potrzebne by tam było skierowanie? Może trzeba poprosić
    > pracodawce o "zlecenie" na takie badania?

    Nie wiem jak to wygląda od strony prawnej (uchylanie się pracodawcy od
    refundacji), ale moim zdaniem najlepszą podstawą domagania się tejże jest
    zapis o wymogu pracy w okularach przy pracy z komputerem. Zapis ten (jako
    zalecenie) powinien się pojawić w zaświadczeniu o zdolności do pracy
    wystawianym przez uprawnionego lekarza w trakcie badań kontrolnych. W mojej
    firmie takie zalecenie traktowane jest jako bezdyskusyjne. Inną sprawą jest
    wysokość kwoty refundacji - każda z firm traktuje to indywidualnie.

    pozdrawiam

    Wojciech Gwiazdowski

  • 3. Data: 2003-01-03 09:30:52
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@b...pl>

    Dnia 2003-01-03 10:21, Użytkownik Wojciech Gwiazdowski napisał:

> [...]
    > firmie takie zalecenie traktowane jest jako bezdyskusyjne. Inną sprawą jest
    > wysokość kwoty refundacji - każda z firm traktuje to indywidualnie.

    No tak, ale badania miala pare miesiecy temu (ponad pol roku) i wtedy
    wada byla jeszcze niewielka. czekac do kolejnych badan kontrolnych?
    Mozna przeprowadzic takie badania w dowolnym czasie?

  • 4. Data: 2003-01-03 09:37:04
    Od: "Katarzyna Sokół" <k...@w...pl>

    witam:)
    Nie odpowiem ci jak to faktycznie wygląda od strony prawnej, jednak miałam
    podobno sytuacje.
    Trochę zaniemogłam na oczy po roku pracy. Poszłam sobie do okulisty
    (zakładowego), okazało się że mam -1,2. W związku z powyższym napisałam
    pismo do szefostwa z prośbą do refundacje zakupu okularów.
    Dostałam odpowiedź negatywną ponieważ: "Taka wada wzroku wymaga noszenie
    okularów bez przerwy a nie tylko w godzinach pracy" (cytat z pamięci)
    Ja dałam sobie spokój z dalszą korespondencja i do chwili obecnej nie wiem
    czy mój (teraz były) pracodawca miał racje. ale wydaje mi się że coś w tym
    jest
    podr.

    --
    Kasik
    GG: 243137

  • 5. Data: 2003-01-03 09:45:01
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@b...pl>

    Dnia 2003-01-03 10:37, Użytkownik Katarzyna Sokół napisał:
> [...]
    > czy mój (teraz były) pracodawca miał racje. ale wydaje mi się że coś w tym

    Wiesz... to jest roznie. U mnie w pracy zrefundowali i to duzo.
    Zapewnili tez wszystkim chetnym zakup okularów ochronnych
    (niekorekcyjnych).

  • 6. Data: 2003-01-03 09:50:51
    Od: "Katarzyna Sokół" <k...@w...pl>

    > Wiesz... to jest roznie. U mnie w pracy zrefundowali i to duzo.
    > Zapewnili tez wszystkim chetnym zakup okularów ochronnych
    > (niekorekcyjnych).

    Wiem że jest różnie. Jednak mój były pracodawca (opisywany w poscie) był jak
    najbardziej w zgodzie chyba z każdym paragrafem KP. Refundowali innym
    okulary, tylko że ich wada nie była duża. Także nie sądzę aby w moim
    przypadku było tutaj jakieś "przeginanie na korzyść pracodawcy przepisów"

  • 7. Data: 2003-01-03 09:55:06
    Od: w...@p...onet.pl

    > No tak, ale badania miala pare miesiecy temu (ponad pol roku) i wtedy
    > wada byla jeszcze niewielka. czekac do kolejnych badan kontrolnych?
    > Mozna przeprowadzic takie badania w dowolnym czasie?

    Witam,
    na początek odpowiedni przepis (paragraf na każdego się znajdzie):

    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r.
    w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w
    monitory ekranowe.

    § 8. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na
    stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w
    zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
    2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok,
    zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych
    przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w
    ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora
    ekranowego.

    PIP stoi na stanowisku, że refundacja powinna dotyczyć kosztów zapisanych
    szkieł, robocizny i standardowych oprawek.

    rozporządzenie MZiOS w sprawie przeprowadzania badań profilaktycznych ...
    stanowi, że badania związane z zagrożeniami występującymi przy obsłudze
    monitorów powinny być przeprowadzane co 4 lata (ale to tylko wskazówki lekarz
    przeprowadzający badanie może ten okres skrócić jeżeli stwierdzi że jest to
    niezbędne itd.)

    Sposób postepowania z pracodawcą, który nie chce refundowac zależy
    od "kontekstu sytuacyjnego" tzn. ja osobiscie bym się kłócił, ale jeżeli ktoś
    ma obawy ... zawsze zostaje PIP.
    Pamiętaj tylko że skierowanie do okulisty wydaje lekarz medycyny pracy w ramach
    profilaktycznej opieki zdrowotnej. Idź do lekarza sprawującego taką opiekę weź
    skierowanie, idź do okulisty, kup okulary, weź fakture wystawioną na pracoawcę,
    pokaż mu przepisy i może cos uzyskassz. Jeżeli nie to do Inspekcji Pracy na
    skargę i albo bedziesz miał te okulary albo nie bedziesz miał pracy.

    Paweł

  • 8. Data: 2003-01-03 12:25:14
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > okulary, tylko że ich wada nie była duża. Także nie sądzę aby w moim
    > przypadku było tutaj jakieś "przeginanie na korzyść pracodawcy przepisów"

    Otóż właśnie taka interpretacja jak twojego opisywanego pracodawcy jest
    całkowicie błędna! Pracodawca ma ci zrefundować okulary _korekcyjne_, jeżeli
    noszenie takich właśnie okularów jest niezbędne przy obsłudze monitora
    ekranowego. I nie ma tu znaczenia, czy masz -0,5, czy -10. Nie musi za to
    kupować okularów _ochronnych_ osobom mającym nienaganny wzrok - to tylko jego
    dobra wola (bonus? ;). Jedynym kryterium rozstrzygającym jest orzeczenie
    lekarskie: "Praca w okularach". Taką pieczątkę wbija ci lekarz medycyny pracy
    po wykonaniu wszystkich badań wstępnych do twojej karty. Lekarz (ani ty) nie
    musi też tłumaczyć się pracodawcy, czy wzrok popsuł ci się już w pracy, czy
    może miesiąc przed jej rozpoczęciem. Jeśli delikwent musi pracować w okularach,
    to pracodawca winien mu je zrefundować: koszt zaleconych szkieł, _najtańszej_
    oprawy oraz wykonania usługi. Wszystko, co piszę, przytaczam za ekspertem z
    departamentu warunków pracy MPiPS oraz za panią "poradniczką" z PIP.
    Zgadzam się natomiast, że rzeczywistość wygląda różnie...
    Pozdro
    Ste

  • 9. Data: 2003-01-03 12:39:07
    Od: "Katarzyna Sokół" <k...@w...pl>

    No tak, ale w moim przypadku lekarz medycyny pracy orzekł wadę wzroku,
    jednak stwierdził że okulary są mi potrzebne do chodzenia a nie tylko do
    pracy.

    Ta sparwa jest już nie aktualne, jednak na przyszłość chciałabym wiedzieć. Z
    tego co piszesz pracodawca miał obowiązek zrefundować mi zakup okularów,
    jednak lekarz med. pracy napisał w opini co innego: nie do pracy a do
    chodzenia.

  • 10. Data: 2003-01-03 12:53:06
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@b...pl>

    Dnia 2003-01-03 13:25, Użytkownik b...@p...onet.pl napisał:
    > Zgadzam się natomiast, że rzeczywistość wygląda różnie...

    No wlasnie. Mam nadzieje, ze Zonie sie uda to pozytywnie zalatwic.

    Mozna zrobic w ten sposob, ze pojdzie sie do zwyklego okulisty, ten
    porzebada, wypisze recepte (bedzie tez opis wady wzroku i ew. innych
    objawow) i na tej podstawie ubiegac sie u "firmoego" lekarza
    odpowiedniego orzeczenia?