PracaGrupypl.praca.dyskusjeczy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ? › Re: czy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ?
    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: czy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ?
    Date: 3 Jan 2003 10:55:06 +0100

    > No tak, ale badania miala pare miesiecy temu (ponad pol roku) i wtedy
    > wada byla jeszcze niewielka. czekac do kolejnych badan kontrolnych?
    > Mozna przeprowadzic takie badania w dowolnym czasie?

    Witam,
    na początek odpowiedni przepis (paragraf na każdego się znajdzie):

    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r.
    w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w
    monitory ekranowe.

    § 8. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na
    stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w
    zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
    2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok,
    zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych
    przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w
    ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora
    ekranowego.

    PIP stoi na stanowisku, że refundacja powinna dotyczyć kosztów zapisanych
    szkieł, robocizny i standardowych oprawek.

    rozporządzenie MZiOS w sprawie przeprowadzania badań profilaktycznych ...
    stanowi, że badania związane z zagrożeniami występującymi przy obsłudze
    monitorów powinny być przeprowadzane co 4 lata (ale to tylko wskazówki lekarz
    przeprowadzający badanie może ten okres skrócić jeżeli stwierdzi że jest to
    niezbędne itd.)

    Sposób postepowania z pracodawcą, który nie chce refundowac zależy
    od "kontekstu sytuacyjnego" tzn. ja osobiscie bym się kłócił, ale jeżeli ktoś
    ma obawy ... zawsze zostaje PIP.
    Pamiętaj tylko że skierowanie do okulisty wydaje lekarz medycyny pracy w ramach
    profilaktycznej opieki zdrowotnej. Idź do lekarza sprawującego taką opiekę weź
    skierowanie, idź do okulisty, kup okulary, weź fakture wystawioną na pracoawcę,
    pokaż mu przepisy i może cos uzyskassz. Jeżeli nie to do Inspekcji Pracy na
    skargę i albo bedziesz miał te okulary albo nie bedziesz miał pracy.

    Paweł