PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace vs. umowa zlecenie

  • 1. Data: 2003-12-15 19:50:30
    Temat: Umowa o prace vs. umowa zlecenie
    Od: "Rukipe" <r...@w...pl>

    Witam!
    Chciałem się zapytać jakie są różnice pomiędzy dwoma umowami (umowa o prace
    na czas nieokreślony i umowa zlecenie). Chodzi mi tu głównie jakie różnice
    są dla mnie (ZUS'y itp.), co jest bardziej korzystne?. Na co uważać przy
    podpisywaniu tych umów?
    Proszę o wszelkie porady ...
    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2003-12-15 21:44:11
    Temat: Re: Umowa o prace vs. umowa zlecenie
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 15 Dec 2003 20:50:30 +0100, "Rukipe" <r...@w...pl>
    zakodował:

> [...]
    >są dla mnie (ZUS'y itp.), co jest bardziej korzystne?. Na co uważać przy

    Podstawowa różnica, to KP - przy umowie o pracę obowiązuje, przy
    zleceniu nie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-12-15 21:45:20
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    po pierwsze - przeszukaj archiwum (pisałem już trochę o tym nie tak dawno),
    wejdź na dowolna stronę poświęconą pracy.
    A w skrócie:
    umowa o pracę = umowa na mocy KP
    umowa zlecenie i umowa o dzieło = umowa na mocy KC (czyli nie obowiązują
    prawa pracownicze typu urlop czy chorobowe)
    W ramach umowy o prace umawiasz się z pracodawcą na czas wykonywania pracy -
    8 godzin dziennie pełen, 4 godziny dziennie pół etatu w przeliczeniu na
    40/20 godzin tygodniowo. Odsyłam do KP po szczegóły.
    W ramach umowy o dzieło i umowy-zlecenia w zasadzie czas pracy słabo cię
    obowiązuje, dużo ważniejsze są efekty pracy.
    co do rozliczenia z fiskusem - korzystniejsze są umowy cywilne niż umowy
    wynikające z KP. Przy umowie o pracę płacisz ty z pracodawcą około drugie
    tyle co dostajesz na rękę. W przypadku UZ lub UoD płacisz wraz z pracodawcą
    dużo mniej, masz więcej w kieszeni.

    pozdr
    gromax

  • 4. Data: 2003-12-15 22:09:11
    Od: "Kuba-RPM" <K...@C...waw.pl>

> [...]
    > na czas nieokreślony i umowa zlecenie). Chodzi mi tu głównie jakie różnice
    > są dla mnie (ZUS'y itp.), co jest bardziej korzystne?.

    jesli sie uczysz i pracujesz na UZ to sie placi sie za Ciebie ZUSu.

  • 5. Data: 2003-12-16 09:42:16
    Od: w...@p...onet.pl

    > umowa zlecenie i umowa o dzieło = umowa na mocy KC (czyli nie obowiązują
    > prawa pracownicze typu urlop czy chorobowe)

    par. któryś tam przykładowej umowy - Przyjmujący zlecenie może każdego roku
    obowiązywania umowy, za uprzednim 7 dniowym poinformowaniem dającego zlecenie,
    powstrzymać się od świadczenia usług na rzecz dającego zlecenie przez okres 26
    dni. Okres ten może być dowolnie dzielony przez przyjmującego zlecenie. Za
    okres powstrzymywania się od śwdczenia usług w trybie oktreślonym powyżej
    przyjmujący zlecenie jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w wysokości
    100 zł dziennie, za każdy dzień.

    Przyjmujący zlecenie może każdego roku obowiązywania umowy, powstrzymać się od
    świadczenia usług na rzecz dającego zlecenie przez okres 33 dni. Warunkiem
    skorzystania z uprawnienia określonego w niniejszym ustępie jest przedstawienie
    odpowiedniego, uznanego przez strony umowy zaświadczenia lekarskiego. Za okres
    powstrzymywania się od świadczenia usług w trybie oktreślonym powyżej
    przyjmujący zlecenie jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w wysokości
    100 zł dziennie, za każdy dzień.

    Oczywiście trzeba by to dopracować, ale można ? No można - Art. 353(1) kc.

    > W ramach umowy o dzieło i umowy-zlecenia w zasadzie czas pracy słabo cię
    > obowiązuje, dużo ważniejsze są efekty pracy.

    no chyba nie przy zleceniu ?

    Wyznaczenmie dni i godzin świadczenia nie jest cecha charaktrystyczną tylko
    umowy o pracę. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby postanowienia określające dni,
    godziny znalazły się w zleceniu.

    Paweł

  • 6. Data: 2003-12-16 18:52:42
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > par. któryś tam przykładowej umowy - Przyjmujący zlecenie może każdego
    roku
    // ciach //
    > Oczywiście trzeba by to dopracować, ale można ? No można - Art. 353(1) kc.
    oczywiście. w końcu na tym polega zawieranie umów wg. kodeksu cywilnego -
    możesz zawrzeć w nichy CO CHCESZ. natomiast przy umowie o pracę obowiązuje
    KP, w którym są pełne wytyczne co do postępowania zarówno pracodawcy jak i
    pracownika. na umowie masz KODEKSOWE I NIEZBYWALNE prawo do urlopu, na
    przykładzie fragmentu treści umowy który przytoczyłeś widac że zostało to
    WYNEGOCJOWANE ze zlecającym, zaś nie jest OBLIGATORYJNE.

    specjalnie podkreśliłem odpowiednie słowa, żeby odróżnić to co w ramach
    jednych bądź drugich uzgodnień jest narzucone, a co jest efektem
    indywidualnych ustaleń

    zresztą trochę OT - jeżeli chcesz mieć więcej "w ręku" niż przez umowę o
    pracę to najlepiej jest prowadzić DG. Wtedy dodatkowo masz sój sprzęt, swoje
    koszta...

> [...]
    tylko
    > umowy o pracę. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby postanowienia określające
    masz rację tak samo jak i ja. mi sie nie chce precyzować, jest w archiwum i
    pisałem o tym. i oczywiście masz rację że można się umówić na wszystko, pod
    warunkiem że obydwie strony tego chcą i nie jest to niezgodne z
    obowiązującym prawem

    > Paweł

    gromax

  • 7. Data: 2003-12-17 11:20:41
    Od: w...@p...onet.pl

    > oczywiście. w końcu na tym polega zawieranie umów wg. kodeksu cywilnego -
    > możesz zawrzeć w nichy CO CHCESZ.

    bez przesady.

    > natomiast przy umowie o pracę obowiązuje
    > KP, w którym są pełne wytyczne co do postępowania zarówno pracodawcy jak i
    > pracownika.

    art. 300 kp się kłania.

    > na umowie masz KODEKSOWE I NIEZBYWALNE prawo do urlopu, na
    > przykładzie fragmentu treści umowy który przytoczyłeś widac że zostało to
    > WYNEGOCJOWANE ze zlecającym, zaś nie jest OBLIGATORYJNE.

    efekt ten sam.

    > masz rację tak samo jak i ja. mi sie nie chce precyzować,
    > jest w archiwum i
    > pisałem o tym.

    nie musisz precyzować, nie muszę szukać w archiwum są to wszystko rzeczy
    oczywiste.

    Paweł

  • 8. Data: 2003-12-17 22:07:59
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    umów wg. kodeksu cywilnego -

    > bez przesady.
    jeżeli zleceniodawca i zleceniobiorca uzgadniają jakieś zasady, to co wpiszą
    do umowy jest obowiązujące. I mogą wpisać do niej wszystko pod warunkiem że
    nie jest niezgodne z prawem. i w tym przypadku przyznaję ci rację, że bez
    przesady.
    nie uważasz że jeżeli czegoś nie ma w umowie cywilno-prawnej to oznacza to
    nic innego jak brak obligatyryjności do wywiązania się z tego czegoś? można
    wtedy jedynie domniemywać. A jak są domniemania, to dwie strony mogą się
    bardzo różnić w domysłach ..

    > efekt ten sam.
    niezupełnie. jak nie ma zapisu w umowie, jak to cytowałeś, "26 dni do
    płatnego po 100 zł dnia bez wykonywania pracy" (cytuję z pamięci) to w razie
    potrzeby masz się jak kłócić w sądzie .... w każdym bądź razie życze
    powodzenia

    > nie musisz precyzować, nie muszę szukać w archiwum są to wszystko rzeczy
    > oczywiste.

    oczywiste jest to, że jak niema porozumienia i musisz się procesować o
    swoje, to bez dokładnej umowy masz wielkie g... KP reguluje wiele z
    przywilejów pracowniczych i w przypadku umowy na mocy KP masz wszelkie prawa
    wynikające z CAŁEGO kodeksu, a nie tylko z punktów wynegocjowanych i
    zapisanych w umowie.
    Oczywiście zgodzę się, że najlepiej jak strony potrafiają się ułożyć bez
    pomocy sądów. Ale niestety życie nie jest różowe

    > Paweł

    gromax

    łano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl