PracaGrupypl.praca.dyskusje › Problem z wynagrodzeniem

  • 1. Data: 2003-10-28 13:24:45
    Temat: Problem z wynagrodzeniem
    Od: "Ida" <d...@w...pl>

    We wrześniu br. złożyłam wypowiedzenie w firmie ze skutecznością na 4
    października.

    Właściciel firmy zatrudniał mnie również w innej swojej firmie na podstawie
    comiesięcznej umowy zlecenie.

    Do dnia dzisiejszego nie dostałam świadectwa pracy ani nie zostało mi
    wypłacone wrześniowe wynagrodzenie (z żadnej z umów), natomiast zostały mi
    przesłane pocztą wrześniowe ZUS RMUA z obu umów.

    Szczerze mówiąc składając wypowiedzenie liczyłam się z faktem, żepieniądze z
    umowy zlecenie najprawdopodobniej nie zostanie mi wypłacone, ale :

    1) Czy fakt wystawienia przez pracodawcę ZUS RMUA z umowy zlecenie może
    być postawą, iż pracodawca uznał wykonaną przez mnie pracę i powinien mi za
    nią zapłacić.

    2) W jaki sposób mogę domagać się wypłaty należnego mi wynagrodzenia

    - z umowy o prace

    - z umowy zlecenie.

    3) W razie nie wypłaty wynagrodzenia w jaki sposób mogę zapobiec
    zapłaceniu przeze mnie podatku od pieniędzy, których nigdy nie dostałam ?

    Będę wdzięczna za wszelkie porady !!!

    Ida

  • 2. Data: 2003-10-28 14:26:09
    Temat: Re: Problem z wynagrodzeniem
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    Obawiam sie ze nie latwo bedzie Ci rozwiazac ten problem samodzielnie.To
    dlatego, ze wszystko zalezy od widzimisie ( i uczciwosci twojego bylego
    szefa)
    Ja na twoim miejscu zwrocilbym sie do szefa osobisc z zapytaniem co sie
    stalo. moze to tylko przypadek ( w koncu dokumenty ZUSU doszly)

    Jesli to nie przypadek to masz do wyboru:
    -Prywatna firme windykacyjna - niestety trzeba placic (prowizja od
    sciagnietej kwot najczesciej)
    - Panstwowa Inspekcje Pracy - mandat - nie trzeba placic, dzialaja w miare
    szybko - skutkuje mandatem dla pracodawcy i nakazem wyplacenia
    wynagrodzenia.
    - Sad Pracy - w ostatecznosci, niestety moze potrwac

    To ze dostalas potwierdzenie wplat do ZUSu to dla ciebie duzy atut.
    Co do swiadectwa pracy to o ile dobrze pamietam jest siede dni na jego
    wydanie. Pracownik nie ma obowiazku o nie prosic, jego wystawienie to
    obowiazek pracodawcy. jesli poprosisz i nadal nie dostajesz to znow zostaje
    tylko Panstwowa Inspekcja Pracy. I drugi mamdat dla pracodawcy za uchylanie
    sie od obowiazkow.

    Dzialaj szybko. Im wczesniej zaczniesz... tym szybciej skonczysz, ale
    najpierw zadzwon/ idz spytac o co chodzi. {Tylko nie daj sobie zamydlic oczu
    tekstami ze juz za trzy tygodnie pieniazki beda)

  • 3. Data: 2003-10-28 16:10:26
    Od: "Ida" <d...@w...pl>

    Dzieki za informacje.
    Niestety z pracodawcą juz się kontaktowałam i napisał mi maila, że ponieważ
    odeszłam sobie z dnia na dzien bez uprzedzenia (tzn. z 2 tygodniowym okresem
    wypowiedzenia :)), to on nie czuje sie w obowiązku mi zapłacić. No i mam to
    na piśmie:)
    Potwierdzenie wplat do ZUSu przez pomylke i niedopatrzenie napisała
    księgowa, a on przez pomylke to podpisał.
    Szkoda ze tak przez pomylke nie podpisal przelewów...
    Świadectwo pracy ponoć wyśle.
    Od jutra zaczynam walczyc o swoje.

  • 4. Data: 2003-10-28 16:29:44
    Od: "asia" <a...@p...onet.pl>

    > Do dnia dzisiejszego nie dostałam świadectwa pracy ani nie zostało mi
    > wypłacone wrześniowe wynagrodzenie (z żadnej z umów), natomiast zostały mi
    > przesłane pocztą wrześniowe ZUS RMUA z obu umów.

    ZUS RMUA jest akurat najmniej ważny. Jest tylko informacją dla pracownika
    jakie kwoty składek zostały przelane (lub powinny być) na poszczególne
    ubezpieczenia co nie znaczy, że w takich właśnie wysokościach odprowadzone
    zostały do ZUS. Często inne kwoty znajdują sie na ZUS RMUA a inne na
    raportach przekazywanych do ZUS. Najważniejsze jest świadectwo pracy.

> [...]
    może
    > być postawą, iż pracodawca uznał wykonaną przez mnie pracę i powinien mi

    Proponowałabym wypełnić tzw. 'zapytanie ubezpieczonego' i sprawdzic czy
    pracodawca w ogóle zgłosił do ubezpieczenia i czy składał comiesięczne
    raporty rozliczeniowe za pracownika. Kontrola może żądać albo przypisać z
    urzędu składki tylko na podstawie zgłoszenia do ubezpieczenia lub świadectwa
    pracy.

    > Będę wdzięczna za wszelkie porady !!!
    Starałam sie jak mogłam ;)

  • 5. Data: 2003-10-28 19:16:19
    Od: "M.T." <s...@o...pl>

    "Ida" <d...@w...pl> wrote in message
> [...]

    > 3) W razie nie wypłaty wynagrodzenia w jaki sposób mogę zapobiec
    > zapłaceniu przeze mnie podatku od pieniędzy, których nigdy nie dostałam ?

    Witam!
    Pracodawca musi Tobie wypłacic wynagrodzenie, zarowno z tytułu umowy o
    prace, jak i zlecenia.
    Jezeli tego nie zrobi to o swoje prawa mozesz walczyc w sadzie pracy (z
    tytulu umowy o prace) oraz z powodztwa cywilnego (z tytulu umowy zlecenia).
    Wyplacenie wynagrodzenie jest zawsze w jakis sposob udokumentowane; albo
    jest to podpisanie odbioru w przypadku wyplaty gotowki, albo w przypadku
    przelewu na ror odpowiednie wyciagi operacji przeprowadzanych na koncie.
    Zatem sama nie masz obowiazku odprowadzac podatku, gdyz jestes w stanie
    udowodnic, ze nie otrzymalas przychodu.
    pozdr. M.T.

  • 6. Data: 2003-10-28 19:21:28
    Od: "M.T." <s...@o...pl>

    dodam tylko, ze najpierw najlepiej udac sie do panstwowej inspekcji pracy
    (jak juz wspomnial Kamil). jezeli to nie pomoze, nie wahaj sie zakladac
    sprawy w sadzie pracy, poniewaz Ty nie poniesiesz zadnych kosztow, a mozesz
    wiele zyskac (chociazby satysfakcje z udup..nia chamskiego szefa) :)
    pozdr. M.T.

  • 7. Data: 2003-10-28 21:12:26
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    jak juz dostaniesz swiadectwo pracy - niestety podejrzewam ze po interwencji
    PIP, zo zwroc uwage czy spelnia wymogi prawne tzn sa w nim wymagane prawem
    informacje albo czy nie ma w nim radosnej tworczosci szefa (np "nie lubilem
    tej pani"). jesli cos sie nie bedzie zgadzalo, to popros o poprawke (ma na
    jej wydanie siedem dni od otrzymania takiej prosby) - jesli jej nie
    dostaniesz znow idz do PIP, moze bedzie okazja na trzeci mandat dla tego
    typa.

    A jesli zdarzy ci sie ze brak swiadectwa pracy uniemozliwi Ci podjecie nowej
    oferty pracy, nie omieszkaj zalozyc mu w sadzie pracy sprawy o odzkodowanie
    z tytulu utraconej mozliwosci zarobkowania...
    Naganne postawy pracodawcow trzeba tepic...