PracaGrupypl.praca.dyskusje › Premia uznaniowa

  • 1. Data: 2005-03-25 09:01:42
    Temat: Premia uznaniowa
    Od: "K." <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Mam prośbę o potwierdzenie lub rozwianie moich wątpliwości.

    Sytuacja jest następująca: pracodawca w regulaminie wynagradzania wskazuje,
    iż jedną z form wynagrodzenia jest premia uznaniowa. Premia udzielana jest za
    osiągnięcia dokonane w danym roku kalendarzowym. Premia jest obliczana na
    podstawie sztywnych kryteriów ustalanych z pracodawcą na początku danego roku
    kalendarzowego (zarządzanie przez cele - MBO). Jednocześnie jest mowa, że
    ocenie powinni być poddani wszyscy pracownicy którzy w danym roku
    przepracowali min 6 miesięcy i byli zatrudnieni na dzień 31/12/2004
    Pracownik składa wypowiedzenie za porozumieniem stron kończąc stosunek pracy
    z dniem 31/12/2004.
    Ocena pracowników jest dokonywana już w 2005 roku i pracownik nie zostaje
    oceniony i tym samym nie jest mu wypłacona premia.
    Tutaj moje pytanie - czy fakt, że w regulaminie wynagrdzania jest mowa o
    premii uznaniowej wskazuje jednoznacznie na taki charakter premii?? Moim
    zdaniem sposób w jaki następuje przyznanie premii tzn. ustalenie celów na
    początku roku, wpisanie tych celów do arkusza kalkulacyjnego z
    przyporządkowaniem odowiedniej wagi, jasne reguły dotyczące oceniania
    wykonania tych celów tzn. w każdym przypadku można ocenić w jakim % cel
    został wykonany. Procent wykonania celów warunkuje wysokość premii tzn.
    arkusz po wpisaniu danych wskazuje na procentowy udział premii w
    wynagrodzeniu rocznym - sposób ten wskazuje moim zdaniem, że premia nie ma
    charakteru uznaniowego, bowiem:
    1. Każdy kto przepracował w danym roku 6 miesięcy i był zatrudniony na
    31/12/2004 powinien zostać poddany ocenie
    2. Poddanie ocenie wiąże się ze skorzystaniem z arkusza kalkulacyjnego

    Czy zatem pracownik powinien dostać premię?

  • 2. Data: 2005-03-25 09:20:18
    Temat: Re: Premia uznaniowa
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 25 Mar 2005 09:01:42 +0000 (UTC), K.
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał:

    > Czy zatem pracownik powinien dostać premię?

    Nie.
    Zalatwia to slowko "uznaniowa"

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 3. Data: 2005-03-25 10:04:12
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Nie.
    > Zalatwia to slowko "uznaniowa"

    Nie do końca - jest parę precedensów, a mianowicie, jeżeli pracownik potrafi
    udowodnić, że słowo "uznaniowa" jest tylko słowem "pro forma" znaczy się
    mimo takiego zapisu, premie są wypłacone zwyczajowo wg ściśle określonych
    zasad, to ma szansę na wygranie sprawy przed sądem - w szczególności w
    przypadku, kiedy pozostali pracownicy dostali ową "uznaniową" premię według
    tych zwyczajowych zasad - ale fakt, sprawa jest śliska i dość trudna do
    wygrania ale nie jest to niemożliwe.

    Mi udało sie wygrać dokładnie taką sprawę w sądzie występując jako
    pełnomocnik małżonki - zażądałem dostarczenia przez pracodawcę jako dowodów
    List Płac za ostatnie 6 miesięcy celem spawdzenia czy faktycznie tak jest.

    Po tym, żądaniu Pracodawca wyraził zgodę na zawarcie Ugody i małżonka
    dostała należną premię "uznaniową" - zrezygnowałem tylko z odsetek i
    Pracodawca przystał na te warunki.

    Spróbować zawsze warto, ale jeżeli przegrasz to zapłacisz koszty sądowe i
    koszty zastępstwa procesowego (ca. 1500 PLN w zalezności od wysokości
    roszczenia)

    --------------------

    Kot pozdrawia

    gg 2778755
    Tlen - w...@t...pl

    ------------------------

  • 4. Data: 2005-03-25 11:24:58
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "K." <k...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Czy zatem pracownik powinien dostać premię?

    A w opraciu o jaki tytul wyplata mialaby byc dokonana? Z bylym pracodawca
    nie laczy cie juz umowa o prace.

    To czy uznaniowa czy nieuznaniowa przestaje byc istotne. Jakbys mial dostac
    te pieniadze to w drodze korekty ostatniej wyplaty. Z cala jazda korygowania
    sterty deklaracji (prawdopodobnie wszystkich osob, ktorym nalezy sie
    premia).

    sz.

  • 5. Data: 2005-03-25 13:43:41
    Od: "R." <k...@W...gazeta.pl>

    krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl> napisał(a):

    > Nie.
    > Zalatwia to slowko "uznaniowa"

    Moim zdaniem słowo uznaniowa zostało użyte w regulaminie wynagradzania
    właśnie w tym celu, aby wprowadzić zamieszanie co do faktycznego charakteru
    tej premii. Bo czy premią uznaniową można uznać premię, której wypłata jest
    uzależniona od spełnienia ściśle ustalonych celów do wykonania, których ocena
    realizacji nie jest uznaniowa. Jednocześnie większość celów jest taka sama
    dla pracowników na tych samych stanowiskach i tym samym sposób ich oceny
    powinien być taki sam (dla jasności cel można zrealizować albo nie, nie ma
    pośrednich możliwości stwarzających możliwość uznania realizacji celu).

  • 6. Data: 2005-03-25 15:16:45
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d20k1m$a7l$1@inews.gazeta.pl K.
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> pisze:

    > Ocena pracowników jest dokonywana już w 2005 roku i pracownik nie zostaje
    > oceniony i tym samym nie jest mu wypłacona premia.
    To, że ocena jest dokonywana w 2005 roku jest nieistotne. Oceniany jest
    okres kiedy pracownik był zatrudniony.
    IMO pracownik (obecnie były) powinien zostać oceniony na zasadach regulaminu
    wynagradzania, któremu podlegał pracując, gdyż być może nie otrzymał części
    należnego mu wynagrodzenia (uwaga na czas przedawnienia roszczeń tego typu).
    Osobiście w tej sytuacji wystąpiłbym o to na piśmie do byłego pracodawcy.
    Druga sprawa to słowo "uznaniowa". W podanym kontekście świadczy o sprytnym,
    czy może raczej - cwanym, pozostawianiu sobie przez pracodawcę furtki do
    manipulacji.
    Jeśli sprawy nie da się załatwić ugodowo to pozostaje sąd, ale to nie będzie
    raczej łatwa sprawa. Czy sporna kwota jest warta ryzyka w przypadku
    przegranej?

    Jotte

  • 7. Data: 2005-03-25 15:58:12
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    >(uwaga na czas przedawnienia roszczeń tego typu).

    Spokojnie - roszczenia Pracownika w stosunku di oracodawcy związane ze
    stosunkiem pracy przedawniają sie po 3 latach, za to odwrotnie (jeżeli to
    Pracodawca czegoś od ciebie chce to okres ten wynosi ytylko rok)

    --------------------

    Kot pozdrawia

    gg 2778755
    Tlen - w...@t...pl

    ------------------------

  • 8. Data: 2005-03-25 16:01:27
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 25 Mar 2005 11:04:12 +0100, Wielki Kot <w...@a...pl>
    napisał:

> [...]
    > według
    > tych zwyczajowych zasad - ale fakt, sprawa jest śliska i dość trudna do

    Zalezy od tego, jak zapisana jest w regulaminie wynagrodzen (i czy taki
    istnieje).
    Jesli wyplacana jest wylacznie zwyczajowo i w oparciu o stale
    niemodyfikowane na biezaco ;)zasady prowizyjne bedace jedynym dokumentem z
    nia zwiazanym, to moze sie czasem udac tak, jak Ty piszesz.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 9. Data: 2005-03-26 19:08:35
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 25 Mar 2005 12:24:58 +0100, "szomiz"
    <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> wrote:

    >A w opraciu o jaki tytul wyplata mialaby byc dokonana? Z bylym pracodawca
    >nie laczy cie juz umowa o prace.
    Sugerujesz ze wyplacanie premii po zakonczonym miesiacu powoduje ze za
    ostatni miesiac pracy pracownik nie moze dostac premii?

    WAM
    --
    NadMorskie forum dla szczurów lądowych ;)
    www.NadMorze.pl -> Forum

  • 10. Data: 2005-03-26 19:41:47
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisał w wiadomości

    > Sugerujesz ze wyplacanie premii po zakonczonym miesiacu powoduje ze za
    > ostatni miesiac pracy pracownik nie moze dostac premii?

    Pracownik - moze. Ale on juz nie jest pracownikiem. Sugeruje ze w tej
    sytuacji nie ma tytulu prawnego do dokonania wyplaty.

    sz.