PracaGrupypl.praca.dyskusjePracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ? › Re: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?
    Date: Wed, 05 Jul 2006 21:27:32 +1200
    From: Immona <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?

    Laris wrote:
    > Chcialbym rozpoczac dyskusje na temat niskich zarobkow i slabo
    > wykwalifikowanych pracownikow.
    >
    > Czytam rozne fora i dyskusje na temat pracy w Polsce, szczegolnie tej do
    > ktorych nie trzeba wyzszych kwalifikacji i takie nasuwa mi sie pytanie. Czy
    > w Polsce pracownik fizyczny, malo wykwalifikowany ma prawo do godnego* zycia
    > ? Czesto slysze opinie, ze trzeba sie ksztalcic, zwiekszac swoje
    > kwalifikacje, ze jak sie chce to mozna. Rozumiem to, ale...wlasnie ale. Czy
    > zeby normalnie w Polsce zyc, to trzeba miec dyplom? Czy to oznacza, ze tylko
> [...]

    Mieszasz "prawo do" z rynkiem. Tak samo mozna powiedziec, ze dzieci w
    Afryce maja prawo do nie glodowania. "Prawo" oznacza w tym kontekscie
    tak naprawde zyczenie, zeby zaistniala sytuacja, ktorą (owszem,
    slusznie) uznajemy za pożądaną. Tyle, ze nazwanie tego prawem, a nie
    pragnieniem nic nie zmienia, bo nie stwarza w jakis cudowny sposob
    mozliwosci wyegzekwowania tego.

    W Polsce mamy taka sytuacje, ze mamy niska wydajnosc pracy z powodu -
    jak ktos na grupie juz w tym watku chyba wspomnial - zapoznienia
    technologicznego i braku kapitalu. Prace fizyczne naleza do kategorii
    takich, ktorych wydajnosc w bardzo duzym stopniu zalezy od tych rzeczy -
    porownaj czlowieka, lopate i row do wykopania z czlowiekiem, koparka i
    tym samym rowem do wykopania. W warunkach niedoinwestowania nawet
    pracowitemu czlowiekowi trudno bedzie praca fizyczna wypracowac zysk,
    ktory by pozwalal na dobra pensje.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl