PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?

  • 1. Data: 2006-07-02 19:59:07
    Temat: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?
    Od: "Laris" <o...@p...onet.pl>

    Chcialbym rozpoczac dyskusje na temat niskich zarobkow i slabo
    wykwalifikowanych pracownikow.

    Czytam rozne fora i dyskusje na temat pracy w Polsce, szczegolnie tej do
    ktorych nie trzeba wyzszych kwalifikacji i takie nasuwa mi sie pytanie. Czy
    w Polsce pracownik fizyczny, malo wykwalifikowany ma prawo do godnego* zycia
    ? Czesto slysze opinie, ze trzeba sie ksztalcic, zwiekszac swoje
    kwalifikacje, ze jak sie chce to mozna. Rozumiem to, ale...wlasnie ale. Czy
    zeby normalnie w Polsce zyc, to trzeba miec dyplom? Czy to oznacza, ze tylko
    dyrektorzy, specjalisci, kierownicy maja prawo do normalnej egzystencji?
    Idac dalej takim tokiem rozumowania, to w Polsce beda tylko dyrektorzy,
    specjalisci i inni fachowcy. A kto bedzie piekl chleb, szyl buty, sprzatal i
    wykonywal szereg innych prostych zawodow? Czy nie dojdzie do takiej
    paradoksalnej sytuacji, ze w koncu takie prace beda wykonywali ludzie coraz
    bardziej wykwalifikowani i na tym sie kolo zamknie?

    Druga sprawa, to fakt ze nie kazdy moze byc specjalicta, dobrym
    wykwalifikowanym pracownikiem. Moze sie na to skladac szereg czynnikow. Brak
    predyspozycji, brak srodkow na nauke itp. Czy nalezy potepiac takich ludzi,
    ktorzy wyjezdzaja np. do UK tam szukajac pracy? Czesto slyszy sie, ze tam to
    bedzie sie mylo gary, sprzatalo itp. ale przeciez taka sama prace ktos tez
    musi wykonywac w Posce. Zasadnicza roznica jest taka, ze tam zwykly robotnik
    za najnizsza pensje bedzie zyl godnie, a u nas umrze z glodu/dostanie
    eksmisje.

    A wiec jaka jest najlepsza recepta dla zwyklego pracownika zeby normalnie
    zyc? Jednak ciagle doksztalcanie i w efekcie brak pracownikow fizycznych czy
    tez moze ucieczka z kraju? Kto bedzie wykonywal proste prace? Jak grupa
    widzi ten problem?

    * godne zycie - (moja definicja) Normalnie jesc, ubierac sie, mieszkac,
    wychowywac dzieci i raz na rok wyjechac na jakis urlop.

    pozdrawiam
    Laris

  • 2. Data: 2006-07-02 20:55:29
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e898id$o95$1@news.onet.pl Laris <o...@p...onet.pl>
    pisze:

    > Chcialbym rozpoczac dyskusje na temat niskich zarobkow i slabo
    > wykwalifikowanych pracownikow.
    Proszę bardzo.

    > Czytam rozne fora i dyskusje na temat pracy w Polsce, szczegolnie tej do
    > ktorych nie trzeba wyzszych kwalifikacji
    Możesz podrzucić jakieś linki do tych forów?

    > i takie nasuwa mi sie pytanie.
    > Czy w Polsce pracownik fizyczny, malo wykwalifikowany ma prawo do
    > godnego* zycia ?
    Każdy ma prawo do godnego życia.
    Twoja definicja godnego życia jest zbyt ogólnikowa
    Wychowywać ile dzieci - dwoje czy ośmioro?
    Wyjechać na urlop gdzie - do Dźwirzyna pod namiot czy na Dżerbę do hotelu?
    Z ósemką dzieci?
    Normalnie mieszkać to np. ile mkw na osobę?
    Itp., itd.

    > Czy nalezy potepiac takich ludzi, ktorzy wyjezdzaja np. do
    > UK tam szukajac pracy?
    A skąd! Ich życie, ich sprawa.

    > Czesto slyszy sie, ze tam to bedzie sie mylo
    > gary, sprzatalo itp. ale przeciez taka sama prace ktos tez musi
    > wykonywac w Posce.
    No, do nas też ktoś przyjedzie... ;))

    > Zasadnicza roznica jest taka, ze tam zwykly robotnik za najnizsza pensje
    > bedzie zyl godnie, a u nas umrze z glodu/dostanie eksmisje.
    Godnie? Nawet jak będzie miał ośmioro dzieci i żonę niezdolną do pracy?
    Myślę, że pomijasz kwestię proporcji, ale zostawmy to na razie.
    Zapytam - czemu Cię to dziwi? Porównujesz kraje normalne (w miarę) z
    porąbanym, a do normalności zmierzający gęstym zygzakiem.

    Jotte

  • 3. Data: 2006-07-02 21:34:09
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    > No, do nas też ktoś przyjedzie... ;))

    kto? myslisz ze chinczyk, zarabiacy teraz ok 100 USD na miesiac (srednia placa)
    pojedzie do Polski zarabiac 250 USD? Bo jezeli ma wyskoczyc z kontenera to co
    dla niego za roznica czy ma pracowac w Polsce czy Niemczech procz tej ze w tym
    drugim kraju zarobi 10x tyle?

  • 4. Data: 2006-07-02 21:39:57
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

    > No, do nas też ktoś przyjedzie... ;))
    Kto do nas przyjedzie ?
    Tomek

  • 5. Data: 2006-07-02 21:43:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e89e4k$ht2$1@news.dialog.net.pl the_foe
    <t...@W...pl> pisze:

    > kto? myslisz ze chinczyk
    Kto to jest chinczyk?
    Aaa, rozumiem, chyba - Chińczyk! No nie wiem, może przyjedzie, przyuczy się
    i będzie uczył Polaków polskiej ortografii.
    A jak przejść się po bazarach to wygląda, że część z tych co mogą
    przyjechać, to już jest.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-07-02 21:46:35
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:2f9b.00000189.44a83d2d@newsgate.onet.pl Tomek
    <k...@v...pl> pisze:

    > Kto do nas przyjedzie ?
    Ci, którzy nie będą mieli po co jechać do UK, bo tam już miejsca będą zajęte
    przez Polaków, którzy tym samym zrobią im miejsce w RP.

    Jotte

  • 7. Data: 2006-07-02 21:50:46
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > No, do nas też ktoś przyjedzie... ;))

    Raczej nie. W niektórych sektorach (np. medycyna) na Białorusi są wyższe
    zarobki. Ostatnio sprawdzałem ile zarabiają kierowcy w komunikacji miejskiej
    we Lwowie - autobusu 800 zł; tramwaju 900 a trolejbusu ok. 1000zł. W Polsce
    dostaną 300 - 400 zł więcej. A tam flaszka kosztuje 3 zł przy 20 zł Polsce.
    Więc na tanich pracowników z Ukrainy bym nie liczył. Chyba że w medycynie,
    ale tylko w celu uzyskania uprawnień do pracy w UE, bo ajk juz je uzyskają
    to będą stąd wiać przy najbliższej okazji.
    Najbliższe dostępne dla Polski zasoby siły roboczej znajdują się gdzieś w
    Tadżykistanie - średnia pensja w 2006 roku 9,5 $. Minimalnej nie ma.
    AS

  • 8. Data: 2006-07-03 07:00:08
    Od: "gg" <...@d...com>

    > Ci, którzy nie będą mieli po co jechać do UK, bo tam już miejsca będą
    > zajęte
    > przez Polaków, którzy tym samym zrobią im miejsce w RP.

    rotfl, tam i tak jest ciagle wiecej miejsc niz w pl
    do polski nikt nie przyjedzie bo to nie ma sensu.
    Jak juz do UE to przeciez nie do najbiedniejszego i
    najbardziej skorumpowanego kraju gdzie ludzie zyja
    za mniej niz 5usd dzinnie.

  • 9. Data: 2006-07-03 11:03:45
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

    > A jak przejść się po bazarach to wygląda, że część z tych co mogą
    > przyjechać, to już jest.
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Jotte
    Nie tylko na bazarach. Oni tradycyjnie biorą sie za to co potrafią najlepiej
    robić. Handel i usługi to ich specjalizacja. Nie pójdą do roboty za 30 zł
    dnówki. W dalszym ciągu nie widzę nikogo kto by tu chciał przyjechać i być
    niewolnikiem. Tomek

  • 10. Data: 2006-07-03 11:29:35
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Tomek napisał(a):

> [...]
    > dnówki. W dalszym ciągu nie widzę nikogo kto by tu chciał przyjechać i być

    przyjrzyj sie, ile pomocy domowych (sprzatanie, gotowanie) pochodzi z
    ukrainy.

    --

    glos