PracaGrupypl.praca.dyskusjePracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ? › Re: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?
  • Data: 2006-07-05 09:03:12
    Temat: Re: Pracownicy fizyczni - czy maja prawo do godnego* zycia ?
    Od: Immona <c...@n...gmailu> szukaj wiadomości tego autora

    crazy bejbi wrote:

    > Jak w przysłowiowej Irlandii źle pracujesz to wylatujesz na pysk.
    > Jak u nas źle pracujesz, to winne sa małe pieniądze, złe warunki pracy,
    > nadmiar pracy, nadgodziny ... A niech cię pracodawca ŚMIE zwolnić - od
    > razu lecisz się skarżyć do sądu pracy na "złego" pracodawcę.

    Tu akurat sie mylisz, jesli chodzi o popularnosc procesow tego typu w
    Polsce i w bogatszych krajach. W Polsce ludzie ida do sadu pracy rzadko,
    poniewaz boja sie o reakcje potencjalnych przyszlych pracodawcow (mit o
    przekazywaniu sobie informacji miedzy pracodawcami, co dzieje sie tylko
    w waskich branzach/malych miejscowosciach), a przede wszystkim - bo sie
    boja sadu i nie znaja swoich praw. Albo tez zwyczajnie im sie nie chce,
    bo nie wierza w sukces i nie chca tracic czasu. Poziom odwagi i
    swiadomosci prawnej w krajach bogatszych jest znacznie wyzszy. Zreszta
    po obu stronach - przypuszczam, ze w Irlandii przypadki lamania prawa
    pracy zdarzaja sie rzadziej niz w PL.

    > jakoś zauważam tendencję:
    > jak u nas to pracownik jest Panem
    > jak w Irlandii to sie robi malutki i zaczyna pracować.

    Nie wiem dokladnie, co masz na mysli mowiac "malutki", ale relacje
    emigrantow na forach takich jak na londynku maja powtarzajacy sie motyw
    odzyskania poczucia godnosci poprzez 1) zarabianie kasy pozwalajacej nie
    odmawiac sobie podstawowych rzeczy 2) bycie szanowanym w pracy, nawet
    jesli jest to praca na najnizszym stanowisku. Wielu podkresla zwlaszcza
    ten drugi punkt, nawet bardziej niz pierwszy. Ktos skomentowal, ze
    pensje moga sie wyrownac w ciagu lat, ale na wyrownanie mentalnosci
    trzeba bedzie dziesiecioleci, jak nie wiekow.

    (Przykladem owej mentalnosci moze byc np. dostarczanie pozytywnej
    informacji zwrotnej. W krajach o wysokiej kulturze pracy normalne jest,
    ze jesli pracownik wykonuje swoja prace dobrze - nawet bez szczegolnych
    sukcesow, np. w zawodach, w ktorych trudno o jakichs szczegolny sukces -
    pracodawca czy zwierzchnik regularnie daje mu do zrozumienia, ze jest
    dobry, ze firma zdaje sobie sprawe z jego wkladu w jej funkcjonowanie
    itd. W Polsce jest mozliwe pracowac swietnie przez rok i nie uslyszec
    ani jednej pochwaly czy innego werbalnego wyrazu docenienia.)

    I. (tez emigrantka, NZ)
    --
    http://nz.pasnik.pl