PracaGrupypl.praca.dyskusje › Re: Praca, pracodawca a używane oprogramowanie

  • 1. Data: 2007-06-05 08:10:46
    Temat: Re: Praca, pracodawca a używane oprogramowanie
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 5 Cze, 09:40, Abodzioa <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Witam wszystkich.
    >
    > Może ktoś będzie mi w stanie odpowiedzieć na to pytanie.
    >
    > Pracodawca jest osobą "niereformowalną" tzn. ufa tylko takich
    > producentom jak np: Microsoft czy Symantec. Nie uznaje przeglądarki
    > internetowej innej niż Internet Explorer czy programu pocztowego
    > Microsoft Outlook czy Outlook Express.
    >
    > W związku z tym mam pytanie czy pracodawca może/ma prawo zabronić lub
    > kazać pracownikowi używania powyższych programów?
    >
    > Czy kodeks pracy mówi o czymś takim i czy ktoś spotkał się z takim
    > przypadkiem?

    Sprzet komputerowy w firmie stanowi wlasnosc firmy, stad firma ma
    pelne prawo ustalic zasady korzystania z niego, w tym:
    - zabronic uzywania w celach prywatnych (m.in. rozrywkowe surfowanie,
    korzystanie z prywatnej poczty, itp)
    - ustalic zestaw zainstalowanych programow i zabronic instalacji
    wszelkich innych
    - monitorowac prace (instalacja rezydentnych monitorow, monitorowanie
    wykorzystania lacza, w tym korespondencji i odwiedzanych stron).

    W/w moga stanowic np czesc regulaminu pracy jako 'zasady korzystania
    ze sprzetu komputerowego'. Za przekroczenie w/w zasad moga grozic kary
    dyscyplinarne, przewidziane w Kodeksie Pracy.

    Tyle tytulem teorii. Praktyka - roznie bywa, rzadko zdarzaja sie takie
    rygorystyczne regulacje. Jesli juz, to zwykle w administracji publ i
    ew korporacjach. Prosta sprawa - tam gdzie liczy sie efektywnosc
    pracownikow, tam nie miejsce na praktyki policyjne ze strony firmy.

    Stosunkowo najczesciej zakazuje sie instalacji wszelkich programow
    przez pracownika - instalacja nielegalnego software naraza (w sensie
    odpowiedzialnosci karnej) osoby odpowiedzialne w firmie (zwykle
    kierownik dzialu, prezes). Zwykle po prostu nie daje sie praw
    administratora i wiekszosc problemow znika.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 2. Data: 2007-06-05 08:26:27
    Od: Abodzioa <a...@p...onet.pl>

    glosnetu pisze:

> [...]
    > kierownik dzialu, prezes). Zwykle po prostu nie daje sie praw
    > administratora i wiekszosc problemow znika.

    To jak najbardziej rozumiem - ale ukrywając Mozilla Firefox i Mozilla
    Thunderbird nie są programami nielegalnymi - mówi o tym licencja
    GNU/GPL. Dodatkowo jeszcze jest jeden problem o którym nie wspomniałem -
    jest to problem gdzie jednemu użytkownikowi nie mówi się nic na temat
    instalowania i używania wspomnianego Firefoksa czy Thunderbirda do
    poczty a drugiemu non stop mówi się że jest to "wynalazek", ma tego nie
    używać i że wogóle to (przepraszam za wyrażenie) "chłam".
    Jestem informatykiem i zajmuję się na codzień także oprogramowaniem,
    łącznie z administrowaniem siecią więc dodatkowo rozumiem kwestie
    problemów dotyczące bezpieczeństwa sieci i zasobów. Wiem też że
    najczęsciej na ataki narażone są właśnie programy porducentów korporacji
    takich jak np: Microsoft (mówię tutaj o wtyczkach ActiveX dla IE).
    Moziila jest zdecydowanie bezpieczniejsza pod tym względem. Poza tym
    jeśli kto nie spróbował danego programu (tzn. nie popracował na nim) jak
    może o nim wydawać opinie nie mówiąc o wymuszeniu używania takiej czy
    takiej przeglądarki (np: do zalogowania się do poczty służbowej poprzez
    stronę WWW)...

    Pozdrawiam

    Abodzioa

  • 3. Data: 2007-06-05 08:37:13
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 5 Cze, 10:26, Abodzioa <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > może o nim wydawać opinie nie mówiąc o wymuszeniu używania takiej czy
    > takiej przeglądarki (np: do zalogowania się do poczty służbowej poprzez

    najwyrazniej nie lapiesz istoty problemu. Wyobraz sobie zatem, ze
    pozyczasz komus swoj samochod, a ten ktos przerabia go na kabriolet.
    Bo przeciez za darmo Ci to zrobil, a poza tym "kabriolet jest przeciez
    lepszy niz sedan".

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 4. Data: 2007-06-05 08:53:24
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu glosnetu porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > pozyczasz komus swoj samochod, a ten ktos przerabia go na kabriolet.
    > Bo przeciez za darmo Ci to zrobil, a poza tym "kabriolet jest przeciez

    Twierdzisz ze instalacja firefoxa tak mocno ingeruje w dzialanie
    komputera iz nie da sie korzystac z explorera?
    --
    badzio

  • 5. Data: 2007-06-05 08:53:35
    Od: Abodzioa <a...@p...onet.pl>

    glosnetu pisze:

> [...]
    > pozyczasz komus swoj samochod, a ten ktos przerabia go na kabriolet.
    > Bo przeciez za darmo Ci to zrobil, a poza tym "kabriolet jest przeciez

    No cóż - istota problemu jest dla mnie jak najbardziej jasna. Ja mówię
    także jeszcze o jednym problemie - mój szef prowadzi politykę
    bezpieczeństwa w firmie - w związku z tym ja proponuję rozwiązanie które
    uważam na lepsze, sprawdzone i przede wszystkim bezpieczniejsze niż
    jego. Pytanie więc jest drugie - dlaczego wiedząc iż programy typu IE
    czy Outlook które są bardziej narażone na ataki są używane (wiem że
    niestety monopol ma Microsoft i tego na razie się nie zmieni... :( )
    świadomie po prostu się "wystawia"...

    Wracając do stwierdzenia - "Pan ma samochód a my Panu przerobimy na
    kabrioleta" jest bardzo dobrym stwierdzeniem ale argumentacja że to
    tylko za darmo nie jest generalnie żadnym argumentem. Może wartałoby
    poprzeć dobrym argumentem?

    Mnie się wydaje że polityka bezpieczeństwa jest w tym przypadku dobrą
    argumentacją. I nie mówię tutaj o gustach czy przyzwyczajeniach (bo
    przecież o gustach się nie rozmawia.. ;) )

    Pozdrawiam

    Abodzioa

  • 6. Data: 2007-06-05 09:02:18
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Abodzioa napisał(a):

    > To jak najbardziej rozumiem - ale ukrywając Mozilla Firefox i Mozilla
    > Thunderbird nie są programami nielegalnymi - mówi o tym licencja
    > GNU/GPL.

    Chyba MPL...

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 7. Data: 2007-06-05 09:14:52
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 5 Cze, 10:53, Abodzioa <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > argumentacją. I nie mówię tutaj o gustach czy przyzwyczajeniach (bo
    > przecież o gustach się nie rozmawia.. ;) )

    a to juz inna sprawa. Ale poki to Twoj szef jest odpowiedzialny za
    polityke bezp, to wszystko bedzie robione wg jego ustalen. A jesli ma
    "twardy leb", to bedzie jak bedzie. Po mojemu - chcesz sie rozwijac i
    nie meczyc w pracy? Zmien prace. To, przy okazji, najlatwiejszy sposob
    na znaczaca podwyzke. I nie baw sie w "zbawianie swiata". Nie warto,
    szkoda wysilku.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 8. Data: 2007-06-05 09:16:07
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 5 Cze, 10:53, badzio <b...@n...skreslic.epf.pl> wrote:
    > Patrze, patrze a tu glosnetu porozsypywal nastepujace haczki:

    > Twierdzisz ze instalacja firefoxa tak mocno ingeruje w dzialanie
    > komputera iz nie da sie korzystac z explorera?

    Twierdze, ze w zhierarchizowanej organizacji jaka jest firma nie ma
    miejsca na samowolke. Jest za to system uprawnien i odpowiedzialnosci,
    rowniez karnej.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 9. Data: 2007-06-05 09:38:06
    Od: Abodzioa <a...@p...onet.pl>

    Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Chyba MPL...

    Fakt - MPL...

    Maleńkie przeoczenie.

    Pozdrawiam
    Abodzioa

  • 10. Data: 2007-06-05 09:42:16
    Od: "Jacek5" <j...@i...pl>

> [...]
    > Outlook które są bardziej narażone na ataki są używane (wiem że niestety
    > monopol ma Microsoft i tego na razie się nie zmieni... :( ) świadomie po

    Mnie udało się przekonać niedawno klienta do zainstalowania na wszystkich
    stanowiskach Firefoxa.
    Jednak zdarza się, że systemy użytkowane w firmie korzystają z technologii
    M$, np wspomnianych kontrolek ActiveX lub logowania do domeny, co stanowi
    przeszkodę w instalacji innej przeglądarki.

    > Mnie się wydaje że polityka bezpieczeństwa jest w tym przypadku dobrą
    > argumentacją. I nie mówię tutaj o gustach czy przyzwyczajeniach (bo
    > przecież o gustach się nie rozmawia.. ;) )

    Musisz poruszac się, niestety, po obszarze wyznaczonym przez pracodawcę. Bo
    sprzęt i oprogramowanie to jego własność. Musisz to uszanować, choć
    przekonywać możesz zawsze, słusznie argumentując względami bezpieczenstwa.

    Niedawno byłem w salonie Orange, a tam wszyscy używają IE 6. Jedynej, z
    której wolno im korzystać...