PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?

  • 1. Data: 2007-06-11 11:43:24
    Temat: Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Cześć,
    Musze pogrzebać po ustawach i mam pytanie: Które konkretnie przepisy
    (ustawa, rozporządzenie etc) wprowadziły ograniczenia w samozatrudnieniu ?
    Do tej pory rozwmawiałem tylko o tym z prawnikami, czyli zasady,
    interpretacje, skutki i efekty, ale samych aktów żródłowych w ręku nie
    miałem.
    Pomozecie :)) ??
    --
    Jackare

  • 2. Data: 2007-06-11 12:00:22
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-11 13:43 [Jackare] napisał(a):

    > Musze pogrzebać po ustawach i mam pytanie: Które konkretnie przepisy
    > (ustawa, rozporządzenie etc) wprowadziły ograniczenia w samozatrudnieniu ?

    Jakie konkretnie ograniczenia masz na myśli?

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 3. Data: 2007-06-11 12:14:48
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    pozwalające uznać że prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nie
    prowadzi działalności gospodarczej, m.in:
    - pracuje na rzecz jednego kontrahenta
    - wykonuje pracę w jego siedzibie i pod jego nadzorem
    - nie ponosi ryzyka z tytułu prowadzenia DG (bo reprezentuje kontrahenta,
    pracuje na sprzęcie kontrahenta, składa oświadczenia i zaciąga zobowiązania
    w imieniu kontrahenta (np handlowiec pracujący na zasadzie samozatrudnienia)
    --
    Jackare

    --
    Jackare

  • 4. Data: 2007-06-11 13:16:47
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-11 14:14 [Jackare] napisał(a):
> [...]
    > kontrahenta, pracuje na sprzęcie kontrahenta, składa oświadczenia i
    > zaciąga zobowiązania w imieniu kontrahenta (np handlowiec pracujący na

    Nie słyszałem o takich ograniczeniach przy działalności gospodarczej. No
    chyba, że to nie normalna DG a omijanie ZUS to co innego. Imho to sprawa
    indywidualna orzekana każdorazowo przez sąd pracy. Jeżeli działalność
    wyczerpuje znamiona stosunku pracy to na żądanie którejś strony sąd może
    taki stosunek orzec. Z ograniczeń ustawowych znam tylko ograniczenia w
    korzystaniu z liniowego pdof i preferencyjej stawki na ubezpieczenia
    społeczne. Przez dwa lata prowadziłem DG na rzecz tylko jednego
    kontrahenta, w miejscach przez niego wskazanych i w jego imieniu. Nikomu
    nie przyszło do głowy że można jakichś ograniczeń się doszukiwać. Sam
    fakt braku gwarancji przychodu jest już ryzykiem gospodarczym a przecież
    nikt Ci nie zagwarantuje, że zawsze będzie miał dla Ciebie dużo zleceń.

  • 5. Data: 2007-06-11 13:26:31
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Nie słyszałem o takich ograniczeniach przy działalności gospodarczej. No
    > chyba, że to nie normalna DG a omijanie ZUS to co innego.
    No to od razu podaję źródła:
    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art 5a i art 5b (ten artykuł
    specyfikuje ograniczenia dotyczące działalności gospodarczej, które w sposób
    faktyczny ograniczają samozatrudnienie)
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2007-06-11 13:54:09
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-11 15:26 [Jackare] napisał(a):

> [...]
    > artykuł specyfikuje ograniczenia dotyczące działalności gospodarczej,
    > które w sposób faktyczny ograniczają samozatrudnienie)

    Możesz mi wytłumaczyć dlaczego ograniczają? Moim zdaniem ograniczają
    obchodzenie ZUS poprzez zamianę stosunku pracy na umowę o współpracy
    pozostawiając wszystkie warunki z umowy o pracę bez zmian. Jeśli
    prowadzisz DG w pełnym tego słowa znaczeniu nawet dla jednego podmiotu
    nie masz żadnych ograniczeń.

  • 7. Data: 2007-06-11 14:09:35
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

> [...]
    > pozostawiając wszystkie warunki z umowy o pracę bez zmian. Jeśli
    > prowadzisz DG w pełnym tego słowa znaczeniu nawet dla jednego podmiotu

    A co to znaczy "w pełnym słowa znaczeniu" to już definiuje ta ustawa.
    Czyli jak robisz dla jednej firmy, pod nadzorem, w miejscu i czasie
    stałym, to nieważne czy to twój były pracodawca, czy nie.
    Będziesz miał kłopoty.

    Stach

  • 8. Data: 2007-06-11 14:52:10
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > pozostawiając wszystkie warunki z umowy o pracę bez zmian. Jeśli
    > prowadzisz DG w pełnym tego słowa znaczeniu nawet dla jednego podmiotu nie

    bo istnieje pewnien zakres wynagrodzeń w którym opłaca się pracownikowi
    przejść na tzw samozatrudnienie natomiast bardzo nieopłacalne jest to dla
    budżetu państwa.
    Poniżej tego zakresu jest to obejście ZUSu ale przez pracodawcę
    (zleceniodawcę) i nie leży w interesie pracownika(zleceniobiorcy) a powyżej
    tego zakresu zazwyczaj nie opłaca się babrać w jednoosobowej działalności
    gospodarczej.
    W przedziale tego zakresu jest to opłacalne przede wszystkim dla pracownika
    (zleceniobiorcy) bo konrekte pieniądze które trafiłyby do worka ZUS +US
    zostają fizycznie u niego i mogą pracować na różne sposoby lub zostać po
    prostu wydane na zaspokojenie jego potrzeb.
    Dodatkowe wartości można wygospodarować na rozliczeniach nie związanych
    bezpośrednio z umową na rzecz jednego zleceniodawcy (koszty telefonów,
    samochodu, zakupu wyposażenia itp). Jeżeli pracodawca proponuje uczciwe
    warunki współpracy, to finansowo może byc "do przodu" jedynie na urlopach i
    zwolnieniach chorobowych "pracownika" ale odpowiednio sporządzone umowy (np
    ryczałty miesięczne) zabezpieczą pracownika np na okres urlopu
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2007-06-11 15:00:20
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-11 16:09 [Krzysztof Stachlewski] napisał(a):

    > A co to znaczy "w pełnym słowa znaczeniu" to już definiuje ta ustawa.

    Samozatrudnienie jest w Polsce używane jako przekręt. Stała pensja,
    płatne urlopy, chorobowe. A DG powinna wyglądać
    zlecenie-wykonanie-faktura-przelew. Jest praca - jest zysk. Nie ma pracy
    - jest strata. To jest właśnie ryzyko działalności gospodarczej - można
    ponieść koszty i nie osiągnąć zamierzonego zysku. Nawet przytoczony
    handlowiec może się spokojnie samozatrudniać jeśli będzie miał płacone
    od np. zrealizowanego kontraktu a jeśli nic nie zrealizuje to nic nie
    zarobi choćby cały miesiąc tyrał po 18 godzin dziennie. Nie uważam, że
    kontrolowanie nadużyć jest ograniczaniem swobody działalności gospodarczej.

  • 10. Data: 2007-06-11 15:05:09
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-11 16:52 [Jackare] napisał(a):

    > bo istnieje pewnien zakres wynagrodzeń w którym opłaca się pracownikowi
    > przejść na tzw samozatrudnienie natomiast bardzo nieopłacalne jest to
    > dla budżetu państwa.

    Nie odpowiedziałeś dlaczego uważasz że przytoczone przez Ciebie przepisy
    ograniczają swobodę DG.

    > urlopach i zwolnieniach chorobowych "pracownika" ale odpowiednio
    > sporządzone umowy (np ryczałty miesięczne) zabezpieczą pracownika np na
    > okres urlopu

    Właśnie to ogranicza ustawa i nie jest to ograniczenie DG. Chcesz
    prowadzić DG - nie domagaj się praw etatowego pracownika.