PracaGrupypl.praca.dyskusjeinflacja › Re: Odp: inflacja
  • Data: 2003-02-07 22:06:40
    Temat: Re: Odp: inflacja
    Od: flyer <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nina M. Miller napisał:

    > no co ty nie powiesz, he?
    > a niby w jakich warunkach obecny dobrobyt usa wzrastal? a wiekszosci
    > panstw europy? ja wiem, ze to juz wiek temu, ale czyz historii w
    > szkolach nie ucza?

    Ja wiem, ze za bardzo nie jestesmy po linii, wiec raczej mnie nie
    czytasz, ale w tym watku wytlumaczylem dlaczego USA nadaje sie na
    przyklad kraju liberalnego, jak kot na miotle do kurzu.

    Skoro chcesz historycznie, prosze bardzo:

    USA startowalo nie od 0, jezeli chodzi o rozwoj cywilizacyjny, ale od
    poziomu osiagnietego w Europie, stad tez nie musialo "inwestowac" w swoj
    rozwoj, tak jak to robila Europa wczesniej - mowiac po naszemu -
    zaimportowala za darmo "know how".

    Posiadalo latwo dostepne zloza surowcow mineralnych (zloto i podobne
    pierdoly, m.in. wegiel), ktore w tym okresie w Europie byly juz dostepne
    tylko przy zastosowaniu drozszych technologii wydobycia, jezeli
    amerykanska miche do plukania zlota mozna nazwac technologia ;).

    Posiadalo teren, ktory oddawalo ludziom za "darmo" (czyz to nie
    nieliberalne wspieranie), po kraju byczyly sie chodzace spizarnie, m.in.
    bizony, po drodze jeszcze zakosilo Meksykowi prawie pol kraju, a
    Hiszpanii Kube, nie wspominajac o Panamie. O zakoszeniu Ameryki Indianom
    (z pominieciem liberalnego zakupu Manhatanu za garsc paciorkow) ;). A i
    chyba tez coz oberwalo sie i Francuzom i pomniejszym nacjom - bardzo
    liberalne podejscie - toz Hitler byl mniej liberalny w podboju Europy
    ;).

    Itd., itd. To tyle jezeli chodzi o czasy zaprzeszle - moglbym jeszcze
    dodac darmowa prace niewolnikow i kilka pomniejszych popychaczy rozwoju.

    Jezeli chodzi o wiek XX:

    - latwo dostepne zloza ropy i nadal innych mineralow;
    - nadal duzy potencjal rozwojowy, jezeli chodzi o teren, dany od Boga (a
    nie polityki liberalnej) i po czesci dzieki liberalnemu podejsciu do
    sasiadow w XIX w.
    - "kredytowanie" sie na niespotykana skale poprzez pieniadz pozostajacy
    w obiegu Swiatowym - oj biedniutkie byly by Stany, gdyby im cala forse z
    zagranicy zrzucic na leb (podobny pomysl mial niejaki Hitler, ale on
    wolal wysylac Anglikom falszywe funty ;) ). Wspomne tylko, ze bodajrze
    Ekwador przyjal US$ jako swoja walute;
    - kontrolowanie panstw - nawet nie wyobrazasz sobie jak by jeczeli w
    Stanach gdyby rewolucjonisci Kastro zajeli uprawy bananow w Ameryce
    Srodkowej i Pd, nalezace do firm z USA - wiaze sie to rowniez z polityka
    neokolonialna wobec tych Panstw;
    - doplaty do rolnikow, przemyslu zbrojeniowego i lobbing innych galezi
    przemyslu - patrz spor z WTO (jak nam to zle, jak my to OK!) oraz spor o
    limity zanieczyszczania atmosfery wiazace sie z efektem cieplarnianym,
    na ktorym tez traca pieniadze ludzie z "tekturowych" domkow w USA;
    - zadne zniszcenia w czasie I wojny i praktycznie zadne w czasie II
    wojny (nie mylic z wydatkami bierzacymi);

    Itd., itd.,

    To nijak nie jest liberalizm, bo nie dosc ze narusza/naruszal prawa
    innych Panstw lub grup obywateli (Murzyni), podpiera sie wlasna sila,
    "darmowymi" dobrami naturalnymi czesciowo osiagnietymi w wyniku grabiezy
    (patrz --> Teksas) to jeszcze kredytuje sie na koszt innych Panstw,
    dotuje wlasna gospodarke i tworzy przeszkody w wolnym handlu (WTO).

    Flyer